Dag allemaal,
Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Voor iedereen ligt de werkwijze van hoe je graag uitzoekt wat je nu echt wil en wat je niet wil anders.
Ik ga in eerste instantie af op dat wat je online kunt vinden over bepaalde merken en modellen. Op die manier kun je kosteloos een behoorlijk goede een indruk krijgen van wat er allemaal te koop is.
Zodoende praktiseer ik voorlopig William zijn advies. Maar dat deed ik al:) Ik heb inmiddels vele video's gezien van Peter Pernsteiner op youtube. Zijn bijdragen daar heb je echt iets aan, met name de unboxing video's.
Je weet meteen exact hoe dat de loc er uit gaat zien (of liever gezegd hoe deze loc uit *hoort* te zien; kom ik later op terug) en je krijgt ook meteen een goede indruk van de kwaliteit van het geluid dat een bepaalde loc produceert en de rijeigenschappen. (Een spoor 1 loc die met een ruk vanaf snelheid 0 vertrekt is niet wenselijk lijkt mij zo.) En dat allemaal vanuit je "luie" stoel:)
Alleen jammer dat nu net de loc die ik interessant vond niet door hem werd gereviewd en wel een Württemberger C van KM1.
En dan zag ik deze het liefst in tijdperk I of IIa. En aangezien -volgens mij- deze tot nu toe alleen door KM1 werd geproduceerd moest ik dus kiezen voor KM1.
Zo 1,2,3 denk ik dat ik deze loc liever van Marklin zou willen bezitten, dit omdat ik een Central Station 2 bezit die niet overweg kan met DCC, maar wel met fmx.
En nu mijn eerste ervaring met de aankoop van een spoor 1 loc:
(Pak er even een pak chips bij of zo want het wordt een beetje spannend, ik wil niet op mijn geweten hebben dat er dadelijk een paar aan hun nagels gaan zitten knabbelen.)
>>>Aankoop 1e spoor 1 loc:
Het is december 2023 en na veel wikken en wegen besluit ik om een Württemberger C van KM1 te kopen in het tijdperk IIa. Veel keuze van fabrikanten is er niet want alleen KM1 heeft deze loc tot nu toe geproduceerd. Of liever gezegd laten produceren in China. Liefst had ik deze loc in tijdperk I aangeschaft -korte tender- maar die vind je niet gemakkelijk vanwege de beperkte oplage van 20 stuks. Ik koop de loc aan via een webwinkel in Zuid-Duitsland op vrijdag 22 december 2023 en wel bij de firma X. Tevens had ik er nog een stuk rechte rails bij gekocht waar ik de loc op kon uitstallen.
>>>De bestelling wordt geleverd:
Op woensdag 3 januari werd de bestelling geleverd.
Hij wordt uitgepakt en ik ga de loc nauwkeurig bekijken. Dat viel tegen...
Ik terug naar de website vanwaar ik de aankoop had gedaan. Niets meer te vinden. Blijkbaar had ik het laatste model gekocht en zodoende werd de advertentie opgeheven op de website van de verkoper.
1 Ding weet ik zeker, er stond niet bij de advertentie dat de loc gebruikt was. Maar of er bij de advertentie het woord "neu" of "new" stond dat weet ik niet.
Aan de andere kant, als er niet uitdrukkelijk "gebraucht" of "Used" bij staat dan mag ik er toch van uit gaan dat het zich handelt om een nieuwe loc lijkt mij zo?
>>>De kwestie aanhangig maken bij PayPal:
De loc is betaald vanaf mijn PayPal rekening. Dus tussendoor probeer ik het voorval aan te kaarten bij PayPal. Wat er met de website aan de hand is weet ik niet maar het lukt mij maar niet om de kwestie fatsoenlijk neer te zetten op hun website. Foto's uploaden lukt niet en dus is er geen bewijs en dus wordt de kwestie keer op keer(!) niet geaccepteerd door PayPal. Ik bel met PayPal 1x, ik bel weer met Paypal 2e keer; Ik bel weer met PayPal de 3e keer, ik bel weer met PayPal 4x keer die ochtend! Wat ik ook doe, PayPal kopersbescherming? In dit geval een lachertje. Ik besluit om PayPal voorlopig te laten voor dat wat het is en richt mij op de verkoper die hopelijk gaat doen wat hij hoort te doen. Doet hij dat niet dan kan ik de kwestie nog altijd aanhangig maken bij PayPal.
>>>Wat er allemaal aan de loc scheelde:
- Afgesprongen lak aan een rail bij het machinisten huis.
- Er ontbraken 2 leidingen aan een ketel links op de omloop van de loc. 1 Leiding was volledig afgebroken op de kop van de ketel en een leiding was halverwege afgebroken en stak vrolijk zijwaarts uit, weg van de loc.
- Een van de lampen aan de voorzijde is volgens mij opnieuw gemonteerd (gelijmd?) inclusief de leiding en werd ter plaatse bij gelakt in hoogglans zwart. Dit terwijl deze lamp origineel mat zwart wordt gelakt.
- De verticale greep halverwege de omloop links op de loc zag er niet uit. Deze vertrok vanaf de omloop eerst een paar millimeter scheef en werd vervolgens weer recht!?
- Het nabootsen van messing ringen bij de koplampen aan de voorzijde van de loc wordt op het model tot stand gebracht met goud metallic lak. Echter deze goud metallic lak is bij beide lampen voor 50% weg!
- De wielen van de loc wijzen er op dat de loc al behoorlijk wat afgereden had. Of dit beeld van slijtage gebruikelijk is weet ik niet, wel heb ik mij laten vertellen dat KM1 hun locs 30 minuten laten proefrijden op een baan. Of dat echt zo is en welke slijtage er dan ontstaat weet ik niet. Maar de wielen zager er niet fraai uit.
