Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Lasvlam simuleren

Gestart door topslob donderdag 29 januari 2015, 22:37:45

Lasvlam simuleren

Lasvlam simuleren
Ik heb vorige week een paar blauwe leds gekocht en daar wil ik in een garagebedrijf eigenlijk een soort van las vlam mee namaken.
Kijkend naar het echte voorbeeld (en ja dat is slecht voor je ogen) zie ik een soort schittering die 5 รก 10 seconden  duurt, even weg is en weer ontsteekt (start). Feitelijk twee timers dus met verschillende instellingen. Het schitteren zou rond de 20 Hz moeten liggen voor het effect (denk ik) maar mogelijk weten jullie dit beter.
Ik ben redelijk thuis in basis elektronica (bijv. NE 555) maar dat is kennis van 15 jaar geleden en inmiddels heeft de E-wereld niet stil gestaan.
Ik heb het forum doorzocht op dit onderwerp maar kan niets vinden.
Zijn er in het verleden al eens schakelingen besproken die dit kunnen of heeft iemand een leuk idee?
E.e.a. moet werken op  +/- 12 V, liefst DC want dat gebruik ik ook voor de verlichting van de huisjes.

Groet Hans
Re: Lasvlam simuleren
Hans

Wanneer je de term LASLICHT in de zoekfunctie invult kom je er vanzelf op terecht.
Groeten vanuit Antwerpen
Ta2trainman
gast

ER is nog niet zo lang geleden wat op het forum gezet over dit onderwerp, maar vraag me niet waar :D Dus het moet er staan.
Er zijn ook kant en klare modules voor te koop, o.a. van Viesmann, maar ook zelfbouwers; hier is een linkje
Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Daar kan ik zeker wat mee, ga er een bestellen.

Groet Hans

Uitgerangeerd ;)

Hoi,
Zie mijn laslicht effecten.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=51959.msg905828#msg905828

de laslichtmodule is verkrijgbaar in de onderstaande webshop

www.modelspoorelektronica.nl

Groet Matje

Vooral voor de technische kant.

Zelf gebruik ik de laslichtmodule van TAMS.

https://www.conrad.nl/nl/tams-elektronik-22-01-010-06-light-computer-lc-6-laslicht-217359.html

Je kunt er 5 lampjes aansluiten en ze werken allemaal onafhankelijk. Met wisselende pauzes ! Werkt zeer goed.

Inmiddels het printje van Modelbouwled.nl opgehaald en opgebouwd. Dit geeft het gewenste resultaat bij gebruik van een blauwe en witte led.

Aangezien de site van Modelbouwled.nl het niet vermeld hier voor de volledigheid even de jumper instellingen anders brandt de lasvlam bijna altijd. Info verkregen van de eigenaar van de site.

JP1 brug = 2 lassers of een pauze van +/- 10 sec bij 1 lasser
JP2 brug = 3 lassers of een pauze van +/- 20 sec bij 1 lasser
JP4 brug = 4 lassers of een pauze van +/- 60 sec bij 1 lasser

Zelf uitproberen wat voor jouw toepassing het beste past, combinaties van jumpers heb ik nog niet geprobeerd.

Veel plezier
Hans