Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen

Gestart door hermanvk dinsdag 10 september 2024, 00:03:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
@citaat
Hoi Wim,
Even de stoute schoenen aangetrokken en geprobeerd om die lantaarn eraf te halen....
Blijkt die deel uit te maken van het handmatig schakelen van deze wissel.
Ik heb dus netjes alles terug in elkaar gepast, en vastgeschroefd.

Hier een detail foto van die wissel:

red_Marklin_detail_wissel.jpg
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Amaai... ik zie dat de laatste commentaren eind oktober waren....  :roll:
Veel updates heb ik nog niet, maar voor hen, die mij volgen:

Een foto hierbij zoals het er nu bij ligt.

red_Marklin_baan_V5_3.JPG

Vooraan, mijn "controle centrum" - alles nog heel klassiek analoog...
Vooraan dan het station.. achteraan zie je -als je de foto vergroot- twee perrons liggen.
Eentje heeft licht; op het andere ga ik proberen om LED lichtje(s) in te plakken.... ondertussen heb ik daarover wel iets bijgeleerd. (zie verder)

Deze opzet is dus bedoeld om later volledig met bovenleiding te laten rijden. Ik heb immers twee locs, die op bovenleiding kunnen rijden.
De originele twee ovalen lieten mij niet toe om een perron tussen de rails te leggen, en dus werd er een derde spoor gelegd. En weerom veel testen om te zien of mijn logica met de wissels werkt en klopt. Dan ook nog ontsporingen oplossen.
Dat alles vooraleer ik alle sporen van bovenleiding voorzie....  :thumbup:

De bekabeling wordt alsmaar uitgesteld, want niet echt een aangename bezigheid... :sad:

En alsof dat niet genoeg is, heb ik ondertussen ander speelgoed gekocht: namelijk een Arduino set, waar ik mee experimenteer... Wie verwittigde mij ook al weer, dat de ene hobby de andere in de weg stond?

Och ja: en dan ook nog vele draden hier op het forum bekijken ook: hoe anderen hun omgeving opbouwen, en vooral de prachtige landschappen, die ik hier kan bewonderen :thumbup:
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
@citaat
Inderdaad, Herman: pas maar op, voor je het weet ben je aan het programmeren  i.p.v. aan het rijden  :lol:
Heerlijk Old skool analoog control-centre trouwens! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
@citaat
Hoi Eric,
Je slaat hier de nagel op de kop: ik ben inderdaad al -zonder overdrijven- UREN aan het programmeren geraakt. Best wel prettig, moet ik eerlijk toegeven, want anders was ik er al lang mee gestopt.

Nu een huzarenstukje, dat ik voor mekaar heb gekregen (en ik vermeld het hier, omdat het -hopelijk- binnenkort gaat geïnstalleerd worden op de baan):
Niet echt een simulatie van de werkelijkheid:
Aan beide zijde van de perrons worden er sensoren aangebracht, die door de Arduino worden waargenomen, waardoor via relais een klok gaat luiden (random tussen de 2 en 5 keer), maar ook het perronlicht gaat branden. Als de perrons worden verlaten, dan gaat het licht terug uit, maar alleen als er geen trein meer in het station aanwezig is...

Dat projectje heeft mij dus echt UREN gekost.... en zo geraak ik niet naar beneden, naar mijn treintjes... :sad:

Heerlijk Old skool analoog control-centre trouwens! :thumbup:
Dankjewel... en dat op zichzelf is ook weer een projectje: ik ga er proberen voor te zorgen, dat ik alle bekabeling tussen controle centrum en tafel gemakkelijk kan loskoppelen...
Ik dacht hiervoor aan stekkerklemmen. Ik had er hier nog liggen van heel vroeger...
red_stekker_klem_pakje.jpg

Maar ik vind dat hier (Canada) niet. Wel iets gelijkaardigs OF ik moet voor Brawa gaan:
Brawa_3093.png
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Je bent goed bezig Herman!!
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat!

Mvg Stephan
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: hermanvk op maandag 02 december 2024, 21:19:09alle bekabeling tussen controle centrum en tafel gemakkelijk kan loskoppelen...
Ik dacht hiervoor aan stekkerklemmen.
Stekkerklemmen is en mogelijkheid. Een andere mogelijkheid, die in Canada zeker wel te verkrijgen is, zijn Sub-D connectoren. Dat zijn die dingen die je vaak aan PC's ziet. VGA uitgang, de oude RS232 serieel poort en de nog oudere parallel connector zijn allemaal sub-D connectoren. Verkrijgbaar in vele verschillende maten. Enige nadeel is dat je de draden eraan moet solderen, dan moet je dat wel kunnen.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
@citaat Daar heb ik ook even aan gedacht, meer bepaald de 25pin seriële connectoren...

