Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Een derde ombouw van mijn baan

Gestart door hermanvk dinsdag 30 april 2024, 03:08:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een derde ombouw van mijn baan
In vervolg op mijn vorig topic, zijn er een aantal aanpassingen gebeurd.

Na een lange tijd, heb ik de baan terug min of meer werkende gekregen.
Ik had namelijk twee parallelle sporen, geïsoleerd van elkaar, en twee transformatoren om de treinen te sturen, één op elke baan.
De bedoeling is om al mijn locs (6 in totaal) alle min of meer gelijk op de sporen te krijgen. Voor zover nodig: ik rij dus analoog op M-rails.
En dat kan je dus merken bij het vertrekken en stoppen van de treinen.

Dus ik besloot om elke baan in vier te delen, en op die manier dus 8 blokken te hebben. Dat isoleren is geen probleem, en voor de stroomtoevoer heb ik genoeg draad gestript en die tussen twee sporen (5106) te klemmen en vast te solderen. Zowat het maximum van mijn soldeer kunst... :wink:

En dat is dus gelukt: kijk maar naar het filmpje.

Ik moet mij dus goed concentreren om alles in goede banen te leiden en de treinen niet te laten botsen... wat tot nu toe is gelukt. Toch als ze in dezelfde richting rijden. Eens in tegengestelde richting, zou het wel eens een uitdaging kunnen worden, zonder ze dan nog van spoor te laten veranderen, wat ik door die lange wissels mogelijk heb gemaakt.

Foto's hierbij:
2070: mijn controle, met een pas gecreeerd schakelbord (voor $6.00ish [CAD] voor 12 knopjes in plaats van één $50ish Märklin schakeldoosje per 4), de meest linkse zijn al in gebruik. Nummer 3 is de buitenbaan, nummer 2 de binnenbaan en nummer 1 (helemaal rechts) is voor het "station" en hopelijk een soort van rangeerstation....(later).


2071: zicht naar links en die circel was een mislukte poging en gaat terug uit elkaar. Je ziet allicht naast de parallelle banen het begin van het station?


2072: zicht naar rechts, met al de "werk" rommel nog in volle glorie. Dat zal ooit wel eens opgeruimd geraken, eens alles min of meer operatief is.
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Lekker bezig Herman, weer een stukje verder op weg naar een oldskool baan mét station :thumbup: .

Ik heb op mijn baan ieder baanvak (tussen 2 wissels) voorzien van een tuimelschakelaartje zodat ik alle vrijheid heb om een trein ergens stil te zetten. In het HauptBahnHof heb ik zelfs 2 schakelaartjes per spoor: één voor de laatste 2 rails (de rijrichting is daar altijd hetzelfde) en één voor de rest. Als ik dan de schakelaar voor de laatste 2 rails uitschakel stopt de trein netjes in het station. De andere schakelaar (voor de rest van het spoor) schakel ik alleen uit als ik een trein eerder wil laten stoppen of in het geval van 2 korte treinen (of losse locs) achter elkaar op hetzelfde stationsspoor. 
Dankzij al die schakelaartjes is het tevens makkelijk storing zoeken als er eens kortsluiting optreedt als er bv iets op de rails ligt :o) .
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Citaat van: Hanzi op dinsdag 30 april 2024, 06:01:31Lekker bezig Herman, weer een stukje verder op weg naar een oldskool baan mét station :thumbup:
Inderdaad. Ik hoop dat ik nog dikwijls gelijkaardige reacties krijg van andere oldschool M-rail rijders... of minstens laat zien dat er evenveel interesse is in de "oude wereld" :wink:

