Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

Kleinere baan HO of overstappen naar N?

Gestart door H.Kes vrijdag 01 augustus 2025, 15:27:57

Kleinere baan HO of overstappen naar N?
Allen,

Ik heb inmiddels een aardige Markin (C-track)L-baan op zolder met veel locs, wagons, seinen, alles digitaal met contactrails, M83's, M84's , S88's, een CS3, etc etc. Alles werkt automatisch middels Rocrail. De draaischijf is analoog en ik rij ook deels "met de hand".

Nu ziet het ernaar uit dat ik binnen een 2 jaar verhuis naar een kleinere plek. Dus ik hou een oppervlak van 2m52 x 1m25 over om een baan op te maken. Ik kan er dan nog wel goed bij, want het geheel wordt verrijdbaar en ik kan er als het ware "omheen". Maar, stukken kleiner dan eerst. Ik voeg een baantje bij in de bijlagen. Afmeting 2m50 x 1m23. Wat moet ik nu, doorgaan met een kleine HO-baan of alles verkopen en over naar schaal N?

In de bijlagen het schaduwstation, de hoofdbaan en een kopspoor boven-baan, ook hier is commentaar of hulp gewenst.
Hans
Re: Kleinere baan HO of overstappen naar N?
Speciale Gast

:roll: Tja, dat is een lastige keuze.
Dat spoor N is natuurlijk wel erg klein en fragiel.
Ga eens een paar keer in treinwinkels en beurzen kijken naar N spoor en op beurzen kan je het vastpakken en bedenk dan of je ermee uit de voeten kan.
Naarmate je ouder wordt gaat het zicht ook achteruit, het valt soms al niet mee met h0 om de details te onderscheiden.
Aan de andere kant zijn er zat die er een hoop lol mee hebben, je kunt wel aardig wat kwijt in de ruimte die je gaat krijgen.
Je hebt nog even de tijd om je te beraden en te oriënteren.
Of... een schaal waar bijna niemand aan denkt nl.TT
Nadelen: bijna alleen Duitse modellen.
Slecht verkrijgbaar in NL.
Voordelen:
Niet te groot en niet te klein, het biedt wel ruimtewinst.
Tillig maar ook Roco bieden wel een "totaalprogramma" dus ook rails.
Piko heeft al aardig wat TT-locjes en er zijn ook nog kleinproducenten.
Citaat van: Baanloos op vrijdag 01 augustus 2025, 18:28:30Of... een schaal waar bijna niemand aan denkt nl.TT
Nadelen: bijna alleen Duitse modellen.
Slecht verkrijgbaar in NL.
Voordelen:
Niet te groot en niet te klein, het biedt wel ruimtewinst.
Tillig maar ook Roco bieden wel een "totaalprogramma" dus ook rails.
Piko heeft al aardig wat TT-locjes en er zijn ook nog kleinproducenten.
https://ttnederland.nl/
Bestaat al een slordige 45 jaar.
Veel langer al: het merk Rokal al voor 1965! In de DDR Berliner TT Bahnen (BTTB)
Ja, dat klopt, maar TT Nederland is vanaf begin '80, zoals op hun site staat.
Die verkennende gesprekken, eind jaren '70, ben ik nog bij geweest maar ik ben niet mee gegaan met hun plannen omdat mij toen de middelen ontbraken.
Als je al veel h0 materiaal hebt maak dan gewoon met dat materiaal een kleinere baan, er is vast veel meer mogelijk op een kleine oppervlakte dan je denkt...
Dank je Fem
Ja, ik ga - voor ik verhuis- maar een proefbaan maken op dat exacte oppervlak. Heb inmiddels ook best een mooie collectie en het idee om daar afscheid van te moeten nemen vind ik niet leuk.
Hans