En je moet zelfs niet meer solderen...
$14 + taks (5%) per stuk... 8o
CERRXIAN DB25 Breakout Board, DB25 Male D-SUB Connector to DB25 Screw Solderless Wiring Terminal Module Breakout PCB Board Kits with Plastic Case (M Black)

Ook in 9 en 15pin versie beschikbaar...
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Die 25 pins connectoren zijn ideaal voor dit werk. Alleen de spcs die bij de connector vermeld worden heb ik zo mijn bedenkingen bij. Voltage 5 V en current 5 A kan niet kloppen. Ze kunnen best 16-20 V verdragen maar niet meer dan 1A per pin contineously en 2A peak current is meer reëel.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Hallo herman,

ik zie je topic nu pas... Ik rij ook M-rail.

Als ik je wisselstraten zie vraag ik me af of die misschien wat vlotter kunnen zonder tegenbochten.

 Wisselstraat.jpg
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Leuk weer wat van jou baantje te lezen Herman, zoals al aangegeven zijn de Sud-D connectoren erg fijn om te gebruiken.
Zelf had ik een soldeerbakje gemaakt waarin deze connectoren zaten en door de nieuwe te solderen connectoren hierin te drukken ontstond er een handig hulpje ( vasthouden van de connector ) en heb je je handen vrij bij het solderen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: stijn op dinsdag 03 december 2024, 09:59:09Hallo herman,

ik zie je topic nu pas... Ik rij ook M-rail.

Als ik je wisselstraten zie vraag ik me af of die misschien wat vlotter kunnen zonder tegenbochten.
Hallo Stijn,
Ik begrijp niet goed wat je precies wil bedoelen?
Ik hou namelijk van lange rechte stukken en daardoor zijn de wissels aan beide kanten nogal kort op elkaar gepakt. Ik heb even overwogen om aan beide kanten de wissels wat op te schuiven, door aan beide kanten een recht stuk te verschuiven... als ik mij verstaanbaar maak...
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 03 december 2024, 17:17:04Leuk weer wat van jou baantje te lezen Herman, zoals al aangegeven zijn de Sud-D connectoren erg fijn om te gebruiken.
Zelf had ik een soldeerbakje gemaakt waarin deze connectoren zaten en door de nieuwe te solderen connectoren hierin te drukken ontstond er een handig hulpje ( vasthouden van de connector ) en heb je je handen vrij bij het solderen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Dat solderen, Peter, is niet echt mijn ding, laat staan dat fijne werk. Maar gelukkig bestaan er dus DB25 M/V connectoren, met schroefjes. Ik ga nu eerst even verder wat bedrading aanbrengen en zien wat ik precies nodig heb en of ik die subD ga gebruiken of toch vasthouden aan stekkerklemmen (de Brawa optie?)..
En dan ook de prijs bekijken natuurlijk:
De subD gaan voor een $12-15 perstuk (25 polig)
De Brawa 3093 aan $12 (12 polig en een stuk groter)

DB25_F.pngDB25_M.png 
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: hermanvk op woensdag 04 december 2024, 00:22:18Hallo Stijn,
Ik begrijp niet goed wat je precies wil bedoelen?
Ik hou namelijk van lange rechte stukken en daardoor zijn de wissels aan beide kanten nogal kort op elkaar gepakt. Ik heb even overwogen om aan beide kanten de wissels wat op te schuiven, door aan beide kanten een recht stuk te verschuiven... als ik mij verstaanbaar maak...

Als je van de linkerkant komt en van de binnencirkel naar de buitencirkel wil of aan de rechterkant van de buitencirkel naar de binnencirkel, heb je een "tegenbocht" (bocht naar links en dan direct naar rechts, of omgekeerd) wat aanleiding kan geven tot ontsporingen als je te snel gaat.

