Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Roco BR420 defect/ombouw

Gestart door ikke zondag 20 april 2025, 09:14:28

Roco BR420 defect/ombouw

Roco BR420 defect/ombouw
Allen,

Enige tijd geleden tikte ik in Houten een oranje BR420, al op 3-rail, op de kop voor weinig. De set leek compleet, dus ach, zoveel kan ie niet mankeren.
Bij controle bleek een van de speciale koppelingen afgebroken. Da's nou jammer want daar kun je blijkbaar niet zomaar aan komen. Het betreft een oudere set, ik schat ergens jaren '80 of zoiets, in de bekende oranje-blauwe doos.

Conrad lijkt een oplossing te hebben: https://www.conrad.nl/nl/p/sol-expert-bs2-2-polige-wagenverbinder-1289390.html
Iemand ervaring met deze setjes (2- en 3-polig)? Het draadje van Martin en zijn omgebouwde oliestoker BR44 triggerde deze vraag.

Het mechanische deel van de koppeling kan ik wel repareren/namaken maar de elektrische verbinding moet er ook komen, anders gaat ie niet rijden.

Groeten van Ger
Re: Roco BR420 defect/ombouw
Beste Ger,

Er worden op veel verschillende manieren elektrische koppelingen gemaakt tussen wagons.
Er bestaan o.a. speciale koppelingen van verschillende merken, van 2-voudige tot soms wel 5-voudige aan toe.

Doordat de wagonkoppelingen vaak een verschillende bevestiging hebben, is dit meestal het grootste probleem.
Ik weet bijvoorbeeld wel dat er elektrische koppelingen bestaan met een NEM schacht aansluiting. Deze passen in schacht van de wagons en kunnen daar worden bedraad.
Wanneer je elders hier op het forum zoekt zul je zien dan er inventieve oplossingen zijn om de wagons elektrisch te verbinden.
Dat varieert van "vaste" bedrading (waardoor de wagons niet meer los kunnen) tot allerlei micro elektronica stekkers (male-female).
We hebben het dan wel over separate bedrading buiten de koppeling om.
Kortom, wanneer de originele koppelingen niet meer werken zijn er mogelijkheden maar het hangt af van wat je zelf wil.

Ik heb zelf een Roco set voorzien van Märklin kortkoppelingen voor het doorvoeren de elektrische aansluitingen.
Maar dit is 2-voudig en voorzien van een NEM schacht.
Ik heb daarvoor de Marklin-E115737 koppelingen gebruikt.

Hopelijk heb je iets aan deze reactie.
Succes.
Groet,
Paul

Beste Paul,

Ja, als er een NEM-schacht op gezeten had, was het waarschijnlijk simpel geweest maar helaas stamt deze set nog uit de tijd dat NEM-koppelingen iets voor de happy few was.
Hier zit een dedicated koppeling op die speciaal ontwikkelt lijkt voor deze sets. Dat was in die tijd nog vrij normaal. De 3070 RAm en de railbusjes van Märklin zijn daar goede voorbeelden van :)

Het heeft mijn voorkeur om met een losse verbinding te werken, dus zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven maar origineel is voor mij geen heilige graal.
Hallo Ikke,

Duidelijk.
Dan zit er waarschijnlijk niks anders op dan zelf een koppeling te maken. Inderdaad met  bijvoorbeeld een setje van Conrad. Wat in ieder geval belangrijk is dat je koppeling maar op 1 manier kunt aansluiten dus niet omdraaibaar is.
Verschillende elektronica winkels bieden diverse opties aan. Wat je kiest wordt met name bepaald door het aantal contacten, de prijs en eigen voorkeur.
Succes en groet,
Paul
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hi Ger,

Is het zoiets als wat er in dit topic op Stummis is besproken?

Hoi Ad,

Ja, precies dat dus, die koppeling zoals daar aangehaald wordt, die is bij mij afgebroken.
Boeiend verhaal, interessante links en mooie oplossingen. Daar kan ik verder mee. Ik ga eens uitzoeken wat ik kan met zijn versie eigenbouw NEM-schacht.

Ik had er al wel wat op gegoogeld maar deze was niet boven komen drijven, dank voor de link.

Groeten van Ger