Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Tijdelijke baan op tafel op zolder

Gestart door stormbreaker dinsdag 10 september 2024, 09:33:53

Tijdelijke baan op tafel op zolder
De kogel is door de kerk. Ik krijg weer een baan op een tafel.
Dit is wat ik wil:

Wat vinden jullie ervan?
Re: Tijdelijke baan op tafel op zolder

Fantasietjes op de baan

Je gaat wel continu in 1 richting rijden, niet?

doe maar een treintje

ja anders kom je niet voorruit! ;)
Prima baanontwerp om te leren en ervaring op te doen, als je met automatiseren wilt beginnen. ( blokken, melders enz. )   
Ja ik wil in een richting rijden idd. Dit is een baan die ik heb ontworpen met de rails die ik nu heb, zonder dat ik veel bij hoef te kopen.
Vandaag toch even naar de winkel in Zevenhuizen geweest en de eigenaar om advies gevraagd. Hij zei eerst alles neerleggen en dan kijken wat je tekort komt. Als de tweede tafel aangesloten is ga ik dat doen. Wel even twee elektrische wisselaandrijvingen gekocht. Kan nu vier wissels elektrisch hebben, het maximale wat mijn Viesmann bordje aan kan. Daarna kan er natuurlijk een nieuw bordje bij. Mijn M-rails hebben wel veel elektrische wissels met wisselbordjes. Langzaam uitbouwen die handel.
Heb voorlopig dit, is iets anders dan bedacht maar gebaseerd op een Marklin baanplan in het boekje:
Mooi dat je weer een baan hebt. Af en toe wat laten rijden blijft gewoon leuk. :thumbup:
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hier kan je je uren mee vermaken, lekker rondrijden en een beetje rangeren  :thumbup: :thumbup: 

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Vanmorgen twee lantarenpalen neergezet!
We zijn weer wat verder! Een lantaren erbij, rangeerterrein compleet, huisjes en eerste verlicht huisje!
Ik zou rechtsonder in de bocht een wissel leggen en dan aan de rechterkant het kopspoortje maken. Die kan dan langer zijn en binnen hou je dan meer ruimte voor huisjes en zo. Zo kun je met dat kopspoortje evt een geheel andere entourage maken tov de baan.
Weer een update. En jullie weten vast wel welke loc er voor mij klaar ligt in Rotterdam Schiebroek en die ik morgen meteen ga halen.

doe maar een treintje

je kan beter filmen met de smartphone liggend i.p.v. staand, dan heb je een veel groter beeld.  ;) 
De loc net opgehaald. Vanmiddag een filmpje. En dan liggend idd.
Loc valt beetje tegen ook qua rijeigenschappen. Het zit ook niet echt in elkaar dat je denkt: dat is stevig. Wel veel details maar je moet super voorzichtig zijn vooral uit de box halen en op het spoor zetten.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: stormbreaker op woensdag 18 september 2024, 10:17:43En dan liggend idd.
Denk je ha fijn, kunnen we die loc in alle glorie aanschouwen. Maar nee hoor, zit je alweer door een nauw spleetje te turen. Niet goed. Heb er verder ook niet naar gekeken.
Speeltje is alleen de tumbnail filmpje zelf is wel goed genomen.

Dan zou ik als ik jou was maar heel snel het goede filmpje publiceren. Want wat er nu op het forum staat is een nauw spleetje. Soms wel lekker om in te zitten maar afschuwelijk om doorheen te kijken.
Youtube
Het is een short. Daarom is het smaller. Maar ik vind hoe je je nu gedraagt echt niet oke tegen mij, dat even gezegd hebbende. Ik zie dit ook alweer terug bij een ander topic. Met het verkeerde been uit bed gestapt?

Fantasietjes op de baan

Hey , leuk filmpje; smal of breed, wat maakt het uit. Tenslotte is dit jouw page.En wat betreft Henk: hij wordt oud en grumpy, gewoon niet op reageren  :P

In bijdrage #15 beloof je het volgende filmpje in liggende (landscape) stand te maken. Vervolgens doe je dat niet, dat vind ik (en ik niet alleen) een afknapper van jewelste. Modelspoorbaan filmpjes neem je op in landscape omdat een trein, net als het landschap waar deze doorheen rijdt, langer is dan hij hoog is. Een gezicht is hoger dan dat het breed is en daarom noemt men dat portret stand. Dat is geliefd bij Tiktyokkers. Maar dat zijn wij niet. Wij zijn modelspoorders. Overigens is het filmpje niet smal omdat het een short is. Het is gewoon te smal omdat je de camera verkeerd vasthoudt.

