Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Optrek en afremvertraging PIKO52411 (br216)

Gestart door Janvis woensdag 24 april 2024, 21:19:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Optrek en afremvertraging PIKO52411 (br216)
Hallo allemaal,

Ik heb mijzelf getrakteerd op een nieuwe lok en wel de Piko 52411 (beige blauwe br216)

Nu wil ik graag de optrek en afrem vertraging uit zetten zodat koploper dit verder kan regelen. Echter lukt het mij niet om het uit te zetten. Heb cv 3 en 4 op 0 gezet maat de loc blijft langzaam optrekken en afremmen.

Weet iemand hoe ik dit nog meer kan aanpakken?
Re: Optrek en afremvertraging PIKO52411 (br216)
Staat in de handleiding op pag.13: CV144 t/m CV147

Cees
Re: Optrek en afremvertraging PIKO52411 (br216)
Die waardes heb ik ook al allemaal op 0 staan  Maar er veranderd letterlijk niks aan het gedrag van de loc
Re: Optrek en afremvertraging PIKO52411 (br216)
Koploper ken ik niet, maar nul = nul
Wanneer je een cv op nul zet heeft de decoder naar mijn mening geen invloed op de optrek- en remvertraging.
Des te hoger de waarde in CV5, des te sneller zal de loc zijn maximale snelheid bereiken. Dat geldt ook voor CV4: hoe hoger de waarde hoe sneller de loc stopt.
De fabrieksinstellingen voor CV144 t/m 147 zijn 12 resp. 24. Wat is het effect als je die waarde verhoogd naar bijv. 150 ?


Cees
Re: Optrek en afremvertraging PIKO52411 (br216)
Zet CV 150 t/m 153 eens op 0
Volgens min zit er namelijk een v5.1 decoder in.

Bart
Re: Optrek en afremvertraging PIKO52411 (br216)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Optrek en afremvertraging PIKO52411 (br216)
aangeraden door paul zelf indertijd toen ik nog proeftester was is CV 3 en 4 op 1 zetten.
Re: Optrek en afremvertraging PIKO52411 (br216)
Dank jullie wel voor de reacties.

Zojuist wat met extreme waardes geƫxperimenteerde. Als ik de waarde van cv4 op 255 zet remt de loc heeeel extreem langzaam af. Zet ik de waarde van cv4 op 1 remt de loc nog steeds langzaam af maar wel een heel stuk sneller dan bij 255.

Als ik de waardes in cv 150 t/m 153 naar 0 zet veranderd er niks aan hert gedrag van de loc.

Het is trouwens zoals zoals Bart zegt een 5.1 decoder



Re: Optrek en afremvertraging PIKO52411 (br216)
Als er een 5.1 decoder inzit dan zijn het inderdaad de cv150 t/m 153 EN deugt de website van piko niet !
https://www.piko-shop.de/en/artikel/ger-~soundlok-br-216-db-iv-bl-beige-32805.html

Cees
Re: Optrek en afremvertraging PIKO52411 (br216)
Het is inmiddels via een omweg gelukt om een trein op exact de plaats stil te laten staan waar koploper dat wil.

Ik heb een functietoets gekoppeld aan de aan/uit schakelen van de ABV rem functie. Als deze functietoets wordt geactiveerd wordt de trein gelijk stil gezet. Door koploper deze functie te laten activeren als de trein op de stopmelder is aangekomen wordt de trein netjes stil gezet, omdat de trein dan al zeer langzaam rijd werkt dit perfect en gaat gewoon mooi subtiel.


Een beetje omslachtig maar werkt gelukkig wel goed  :D

Allen dank voor het meedenken.
Re: Optrek en afremvertraging PIKO52411 (br216)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Optrek en afremvertraging PIKO52411 (br216)
Laat de lok door koploper ijken met op-, en afremvertraging volledig uit.
Re: Optrek en afremvertraging PIKO52411 (br216)
De snelheid is volledig geijkt in koploper en in de loc staat dus de op en aftrek vertraging op 0. Probleem is dat zelfs dan de loc nog te langzaam afremt en net voorbij de stopmelder tot stilstand kwam (hij kroop er zeg maar net voorbij) Door nu de ABV heel even uit te zetten als de stopmelder is bereikt stopt de lok netjes en exact op de stopmelder.