Met mijn ontwerpje loopt dat vlotter.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Heb je echt connectoren nodig? Anders zou je ook met "Wago"-tjes kunnen werken, dan heb je zelfs geen schroevendraaier meer nodig, mits je draad niet te dun is uiteraard.
wago.jpeg
Zoiets dus

Foto en artikel is alleen ter illustratie, het kan zijn dat deze niet de juiste maat is
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Ja, hartstikke handige dingen, voor een huisinstallatie. Deze klemmen zijn bedoeld voor huisinstallaties van 230/120 Volt en dan met name op plaatsen waar samengestelde draad (litze) en massieve draad door elkaar gebruikt moeten worden. de minimum aanbevolen draad doorsnede bedraagt 0,75mm². Voor een modelbaan waar vaker met 0,5mm² en kleiner gewerkt wordt zal ik deze klemmen zeker niet aanbevelen.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2024

Niet sporen is ook sporen

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 04 december 2024, 11:17:43De minimum aanbevolen draad doorsnede bedraagt 0,75mm².

Ik moet toch een opmerking plaatsen. Ze zijn te gebruiken van 0,082 tot 2,52

Deze (https://www.tinytronics.nl/nl/kabels-en-connectoren/connectoren/schroefterminals/8-pin-schroef-terminal-block-connector-2.54mm-afstand) zijn ook goed te gebruiken, alleen solderen op printplaat. Verkrijgbaar in verschillende aantal aansluitingen.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Ze zijn er voor vele soorten draaddiktes en soorten, maar ik ken de wens en voorwaarden niet van TS, maar deze dingen zie je steeds vaker en ook bij dunne draden.
De foto en link was zoals eerder geschreven puur ter illustratie, het gaat om het idee, want deze dingen zijn er ook weer in 101 verschillende soorten en smaken.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: Bulletje op woensdag 04 december 2024, 11:08:08Heb je echt connectoren nodig?
Het originele idee was, dat ik mijn "controle centre" makkelijk zou kunnen loskoppelen van de tafel, waar de treinen op rijden.
Mocht ik dat moeten verzetten, voor welke reden dan ook.

En uiteraard weer even makkelijk beide terug aankoppelen.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Dan is een stekkerachtig iets zeker een voordeel :thumbup:
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
subD heb je bij onze vriend ali in alle maten en veel goedkoper dan hier
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: hermanvk op woensdag 04 december 2024, 00:43:55
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 03 december 2024, 17:17:04Leuk weer wat van jou baantje te lezen Herman, zoals al aangegeven zijn de Sud-D connectoren erg fijn om te gebruiken.
Zelf had ik een soldeerbakje gemaakt waarin deze connectoren zaten en door de nieuwe te solderen connectoren hierin te drukken ontstond er een handig hulpje ( vasthouden van de connector ) en heb je je handen vrij bij het solderen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Dat solderen, Peter, is niet echt mijn ding, laat staan dat fijne werk. Maar gelukkig bestaan er dus DB25 M/V connectoren, met schroefjes. Ik ga nu eerst even verder wat bedrading aanbrengen en zien wat ik precies nodig heb en of ik die subD ga gebruiken of toch vasthouden aan stekkerklemmen (de Brawa optie?)..
En dan ook de prijs bekijken natuurlijk:
De subD gaan voor een $12-15 perstuk (25 polig)
De Brawa 3093 aan $12 (12 polig en een stuk groter)

DB25_F.pngDB25_M.png 

Hoi Herman,

Deze modellen kende ik niet, erg mooi maar ook prijzig, heb je een setje nodig dan is het te overzien  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
@citaat
De prijzen zijn in $CAD, omgerekend (volgens xe.com) wordt dat tussen de €8.10 en €10.12

@bellejt : het lijkt erop dat vriend ali ook naar Canada levert.... allicht met de post, maar die zijn hier in staking, en ondertussen al een grote achterstand aan het opbouwen, en hoe lang ze nog gaan staken weet ik ook niet. Wel hele goede PR :roll: : vooral omdat tijdens de kerstperiode veel wordt verstuurd...  :sad:  >:-D
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2024

De enige zekerheid is dat het nog zal veranderen

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Bij de Chinees toch een pak goedkoper: klik
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
@citaat
Ik was al even gaan kijken:
DB25_aliexpress.png
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: stijn op woensdag 04 december 2024, 08:00:17Als je van de linkerkant komt en van de binnencirkel naar de buitencirkel wil of aan de rechterkant van de buitencirkel naar de binnencirkel, heb je een "tegenbocht" (bocht naar links en dan direct naar rechts, of omgekeerd) wat aanleiding kan geven tot ontsporingen als je te snel gaat.

