Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Zolderbaan RoCoMaDu-26 Weder opbouw na 2,5jaar

Gestart door RoCoMaDu-26 dinsdag 12 november 2024, 22:30:47

Zolderbaan RoCoMaDu-26 Weder opbouw na 2,5jaar
Hallo allemaal,

Enkele weken geleden kreeg ik weer de beschikking over de zolderverdieping om mijn treinbaan hobby te beginnen.
2,5 jaar geleden was ik ook al begonnen maar kon hem toen weer afbreken omdat mijn zoon weer thuis kwam wonen (met vriendin).

Ik was toendertijd begonnen met een railplan te maken en met hulp van verschillende forumleden, (nog bedankt daarvoor), ben ik tot het volgende plan gekomen:

Schaduwstation en klimspiraal:
Zolderbaan RoCoMaDu Schaduwstation met blok verdeling.jpg

Het zicht gedeelte:
Zichtdeel zolderbaan RoCoMaDu.jpg

De wachtsporen (na het station):
Wachtsporen station.jpg

Eind september ben ik weer begonnen aan de baanbouw. Als eerste heb ik de tafel weer in elkaar gezet (alles stond in de opslag) en daarop platen gelegd waar de rails voor het schaduwstation kwam. Over deze platen heb ik kurk gelegd en daar de rails weer op.Vandaag heb ik van het schaduwstation de wissels van langere draden voorzien en in het kurk gelegd.
Ik doe het rustig aan en wil eerst dit deel werkend krijgen zodat de computer het geheel kan sturen met behulp van koploper en een EcoS II. Voor terugmelding maak ik gebruik van RoSoft s88-n diode modules en de wissels worden aangestuurd door 8 RoSoft WDD modules.
De bedrading voor terugmelding en baanspanning is ook grotendeels weer aangesloten en in het kurk gelegd.

Ik ben ook al begonnen aan het tussen deel (de wachtsporen), maar wil eerst kijken of het schaduwstation goed rijd met de PC (koploper).

Tot slot nog een foto van hoe de baan er nu bijstaat:
20241112_214017.jpg

Dit alles is in ongeveer 4 weken gedaan. :-)

De muur lijkt grijs maar is lichtblauw.

Groet Ron Koster.
Re: Zolderbaan RoCoMaDu-26 Weder opbouw na 2,5jaar
Gaat hard, wat is het thema/tijdperk?
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Ron,

Leuk dat jij de het bouwen weer kan oppakken en ons mee laat genieten van de bouw hiervan.
ECoS, Koploper, Rosoft, mooie producten om veel plezier aan te beleven.

Succes met de wederopbouw.

Mvg,

Peter Degeluidsman
@citaat  @citaat
Hoi Sander, ik heb niet echt een thema of tijdperk, ik rij met alles wat ik (lees mijn vrouw) mooi vindt. :-)

@citaat
Hoi Peter, vanaf nu zal het niet meer zo snel gaan, dit had ik grotendeels 2,5 jaar geleden ook liggen, nu moet alles nieuw bij gemaakt worden en dat kost iets meer tijd.

Groet Ron.
Ziet er al prachtig uit. Mooi plan en netjes getekend.👍
Dank je Maarten.  :thumbup:
Goeie morgen allemaal,

Na een lange tijd ben ik weer verder gegaan met bouwen van mijn modelbaan, nu wil ik deze ook in Koploper zetten (programmeren) maar ik weet even niet hoe ik de baan verder in het programma kan tekenen? Volgens mij ben ik met het schaduwstation iets te groot begonnen waardoor er geen ruimte voor het zichtdeel en de wachtsporen meer is. Hoe kan ik dat aanpassen zodat ook dit op het scherm komt? (Of kan ik dit beter vragen in een ander draadje)?
Screenshot van wat ik nu heb:

2024-11-25.png

Groet Ron.
Ben bang dat je gewoon "met het handje" te tekening moet aanpassen. Zoveel mogelijkheden heeft de editor niet met knippen/plakken/schuiven. Je kunt ook een tweede tabblad maken.
Goeiedag allemaal,