CiteerAls ik dan de schakelaar voor de laatste 2 rails uitschakel stopt de trein netjes in het station. De andere schakelaar (voor de rest van het spoor) schakel ik alleen uit als ik een trein eerder wil laten stoppen of in het geval van 2 korte treinen (of losse locs) achter elkaar op hetzelfde stationsspoor. 
Dankzij al die schakelaartjes is het tevens makkelijk storing zoeken als er eens kortsluiting optreedt als er bv iets op de rails ligt :o) .
Als ik je goed begrijp heb je per stationspoor 2 schakelaars: eentje aan het eind en eentje in het begin. Ik ga daar eens over nadenken, het lijkt mij een goed idee.
Behalve dan: als je datzelfde spoor in beide in beide richtingen wil gebruiken :?
Drie schakelaars: twee rails aan de ene kant, twee rails aan de andere kant en een schakelaar voor het midden :?
mmmmm.... ga ik nog wat meer schakelaartjes moeten kopen... ik heb gelukkig nog redelijk wat rode draad liggen... :lol:
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Inderdaad Herman, dat (3 schakelaartjes) heb ik in het centrale in-uitrijspoor van mijn station.

IMG-20240430-WA0013.jpg

Ik heb de tuimelschakelaartjes van het HauptBahnHof in een blindschema geplaatst. Het middelste centrale spoor heeft 3 schakelaars. De zwarte drukknopjes zijn om een stationsspoor te kiezen; via relaisschakelingen gaan de desbetreffende wissels met één actie in de juiste stand. De rode en groene drukknopjes zijn voor de overige wissels in/rond het station.
In het kastje links zitten de schakelaars voor de rest van de baan; de wissels daarvan worden bediend met de bekende blauwe drukknopkastjes.
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Een derde ombouw van mijn baan
@Hanzi Prachtig! Het betere analoge werk en een mooi voorbeeld.
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Dankzij @ns1200 ben ik nu bezig om één en ander te (her)bekijken.
Ga ik mijn 8 bokken (min of meer) automatiseren, door met contact- of schakelrails blokken zonder of met stroom te zetten.

Het probleem is namelijk dat de vier (slechts) 5146 rails, die ik heb niet (meer) werken, en voor zover ik kon nagaan, zelfs niet meer beschikbaar zijn of eigenlijk niet echt goed werken... :question:

Als alternatief vond ik dit:
Ik ben er niet echt wijs uit, maar misschien vind jij @Hanzi hier wel een uitleg voor?

Ik dacht eerst, dat die ene rail het circuit volledig maakte door beide sporen te verbinden (assen van wagon en/of loc), maar als hij de verbinding met de bruine (0 draad) draad verbreekt, blijft het toch werken.... ???
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Trekt hij de bruine draad eruit? Volgens mij is het de rode.
Deze seigneur laat wel leuk iets zien, maar consequent in zijn gebruik van stekkers is hij niet.

En dan legt hij de draadjes als spaghetti neer en zie je niet hoe het zit, maar als je toch goed kijkt, zie je een wit draadje van het lampje (en waarom ligt dat zou weer raar in een rolletje plakband?!) naar de gele bus van de trafo loopt en het andere witte draadje naar de geïsoleerde railstaaf. De rails blijven wel degelijk verbonden met de massa via de bruine draad van de aansluitrail aan de trafo... Met een gele stekker (voor de duidelijkheid? 😉). En dan maken de wielen en assen de cirkel rond.

Bottom line:  Herman, jij begrijpt het wel hoe het circuit werkt!


Groet,

Peter
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Een derde ombouw van mijn baan
De kleuren van de stekkertjes zijn inderdaad misleidend.
De middelste aansluitbus van deze trafo is de B (Baan), dus de variabele rijspanning en die trekt hij er uit.
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Een derde ombouw van mijn baan
M-rails is tweedehands nog wel te krijgen. Contactrails functioneerden bij mij meestal niet omdat er wat verbogen was en de schakelaar bleef hangen. Een beetje recht buigen helpt soms. Zelf een contactrail maken met een railstaaf is best lastig maar kan wel.
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 05 mei 2024, 07:03:56Trekt hij de bruine draad eruit? Volgens mij is het de rode.
Deze seigneur laat wel leuk iets zien, maar consequent in zijn gebruik van stekkers is hij niet.