En wat jij oke vind interesseert mij verder geen moer, dat moet je zelf weten. Ik geef mijn uitgesproken en onverbloemde mening zonder politiek geneuzel. Mocht je het daar niet mee eens zijn kun je mij op je blokkeerlijst zetten. Daar is die voor.

samen staan we sterker

Stormbreaker:
Loc valt beetje tegen ook qua rijeigenschappen...

Wat bedoel je precies ?
Sleper ratelt maar ook het geluid valt gewoon tegen. Dat staat standaard loeihard dus zachter gezet. En de loc rijdt en schakelt op zich goed, maar echt veel trekkracht lijkt er niet in te zitten. En er zit een foutje op, en dat zie ik ook op foto's op internet. Ik dacht dat aan de voorkant links er iets scheef zat maar dat lijkt zo te horen. Hoe je dat onderdeel benoemt weet ik niet, maar op internet zie je verschillen in de afwerking bij verschillende locs van het type 38141. Dat hoort volgens mij ook niet. En echt weinig rijgeluid maakt de loc dus niet. Ik vind het tegen vallen voor zoveel geld. Misschien moet ie nog verder ingereden zijn maar mijn 39330 bijvoorbeeld was wel meteen echt een fijne loc om mee te rijden.

[update] sound heeft dus echt kinderziekten. Loc maakte zojuist toen ik de MS2 uit stop mode haalde een loeihard geluid, uiteindelijk even in stop mode en er weer uit, toen was het geluid weg. Hele neuconstruction natuurlijk... Kijken of er mensen meer last van hebben.
Speciaal voor onze gevleugelde vriend, locomotief nummer 69:
Dat is nou een fijn filmpje om naar te kijken! die kan ik zelfs beeldvullend maken!

:thumbup:  Kijk zo is een filmpje een feest om naar te kijken, toch. Wat ik mij nu dan weer wel afvraag is of die lok echt met horten en stoten rijdt of dat het aan mijn videoverbinding ligt.
Ligt aan de video als ik die video kijk denk ik: jeetje zo rijdt die lok echt niet anders was ie nu al terug.

Aan de video? Jemig. Dus bij jouw op de video gaat het ook met horten en stoten? Dat is echt niet goed. Waarmee maak je de opname, ja met een smartphone waarschijnlijk, maar welke. Daar zitten nogal verschillen in. Gebruik je wel de juiste instellingen of kun je niks instellen aan diafragma, sluitertijden, frames per seconde en dergelijke.
iPhone 14. Geen idee als ik de video op mijn telefoon bekijk is ie prima. Maar op YouTube geüpload is het drie keer ruk.

Fantasietjes op de baan

Ik doe dat ook en houd mijn iPhone horizontaal, dan bewerken en dan op youtube
Dan moet je het wel goed horizontaal houden, anders film je alleen het plafond of de vloer :D
Laatste update, er is weer e.e.a. gebeurd:
Citaat van: stormbreaker op vrijdag 20 september 2024, 16:20:25Laatste update, er is weer e.e.a. gebeurd:

Je stelt dat je verlicht ca 1 A per lichtpunt kost. Is het niet waard om in plaats van gloeilampjes LED's te gebruiken? Uiteraard moet je daarvoor een aparte stroomkring gebruiken (LED's draaien op gelijkstroom), maar LED's gebruiken bij gelijke lichtopbrengst minder dan 10% van een gloeilamp.
Heb onlangs twee nieuwe Brawa lampjes gekocht, zijn LED's. Wat bedoel je met aparte stroomkring? Op een aparte trafo bijv. die tweede alleen voor LED's? Of bedoel je niet lampjes op dezelfde bruine en gele draad?
[update] ik snap m ik moet dan een aparte gelijkstroom trafo kopen! Voor die LED lampen van Brawa.
Altijd leuk om met verlichting te spelen. Pas wel op met de tape die je gebruikt. Die laat een nare hoeveelheid plaksel achter op je lantaarns e.d.
Je kunt ook een gelijkrichter gebruiken en eventueel een spanningsreduceerder (weerstandje). Maar een aparte trafo (de eenvoudigste die je kunt krijgen is goed genoeg) is beter.
Hierbij een algehele update:
Weer eens een update! Is veel gebeurd.