Dat ga ik wel even bekijken, en ik heb inderdaad (van rechts naar links) al ontsporingen gehad. Misschien moet ik toch maar even de lengte inkorten door tussen de bochen een 5106 te plaatsen.... en dan even verder testen.
Al bedankt voor de opmerking.

CiteerMet mijn ontwerpje loopt dat vlotter.
Heb je daar een link naar of kan ik het hier opzoeken?
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Citaat van: hermanvk op woensdag 04 december 2024, 23:10:26Heb je daar een link naar of kan ik het hier opzoeken?
Kijk eens in post #59.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
@citaat oeps.... of misschien "oesje" ... :wink:

Dat wordt iets om morgen eens "te goei" te bekijken...  :thumbup:
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Even een update van wat hier (wel of niet) gebeurt:
Eerst en vooral nam ik de goede raad van @stijn ter harte en deed wat aanpassingen:
red_Marklin_baan_V5_3_img_2526.jpg

En daarbovenop deed ik nog hier en daar een aanpassing, maar plots reden beide treinen met schokken... precies ergens kortsluiting? En ik had geluk: net onder mijn neus zag ik de vonkjes van een "dummy" wissel. Die ervantussen en ja hoor... maar de vervanging deed al niet veel beter en hoe ik ook probeerde met uitmeten: mijn multimeter bleef mij verwittigen dat er tussen de puko's en de massa een contact bestond. Hoe ik ook probeerde, ik kreeg het niet voor elkaar en die wissel is nu met pensioen.... in de ijzeren afval container.

En dan nog de nodige frustraties want plots ontspoorden treinen en wagons op plaatsen waar het vroeger allemaal OK was... los gekomen sporen en dan toch maar weer één van die lange wissels vervangen... het lijkt dat alles nu min of meer verloopt zoals het moet, maar hoe dan ook: ik blijf nog een tijdje proefrijden, totdat ik echt overtuigd ben, en dan kan ik aan de bovenleiding beginnen.

Tussendoor dan nog even proberen of dat Arduino projectje nu echt werkt met een of twee rijdende treinen....
Het is niet echt reëel, maar meer een spelen met Arduino en treintjes: de klok willekeurig tussen de 2 en 5 keer laten luiden en de perrons laten oplichten en uiteraard weer doven bij het verlaten van het station.

En één van die perrons is dan nog weerom een ander projectje: het installeren van LED....
Ik houd jullie op de hoogte...  :thumbup:

Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Nou Herman denk niet dat jij je hoeft te vervelen met al die projectjes. En daarbovenop dan nog problemen met wissels. Werkt het nu allemaal weer naar behoren? Lees niet wat daar de oorzaak van was en wat je hebt gedaan om het op te lossen.
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
@citaat Vervelen doe ik mij zeker niet.... :wink:
Wat ik daar schreef, was eigenlijk meer een beetje frustratie wegschrijven... :wink:

Wat het probleem was:
Beide wissels zijn/waren bedoeld als "dummies", dus wissels, die open gereden worden, maar nooit echt als actieve wissels gebruikt gaan worden.
De eerste gaf kortsluiting door een loshangend haakje onderdaan (aan de massa verbonden), dat contact maakte met de puko geleider (onderaan)...
Bij de tweede kon ik maar niet vinden waar de kortsluiting zat. Alles losgekoppeld, de puko's nagekeken om te zien of ze niet met de massa in aanraking kwamen. maar niet dus. En dan heb ik het maar opgegeven.

De ontsporingen waren dan duidelijk mijn fout: door stukken baan her aan te leggen, kwamen er sommige delen los... en dat wordt niet in dank aanvaard... :wink:
Eens ik alles werkende heb - dummy wissels, actieve wissels, mijn keerlus, de bereikbaarheid van het "station" (van beide richtingen), ga ik hier en daar wel enkele rails vastschroeven. Want zoals ik ondervond: soms worden er bochten "los(ser)" gereden...
Ik maak het mij enkel makkelijk door voor het treinverkeer links te houden.... (vandaar trouwens die "dummies").

Dus nog wel een tijdje bezig...
Re: Mijn poging (versie 5) van treinbaan - plannen
Je bent lekker bezig Herman. In elk geval met proefrijden en onvolkomenheden herstellen. Vastschroeven lijkt me een goed plan. Het is niet alleen het "los" rijden, maar ook als je je eens stoot aan de baan kun je een hapering krijgen.