Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

Rijshoven - Lingedrecht: Verder met perron en -steunen (08-12-2025)

Gestart door frenkievee zaterdag 09 mei 2015, 19:22:28

Re: Rijshoven - Lingedrecht: halve tegels een tweede laag wit (06-08-2025)
Knap dat je het zo mooi kan maken Frank. :thumbup:
Ook de witte stenen op je perron zijn het bekijken waard het is wat werk maar het resultaat is schitterend.

Groet Michel
Re: Rijshoven - Lingedrecht: halve tegels een tweede laag wit (06-08-2025)
Frank,

@citaat  @citaat

Dank voor je uitleg.
Ik heb je informatie even geparkeerd.
Volgend jaar heb ik daar alle tijd voor.

Henk
Re: Rijshoven - Lingedrecht: afdekplaat bij de staander (11-08-2025)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

De staanders voor de perronoverkapping staan in het echt in bijzonder stevig uitziende blokken, waarschijnlijk, beton.

189. Daar een eerste aanzet voor gegeven met een plaatje van 12x15 mm en 1 mm dik. Hierop wil ik nog een plaatje van 1 mm dik plaatsen en dan dat een beetje in vorm vijlen. Uiteraard blijft het passen en meten  ;)
Vakwerk Frank. :thumbup:
Het ziet er perfect uit.

Groet Michel
Re: Rijshoven - Lingedrecht: weinig actie maar geen stilstand (15-10-2025)

Re: Rijshoven - Lingedrecht: weinig actie maar geen stilstand (15-10-2025)
Tijd voor een update om in deze update te zeggen dat er weinig up te daten valt.....

In de vakantie in september lekker bezig geweest met van alles en nog wat. Veel leuke dingen gezien (jullie een deel daarvan, want het spoorse spul staat op het forum), leuke en lekkere dingen gekocht (deel hebben jullie ook gezien, want al getoond).

Afgelopen weken druk met de na-de-vakantie zaken zoals de caravan (uitmesten, schoonmaken, onderhoudsbeurt laten geven, weer inruimen en naar de stalling).
Weer druk met werk en meer van dat soort zaken....

Tussendoor wel wat tijd gemaakt om de nieuwe aanwinsten: de NS 1008 en Sik 309-met-kraan toe te voegen aan de MS2. De 1008 deed dat zonder problemen, de Sik echter wilde er in eerste instantie van niks weten. Dit bleek te liggen aan mij, want na nadere bestudering van het boekje erbij, bleek dat ik eerst het geluid moest aanzetten om de lok tot enige beweging te interesseren. Wel geinig: want voor zo'n klein dingetje zit er een hele hoop geluid aan boord!

Binnenkort hopelijk wat meer tijd (en ruimte!) om verder te gaan met Rijshoven, Lingedrecht en wat dies meer zij.
Re: Rijshoven - Lingedrecht: inhaalslagje en tussendoortje (23-10-2025)

Vlak voor, tijdens en na onze vakantie hebben we uiteraard niet stil gezeten. Ook op modelspoorvlak heb ik nog wel wat gedaan.
Op vakantie gaat er namelijk altijd iets te knutselen mee, zowel voor mijn vrouw als voor mij. Komen we eraan toe? prima!
Komen we er niet aan toe? Ook prima!

En voor de vakantie kwam de levensvraag voorbij: hoe hoog moet de voet van de staanders zijn?

190. 2 mm?

191. 2,5 mm?

192. Of toch misschien wel 3 mm?

193. Het oordeel bleef hangen op 2,5 mm en dit is zoals het in ruwbouw eruit zag.

194. En het uiteindelijke resultaat nadat er een aantal keren de vijl langsheen gehaald was.

In de vakantie had ik ook een aantal nieuwe items gekocht, waaronder Sik 309 met een HIAB kraan. Mooi in detail en volgens de verpakking zouden er een aantal zaken niet in orde zijn: Defecte behuizing (gezocht, maar geen idee waar er iets stuk zou zijn), ontbrekende onderdelen (dat klopt, want de gele handrails op de huif ontbreken) en een koppeling werkt niet (klopt ook, want de koppeling achter veert niet terug naar de middenpositie). Testen leverde als resultaat op dat het kleine ding een meer dan prima sound-decoder met een wereld aan diverse geluidjes aan boord heeft.

In de doos zit ook een zakje met allerlei klein tot heel klein grut.