Zoals jullie hebben kunnen lezen ben ik bezig om mijn treinbaan op te bouwen. Op de eerste foto zien jullie links boven dat er een scheiding van voedingen komt. Ik wil mijn schaduwstation gaan voeden met mijn EcoS2 (deze wil ik later vervangen voor ook een booster, en de EcoS2 gaan gebruiken om wissels en zo aan te sturen) en dan verder met een EcoS booster (ESU 50012). Moet ik nu alle 4 de verbinding van een Crail isoleren of alleen de middelste 2 (B.)(en 1 railstaaf (O.) voor de terugmelder). Dus de massa (O.) doorlaten lopen, of deze ook isoleren.

En is het tevens noodzakelijk om een sleperwipper te gebruiken?

Ik zal zo even naar zolder gaan en een foto van mijn vorderingen maken. (Foto komt tegen de avond online) :-)

Groet Ron.
Alleen B isoleren, O (massa) is nergens voor nodig.
Sleperwippers dateren uit de vorige eeuw; ook nergens meer voor nodig.

Cees
 @citaat Cees hartelijk dank.

Zoals beloofd is hier de foto.

20241130_122406.jpg

Op dit moment ben ik bezig om spanningspunten en terugmelingen op de baan aan te brengen.
Daarna nog de wissels van langere draden voorzien en aansluiten.

Tevens zit ik te wachten op kurk om op de platen te plakken zodat het geluid iets wordt gereduceerd. (Rol was op).

Dan nog een vraag met betrekking tot boosters, maakt het nog uit of de terugmelder met booster 3 wordt verbonden maar de terugmeld module zijn signaal van booster 1 krijgt?

Groet Ron.
Er is geen enkel probleem om de massa naar de eerste terugmelder van een ander booster te nemen dan de massa's van andere boosters naar de rails van de andere delen van de baan. Bij mij werkt dat prima.

mvrgr

Luc
Bedankt Luc. :thumbup:
Ik zie dat je gebruik maakt van terugmeldmodules met diodetruc, dus zal het om massadetectie gaan en dan is er inderdaad geen probleem, zoals Luc schrijft.

Bij stroomdetectie dienen de boostersecties wel gescheiden te blijven. Ik merk het voor de zekerheid toch even op... Better safe than sorry!

Groet,

Peter
Forum Moderator

Hoi Ron,

De antwoorden zijn al gegeven wat de boosters betreft, je werkwijze ziet er goed uit  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
 @citaat
Peter en Peter bedankt voor de reacties.
Ik gebruik massa detectie.

Gisteren en vandaag bezig geweest om het zichtdeel neer te leggen en van kurk te voorzien. Gelijk maar de rails (die ik heb) op zijn plaats gelegd.
Morgen de benodigde draden aan de rails maken en aansluiten. Daarna nog de wissels van langere draden voorzien en aansluiten en dan kunnen we gaan test rijden op de (bijna) complete baan. Exclusief de rangeer sporen.

Even een foto voor de duidelijkheid.

20241207_101227.jpg

Groet Ron.

Als het maar Zwitsers is.

Mooie constructie heb je gebouwd Ron. :thumbup:
Succes met de draden aanleggen / verlengen en met het testrijden.

Groet Michel
Forum Moderator

Je hebt de vaart er lekker in zitten Ron :thumbup: :thumbup:
Kabels trekken en aansluiten is een tijdrovend klusje, maar als dat eenmaal zit kun je zien of het ingevoerde in koploper ook overeenkomt met de praktijk.
Het instellen in koploper vind ik zelf altijd erg leuk, succes met het vervolg en met een beetje mazzel kun je met de kerst al lekker genieten van je treinen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Even een korte update:
De treinen kunnen rond rijden. Alleen zijn nog niet alle wissels voorzien van wisselaandrijvingen zodat deze nog met de hand geschakeld moeten worden.
Tevens ook met iTrain aan het experimenteren. (Hier rijden we op de modelbouw vereniging ook mee).
Groet Ron.
Met het draadjes leggen en verbinden komt de baan langzaam tot leven op de PC. De traçees verkleuren wanneer er een trein passeert. De fun kan gaan starten.

Luc