Nieuws:

Er zijn nog ENKELE 3railforum kalenders 2025 te koop! Bestel hem nu het nog kan in de Stichting 3rail Webshop!

energie buffercondensator

Gestart door Abel woensdag 07 augustus 2024, 22:00:39

Ik heb het volgende probleem en na veel zoeken geen antwoord.
Stoomlok 3795-10 omgebouwd met msd3 decoder 60975 met buffercondensator 60974.
Diesellok 3675-10 omgebouwd met msd3 decoder 60976 met buffercondensator 60974.
CV 260 ingesteld op 11
CV 263 ingesteld op 3
10 cm tape over de middenrail.
Motor en geluid worden gebufferd.
Licht voor ( en achter) worden gedimd voor 80 % ( bijna uit )
Is er een instelling om dit te verhelpen?
Of komt dit omdat het gloeilamp verlichting is?
Blijft de verlichting constant branden als ik er ledverlichting van maak?

De YouTube film van Marklin:"Spannungspufferelektronik 60974 für die Lok-Decoder mLD3 und mSD3", geeft ook geen duidelijk antwoord.

Bij voorbaat dank,
Abel van Olst
Re: energie buffercondensator

als er maar een "v" voor op staat

Hoi Abel,

Met welke centrale programeer jij je locomotieven?
Met een CS3  moet je de lok's " bearbeiten" oftewel bewerken.
Dan kom je in een soort van menu die blokken uitleest.
Het blok Energie geeft aan welke de buffercondensator ondersteunt.
Bij een stoomlok NOOIT de rookgenerator laten ondersteunen op Aux 1.
Die energie kun je beter voor de motor bewaren, en Aux 1 dus uitschakelen.
Zou zelf de motor het meest ondersteunen, dan de verlichting.

Hopelijk heb ik je zo een beetje op weg geholpen.

M.v.g.

Hans V200.0

samen staan we sterker

Hoi Abel,
wat is precies het probleem ?

Als je wilt programmeren, moet je de buffercondensator los koppelen.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Gloeilampverlichting vreet makkelijk 10 maal zoveel stroom als LED verlichting en trekt je buffer dus ook veel sneller leeg. Ik zou er LED verlichting in zetten.

Met CS3 in DCC modus, ook met Yamocr 7001 ( DR5000 met upgrade) CV 50 op 0 ( alleen DCC ).
Ook de decoder opnieuw ingesteld en firmware geüpdatet met de M decodertool.

Marklin video
Hier is te zien dat de gloeilamp bij de loc ook direct uitgaat.
M Nederland geeft als antwoord: led inbouwen. Echter als ik per rijrichting 5 leds monteer ( 3 wit, 2 rood) dat is de energie, volgens mij, niet veel minder dan één lampje 610080. Nb CV 113 en 117 op 127 ( 50%)
M Duitsland geeft als antwoord: je kunt alles zelf instellen! Alleen niet hoe. Zal ik hun vragen.

Op het Stummis forum kwam ik het zelfde probleem tegen, echter zonder oplossing.

Groet, Abel

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Abel,

Ons soort gloeilampjes gebruikt tussen 200-300mA aan stroom.
Een ledje ongeveer 10 tot 20mA
Reken maar uit.....

groet
Harald
Maar waarom moet je er 5 per rijrichting dan monteren, in het kapje zit toch gewoon de lichtgeleider en als je daarop de ledje richt dan lichten toch gewoon je beide lampjes op? Wil je sluitverlichting hebben dan kan je een bi colour (wit en rood) ledjes pakken. Daarnaast het zal je verbazen hoe ver je weinig stroom je door een led kan laten gaan en dat deze nog steeds oplicht (bijv. een high eff. led heeft een max van 2mA).

Hoe bevalt bij jouw de ombouw van de DR5000, ik twijfel nog een beetje of ik het ga doen.

Ombouw DR 5000 gaat prima. Maar ik gebruik hem nu alleen omdat ik het probleem met de flikkerende verlichting wil oplossen. Daarom alleen een DCC centrale in gebruik.
De DR 5000 heb ik gebruikt totdat Digikeys failliet ging. De upgrade is een lange tijd niet leverbaar geweest. Toen een CS3 aangeschaft. Toen begon het probleem.
De decoders oorspronkelijk ingesteld, met de M decoder tool en M programma, DC en AC uitgeschakeld. Dus alleen fmx, DCC en MM protocol.
Loc op de rails gezet en de CS3 leest hem dan in onder fmx. Met gevolg motor en geluid bufferen goed maar verlichting niet.
Veel geprobeerd , ondertussen heeft de leverancier van de CS3, die het ook niet weet, de CS3 opgestuurd naar Marklin, waar ze hem zullen uitlezen en eventueel repareren (garantie) ( zal wel een tijdje duren )
De ombouw van de DR 5000 is nu nog eenvoudiger dan in de handleiding aangegeven. Je hebt maar één code nodig, was binnen één uur gemaild.

