Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ontwerp 300 x 94

Gestart door Copapro vrijdag 28 februari 2025, 21:15:15

Ontwerp 300 x 94

Ontwerp 300 x 94
Wij zijn bezig geweest met dit ontwerp. De afmeting is 300 x 94. Dit zijn de maximale maten.
Bovenbaan: de rode baan komt op de achterzijde op +6 cm. In het middel zit een brugelement. De stijging (en daling) begint halverwege de bochten en is 3%.
Blauw en oranje ligt allemaal op +0. Het oranje gedeelte is rangeergedeelte. Rechts tussen de blauwe sporen komt industrie en links wat bewoonde wereld.
Allemaal in C-rails.

Keerlus: Het groene gedeelte begint bij het ontbrekende deel van de bovenbaan en gaat naar niveau -1. Het groene gedeelte is ook nog C-rails. Vanaf het oranje gedeelte ga ik M-rails gebruiken. Vanaf het bruine gedeelte zitten we op ongeveer -14 cm.

We gaan digitaal rijden met Marklin h0.
Op- en aanmerkingen, verbeterpunten horen wij graag.
Re: Ontwerp 300 x 94

Eens gekeerd door de keerlus blijf je alleen maar een richting op rijden.
Of je moet achteruit weer door de keerlus.

Jos

Echte 3-rail rijder

@citaat Waarom achteruit?
Stel dat er boven een kopstation was, dat werkt toch ook?
Je kunt met treinstellen rijden, keertreinen, lokwissels doen of loks laten omrijden.
Ik zie echt het probleem niet.

Daar zeg je het helemaal.
Je kunt met treinstellen rijden, keertreinen, lokwissels doen of loks laten omrijden.
Ik zie echt het probleem niet.

Dan probeer dat maar eens met een goederentrein te doen.

Jos

Echte 3-rail rijder

Volgens jouw kunnen in een kopstation dan ook geen goederentreinen weer vertrekken nadat ze zijn aangekomen?
Die rijden echt niet weer achteruit weg hoor, daar zetten ze een andere lok voor of de aangekomen lok rijdt om.

Even voor mijn beeldvorming, ik ben namelijk deze baan samen met mijn vader aan het ontwerpen in RailModeller Pro.

- Ik loop zelf ook tegen het punt aan dat de lok de verkeerde kant op staat eenmaal hij naar beneden is gereden is geweest. Hoe kunnen we hel het gemakkelijkste laten draaien op de bovenbaan. (Enkel de lok)
Echter is de beneden baan puur een opstelspoor voor extra Loks en Wagons dus is geen echt onderdeel van het baanontwerp. Vandaar dat deze ook gemaakt gaat worden in de al aanwezige M-Rail

We hebben natuurlijk aan de onderkant genoeg ruimte om de lok rond te rijden echter staat deze in het geval van een stoomlok verkeerd om.

Precies om dit probleem te tackelen zijn in de echte wereld de draaischijven uitgevonden. In het grootbedrijf wordt immers slechts bij uitzondering een rondje gemaakt of door een keerlus gereden. Stoomlocs konden aanvankelijk achteruit maar heel langzaam rijden door de asindeling en de kwetsbare tenderkoppeling

Dus daar was het antwoord: gebruik een draaischijf.

Alternatief is een keerdriehoek. Die bestonden ook in het grootbedrijf. De grote (Duitse) depots lagen soms juist in een spoordriehoek om in noodgevallen altijd nog te kunnen keren als de draaischijf buiten werking zou zijn geraakt.

En tot slot kun je een keerlus in je zichtbare bereik leggen. Ik zou dat de minst fraaie oplossing vinden maar dat kan natuurlijk ook.

Overigens zijn tenderlocs uitgevonden om ook achteruit met stevige snelheid te kunnen rijden als er geen keermogelijkheden waren. Sommige locs met getrokken tender konden trouwens achteruit ook goed rijden, denk aan BR 50,52,42 en 23. Vooral de kriegslocs 42 en 52 waren daarop ontworpen.

En soms werd er dan toch maar met de tender voor gereden als het niet anders kon. Goederentreinen reden veelal tussen de 40 en 60 km/h. Dat gaat achteruit ook wel met de meeste stoomlocs. Het personeel klaagt want regen, sneeuw en kolenstof waait het machinistenhuis in, maar daar gaf de directie niet heel erg om...

Dus oplossingen genoeg!

Groet,

Peter

Citaat van: Lapjeskat op zaterdag 01 maart 2025, 08:28:03Stel dat er boven een kopstation was, dat werkt toch ook?
Je kunt met treinstellen rijden, keertreinen, lokwissels doen of loks laten omrijden.
Je bedoelt zoiets (vanaf 4:36):

Echte 3-rail rijder

Inderdaad. Maar rangeren is voor sommigen blijkbaar nog niet bekend...

Hooguit met goederenwagens ;)

Na tips en overige reacties is dit nu ons baanplan geworden. Alles op 1 niveau. We beginnen met het groene gedeelte en later (geen tijdslimiet) komt de rest.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.