Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Pico hondekop 57320

Gestart door GeelNoortje woensdag 15 mei 2024, 06:42:49

Pico hondekop 57320

Pico hondekop 57320
Een jaar geleden dit Pico-model gekocht. Gisteren voor het eerst op een digitaal-spoortje gezet.
Voor die tijd nooit uit de verpakking gehaald, dus ook niet analoog mee gereden.
Mijn digi-spoor is gestuurd met MobileStation (I).
Ik ben een volkomen leek op digitaal gebied en daardoor snap ik helemaal niks van wat ik zie gebeuren.
Een MFX-loc van Märklin zelf meldt zich gewoon aan.
De hondekop doet bijna niks. Zodra er spanning op het spoor staat brandt de verlichting in het rijtuig met sleepcontact, maar onstabiel knipperend.
In de handleiding die is meegelverd staat helemaal niks over adressering of type decoder.
Via 3-rail Wiki uitgevonden dat er (misschien) een Uehlenbrock-decoder 76320 in zit.
Daarvan een PDF opgehaald. Daarin staat dat het adres 'af fabriek' 3 zou moeten zijn.
Dat als nieuwe loc in de MS gezet. Maar de hondekop reageert nergens op. De verlichting blijft voor de helft branden.

Ik kan zelf niks programmeren doordat ik er geen apparatuur voor heb.

Wat doe ik niet goed?

Met groet.

Herman
Re: Pico hondekop 57320
Wiki Redactie

VT601 is one of my favorite trainsets

Hoi Herman,

Voor de meeste niet-Märklin loks moet je er van uitgaan dat zij zich niet automatisch met MFX zullen aanmelden.
Uit de handleiding van jouw Piko-treinstel heb je gelezen dat het "default" adres 03 moet zijn. Dat geldt sowieso voor loks die met DCC gereden kunnen worden.
Alleen kent jouw MS(I) ook geen DCC-protocol, maar alleen mfx en MM2 (motorola 2).

Ik zie in de handleiding van de decoder die gebruikt wordt dat deze zowel voor DCC als MM2 standaard op 03 staat.

Ik denk dat je eerst een willekeurige lok van Märklin uit de lokdatabase van de Mobile Station moet kiezen. (zonder de lok op de baan).
Dan verander je register #1 in 03.
Vervolgens zet je de lok op de baan en probeer je of deze reageert. Dan staat de lok nu op MM2 adres 3

Met de lok op de baan, kun je eventueel het adres van de trein wijzingen, door weer naar "lok bewerken - register" te gaan en het nieuwe adres in te voeren.

Mocht het nog niet lukken, zoek dan eens kontakt met een stamtafel in de buurt. Regionale_Stamtafels

John (VT601)

Windhoven

Tweedehands gekocht? Standaard zit er geen binnenverlichting in. Kan meer aan geknutseld zijn. Misschien ook een decoder wissel gehad. Origineel zit er bij het model meer dan één handleiding namelijk ook nog een handleiding voor de decoder en het instellen daarvan.
Hoi John; Johan.
Een jaar geleden gekocht op een treinenbeurs in Joure. Werd als nieuw verkocht en ik had er geen twijfels over.
In de gebruiksaanwijzing staat alleen dat het AC-model een decoder heeft; het DC-model een 'brug'.
Eigenlijk is die handleiding alleen maar een exploded view.
Ik heb de kap er af gehaald om te zien of er dipswitches in zitten (zoals ik van een delta-loc ken). Dat is niet zo. Aan de bedrading te zien is er nooit aan gesoldeerd. De verlichting is mooi in de kap verwerkt. Lijkt dus ook niet achteraf aangebracht.

Ik begrijp uit de antwoorden, dat als een decoder DCC wil zien, en het stuursysteem alleen MM aanbiedt, dat het dan gewoon niet loopt.
Mijn hele baan is ingesteld op analoog. Toen ik tien jaar geleden een digi-loc kocht heb ik daarom gekozen voor het simpelste stuursysteem. De digi-loc hoefde ook niet op de analoge baan te rijden, maar ik wilde wel zien hoe het digitale systeem nou eigenlijk werkte.
De tweede digi-loc - origineel Márklin - werkte meteen. MFx-decoder die alle gegevens doorstuurde naar de MS(1).
Moet ik voor deze hondekop een andere MS (type 2) regelen? Of nog uitgebreider?
Met de MS1 is niks te programmeren.

Dat de hondekop maar in één rijtuig licht laat zien vond ik gek. Het knipperen van die verlichting begrijp ik niet.
Kan de steker-verbinding tussen de twee rijtuigen kapot zijn? Hoe meet je zoiets? Als het rijtuig met de decoder geen stroom krijgt dan lijkt het me logisch, dat de decoder niks doet.

Dat ik het digitale systeem technisch helemaal niet snap helpt ook niet echt natuurlijk.

Groets.

Herman

Wiki Redactie

VT601 is one of my favorite trainsets

Dat je het digitale systeem niet snapt, is niet bijzonder. Het is gewoon een andere (modernere) techniek dan zo'n 40 jaar geleden.