[...]

Bottom line:  Herman, jij begrijpt het wel hoe het circuit werkt!


Groet,

Peter


Citaat van: Hanzi op zondag 05 mei 2024, 07:15:43De kleuren van de stekkertjes zijn inderdaad misleidend.
De middelste aansluitbus van deze trafo is de B (Baan), dus de variabele rijspanning en die trekt hij er uit.

Inderdaad is het daar bij die video een waarboel van jewelste.

Bedankt allebei voor het verduidelijken. Dat ga ik nu ook eens uitproberen. :thumbup:

Re: Een derde ombouw van mijn baan
CiteerBedankt allebei voor het verduidelijken. Dat ga ik nu ook eens uitproberen. :thumbup:
En dan krijg ik bij wijze van spreken het deksel op de neus: of het verschil tussen de theorie en de praktijk.

De theorie:
red_plan_alt_5146.JPG

En de praktijk? Hoe gaat het dan bij de rail, waar de retour van het lichtje wordt verondersteld gekoppeld te zijn.

Die seigneur (dank @BlikkenTinus :thumbup:) verwijst wel naar een facebook post, waar ik dus niet aankan, vermits ik geen facebook heb of wil hebben.
Iemand ( @ns1200 of @Hanzi) kan mij daar misschien bij helpen?
Of gewoon vertellen hoe ik dat wel moet gedaan krijgen, want ik ben nogal een "prutser" (goed Vlaams woord) als het op handigheid aankomt..

Al bedankt,
Herman

PS: even  :offtopic: begin deze week hebben we hier in 2-3 dagen dik 50cm sneeuw gehad.... :wink:
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Zo te zien heeft hij eerst transparante tape als isolatie op de rails geplakt met daarbovenop alutape. De draad naar het lampje moet contact maken met de alutape.
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Citaat van: Hanzi op zondag 05 mei 2024, 21:53:03Zo te zien heeft hij eerst transparante tape als isolatie op de rails geplakt met daarbovenop alutape. De draad naar het lampje moet contact maken met de alutape.
OK, weerom bedankt. :thumbup:

Poepsimpel natuurlijk, maar ja.... :wink:
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Citaat van: Hanzi op zondag 05 mei 2024, 21:53:03Zo te zien heeft hij eerst transparante tape als isolatie op de rails geplakt met daarbovenop alutape. De draad naar het lampje moet contact maken met de alutape.

Ik ben dan toch nog even verder op "onderzoek" gegaan en vond dit:
In Nederland:
Premium zelfklevende koperfolietape - dubbelzijdig geleidend - 0,25 inch (6,3 mm)

En dan blijkbaar hetzelfde product hier:
Premium Adhesive Copper Foil Tape - Double-Sided Conductive - 0.25 inch (6.3 mm)

Voor zover ik kan nameten, is een spoorstaaf van een M-rail 1mm breed en 4mm hoog.
Gaat die koperfolie er netjes omheen kunnen geplooid worden, of kijk ik misschien uit naar een smallere versie? Die dan misschien te dun is en niet blijft plakken?
En daarbovenop dan nog even verzoeken naar die bi-stabiele relais...

Hoe dan ook: druk bezig, in plaats van effectief te "spelen" met mijn baan... :roll:
Och: zoals ik zo vaak zeg: als gepensioneerde heb ik meer tijd dan geld... dus :biggrin:
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Goed idee met kopertape. Lijkt mij dat je zo vrij eenvoudig een mooie contactrail maakt.
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Citaat van: Jongslog op maandag 06 mei 2024, 20:08:02Goed idee met kopertape. Lijkt mij dat je zo vrij eenvoudig een mooie contactrail maakt.
En ondertussen blijf ik maar opties bekijken.
Die kopertape bestaat (buiten de breedte) uit voor zover ik kan nagaan in twee versies:
Tweezijdig geleidend of eenzijdig.