Ook mee mocht lok 1008. Deze heeft een sticker op dat deze als Muster (monster) heeft gediend in 2011. Met deze lok was dus gewoon precies niks mis mee.
En ook mee mocht een turquoise Plan-D RD (Restauratie). En omdat er even tijd was wat foto's gemaakt op station Lingedrecht. Gewoon voor de lol!
Een blauwe Plan-D 3e klasse met de turquoise RD.

Beide mooi kortgekoppeld met een starre koppeling ....

.... die hier met enige moeite te zien is.

Het gaat hierbij om koppeling Brawa nr. 2250.

De 1008 voor het turquoise rijtuig gezet ....

.... en aan de kant van de blauwe.

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Frank,

Nadat de vijl langs het voetje geweest is wordt het een geheel  :thumbup: :thumbup:
Je hebt mooie aanwinsten kunnen kopen tijden de vakantie, dat sikje is  :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman 

@citaat
Ik ben dan ook zeker blij met de nieuwe aanwinsten Peter! Kostte me wel wat vraagtekens om de Sik aan de gang te krijgen, maar na beter lezen in de handleiding bleek dat je eerst met F1 het geluid aan moet zetten alvorens het ding tot rijden te bewegen is. De 1008 was simpel: op de rollenbank en gaan.
 @citaat

Toch wel een beetje raar dat je eerst het geluid moet aanzetten.  8o
Stel dat je zonder geluid wil rijden?
Dat kan dan niet?

Henk

zonder fantasie ook geen creativiteit

Eigenlijk niet eens zo raar. In het echt moet de verbrandingsmotor ook draaien (en maakt daarbij geluid), voordat de machinist of rangeerder het voertuig in beweging krijgt...

@citaat  @citaat
Jawel hoor Henk, dat kan prima. Er zit een mute functie op het lokje.

@citaat
Dat zeker Frans! Neem hem maandag wel mee naar de stamtafel.
Ik kan je oordeel ondersteunen Frank voor de 2,5 mm zeker na het vijlwerk ziet het er goed en strak uit. :thumbup:
De aanwinsten zijn erg mooi en die starrekoppelingen zijn erg goed om de boel mooi strak bij elkaar te krijgen.
Ik heb ze hier bij diverse Lilliput wagons zitten als is het soms wel wat gepiel om ze goed vast te maken aan de wagons / rijtuigen.
De Sik 309 is een grappig dingetje zo met het kraantje en ja dat zakje met onderdelen is altijd leuk als gebruik in ze haast nooit om eerlijk te zijn.
Maar wat voor een dingetjes zijn dat die onder de bovenste koppelingen liggen ?

Groet Michel

Citaat van: h0_miessie op zondag 26 oktober 2025, 19:14:06Maar wat voor een dingetjes zijn dat die onder de bovenste koppelingen liggen ?
Dat hoort allemaal bij het koppelingssysteem van de Sik.
Nu zitten er automatische koppelingen op, maar die kun je vervangen door NEM schachten. Dat zijn die dingetjes, die je bedoelt.
Samen met de gele blokken die links ervan liggen moet je die monteren als je normale (beugel)koppelingen wil monteren.
Als je deze handleiding bestudeert is het het laatste plaatje op pagina 6, links onderaan. Daar staan getoond hoe je de huidige koppeling kunt wisselen met een NEM schachtkoppeling.
Re: Rijshoven - Lingedrecht: nieuwe vrijwilligers bij de STMR (06-11-2025)

Vandaag is het het personeelsbestand voor de STMR uitgebreid met zowaar zes vrijwilligers!!!

Drie man hebben zich opgegeven voor diverse diensten als rangeerder/machinist bij de Sikken (want er rijden er twee!) en op de Hippel.
Aangezien ze alledrie al gecertificeerd zijn vanwege hun werk en ervaring bij de NS kunnen ze snel aan de gang op de rij- en onderhoudsdagen!

En om alles in goede banen te leiden zijn er drie mannen voor in en om het seinhuis ingeschreven.

Twee van de rangeerders wilden al gelijk aan de bak, maar dat bleef voor nu beperkt tot een paar actiefoto's.

Zo lijkt de kortkoppeling wel heel erg lomp ....

.... daarom die even uit de NEM Schacht getrokken.

Mooie aanwinsten Frank. :thumbup:
De werklui staan erg leuk bij locjes. :favorite:
En de koppeling aan de voorkant er altijd aflaten is dat musschien een optie voor het gezicht ?