Dat de (front)verlichting in het tweede rijtuig niet brandt kan duiden op een defect in de koppeling of een niet goed verbonden koppeling.
Er zal een meer ervaren hobbyist naar je treinstel moeten kijken.
Je geeft aan het model in Joure gekocht te hebben, dus neem ik even aan dat je in die buurt woont.
Neem eens kontakt op met de stamtafel Noord Nederland of een vereniging in de buurt. Zij kunnen je verder helpen.

John (VT601)
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Hallo Herman,

Ik heb dit model ook ooit gehad en kan met zekerheid zeggen dat er geen binnenverlichting ingebouwd zit door de fabriek.

Groet,
Laurent
Dag allemaal...
Ik ben een paar stappen verder.
De hondekop is niet nieuw. Helaas bij aankoop dus niet goed gezien.
In het rijtuig met sleepcontact zit boven de binnen-inrichting een LED-strip, die heel erg netjes is ingebouwd - echt vakwerk.
In het andere rijtuig zit geen binnenverlichting, simpelweg omdat daar de ruimte voor een LED-strip ontbreekt.

Een sticker binnen op het frame met de tekst: DCC 50 - het adres is dus ooit door iemand ingesteld.
Ik heb daar vanmorgen pas aandacht aan besteed.
Gezocht op internet: ondersteunt MS1 DCC? Neen dus.
Volgens Märklin zelf is DCC pas in beeld bij de MS2.

Dank voor het meedenken.

Het is me nu duidelijk waarom ik het niet aan de praat krijg.
Dit topic lijkt me nu afgehandeld.

Met groet.

Herman

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Dus Herman:
Of andere decoder die ook conventioneel gebruikt kan worden; of ander besturingssysteem. Decoder aanpassen lijkt mij het simpelste.
Dan kan je toch rijden.

Mvg. Marcel

Kijk eens bij John soldeert die heeft passende lichtprintjes en decoderadapters voor je hondekop en de benelux uitvoering
gr Fred

Hoi Herman,

Uhlenbrock 76320 is volgens U een decoder die DCC en MM verstaat.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar de decoder omgezet naar alleen DCC.
Oplossing; zoek iemand met een stuurapparaat die DCC en MM verstaat en laat CV 59 de waarde 1 geven.
De decoder word gereset en verstaat dan weer DCC en MM.
Je kunt hem daarna met je MS1 (handmatig) een nieuw adres en de rest geven.
Succes digibert

Speciale Gast

Ik zou MM aanzetten en vervolgens DCC uitzetten, net als analoogherkenning als je dat niet nodig hebt. Een uhlenbrockdecoder is dan wel een multiprotocoldecoder, maar werkt niet zo feilloos als Esu of Zimo.
Dank allemaal voor het meedenken.
Ik ben een beetje overdonderd door de opties. Het programmeer-verhaal begrijp ik, maar ik heb niet direct iemand om de hoek met die mogelijkheid.
De decoder vervangen in plaats van het sturende systeem. Daar had ik al helemaal niet bij stilgestaan.
Ik begrijp uit de reactie, dat er nogal verschil zit in de diverse merken.
Ik ga er op puzzelen. Ik wil zelf niet al teveel soldeerwerk doen. De onbekendheid met het digitale systeem houdt me tegen.
Dus een vervangende decoder met een 8-polige steker (zoals die nu in de hondekop zit) is mijn eerste gedachte.

Het groet.

Herman

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Dan is mijn eerste advies neem een ESU Lokpilot 5. Die is verkrijgbaar als multiprotocol decoder met 8-pin stekker. Het is een betrouwbare en robuuste decoder die redelijk makkelijk is in te stellen via de CV's. Weet niet of dat met een MS1 kan. Anders misschien eens een stamtafel bezoeken.
Speciale Gast

Herman,

Er zijn gewoon stamtafels waar je eens langs kan gaan en waar vast wel iemand zit die eens een blik wil werpen. Kom je nog een leuke groep gelijkgezinden tegen ook.
Dag allemaal;

Ik heb de hondekop aan de praat gekregen met de decoder die er in zit. (geen idee welke dat is).
Ik kan alleen in mijn kromme bewoordingen uitlegen hoe dat heeft gewerkt. Ik snap gewoon van het digitale systeem te weinig en ik heb het programmeren niet zelf gedaan.
Een medespoorder had een oud stuur-apparaatje.
De koploper reageerde nergens op - ook niet op het DCC-adres dat vorige eigenaar er in had gezet.
Toch kon hij het adres van de koploper veranderden. Alle verlichting begon te knipperen en toen mocht ik zelf een adres kiezen om te gebruiken. Door die verandering was meteen het MM-protocol beschikbaar en werkt het nu samen met mijn MS1.

Met groet.

Herman

Mijn Benelux "Hondekop" 57370 is af fabriek geleverd met een Uhlenbrock 76320.  Zie: Uhlenbrock Manuals
Ik gebruik het DCC 128 protocol.

Willy