Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

Liliput 4750; Ae 4/7 rijdt niet lekker

Gestart door erik01 zaterdag 30 september 2017, 20:04:12

Liliput 4750; Ae 4/7 rijdt niet lekker
Zoals ik in mijn draadje schreef heb ik afgelopen week met Frank103 mijn Liliput 4750; Ae 4/7 omgebouwd van gelijkstroom naar drierail digitaal.

Dit project is gelukt, maar de rijeigenschappen zijn niet super.
Daarom gekeken wat ik kan verbeteren. Allereerst de voor en achterwielen vervangen door Rocowielen voor AC. De loc ontspoort nu minder maar omdat het gewicht niet op deze wielstellen ligt, lopen ze bij wissels toch snel uit de rails.
Dan de aandrijving; de motor heeft een wormwiel aan twee kanten. In de praktijk lijkt slechts een aan aangedreven te worden. Ik heb geprobeerd door de onderliggende print te verwijderen (zorgde voor stroomafname van de wielen) het blok te laten zakken. Helaas gaf dit geen verbetering.
Wie heeft een tip hoe ik dit wel voor elkaar kan krijgen?

Re: Liliput 4750; Ae 4/7 rijdt niet lekker
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hoi Erik,

Wat bedoel je nu precies met dat er maar een wormwiel wordt aangedreven?
Slipt het andere wormwiel dan om de motoras?
Hallo Kappa,

op de foto zie je links en rechts van de motor een messing opzetstuk (mijn "worm").
Slechts aan de linkerkant grijpt het tandwiel hierin. Aan de rechterkant zweeft deze er boven.
Ik krijg het motorblok niet lager.
Beetje rocovet heeft ook niet geholpen.

groet,
Erik

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Citaat van: erik01 op zaterdag 30 september 2017, 20:59:50
Aan de rechterkant zweeft deze er boven.
Ik krijg het motorblok niet lager.

Dan zou je toch eens moeten kijken of he de motor iets lager kan krijgen.
Zitten de schoeven goed vast of misschien iets afslijpen, aan de onderkant, van de bevestiging (rechts) waar de schroeven in zitten ?

groet
Harald
Op de foto zie je links een verkleuring van de motor as. net naast het vlieg wiel.
Alsof je vliegwiel iets naar buiten is geschoven.Loopt dat nog wel vrij?

mvg Robin
Tussen de motor en het vliegwiel zaten contacten, deze zaten tegen de motor aan voor de voeding van de motor. Onder de motor zaten deze contacten op een printplaat, hierop zaten koperen strips die verbonden waren met de aangedreven wielen. Zo ging de stroom rechtstreeks van de wielen naar de motor.
2 draadjes(+ en -) gingen van de printplaat naar het printplaatje aan de rechter zijde, met daarop de verlichting.
Ik denk dat het draadje naar de sleper de printplaat iets omhoog duwt en de motor daardoor ook. Volgens Erik geeft het verwijderen van de printplaat geen verbetering.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Zoals vaker: deed hij het nog wel goed toen hij nog 2-rail was?
M.a.w. is hij getest op rijkwaliteit voorafgaand aan de ombouw?
(hier staat ook een 2-rail Liliput 4750 op de plank, heeft nog niet mogen rijden)

Liliput heeft destijds een aparte 3-rail versie uitgebracht, en op de ersatzlist kun je zien welke onderdelen verschillen.

Citeer
Ik denk dat het draadje naar de sleper de printplaat iets omhoog duwt en de motor daardoor ook
Kan de sleper op een andere manier (zonder draadje) aangesloten worden (ik denk aan cellofaandraad, of 0,035 mm kopertape) waardoor de printplaat niet omhoog kan komen?
Hallo,

Ik heb er geen verstand van, vandaar misschien deze onnozele vraag, maar zit de motor met de goede kant boven?
Hallo, zo op het oog ligt de motor keurig recht in het frame. Wanneer het ene tandwiel wel netjes in de worm grijpt en het andere niet dan zou het probleem in de positie van dat tandwiel kunnen zitten. Is van dat draaistel alles correct gemonteerd en ook goed in het frame geplaatst?
Dank voor het meedenken. Bijgaand paar antwoorden.

@ Harald; de motor ligt in/op het metalen frame; en wordt daar met twee schroeven op vast gezet. lager betekent frame uitvijlen.  :(

@ Robin; het linker wiel loopt helemaal vrij.

@ Frank; we dachten dat het printje de motor wat scheef drukte, maar helaas na verwijderen print, geen verbetering.

@ Jan; ik heb de loc vooraf op de rollerbank gehad en heeft hij gelopen. Of op dat moment de as het altijd deed weet ik niet. Pas na de verbouwing ontdekte ik dit euvel.
Op mijn tekening van Liliput staan geen AC onderdelen. Tot op heden heb ik/Frank slechts een sleper en decoder toegevoegd, voornamelijk delen weggehaald.

@ Gerrit; geen onnozele vraag; het motorblok kan er op twee manieren in, maar helpt niet dit om te draaien.

@ Hvanschaik; de wielen waar een tandwiel op zitten, zitten vast in het frame, ben ik ook niet aan gekomen. Deze kunnen niet naar boven of beneden.
Forum Moderator

Hoi Erik,

Het kan niet anders dan dat er aan de kant waar het wormwiel het tandwiel niet raakt, het e.e.a. niet goed gemonteerd is.
Als je een schuifmaat hebt, meet dan eerst eens de afstand bovenkant wormwiel tot aan bovenkant frame, deze moeten links en recht gelijk zijn.
Zijn deze ongelijk, dan is de motor niet goed geplaatst.
Zijn deze gelijk, dan zit het probleem in het onderliggende draaistel.
Je zal stap voor stap moeten werken, om het euvel te vinden.
Hoi Erik, de onderkant is los geweest, voor het plaatsen van de sleper. Er kan iets onjuist zijn terug geplaatst!
Misschien is het tandwiel,dat door het wormwiel wordt aangedreven niet juist.Te klein .
Gr Rene,
Forum Moderator

@citaat René, dat lijkt me sterk, want dan zou dit model een structureel ontwerp probleem hebben.
Ik heb me niet gerealiseerd dat we bij plaatsen sleper ook de Assen los hebben gehad.
Ik ga weer kijken.

Gr Erik

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: erik01 op zondag 01 oktober 2017, 21:34:20
@ Jan
Op mijn tekening van Liliput staan geen AC onderdelen.
Dan heb je niet dit oranje papier in de doos gehad, zie foto's ...

Niet dat je er veel aan hebt ..... want de Ersatzlist omvat items die al lang niet meer leverbaar zijn.
Heb je ook de assen met de tandwielen los gehad voor het plaatsen van de sleper?