Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin 64149

Gestart door Jef68 zondag 25 oktober 2015, 15:36:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 64149
Lid sinds: 2013

online
Marklin 64149
goede middag,

is er iemand die meer weet over NMBS loc met schildnummer 64149, ik vind deze nergens terug in de marklin lijst.

bij voorbaat dank
mvg
Jef
Re: Marklin 64149
Johnnytrein
gast

Re: Marklin 64149
Heb je geen catalogus nummer?
Re: Marklin 64149
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin 64149
Hoi,

Ik vermoed dat het om de 3086.10 gaat.

http://wiki.3rail.nl/index.php/Bouwserie_38#Modellen

Mvg,

Johan
Re: Marklin 64149
Lid sinds: 2013

online
Re: Marklin 64149
hoi,

bedankt in ieder geval al voor de gedane moeite, ik kan nu verder het zal de 3086 10 wel zijn met delta. heeft iemand ervaring met deze loc?

nogmaals bedankt

mvg

jef
Re: Marklin 64149
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 64149
Jef,

De loc is een vrij oude loc met drie polige motor en delta decoder.
Marklin maakte de duitse versie (Baureihe 38) deze loc vanaf eind jaren 60.
De rijeigenschappen van delta zijn niet echt goed te noemen.
Wel is de loc zeer robuust, maar van weinig details voorzien.
Re: Marklin 64149
Lid sinds: 2013

online
Re: Marklin 64149
Hoi,

Bedankt Ad, Johan en Johny voor de reactie's op mijn topic, ik ( mijn kleinzoon 8 jaar )heb slechts een kleine baan en heb momenteel buiten 3 MFX locs ook reeds 3 Delta locs rijden, niet alle tegelijk maar tot nu toe ben ik (hij) tevreden over deze, ik denk deze NMBS loc te kunnen aankopen voor rond de 70,00? zonder ovp is dit volgens jullie een reële prijs.

Mvg

Jef
Re: Marklin 64149
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 64149
Voor jonge kinderen is deze lok wel geschikt (geen los aangezette delen).
Een doos zal er niet zijn, want de loc komt uit een startset, met rail, trafo en wagons.
?70,- is voor zo'n eenvoudige loc wel het maximum, wat mij betreft.
Kijk of de loc er nog netjes uitziet en geen slijtage vertoont op de wielen en sleper.
Re: Marklin 64149
Lid sinds: 2013

online
Re: Marklin 64149
bedankt Ad voor de goede raad, ik bekijk het aangebodene dan wel.

mvg

jef
Re: Marklin 64149
Lid sinds: 2023

offline
Re: Marklin 64149
Hallo, helemaal nieuw in deze wereld.... En bouwen voor de kleinkinderen is het excuus  :P

Ik lees dat er verschillen zijn in de soorten digitale locs. 
Delta en andere, en over delta lees ik dan dat deze niet zo betrouwbaar of goed zijn??

Waar moet ik vooral naar zien in de tweedehands markt om digitale locs te kopen

Bedankt voor enig antwoord en fijne dagen
Re: Marklin 64149
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin 64149
De twee belangrijkste factoren bij het kopen van tweedehands treinen vind ik de staat van het materiaal en de stand van zaken bij de techniek. Door de jaren heen verandert de techniek bij locs vrij snel, daarom vind ik oude locs al snel niet zo veel meer waard. Delta hoeft helemaal niet verkeerd te zijn. Het belangrijkste is dat de loc kan rijden en dat zit er altijd in, soms heeft de loc enkele extra functies. Misschien vind je bijvoorbeeld geluidsfuncties grappig, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Als je een beetje handig bent en de loc er nog perfect uitziet, kun je er tezijnertijd een nieuwe motor en/of decoder in zetten, en eventueel een luidsprekertje, dan kun je soms voor relatief weinig geld aan een mooie loc komen met moderne techniek en veel functies.

Afgaande op de 3railwiki heeft de loc uit startset 29527 geen enkele bijzonder functie, zelfs de frontverlichting is niet los aan en uit te zetten maar is gekoppeld aan de rijsnelheid, dus is 'ie uit als de loc stilstaat. Dat klopt natuurlijk niet, de verlichting zou apart aan en uit gezet moeten kunnen worden.

Overigens is dezelfde loc, met hetzelfde bedrijfsnummer, ver vóór het uitkomen van de startset ook als analoge loc verkocht, zonder decoder. Als het om deze loc gaat, vind ik hem in goede staat niet veel meer dan een paar tientjes waard. Met Delta en verder in prima staat, dus compleet, zonder noemenswaardige beschadigingen en prima rijdend, schat ik de waarde op 50-75 euro. Als er onderdelen ontbreken of beschadigingen zijn, aan de lak of anderszins, gaat de waarde snel achteruit.

Het lijkt me voor een beginner onmogelijk om te beoordelen of een loc werkelijk compleet en onbeschadigd is. Als je de loc gaat bekijken, zou je eigenlijk iemand mee moeten nemen die dat wél kan. Aan de andere kant, als hij goed rijdt, goed aan- en afkoppelt en je betaalt er 70 euro voor, is het alvast geen grote miskoop. Als je meer ervaring krijgt, kun je beter beoordelen in welke staat hij nu eigenlijk is, dan kom je er misschien achter dat je eigenlijk een paar tientjes te veel hebt betaald.