Dus dacht ik eerst om de tweezijdige te gebruiken en de "retour draad" tussen de onderzijde ervan en de transparante tape te plakken, maar dan weerom:
Wat als ik de eenzijdige gebruik, hoef ik geen transparante tape op de rails te plakken, plooi ik de kopertape (geïsoleerd) rond de spoorstaaf en kan ik eventueel de "retour" aan de zijkant ervan solderen...
Dat laatste wordt dan wel mijn uitdaging... maar dat zou toch moeten lukken.

Re: Een derde ombouw van mijn baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Zelf nooit gedaan, hou ons op de hoogte van je bevindingen!
Ik denk dat het sowieso goed is om er isolatie onder te doen. Misschien gaat het in het begin goed zonder, maar na verloop van tijd wordt het koper wat uitgereden waardoor het wellicht toch ongewenst contact gaat maken.
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Zo doe ik het al 10-tallen jaren: klik
Zelfs voor 2-rail  ;)
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Citaat van: spoorz op maandag 06 mei 2024, 20:42:17Zo doe ik het al 10-tallen jaren: klik
Zelfs voor 2-rail  ;)
Bedankt...  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Spijtig dat alle links naar niet-meer-bestaande video's op youtube leiden...  :sad:
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Ik heb de video nog wel ergens vermoed ik, 'k ga eens op zoek.
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Gevonden: klik
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Citaat van: spoorz op maandag 06 mei 2024, 21:16:40Ik heb de video nog wel ergens vermoed ik, 'k ga eens op zoek.
Fantastisch... dat zijn dus wel echt oude M-rails, met een volle middengeleider.  :thumbup:
Bedankt... het wordt wel een uitdaging voor mezelf, omdat ik niet echt een handige ben.... :sad:

Jouw contact(sporen) schakelen dan relais, om de stroom voor de andere trein te sturen, vermoed ik?
Ik ga zelf ook nog even zoeken of ik video's of uitleg vind op het internet.

Groeten,
Herman
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Je kunt met die contactrails om het even wat sturen, in de video zijn ze verbonden met een S88, maar je kunt er evengoed een relais, wissel of sein mee sturen.
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Ik soldeer eerst het draadje aan het koperen stripje en kleef het pas nadien op de railstaven, anders gaat de kunststof isolatietape doorsmelten!
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Citaat van: spoorz op maandag 06 mei 2024, 22:04:00Ik soldeer eerst het draadje aan het koperen stripje en kleef het pas nadien op de railstaven, anders gaat de kunststof isolatietape doorsmelten!
:thumbup:
Vooral belangrijk voor een soldeer-kluns als ikzelf....

