Nieuws:

Help mee de enige echte Stichting 3rail kalender te vullen met foto's! Lees meer over in de oproep!

Rookvloeistof

Gestart door Link donderdag 14 maart 2024, 21:14:45

Rookvloeistof

Rookvloeistof
Wat gebruiken jullie? Ben ik wel benieuwd naar. De voor- en nadelen. Kosten. Geur enz.

Ik ben verschillende tegengekomen.

• Seuthe 101, 105, 106, 107
  • SR-24 Dampföl / Rookvloeistof 1 liter
  • Prehm-miniaturen 501999 Rauchöl (kolen en diesel)
  • ESU 51990
  • Roco 10908 Seuthe rookvloeistof

En dan de mindere Goden (denk ik) zoals Viessmann 6850, Faller en Märklin rookvloeistof (en dan vergeet ik nog wel een paar).

Rookvloeistof lijkt mij toch universeel?
Re: Rookvloeistof

M* en bezig te digitaliseren

Ik heb nog een voorraadje eigen merk van Brekelmans Rosmalen (helaas geen winkel meer) en dat rookt hetzelfde als Seuthe, of SR24?LGB of Märklin ampullen.
Kortom geen speciale voorkeur. Ik kijk meestal toch naar de prijs/liter.

There is no place like 127.0.0.1

Oorspronkelijk is die rookvloeistof in pure vorm, Isopar-H van ExxonMobile.
Ik heb het geluk dat één van onze grote software-projecten, voor een divisie van ons bedrijf is, die stalen van chemische stoffen verschepen, in naam van klanten, voor potentiële klanten.
Isopar-H zit in hun portfolio, dus ik heb het gewoon "gevraagd" aan de agency-verantwoordelijke hier in Antwerpen, en 's anderendaags had ik plots 2x 2,5L op mijn bureau staan,
daarmee kom ik (een groot deel van) mijn leven wel door :-)

groeten,
Kris

Hallo,

Ik gebruik SR24. Dit werkt prima. Voor mij was de prijs vooral het doorslaggevend aspect. Ik ben een "Märklin" rijder en de originele Märklin vloeistof vind ik te duur.

Ook heb ik in Houten al een aantal keren een Duitse handelaar gezien, die flesjes rookvloeistof met allerlei verschillende geurtjes aanbiedt.
Ik heb er geen ervaring mee, maar of dat een optie is, ligt natuurlijk aan je eigen voorkeur.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Succes,
Paul
Speciale Gast

Eerst een flesje van Seuthe, nu van SR-24. Over de Seuthe rookvloeistofolie was ik wat minder tevreden. Het 'knetterde' en sputterde meer, zodat de hele voorkant van de loc onder de spetters zat. De vloeistof van SR-24 doet dat eens stuk minder en ruikt ook wat lekkerder. Maar dat laatste is uiteraard puur persoonlijk. :D

Groet, Marc

Als ik dan een voorzichtige conclusie mag trekken zal mijn pa geen buil vallen aan SR-24.

Gr,
Martijn

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

Zijn er mensen die Prehm-miniaturen 501999 Rauchöl (kolen) gebruiken in H0 modellen?

'k Zou deze wel eens willen proberen ..

Citaat van: Link op vrijdag 15 maart 2024, 18:20:55Als ik dan een voorzichtige conclusie mag trekken zal mijn pa geen buil vallen aan SR-24.

Hallo Martijn,
Ik denk het inderdaad niet. Vooral kijken waar het het goedkoopste is.
Kan soms toch behoorlijk schelen.
Nu zul je er niet direct liters van "verstoken" maar toch. Sommigen vragen er de hoofdprijs voor.
Succes ermee.

Groet,
Paul

Klein schopje, zijn er mensen op het forum die rookolie met kolengeur gebruiken?

zonder fantasie ook geen creativiteit

Doet mij denken aan wat gisteren even actueel was in de medio met betrekking tot de fabricage van rookworsten, waarbij gebruik wordt gemaakt van zg. rookaroma's. Die worden nu door de EU verboden omdat ze niet goed zijn voor de gezondheid. Ik wil hier niet beweren dat dit ook het geval is met rookolie met een rookgeur (ik weet niet eens of zoiets bestaat!) al zou het mij niets verbazen.

Wel begrijp ik sinds gisteravond dat met die imitatie-rook die wordt toegepast bij stoomloc-modellen je toch ook wat vaker het plafond zou moeten witten...

M* en bezig te digitaliseren

Ik heb wel in het verre verleden een ampul rookolie verstookt met kolengeur, maar die was vlgs mij van Seuthe.
maar daar zat niet veel extra geur aan. Ook dennegeur gehad maar voor mij geen reden om daar weer speciaal naar te gaan zoeken.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Toch eens uitzoeken welke rookvloeistof de Hema gebruikt :o) . Die ruikt iig wel oké.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:

Seuthe heeft er verschillende, ook met Lavendel-geur.  Seuthe.  Er zijn ook speciale olies voor gepulseerde rookgeneratoren.