Groet Michel

@citaat
Voor het gezicht wel Michel, maar dat is dan weer onhandig met rangeren....
Maar als je zo'n lok in macro-stand fotografeert, dan komt het allemaal wel heel lomp over...
Klopt Frank dan lijkt het zeker lomp en erg groot.
Denk als je rangeert dat de grote dan wel weer meevalt van afstand.
Maar de Artitecjes maken het wel af. :thumbup:

Groet Michel
Re: Rijshoven - Lingedrecht: Bezoekje van een muizenkop aan Lingedrecht (07-11-2025)
Nieuws uit Lingedrecht!!

Vandaag werd er gebeld of Muizenkop stel 296 even in Lingedrecht langs kon komen.
Voor de treinenliefhebbers was dat natuurlijk niet echt een probleem en gelukkig was er een spotter die een filmpje heeft gemaakt!

Aangezien ik bezig ben om een en ander te inventariseren moest ik even achterhalen wat het digitale adres van deze trein is, dus gelijk even de kans waargenomen een testritje te maken en daarvan een filmpje te maken.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Frank.

Da's een erg mooi treinstel  :thumbup:
Nostalgie!  :cool:

Groeten,

Erik.
Re: Rijshoven - Lingedrecht: Bezoekje van een muizenkop aan Lingedrecht (07-11-2025)
 @citaat
Ik ben er dan ook zeker blij mee Erik!
Prachtige beelden Frank en wat rijd hij mooi zeg. :thumbup:

Groet Michel
Prachtig en die Artitec figuurtjes maken het wel af
Forum Moderator

Heerlijk treinstel Frank, hij staat hier in de vitrine omdat hij niet lekker over de baan wil rijden.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Frank,

mooi hoor!
Ik heb de blauw/witte uitvoering van artitec.
Ben ik heel blij mee.

Henk
 @citaat
Dan zal dat een DE-2 zijn, denk ik Henk. Een diesel-stel.
Ik heb van Artitec de DE-1.

Deze die ik hier laat zien is een Lima mat-46.
Re: Rijshoven - Lingedrecht: steunen perronoverkapping 1e laag verf (09-11-2025)

Re: Rijshoven - Lingedrecht: steunen perronoverkapping 1e laag verf (09-11-2025)
Zoals de titel al doet vermoeden: er is vandaag druk gekwast.

195. Alleen.... doordat het met grondverf, of zoals Vallejo het noemt: "Surface Primer" gedaan is, zie je er bijster weinig van.
Nu dit lekker laten drogen en hopelijk van de week een eerste laagje donkergroen.
Re: Rijshoven - Lingedrecht: Sik testen (16-11-2025)

Vandaag (tweede) wasdag en om te voorkomen dat ik trap op, trap af moest even wat dingetjes testen op zolder.

In september had ik reeds verteld dat ik voor een aantrekkelijk bedrag een Sik-met-kraan gekocht had in het fabriekswinkeltje van Roco in Bergheim bei Salzburg in Oostenrijk. Op de doos van het lokje zitten twee stickers:

Eén van de dingen die op het eerste gezicht niet in orde waren, was de koppeling achter. Als je die opzij duwde, veerde hij niet (lekker) terug in de middenpositie, wat wel hoort. Daarom het lokje voorzichtig aan de onderkant opengeschroefd en gekeken wat er loos kon zijn. Een medeforumlid heeft zo'n zelfde lokje en gaf het advies eens te kijken naar het bladveertje in de koppeling: die zat er inderdaad scheef in en nadat die weer recht geplaatst was, was het probleem opgelost.

Maar deze lok heeft ook een Telex-functie aan beide zijden. Beide onafhankelijk van elkaar te bedienen en dat werkt alleen in de betreffende rijrichting. Rijdt hij naar voren, dan werkt alleen de achterkoppeling en andersom. Aangezien het stickertje vertelde "defekte Kupplung", moest ik ook dat nog controleren:

En gelukkig werkt dat naar behoren! En wel heel gaaf om te zien hoe hij dat doet.

Over "defekte Gehause" en "teil gebrochen" moet ik jullie het antwoord schuldig blijven, want ik heb dus werkelijk geen idee wat stuk zou moeten zijn.

Als het maar Zwitsers is.

Mooi om te lezen maar ook om te zien dat alles werkt Frank mede door een tip van een forumlid. :thumbup:
Blijft altijd leuk zo een telexkoppeling.

