Nieuws:

Bekijk onze beroemde Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Reparatie armsein 7039

Gestart door Georges dinsdag 11 november 2014, 22:42:30

Reparatie armsein 7039

Pluk de dag om te mogen rijden

Reparatie armsein 7039
Ik heb een sein en deze werkt niet terwijl wel de verlichting brandt. Nadere inspectie leerde dat er een heel dun draadje van de spoel naar het soldeerpunt los is geraakt. Hoe kan ik deze draad weer vast solderen?

Groeten Georges
Re: Reparatie armsein 7039
Wil Tweeendrie
gast

Lijkt me simpel, Georges.

Zelf weer vast solderen, fijne punt en aanraken is vast zitten. Lijmen gaat nu eenmaal niet.
Of iemand zoeken die bekend is met elektronica solderen.
Of breng deze mee met de lok.

Grt

Wil Tweeendrie

Hallo Will,

Dat is makkelijker dan gezegd. Het punt is dat het draadje van de spoel te kort is. Waarschijnlijk is er sluiting geweest en is dat draadje daar een stukje (2 mm) weg gesmolten. Nu dacht ik dat het eenvoudig is om die draad een stukje van de spoel af te rollen om meer draad te krijgen maar krijg de spoel niet van de plaat af. Het vervelende is dat de seinen niet met de hand te bedienen zijn want dan ik ook checken of de andere omschakeling werkt.

Groeten Georges
Hallo Georges,

het sein is wel met de hand te bedienen. Langs de mast loopt een dun staafje, dat aan de seinarm vastzit. Dit kun je met de hand bewegen, waardoor de seinarm van de ene in de andere stand kan komen.

Ik heb die seinen zelf ook en heb zo eerst getest of er niet iets vastloopt. Daarna heb ik de omschakeling via de stroom getest.

groeten,
Roel

Hallo Roel,

Ik heb het geprobeerd maar er is geen beweging in te krijgen. De andere die ik heb werkt inderdaad zo. Wat is er aan de hand?

Groeten Georges
Hallo Georges,

ai, dan is er meer aan de hand. Lijkt wel of de spoel in het grijze kastje vastzit. Als jet het grijze kapje er afhaalt, zie je een plastic U-vormig uitsteeksel. Kun je dat bewegen (in - en uit de spoel).
Zo niet, dan kan het zijn dat er ook van binnen iets gesmolten is.

groeten,
Roel

Dat is mijn veronderstelling ook want dat schuifje is niet in beweging te krijgen. Is dit probleem te herstellen?

Groeten Georges
Als ie echt doorgebrand is ben ik bang van niet. De hele magneetwikkeling kan zodanig beschadigd zijn dat die eigenlijk opnieuw gemaakt moet worden. Ik denk dat een vervanging van het sein een betere en goedkopere oplossing is.
Heb je die nog? Zo niet, dan heb ik er nog wel een liggen, die ik zaterdag kan meenemen naar de Gastendag in Den Bosch.

groeten,
Roel

Cees Bier

Georges,
Je kunt ook de arm bij de voet-magneetspoel los nemen. Daarna kun je afzonderlijk de gangbaarheid testen van de arm en de kern welke in de spoel schuift.
Mogelijk is de arm niet correct gemonteerd in de kern.
Kun je niet een foto maken?
Steekt er nog wel een stukje draad uit, kun je dit ook verlengen met een stukje koperdraad eraan te solderen.
Cees

Hallo Roel,

Ik zal hem als verloren beschouwen en op zoek gaan naar een andere. In ieder geval bedankt voor je aanbod. Kan helaas niet komen, is te ver weg van Den Haag.

Groeten Georges

Hallo Cees,

Bedankt voor het meedenken maar het probleem zit echt in de spoel. De arm heb ik volgens jou advies al eerder uitgeprobeerd en werkt goed.

Groeten Georges

Cees Bier

Georges,
De kern kan vast zitten / klemmen door het metalen omhulsel.
Spoel uit het blikpakket tillen, arm eerder al gedemonteerd. Aan een zijde een speld vormige pin eruit trekken.
Nylonkern uit de spoel trekken. Is het Uvormige blik uitgebogen, is dit de boosdoener.
Dit uitbuigen kan door warmte veroorzaakt worden, waarbij de spoel langdurig bekrachtigd heeft gestaan. Door deze opwarming kkan ook een van de 2 spoelen verbrand zijn.
Arm niet in de klikobak, komt altijd nog wel eens van pas.
Cees

Hallo Cees,

Ik ga het proberen, is toch al afgeschreven. Maar hoe krijg ik de spoel van de metalen onderplaat af? Zie niet waar ik hem eruit kan tillen.

Groeten Georges

Cees Bier

Georges,
Aan een zijde zit een pin vanuit het blik door het nylon van de spoel. maat pin is een stopnaald.
Cees

Hallo Cees,

Het is gelukt om de spoel van de plaat te krijgen. Volgende stap was, kan de schuif heen en weer. Helaas niet, zit muurvast. Heb het zelfs met een tang geprobeerd echter zonder resultaat. Heb wel een afwikkeling van de spoeldraad kunnen maken en deze vastgezet en opnieuw aangesloten. Ook dit leverde geen resultaat op. Je ziet wel dat er op de rails contact is echter de aktie blijft achterwege. Hoe krijg ik de schuif weer heen en weer?

