Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Feesttrein Märklin nr 28972 - Werking verlichting

Gestart door JEF woensdag 05 maart 2025, 12:52:06

Feesttrein Märklin nr 28972 - Werking verlichting
Deze feestuitgave van Märklin bestaat uit de loc "Glasskasten" en 2 wagons, een feestwagon met
feestende figuren en een voorraadwagon.
Werking : de loc en verlichtingbvan de wagons zouden werken met de Delta module
Probleem : De trein moet bij mij niet rijden maar komt in de "showkast" te staan.
Ik gebruik voor wagons nieuwe leds op Faller DC 12 V om te verlichten. Ofwel bij
de oudere Märklin modellen met Märklin verlichting gebuik ik een vroegere Märkling
trafo Wisselstroom.

Ik heb dus 2 mogelijkheden : Faller 12 V gelijkstroom of Märklin wisselstroom.
De wagons zijn uitgerust met verlichting door Märklin, van de open wagon kan ik
de verlichting zeker niet vervangen (verlichting is te minuskuul).
Bestaat de mogelijkheid om deze trein te verlichten door één van de twee mogelijkheden
die ik hierboven beschreven heb ?
Re: Feesttrein Märklin nr 28972 - Werking verlichting
Vast wel.. zoals ik heb begrijp komt de spanning voor de wagons uit de lok/koppeling, je zou die draden/aansluiting toch kunnen gebruiken voor je "vaste voeding" voor je verlichting.
Bedankt voor uw snelle antwoord. Ik dacht zelf ook al aan zoiets, maar uitvoeren is voor mij een
moeilijke zaak. Ik kocht deze trein op E bay in occasie.
Ik voeg een foto bij, zijn dit wel stroomvoerende koppelingen, zo ja, dan krijgen die stroom via
de sleper van de lok wanneer die rijdt.
Het is de bedoeling dat de trein stil blijft staan. Ik kan wel massa op de sporen zetten, maar ik
moet dan ergens stroom kunnen vastmaken, bv tussen en eerste en tweede wagon. Klopt mijn redenering ?glasskasten (Middel).jpg
Om de lok stil te laten staan kun je gemakkelijk de koolborstels verwijderen, dan draait de motor niet  ;)

Volgens mij zijn die koperkleurige stripjes in de koppeling voor de stroomdoorvoer

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat

Of één van de draden aan de motor los maken, want ik verwacht dat er een klein motortje in zit met niet bereikbare koolborstels

Groet, Anne W

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.