Groet Michel
Re: Rijshoven - Lingedrecht: eerste laag groen (21-11-2025)

Na een hele drukke week vanmiddag wat kleine dingetjes gedaan aan het seinhuis en een eerste laag groen op een deel van de perronsteunen.

196. Kliederen met het eerste laagje groen.

Het kliederen met groen gaat je goed af Frank. :thumbup:

Groet Michel

@citaat
Dat is maar schijn hoor Michel....  :o)
Ik hoop dat het tweede laagje ervoor gaat zorgen dat het allemaal er wat beter uit gaat zien....
Maar ja, iets met Keulen en Aken en ook niet in één dag gebouwd ;-)

Meestal dekt de tweede laag verf goed.
Hopelijk heb je het volgende week minder druk en kan je meer tijd aan de hobby spenderen.

Groet Michel

Komende week nachtdienst.... en 's nachts iets schilderen lijkt mij niet handig...
eerste laagje gaat dan nog wel, maar tweede laagje vereist toch wel daglicht.

Eerst de eerste twee nachten heelhuids door zien te komen, daarna zit ik wel weer in het ritme.
Forum Moderator

De eerste laag zit er goed op Frank, nog niet geheel dekkend maar dat gaat met de tweede laag helemaal goed komen  :thumbup: :thumbup:

Succes met de nachtdienst de komende week.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Frank,

+
Citaat van: frenkievee op vrijdag 21 november 2025, 19:33:21Ik hoop dat het tweede laagje ervoor gaat zorgen dat het allemaal er wat beter uit gaat zien....

Had je niet beter eerst een primer aan kunnen brengen?
Ik koop hiervoor een spuitbus met primer bij de Action.
Prima spul.

Henk

@citaat
Dat zit erop Henk. Zie bijdrage 576.

Eerst alles met een sopje schoongemaakt, goed laten drogen en dan Vallejo Primer erop gekwast.
En uiteraard heeft dat ook geruime tijd (te geruime tijd, kan ik wel zeggen) staan drogen en dan gisteren eerste laagje groen.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Frank,

@citaat
sorry, die heb ik even gemist.

Henk
Re: Rijshoven - Lingedrecht: tweede laag groen (24-11-2025)

Re: Rijshoven - Lingedrecht: tweede laag groen (24-11-2025)
197. En door met het tweede laagje groen. Volgende stap is een laagje blanke lak en daarna kijken hoe ik een dak op het totaal gefrummeld kan krijgen....

Re: Rijshoven - Lingedrecht: nog even over de Roco Turquoise Restauratie (28-11-2025)
Nog even terug naar een aankoop die ik in het Roco winkeltje in Bergheim gedaan heb, namelijk het turquoise Plan-D Restauratierijtuig.

Een kijkje door een raam naar het interieur. Het witte interieur... bijna steriel wit zou je zeggen.

Van boven ziet dat er dan zo uit (deel ervan uiteraard).

Bij het uit de verpakking halen, bleek er wat te rammelen en dat bleken deze tafels te zijn. Al zijn die dus wel krom getrokken.

Naast het rijtuig zelf, zat er tot mijn stomme verbazing ook een USB stick in het doosje.
Uiteraard heb ik die niet zomaar in mijn laptop geduwd, want je weet maar nooit, dus eerst een oude laptop gepakt en hem daarmee bekeken.
De antivirus ging in ieder geval niet af, dus nu wel in mijn reguliere laptop en op het stickje staan ruim 10 .stl bestandjes van het interieur, die je dus zo naar een 3D printer kunt sturen. Klein detail: die moet je dan natuurlijk wel hebben  :P
Tweede kleine detail: die bestanden zijn allemaal in het Nederlands....

Re: Rijshoven - Lingedrecht: nog even over de Roco Turquoise Restauratie (28-11-2025)

zonder fantasie ook geen creativiteit

Logisch toch: in een model van een NL/rijtuig een usb-stick met NL-talige bestanden...
Mooi smetteloos interieur Frank. :thumbup:
Ga het schilderen of laat je het zo ?
Leuk extraatje zo een usb stick met bestanden erop wat he kan 3d printen. :)

Groet Michel
 @citaat  @citaat
Wat je maar logisch vindt bij een Oostenrijkse fabrikant Frans...

@citaat
Zeker Michel: daar moet wel een kleurtje op te zijner tijd.
Grappig die usb stick. Heeft een Roco medewerker die laten slingeren?
En weten we op deze manier dat Roco de intereurs dus 3D print??