:warning: Ik zou wel snel toeslaan (of juist niet), er zijn aanwijzingen dat het spul (Isoparaffine) kankerverwekkend is...  :warning:

Dan zul je echt hout moeten gebruiken in je märklin, Hema rookt zijn worstjes nog op de echte manier!  >:-D
(daarom zijn ze ook zo lekkah  :P  )

Hema rookworst wordt gefabriceerd en komt uit dezelfde Unox-fabriek in Oss waar de Unox worsten worden geproduceerd.
Hema worst zgn met echte rook en Unox-worst met rookaroma ?
Daar heb ik dan mijn twijfels over.
Overigens is de fabriek geen onderdeel meer van het Unileverconcern maar overgenomen door de Zwanenburggroep, ook worstenmakers.
Wel frappant overigens: in 1979 heeft Unox die fabriek overgenomen van  .... De Mannen van Zwan !
Cees

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: rscosworth op donderdag 25 april 2024, 06:16:24Klein schopje, zijn er mensen op het forum die rookolie met kolengeur gebruiken?
Bedoel je dan antraciet of Cokes? Daar schijnt wel verschil in te zitten.  >:-D
Mijn ouders stookten vroeger altijd antraciet nr.4 in de kolenkachel.

Citaat van: Hanzi op donderdag 25 april 2024, 22:31:08Toch eens uitzoeken welke rookvloeistof de Hema gebruikt :o) . Die ruikt iig wel oké.

Ik zou toch geen trein willen welke naar rookworst ruikt  ;)
Paul

welke geur wil je?
http://megasteam.com/page2.html  :D

Het zal me worst wezen, intussen... Maar de geur van brandende steenkool is wel specifiek al heb ik niet het idee dat het echt wat gaat toevoegen op de modelbaan. Gaan we ook mestgeur gebruiken of ammoniak bij boerderijen?
Beetje stikstof, PFAS. Ruik je niet, maar verhoogt wel de intensiteit van de beleving! Treintjeshobby even gevaarlijk als het het echte leven!  ;)

Groet,

Peter

Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 27 april 2024, 00:17:23Het zal me worst wezen, intussen... Maar de geur van brandende steenkool is wel specifiek al heb ik niet het idee dat het echt wat gaat toevoegen op de modelbaan. Gaan we ook mestgeur gebruiken of ammoniak bij boerderijen?

Zeker, en binnenkort ook een sproeier boven de baan om de regenbuien te immiteren :D

Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 26 april 2024, 14:53:34Hema rookworst wordt gefabriceerd en komt uit dezelfde Unox-fabriek in Oss waar de Unox worsten worden geproduceerd.
Hema worst zgn met echte rook en Unox-worst met rookaroma ?
Daar heb ik dan mijn twijfels over.
Overigens is de fabriek geen onderdeel meer van het Unileverconcern maar overgenomen door de Zwanenburggroep, ook worstenmakers.
Wel frappant overigens: in 1979 heeft Unox die fabriek overgenomen van  .... De Mannen van Zwan !
Cees

Wat je allemaal opsteekt met een modeltreintje!  :mrgreen:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Naar mijn weten wordt ook voor een Hema-worst rookaroma gebruikt.
En dan is het ook nog eens zo dat de fabriek die deze worst levert regelmatig wisselt. Ieder jaar/om de paar jaar is er een aanbesteding waarop vleeswarenfabrieken kunnen inschrijven. De fabriek met de meest gunstige inschrijving (prijs en evt. andere voorwaarden) mag/moet de worst dan voor een bepaalde periode voor die prijs en volgens het recept van de Hema leveren. Zo gaat het ook met de andere verse vleeswaren voor de diverse supermarktketens. Dat lijkt heel fijn allemaal maar ook in tijden met bv varkenspest binnen de contractperiode dient er onverminderd geleverd worden...
Ambachtelijk roken op beukenhout klinkt heel romantisch maar als je wel eens de gitzwarte aanslag in zo'n rookkast gezien hebt dan weet je wel beter. Ook hier geldt dat roken de gezondheid schaadt. Maar ja, wat doet dat niet; het hele leven is schadelijk en er is niemand die het overleeft >:-D . Het zal me allemaal rookworst wezen ;) .

zonder fantasie ook geen creativiteit

@citaat  @citaat  Ik was in de veronderstelling dat de HEMA-rookworst werd geproduceerd door Compaxo, althans dat was bij mijn weten zo'n 20 jaar geleden het geval. Maar ja, dingen kunnen veranderen natuurlijk...

Na het lezen van alle reacties krijg ik spontaan honger  :D

Het liefst heb ik rookvloeistof die geurloos is... maar als dat niet kan, dan maar kolengeur. Dan voegt het in iedergeval nog iets toe  ;)

Hier ergens boven lees ik dat de seuthe niet veel kolengeur toe voegt. Op zich maakt me dat niet uit, als het maar niet chemisch ruikt.
Speciale Gast

8) De bijdrage van Bulletje is een link en deze zit er in verstopt;
https://corporate.hema.com/over-onze-rookworst-die-wordt-gerookt/
:o) Dus gelieve beter lezen en hier niet langer de Hansworst uit te hangen. >:-D

@citaat

Het zal me verder worst wezen!  :-)

:arrow: (we gaan maar beter weer ontopic, het is zo wel weer leuk genoeg geweest!  :thumbup: )