Ik ben net via wiki aan het bestuderen hoe dat allemaal in zijn werk kan gaan. Ik ben dus nog even bezig... :wink:
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Succes met uitzoeken, volgens mij valt je klunzigheid wel mee Herman. Je probeert het tenminste en volgens mij gaat het helemaal goed komen, al dan niet met wat forumtips ;) .
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Citaat van: Hanzi op dinsdag 07 mei 2024, 08:23:16Succes met uitzoeken, volgens mij valt je klunzigheid wel mee Herman. Je probeert het tenminste en volgens mij gaat het helemaal goed komen, al dan niet met wat forumtips ;) .
En niet alleen met deze draad, maar ik heb al enorm veel geleerd via zo vele forum tips....
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Ook heel belangrijk is het ontvetten van de railstaaf alvorens de isolerende tape te kleven. Ik gebruik Scotch Magic Tape en die komt gegarandeerd niet los als die goed gekleefd wordt, eerder omgekeerd, loshalen op metaal lukt niet meer, enkel wegschuren lukt.
Maar ach, als er iets ooit los komt plak je het gewoon opnieuw  ;)
Ik heb dat ooit gebruikt om een al volledig gebouwde baan achteraf te automatiseren zonder kap en breekwerk, de vrijheid waar je de contacten aanbrengt of achteraf wijzigt is zelfs een pluspunt tov contactrails (vind ik).
Ik gebruik het ook op antieke spoor 0 rails en zelfs voor spoor 1 2-rail zonder ook maar 1 onderbreking in de railstaaf te moeten aanbrengen. Dus eerst gewoon rails leggen en achteraf de contacten aanbrengen waar het best uitkomt.
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Citaat van: spoorz op woensdag 08 mei 2024, 09:15:39Ook heel belangrijk is het ontvetten van de railstaaf alvorens de isolerende tape te kleven. Ik gebruik Scotch Magic Tape en die komt gegarandeerd niet los als die goed gekleefd wordt, eerder omgekeerd, loshalen op metaal lukt niet meer, enkel wegschuren lukt.
[...]
Ik heb dat ooit gebruikt om een al volledig gebouwde baan achteraf te automatiseren zonder kap en breekwerk, de vrijheid waar je de contacten aanbrengt of achteraf wijzigt is zelfs een pluspunt tov contactrails (vind ik).
Bedankt voor de tip - hier ligt nog ergens wel die Scotch Tape...

En inderdaad: eens ik dat solderen min of meer serieus onder de knie heb, lijkt het mij makkelijker dan de "echte" contactrails, die trouwens al moeilijk of niet beschikbaar zijn en trouwens ook niet zo goed werken. Ik heb er 4 en geen een werkt meer... :roll:
Re: Een derde ombouw van mijn baan
en zoals ik beloofd had: de eerste poging van de zelfgemaakte contactrail, met een goed ontvette railstaaf en Scotch tape (:wink: @spoorz ).
Een fotootje en een video.

Let niet op de rommel, die gaat ooit eens worden opgekuist. Nu is het eerst zoeken en gedeeltelijk herbouwen van de baan om die stopsecties in te bouwen.
Blokbeveiliging met bistabiel relais.
Moet ik zelf nog even uittekenen en uitwerken... (@ns1200)

red_img_2079.jpg

Op een stuk spoor met een wagon en binnenverlichting getest, met deze keer de juiste kleuren (geel/bruin) en een lichtje van een perron, dat ik hier nog vond; ik denk dat het Faller was? Ook getest -was niet echt nodig- met de rijstroom uitgeschakeld.
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Goed gelukt dus!
Maar het is wel een heel kort stukje en je ziet het lampje knipperen. Ik zou een stuk van vijf cm, of de lengte van een draaistel nemen dan heb je even een wat langere, kloekere melding.

En dan wordt het puzzelen. Want elke passerende as produceert een puls. En even zo vaak schakelt het relais. Bij S88 bezetmelding regelt de software vaak wat het betekent; zolang de trein geen volgende melder bereikt, doet de software niets met herhaalde of doorlopende meldingen van dezelfde meldsectie.
Met analoge schakelingen is dat dus anders. Er zijn schema 's en behulpzame filmpjes te over waarin oplossingen worden getoond, waaronder het werken met extra relais die de meldingen uit de schakelrails tijdelijk uitschakelen.

Succes!
Het begin is er.


Groet,

Peter

Re: Een derde ombouw van mijn baan
Gewoon de klassieke start-stop schakeling gebruiken waar het relais als het moet aantrekken zichzelf aangetrokken houdt over een eigen maak contact en uitschakelen via verbreek contact van een ander relais. Een standaard schakeling in relais logica. Komt geen elektronica aan te pas  ;) KISS.
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Klinkt goed, Fem, voor gevorderden...
Ik denk dat Herman baat heeft bij een paar heldere tekeningetjes of filmpjes met basale uitleg.

