Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin 5214 aansluiten op een DR4018

Gestart door Giro zaterdag 21 juni 2025, 14:58:17

Ik ben de aap die je een trucje leert

Beste Mede leden,
Een paar jaar geleden ben ik begonnen om over te stappen naar digitaal.
Langzaam wat digitale onderdelen gekocht Waaronder inmiddels 2 maal een DR4018. Toen werd er gezegd, dat is het beste om te gebruiken.
Inmiddels bestaat Digikeijs niet meer maar mijn hardware is nieuw, dus dit wil ik wel gaan gebruiken.

Mijn vraag is hoe sluit ik de 5214 aan.
Een kant 2 blauw en een geel, andere kant 2 blauw
Nou verwacht ik dat ik 2 uitgangen (blok van 3) moet gebruiken per 3 wegwissel.
BV
1= Links afslaan
C is geel
2 = Rechtdoor van links afslaan
3 = rechts afslaan
C is een splitsing van geel
4 is rechtdoor van rechts afslaan
5 is weer links van de volgende 3 weg wissel of tweeweg wissel
etc

Ik wil dit aangaansturen met een CS3 plus.

Wie kan dit bevestigen of verbeteren.
Re: Marklin 5214 aansluiten op een DR4018
De twee blauwe draden voor rechtdoor rijden zitten meestal samen.
Output 4 blijft dan leeg.
Op 5 komt dan de volgende wissel.

Hoe aan te sluiten ligt aan je centrale.  Zoals die het aangesloten wil,hebben moet je het gaan doen.

Dus met welke centrale  stuur je de baan aan ?
De twee draden voor rechtdoor zou ik niet samen zetten.

Behandel je drieweg wissel als twee aparte wissels (L en R) met een gemeenschappelijke (gele) stroomtoevoer. Met de meeste centrales gaat dat goed; de centrale en/of software weet in het geval van een driewegwissel altijd wat te doen: bij afslaan van links naar rechts, wordt altijd eerst de spoel voor links afslaan op rechtdoor gezet en dan de spoel voor rechtsaf op afslaan. Andersom gebeurt dat ook. Of dat bij gezamenlijk gebruik van de uitgang 'rechtdoor' steeds goed gaat, weet ik niet.

Groet,

Peter
Ik had mijn antwoord gebaseerd op t aansluitschema dat bij de marklin wissel aandrijving zit.
Dus daar valt t na te lezen.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Gewoon proberen, er is, dacht ik, wel een ontwerpprobleem met de DR4018, iets met een niet goed doorverbonden "C". Welke centrale gebruik je eigenlijk en heb je een gebruiksaanwijzing bij de DR4018?

Groet, Anne W
Inmiddels heb ik wat proberen op te zoeken op internet over de aansluiting van de 5214 op een decoder. Het enige wat ik zag was een plaatje van een oude k83 decoder met de aansluiting zoals ik beschrijf en zoals Robert in zijn starttopic ook aangeeft. Dat geldt voor de DR4018 net als voor de k83.

Het aansluiten van de twee draden voor rechtdoor zorgt er echter voor dat de puls twee spoelen tegelijk moet aansturen. En dat is niet altijd succesvol.

Bovendien: centrales en software weten hoe ze moeten omgaan met een driewegwissel. Dus waarom, Anne, zou je iets 'gewoon proberen' als er (volgens mijn informatie) doorgaans anders wordt geadviseerd en dat ook gewoon werkt (weet ik uit ervaring)?

Het neemt niet weg dat Robins suggestie ook werken kan, maar ik verbaas me er een beetje over dat dit door Märklin ergens in een handleiding (voor digitaal gebruik!) zou worden aangeraden. Analoog kan ik het mij nog voorstellen want je kunt vergeten hoe het wissel stond en dan is de druk op één knop om alles op rechtdoor te zetten, wel handig.

Groet,

Peter

Ik zag bij meer antwoorden de vraag terug komen,  dus ik de CS3 toegevoegd. 

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Dus alle ervaringsdeskundigen van het CS3 en de DR4018 aan het werk.

Groet, Anne W
Ik heb even in de handleiding van een drieweg wissel gekeken.
Daar staat een plaatje met 4 schakel aansluitingen op de decoder.

Ik heb dat samen voegen dus ergens anders gezien. Bij een computerprogramma denk ik.

En dat c probleem op de dr4018.  Op output 5-8 zit ook de interne elektronica.
Trek je daar teveel vermogen daalt de spanning te laag en wordt het decoder adres gewist.
Advies / workaround is alle 8 wissels voeden vanaf de c van output 1-4.

Mvg Robin

@Robin,
Hoe bedoel je dit (Advies / workaround is alle 8 wissels voeden vanaf de c van output 1-4)? (zie mijn voetteskt  ;) )
Of bedoel je de C's van 5 tm 8 ook aansluiten op de C's van 1 tm 4.
Je moet sowieso geen 2 spoelen op 1 uithang zetten. Een 3 weg wissel heeft 2 spoelen om aan te sluiten op 4 decoder uitgangen. Elke spoel heeft een rechtdoor en afbuigende aansluiting. 

Bv. 1 spoel op adres 1, afbuigend en rechtdoor, spoel 2 idem dito, maar dan op het volgende adres.
Citaat van: Giro op zondag 22 juni 2025, 16:59:33@Robin,
Hoe bedoel je dit (Advies / workaround is alle 8 wissels voeden vanaf de c van output 1-4)? (zie mijn voetteskt  ;) )
Of bedoel je de C's van 5 tm 8 ook aansluiten op de C's van 1 tm 4.

Inderdaad alles aansluiten op de c1-c4.
Aansluitingen ,En het blok c5-c8 niet gebruiken. Dan werkt t zonder resets.