Dag 3-railers,
Weet niet in welk sub-groep dit thuis hoort, het is een modelbespreking welliswaar maar van een digitaal sein. Het zou ook bij digitale besturing kunnen bijvoorbeeld.
Dit Märklin-vormsein (Hp0 en Hp1)
70394 had ik kortgeleden aangeschaft. Het is op basis van een mooi stukje techniek van de Duitse spoorwegen uit tijdperk III en IV. De filigraan opengewerkte vakwerkmast is van metaal gemaakt, wat het sein een robuuste en realistische uitstraling geeft. De details zijn redelijk accuraat, tot aan de mechanische details van de vleugel toe.
Het sein kan bovengronds met een geleverd clipje aan C-rails worden bevestigd maar is ook uitgerust voor een ondervloeropstelling. Daarvoor zijn 2 beugeltjes, boormal en dekplaatjes etc aanwezig. Diverse stekkertjes, een velletje met seinnummers, handleiding, garantiebewijs etc zitten in de wel erg grote doos. Het sein heeft een ingebouwde digitale decoder met "muizen-piano" (fx of DCC) dus geen gedoe, alles is netjes en robuust weg gewerkt. De vleugel beweegt dankzij een servomotor aardig natuurgetrouw. "Valt" niet simpelweg om, maar beweegt vloeiend. De lantaarn is voorzien van onderhoudsvrije, warme LED-verlichting die synchroon met de stand van de vleugels wisselt van rood naar groen. Aansturen met mijn MS-2 ging probleemloos. Het sein had ik via EBay gekocht, de normale adviesprijs is nl aan de erg hoge kant. Zie verder de twee foto's en het filmpje.
Groetjes, Bas