Nieuws:

LAATSTE PAAR EXEMPLAREN! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

1 kopstation en 1 doorgangsstation met schaduwstation en 2 keerlussen

Gestart door shekiba donderdag 21 september 2023, 12:34:11

1 kopstation en 1 doorgangsstation met schaduwstation en 2 keerlussen
Om een beetje te naderen naar wat Droopy wil alles een beetje verschoven en dan komen we tot dit (uiteraard nog geen rekening houdende met bereikbaarheid, soorten treinen of lengtes van treinen, puur om eens af te tasten of het de moeite is hier aan verder te werken):
Re: 1 kopstation en 1 doorgangsstation

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Re: 1 kopstation en 1 doorgangsstation
Aanname:
Een draaischijf heb je nodig als je én met stoom rijdt, én op een kopstation uitkomt,
omdat veel type stoom-locs dan moeten kunnen omkeren.
Veel type stoom-locs (niet allemaal) hebben een voorkant en een achterkant,
en mogen achteruit niet zo hard rijden als vooruit.

In een eerder ontwerp vond Peter de BW nogal in de knel komen, met de iets te krappe bogen.

Dat is in dit ontwerp niet, maar hier vraag ik me oprecht af wat je met de BW wil,
en wat een draaischijf hieraan toevoegt.
BW en draaischijf liggen in dit ontwerp aan een doorgangsstation,
en daar is die draaischijf nou net niet functioneel.

Het kopstation boven aan de helling heeft geen draaischijf,
en daar zou een draaischijf nou net wel functioneel zijn (indachtig de aanname).

Lijkt mij.

Heeft Droopy een draaischijf? En moet die in het ontwerp?

Re: 1 kopstation en 1 doorgangsstation met schaduwstation en 2 keerlussen
Dat is het hem juist, we weten helemaal niks van wat Droopy heeft of wil en doordat dit ontstaan is door een vorig ontwerp in een zak te steken en eens goed te schudden zit er precies hetzelfde in als in het vorig ontwerp maar dan anders 😉
En weer kan het BW vervangen worden door een bos, een meer, een dorpje of om het even wat anders. Maar 1 ding is zeker, er is plaats voor een BW.

Citaat van: shekiba op donderdag 21 september 2023, 15:54:09Maar 1 ding is zeker, er is plaats voor een BW
Dat is evident, ja.

Voor mijn gevoel komen we alleen verder als Droopy met zijn denkproces verder is, en kan aangeven wat hij allemaal niet wil.
Ik vrees dat het 2de kopstation ook nog op de schop gaat ;)
Maar 't is wel een uitgelezen kans om op deze relatief kleine oppervlakte een aanzienlijk hoogteverschil van 150mm te bereiken omdat je maar 1 hellende baan er naar toe nodig hebt.
Ik probeer nog eens iets met 2 doorgangsstations op 2 niveaus, maar dan wordt het rollercoaster gehalte vermoedelijk vrij hoog...

Die "bijzet"-tafel van (toch nog) 140x122 wordt in jouw ontwerp eigenlijk amper gebruikt (op maximaal 1 niveau en enkelsporig).
Zou je er een enkelsporige spiraal op kwijt kunnen of is het hellingspercentage dan totaal irreëel?

Wat me bijstaat is dat je op een blad van 122 breedte 4 parallelle sporen kunt leggen vanaf R1=400 t/m R4=584 (dus met flexibele rails).
Zie Boogstraal en Bodemplaat. Je zit dan natuurlijk wel met die smalle doorgang naar de andere tafel. Maar 3-sporig zou toch moeten lukken.
Wat is nauwelijks gebruikt? Zonder die extra tafel wordt het toch behoorlijk wringen om nog iets moois op de overblijvende tafel te krijgen en er zou best wat meer industrie op kunnen. Maar je kunt alles inderdaad vol gooien met (gebogen) rails er er een spiraal op voorzien waarvan de helling zeker nog zal mee vallen, maar dan stijgt het rollercoaster gehalte misschien wel te veel 😉
Als volgende suggestie denk ik toch meer aan 1 doorgangsstation en een schaduwstation, eventueel met keerlussen.
Maar eerst wachten op de directieven van Droopy.
Mij benieuwt ook nog altijd de opstelling in de kamer, daar wordt gewoonlijk geen rekening mee gehouden en dat breekt altijd zuur op bij de bouw als men zich te rijk aan ruimte gerekend heeft...

Citaat van: shekiba op donderdag 21 september 2023, 17:37:48opstelling in de kamer, daar wordt gewoonlijk geen rekening mee gehouden
Tja, wat te denken van een schuin dak, met een uitbouw van 122x144 naast het trapgat,
waarin ook de cv-ketel en/of pomp hangt, en waar de droger van vrouwlief staat? Om maar iets te noemen.