Nu herinner ik mij een Duitse hobbyist die daar een kleine serie filmpjes over heeft gemaakt. Met de juiste draadkleuren! Misschien heeft iemand een linkje? Ik kan het even niet goed terug vinden.

Groet,

Peter
Re: Een derde ombouw van mijn baan
't Ja, ik ben er niet over begonnen  ;)
Wat Herman nu gemaakt heeft werkt prima en doet precies hetzelfde als de oude contactrails, per as een puls of reeks pulsen geven. Gewoon gebruiken zoals het is.
Re: Een derde ombouw van mijn baan
 @citaat touché! ;)

En ik vond mijn Duitse vriend intussen terug.

Google eens op de zoekwoorden 'Bahnbetrieb' en 'youtube'.

Dan vind je een kanaal van de man die zich Bahnbetrieb noemt en die met louter klassieke Märklin spullen laat zien hoe je analoog automatisch rijden kunt.
De schakel- en contactrails kun je vervangen door de zelf gemaakte meldsecties en de Märklin relais door alternatieve relais.

Gute Fahrt!

Groet,

Peter

Re: Een derde ombouw van mijn baan
Ik denk dat al wat Herman moet weten in het oude seinboek van Märklin staat: klik
Zo heb ik het 60 jaar geleden ook geleerd  ;)
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Citaat van: spoorz op donderdag 09 mei 2024, 11:11:54Ik denk dat al wat Herman moet weten in het oude seinboek van Märklin staat: klik
Zo heb ik het 60 jaar geleden ook geleerd  ;)
Tenzij ik het verkeerd heb begrepen, vond ik toch de volgens mij benodigde informatie bij Blokbeveiliging met bistabiel relais.

Dat lijkt mij het simpelste: een geïsoleerde stopsectie aan het begin van het blok, stroomtoevoer onderbroken door een relais, aangestuurd door de contactrail, en de stroomtoevoer hersteld door een contactrail verderop in het volgende blok....

Ik moet nog even nakijken (plannetje maken?) of ik de stroomtoevoer naar het relais kan onderbreken, om te vermijden, dat elke as, die over het contact rijdt het relais aanstuurt.
(een waarschuwing van @BlikkenTinus )

En is het dit wat je bedoelt met de KISS (ik ken de afkorting ... :wink:) @spoorz ?
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 09 mei 2024, 09:39:01Klinkt goed, Fem, voor gevorderden...
Ik denk dat Herman baat heeft bij een paar heldere tekeningetjes of filmpjes met basale uitleg.

Nu herinner ik mij een Duitse hobbyist die daar een kleine serie filmpjes over heeft gemaakt. Met de juiste draadkleuren! Misschien heeft iemand een linkje? Ik kan het even niet goed terug vinden.

Groet,

Peter
Bahnbetrieb: ik ben inderdaad gaan kijken.
Zijn banner... Eén van de zes locs, die ik zelf ook heb - wel nog volledig analoog.
2024-05-09 12.53.15 www.youtube.com 361911b640d8.png


En dan die 3054 - nog eentje van de zes? Waar hij die volledig uit elkaar haalt...
Gewoon fantastich!! :thumbup:

Re: Een derde ombouw van mijn baan
Toch nog een video gemaakt.
Het is niet te zien, maar ik had inderdaad (buiten beeld) een aanrijding, en eens te meer ben ik druk bezig om dat te automatiseren, dankzij links, opmerkingen en wenken van deze draad.
Met het plan, dat ik in elkaar "geflanst" heb, ga ik een nieuwe draad openen, en zien welke feedback ik daarop krijg.
Re: Een derde ombouw van mijn baan
En over het onderwerp om zelf een contactrail te maken (M-rail), kwam ik op deze link:
De moeite te bekijken of dat misschien makkelijker is dan dan plakband, koperstrip?

Märklin contactrail zelf maken (M-rail)
Re: Een derde ombouw van mijn baan
Hier een link naar de nieuwe draad...
Analoge blokken en relais