Dat komt omdat je MFX aan laat staan.
De CS3  staat standaard op dat protocol als 1e gericht,de anderen volgen pas als de terugmelding van een decoder niet volgt.

Degene die de CS3 bedient, maakt vaak de fout om deze protocollen niet goed in te stellen.

De video die hierover gaat is duidelijk genoeg, maar belicht de andere protocollen niet.
Of je moet geduld uit oefenen, immers DCC zit er nog niet zo lang in de decoders en CS3  geïntrigeerd.
 Daar wordt ook de CS3  gebruikt om de energiebuffer toe te passen op een decoder en niet de programmeertool.

Heb in de CS3 fmx en MM uitstaan, alleen DCC. In de decoder CV 50 = 0 ,alleen DCC.
Ook met de YD 7001 ( upgrade DR 5000) is alleen DCC. Deze kan ook niet "terug praten naar de decoder". Dit in tegenstelling tot fmx.
Kijk maar eens op het YouTube kanaal van Modellbau Zager, zij zetten alles terug naar DCC omdat elke update van de CS3 problemen geeft.

Groet Abel

Dat is zijn probleem.
De CS3  werkt met MFX nog steeds het beste!
Geen zoektocht naar de cv-nummers.
Elke film geloven die op YouTube staat is ook een no-go!

Dat ben ik met je eens Hans, je komt veel gepruts tegen.
Maar ik ben al een paar dagen aan het heen en weer mailen met Märklin in Göppingen.
Over CV instellingen e.a. Blijkbaar is het niet zo eenvoudig. Temeer omdat het in het verleden met een DR 5000 goed gewerkt heeft en bij de overgang naar fmx was één en ander in de war.

Als het opgelost is laat ik het weten, zo niet dan bouw ik een andere lok om met het zelfde type decoder en buffer en led verlichting. Kijken hoe dat werkt.

Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: Abel op woensdag 07 augustus 2024, 22:00:3910 cm tape over de middenrail.
Hi Abel, waarom zo'n lang stuk tape?
Is de stroomvoorziening op je baan dan zo slecht?

Citaat van: Haradigi op dinsdag 13 augustus 2024, 12:52:42Ons soort gloeilampjes gebruikt tussen 200-300mA aan stroom.
Oude 16Volt lampjes verbruiken ongeveer 150mA per lampje en de 19Volt lampjes ongeveer 70mA.

Citaat van: MdBruin op dinsdag 13 augustus 2024, 13:32:14Maar waarom moet je er 5 per rijrichting dan monteren
ALs je drie lampjes in serie zet gaat diezelfde 10mA, of nog minder door elk ledje.
Bij één enkele led moet deze feller branden en zal dan meer stroom verbruiken en is de voorschakelweerstand ook groter en gaat een groter deel van de stroom op in warmte.

Ik begrijp echter niet wat nou precies het probleem is, want dat wordt hier nergens echt duidelijk gemaakt.

Citaat van: Abel op woensdag 07 augustus 2024, 22:00:39Motor en geluid worden gebufferd.
Licht voor ( en achter) worden gedimd voor 80 % ( bijna uit )
Is er een instelling om dit te verhelpen?
Bedoel je dat als de loc over de tape rijdt, de verlichting dimt?
Of heb je dit zo in de decoder ingestelt?
Probleemstelling is hier nogal voor meerdere uitleg vatbaar.
@citaat ik heb er tot nu toe 1 stoomlok mee omgebouwd en hierin heeft de led ook maar 10 mA gekregen, het verschil tussen 175mW en 145mW is zo goed als verwaarloosbaar. Ja er zijn voordelen als je een 3 punts verlichting ook als sluitverlichting wilt gebruiken, maar de stoomloks hadden al meestal geen sluitverlichting en de diesel is een 2 punts verlichting. Wat ik persoonlijk een nadeel ook vind dat je de ledjes bij meerderen al snel in de kap moet monteren al kan dit voor een ander een minder nadeel zijn (ja met een stekkertje kan je deze koppelbaar maken).

Goedendag Kappa,

De beide locs ( ) hebben knipperende koplampen als ze langzaam over een wisselstraat rijden, terwijl ze gewoon doorrijden en ook het geluid niet wordt onderbroken,
Dit was niet het geval bij de besturing net een DR5000 centrale met DCC protocol.
In verband met het faillissement van Digikeijs een CS3 aangeschaft en toen, met het fmx protocol, deed het genoemde probleem zich voor.