Koen
Misschien was iemand bezig het interieur aan te passen?
Het interieur van de RD is in het echt al snel gewijzigd en Roco heeft het latere interieur nagemaakt. Logisch, want dat interieur is heel lang zo gebleven. Maar voor een nieuwe oplage van de RD in turkooise heeft men misschien overwogen het oorspronkelijke interieur na te bootsen of uitwisselbaar te maken. En is dit een probeersel.

Op deze pagina vind je een schets van het oorsponkelijke interieur. Kan je vergelijken.
https://www.martijnhaman.nl/pland.htm

Deze versie van de RD is van een uitgave van een jaar of 20 geleden. Herkenbaar aan het heldere turkoois met de blauwe bies. De laatste uitgave had een donkerder tint die tegenwoordig correct wordt bevonden. Volgens mij had die geen aangepast interieur.
Citaat van: KNed op zondag 30 november 2025, 00:24:48Grappig die usb stick. Heeft een Roco medewerker die laten slingeren?
En weten we op deze manier dat Roco de intereurs dus 3D print??
Goede vragen Koen, waar ik je het antwoord ook schuldig op moet blijven.
Geen idee of dit het enige rijtuig is met dit soort interieur. En voor hetzelfde geld is een Roco medewerker al jaren driftig op zoek naar die USB-stick...

@citaat
Dat aanpassen: je zou het bijna denken. En wat ik al zei: als dit een probeersel is, hoeveel zijn er dan daarvan in omloop?
Volgens het doosje is dit de Roco 45762. Daarnaast heb ik ook nog een blauwe versie, dat is de Roco 44291.
Van beiden heb ik hieronder de interieurs naast elkaar gelegd.

Het witte interieur bestaat uit twee grote delen en een aantal kleine losse onderdelen. De scheiding ligt naast de wand van het R (restauratie) deel naar het D (bagage) deel. De losse onderdelen zijn de bar, het fornuis en nog wat meubels voor in de keuken.

Het R gedeelte en ....

.... en het D gedeelte.

De bar wat meer in detail.

Het witte interieur ziet er meer geprint uit dan die andere. Wel heel erg gedetailleerd. Dus iets van resin ofzo?
Is dit standaard in dit type rijtuigen? Of is dit heel specifiek voor dit rijtuig omdat jij die uit dit specifieke winkeltje gehaald hebt?

Koen
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Dat is een interessante vraag. Ik heb er mijn Roco 64999 turquoise Plan D restauratie even bij gepakt. Die heeft een grijs interieur, vormgegeven zoals het blauwe exemplaar van een paar berichten terug. Ik heb (dus) wel interesse in een interieur zoals dat wat in jouw exemplaar zit, want dat ziet er inderdaad een stuk beter uit en bovendien meer conform de werkelijkheid destijds!
 @citaat  @citaat
Ik heb werkelijk geen idee van welk materiaal dit gemaakt is Koen. Het was voor mij sowieso een verrassing dat die stick erbij zat. En zag pas recent dat het interieur heel anders is dan ik gewend ben van Roco. Wat betreft andere rijtuigen: ik heb behalve de blauwe Plan-D restauratie verder geen vergelijkingsmateriaal, dus weet niet of dit iets unieks is of dat er meerdere zijn met dit soort interieur.
In het winkeltje verkoopt Roco nieuw, maar voornamelijk 2e keus spulletjes van Roco, Fleischmann en ook andere merken.
Vooralsnog hou ik het op een toevalstreffer.

@citaat
Dat kan ik me voorstellen. Dat het meer conform de werkelijkheid is, heb ik wel gezien op de foto's van het Spoorwegmuseum.

Bij de buren kwam ik trouwens een draadje tegen hierover met een foto van een maquette van dit stukje van de Plan-D restauratie turquoise.
Re: Rijshoven - Lingedrecht: Verder met perron en -steunen (08-12-2025)

Dit weekend wat verder gegaan met kleinigheidjes aan de perronsteunen.

198. De voeten vastgelijmd, waarbij bleek dat er eentje nog wat extra steunmateriaal kon gebruiken, omdat ik het gat wat te groot had uitgevijld.
En de hele boel op het perron gezet om de juiste hoogte en zo te controleren. Op de steunen een viertal H-profielen van 2x2 mm gelegd om te zien of het wat wordt....
Nu nog de langsligger op de juiste maat maken, wat dat is hij nog niet, in de verf zetten en dan kan hopelijk het dak erop.
Dat ziet er mooi en straks uit Frank. :thumbup:

Groet Michel