PS: wel leuk om zo iets uit te proberen :-).

Groeten Georges

Cees Bier

Georges,
Zet de spoel op een stukje pijp of iets dergelijks waarbij de kern in de pijp kan schuiven.
Aan de boven kant met een stukje strip, stompe schroevendraaier, kleiner dan de kern een tik hierop de kern geven.
Bezit je een bankschroef kun je hem er ook op zo'n manier uit persen.
Weet wel aan de spoel zul je waarschijnlijk niet meer hebben, gaat er alleen om "wat is ermee gebeurt"
Mogelijk is het nylon door oververhitting gaan bruisen / opzwellen.
Cees

Hallo Cees,

Ik heb de kern een klein stukje naar voren gekregen. Moest wel met een hamer gebeuren. Dus we kunnen veronderstellen dat er sluiting in de spoel is geweest waardoor het plastic is gaan uitzetten. Soepel heen en weer schuiven zit er volgens mij niet meer in. Ga hem nog als decoratie gebruiken op een dood spoor want de verlichting werkt nog.

Groeten Georges

Rotterdam

Roel ,

Google even onder Magnetspule 411170 en je vindt aanbieders die dit onderdeel kunnen leveren.
Is eventueel een optie als je het anker (403670)  er onbeschadigd uit krijgt.
Maar het is al meer gezegd dit soort seinen zijn in grote getalen op beurzen verkrijgbaar voor een schappelijke prijs.
Maar het heeft ook wel z'n charme om zo'n oud beestje op te knappen en weer te laten functioneren.

Succes       Kees

Hallo Kees2,

De naam is Georges maar je wilde natuurlijk checken of ik wel wakker ben :-). Marejas biedt toevallig zo'n spoel aan. Ben benieuwd hoe hij reageert.

Groeten Georges

Rotterdam

Georges,

Inderdaad Georges en niet Roel,even niet opgelet.

Georges we horen wel hoe het afloopt leuk als het sein weer 100 % zou werken.
Ik vind die seinen in al hun robuuste grofheid toch nog steeds prachtige stukjes Marklin nostalgie.

Groetjes Kees

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Ik ben nieuwsgierig naar het foto verslag. Dat komt nog, hoop ik?

Ik help je het te hopen, ga kijken of het morgen lukt :-).

Groeten Georges

Hierbij de gevraagde foto en het relaas. Ik weet niet wat er in het verleden gebeurd is, heb deze een tijdje geleden overgenomen, maar je ziet dat er rechts op de spoel wat bruine lekkage is geweest wat volgens mij duidt op doorbranden wegens blokkering. De schuif kreeg ik met veel moeite, met een hamer weliswaar, 2 mm verplaatst. Op MP werd een vergelijkbare spoel aangeboden maar deze reageert niet op mijn verzoek. Dus op zoek naar een andere seinpaal.

Groeten Georges
ik denk dat deze rijp is voor een niet meer in gebruik zijnde museumspoor.....
zou naar een ander gaan kijken.
vermoedelijk is deze te heet geworden en door gebrand waardoor het binnen werk gesmolten is.
hierdoor is het bewegende deel vast geplakt en vervomd.
sein in nog wel geschikt voor een dood spoor of voor onderdelen in de toekomst.

groet Winno
georges

bij mij in de kast liggen nog een stuk of 15 van die "grijze kastjes"
gebruikt als relais in mijn schaduwstation en functioneren nog prima
als je daarin interesse hebt stuur dan een pb
bespaart de aankoop van een compleet sein

cees

Wil Tweeendrie
gast

Hallo Georges,

Die is duidelijk doorgebrand c.q. veel te heet geworden en daar moet alle ellende door ontstaan zijn.
Niet netjes van de verkoper om zoiets weg te doen.

Gelukkig worden je alternatieven aangeboden.

Grt

Wil Tweeendrie

Hallo, ik heb met succes 2 armseinen gerepareerd, de draadjes van de spoelen waren ook los geraakt,als de spoel gedemonteerd  is kun je de bakelieten plaatjes aan beide zijden, Waar de glijcontacten aan zitten,ook demonteren ,zodat je goed bij het soldeerdraadje kunt.

Groet Reijer

Hallo Reijer, bij mijn armsein zijn niet de draadjes los gegaan maar is de spoel gesmolten, zie eerder citaat.

Groeten Georges

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Dat kan er dus gebeuren als je een loc bovenop een schakelrail tot stilstand brengt, als die schakelrail een sein aanstuurt. Nooit geweten dat het zo erg kan zijn.

Hallo Georges, ik had het meer als info voor anderen bedoeld,dat had ik beter moeten aangeven ,sorry.

groet Reijer

Hallo Reijer, excuses zijn geaccepteerd  :P

Groeten Georges