Om alles uit te testen, CV instellingen gewijzigd en protocollen te wijzigen, in zowel de loc decoder als in de SC3, op een apart stuk spoor (programmeer rails) een stuk tape geplakt over de "middenrail".
10 cm tape en sleper van 4 cm, dus een stroomloze overbrugging van ca 6 cm.
CV 270 (overbruggingsweg aangepast naar 10, (staat normaal op 2) dan gaat blijft bij verschillende CV instellingen en de twee centrales (CS3 en DR5000 met update) het genoemde probleem zich voordoen, te weten: loc rijdt door en geluid wordt niet onderbroken maar verlichting gaat direct bijna uit, ik denk voor 80 % gedimd.
Vandaar mijn vraag, heeft iemand een oplossing c.q ook dit probleem.

Groet Abel
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

1. fmx bestaat niet. Het is mfx.
2. Je kan geen CV's programmeren als de lok zichzelf via mfx heeft aangemeld. Je kan wel praktisch net zoveel als via CV programmering, maar een lok met mfx decoder en ingeschakeld mfx protocol gaat in theorie nooit naar dcc CV lees/schrijfopdrachten luisteren als er ook mfx op de baan staat. De DR5000 biedt enkel dcc aan en zal hier dus nooit last van hebben.
3. Het klinkt heel erg alsof de loks naar meerdere protocollen tegelijk luisteren. Piko en Uhlenbrock hebben daar ook last van, met knipperende lampen tot gevolg. Aangezien Märklin als een van de weinige een apart dcc en MM adres hanteert, zul je dus beide protocollen apart uit moeten zetten. Ik begin altijd met analoogherkenning uitzetten, vervolgens schakel ik bij Piko/Uhlenbrock alles af behalve decc op lang adres.
4. Het actieve protocol laat zich, zoals je wellicht weet, niet uitschakelen.

Ik zal het vast wel niet goed begrijpen, heb zelf ook nog geen baan, maar het is toevallig toch niet dit probleem? (vanaf 12min 38sec)

Beste Laurent,

CV 50 =0 ingesteld in DCC modus. Configuratie Variabelen programmeer je niet, maar deze stel je in.
Märklin programmeert in Linux (open source operating system ).
Dus "luistert" de decoder alleen naar DCC. En de YD 7001 "praat" alleen DCC.
Maar ik ben al een paar dagen aan het heen en weer mailen met Märklin in Göppingen.
Over CV instellingen e.a. Blijkbaar is het niet zo eenvoudig.

Dus nu het verzoek om één Loc op te sturen naar Märklin in Göppingen.

Mijn CS3 is 4 weken geleden opgestuurd naar de leverancier. Daaro gebruik ik tijdelijk een aangepaste DR5000. Vanmorgen gebeld hoe het er mee zit?
Ze weten alleen dat hij is verstuurd naar Meppel (M service in Nederland) wanneer ze dat gedaan hebben weten ze niet. Gebeld naar Meppel maar deze is telefonisch niet te bereiken.
Al met al geen hobby meer, maar een hoofdpijn dossier.

Ik ben er eigenlijk klaar mee met M.

Groet Abel van Olst.

Hallo Bulletje
Dit knipperen komt omdat de massa van het lampje nog is aangesloten aan de massa van de loc en niet aan de massa van de decoder.

Groet Abel
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Hoi Abel,

Waar staat CV29 bit 2 op? die zou ook naar 0 moeten. Draai je op lang of kort adres?

Ik heb mijn CS3 sinds 2017, de tweede productieserie die uitgeleverd werd, zo eind april. In het begin ook wel flink ruzie gehad en toen zaten er ook echt wel bugs in. Mijne is ook bij Märklin geweest. De laatste jaren draait het stabiel. Ik regel mijn loks op DCC in, ik rij mixbedrijf, hij draait op onze stamtafel als vaste centrale. Daarbij maakt het mij niet uit wat voor lok erop staat: Märklindecoder, ESU, Zimo, Uhlenbrock, Piko, D&H, Bachmann, etc. Jouw problemen herken ik dan ook totaal niet.

Ik vind het inregelen van DCC decoders ook best eenvoudig, in ieder geval niet moeilijker dan met een MS2 of een IB1 ofzo. Ja, je moet even een kunstje uithalen omdat de architectuur van het hele DCC programmeren (zoals Märklin het noemt) niet echt goed doordacht is, maar het werkt wel. Hij leest, hij schrijft, ik kan nieuwe CV regels toevoegen. Het trucje is een dedicated "lok" aanmaken waarmee je programmeert en daarvan telkens je CV lijst opslaan.