- Ik mis een hoop verpakkingsmateriaal aan de loc dat normaal gesproken wordt toegepast bij een nieuwe loc. Hierbij ben ik afgegaan op afbeeldingen op
ebay.de voor dezelfde soorten locs van KM1 Württemberger C en BR 18.1.
>>>De teleurstelling:
Dus daar zit je dan met je goede fatsoen. Je bent op dat moment een bak geld kwijt (€ 2.799,- voor de loc alleen al.) en dan ontvang je iets waar van alles mis mee is. Ik heb een een hele poos moeten werken om mij dit te kunnen veroorloven. Niet leuk dit...
>>>Wie is verantwoordelijk voor de retourverzending van een artikel dat niet datgene is wat jij besteld hebt?:
Na vele foto's genomen te hebben van de loc op woensdagavond 3 januari van de originele verpakking en dergelijke pak in de loc weer netjes in zoals ik deze ontvangen heb.
Ik wil de loc retour sturen, want dit wil ik niet. Normaal gezien als je iets retour wil sturen draai je als koper op voor de retour verzendkosten. Máár in dit geval is er iets geleverd wat niet besteld is geworden. Ik wil in dit geval geen geld verliezen. Lijkt mij logisch. Daarbij komt dat het retour verzenden een kostbare grap is, mede door het gewicht en vanwege de waarde van het item.
Vervolgens heb ik de verkoper gebeld op vrijdag 5 januari en heb gevraagd WAT heb ik bij jullie gekocht? Heb ik een gebruikte loc of een nieuwe loc gekocht? De verkoopster zegt u hebt een nieuwe loc aangekocht. En ze beweert dat hun de loc *zo* ontvangen hebben van KM1.
Dus zeg ik weet u dat héél zeker, want ik sta op het punt om KM1 aan te schrijven met foto's van de door jullie geleverde loc, met de vraag: hebben jullie deze loc zo uitgeleverd aan X? Als de verkoper voet bij stuk blijft houden dan is dat natuurlijk géén reclame voor KM1 en zo probeer ik KM1 als stok achter de deur te betrekken in deze affaire.
Even later werd het gesprek beëindigd en ontvang ik prompt een retour verzendlabel per e-mail van de verkoper.
>>>Niet overeenkomende serienummers:
Op vrijdagnacht 6 januari lig ik in bed en vraag mezelf af of ik wel genoeg foto's heb genomen van de loc. Want weg is weg. Dan realiseer ik mij dat ik nog geen foto's heb genomen van de serienummers. In de loop van de dag zaterdag 7 januari pak ik de loc dus weer uit en ga op zoek naar de serienummers.
Ik heb 4 serienummers gevonden:
1) Op de originele doos: 1811252.
2) Op de onderzijde van de loc: 1811252.
3) Op het "Prüfprotokoll": 1811367. (Ingevuld door een medewerker van KM1 die de loc inspecteert alvorens deze wordt uitgeleverd voorzien van een handgeschreven serienummer, datum van controle, en zijn naam.)
4) Op de "Figurengutschein": 1811367. (Ingevuld door een medewerker van KM1 met een handgeschreven serienummer en een handgeschreven vervaldatum op 2 figuren -een machinist en een stoker- die reeds op 31 december 2022 verlopen blijkt te zijn.)
Wat is hier aan de hand!?
>>>Het retour verzenden van de loc:
Op zaterdagavond 7 januari ga ik met het pakket naar een
post.nl agentschap. Ik laat de barcode scannen die ik ontvangen heb middels een e-mail van de verkoper er rolt een verzendbewijs uit het oranje apparaat van
post.nl...maar géén verzendlabel.
De medewerker achter de balie neemt het besluit om gratis een nieuwe verzending aan te maken onder dezelfde condities. Nu krijg ik dus een 2e verzendbewijs met een andere track en trace code en dit keer rolt er wel een verzendlabel uit het oranje apparaat van
post.nl.
De retour verzending die de verkoper gratis aan mij verstrekte was er een waarbij de bestelling gefrankeerd werd naar gewicht met daaroverheen een track en trace, verzekering in welke vorm dan ook was volgens mij niet van toepassing. Ik heb zelf een webwinkeltje en weet uit ervaring dat er ook wel eens wat mis gaat met verzendingen. Opeens verdwijnt een pakket dan van de rader en dat soort dingen. Dus is een verzekering over een artikel met een aankoopwaarde van € 2799,- volgens mij wel wenselijk. Maar iets fluistert mij in dat het verzendlabel verstrekt werd door de verkoper als gevolg van het niet leveren van dat wat besteld werd en dus als hij deze verzending onverzekerd laat plaatsvinden dan is dat zijn verantwoordelijkheid en zijn risico.
>>>Het volgen van het pakket op zijn weg naar de verkoper:
Wat ben ik blij dat het verzendlabel bij de eerste verzendpoging niet uit het apparaat is gerold want achteraf blijkt dat *ik* niet de track en trace kan volgen. Maar bij de 2e door de medewerker gratis aangemaakte verzending wel!
In de opeen volgende dagen hou ik beide track en trace codes dagelijks in de gaten op
post.nl.
De track en trace code van de door verkoper verstrekt verzendlabel blijft staan op: "Je pakket ligt bij ons, we bereiden het voor op zijn reis naar Duitsland." Duh..!!
De track en trace code van de nieuwe kosteloze verzending aangemaakt door de medewerker van het
post.nl agentschap die verschaft mij wél alle informatie van het pakket richting verkoper!
Dus stel er was wel een verzendlabel uit het apparaat gerold dat had ik geen poot om op te staan, immers ik kon niet bewijzen of de verkoper het pakket wel of niet ontvangen had. Is dit opzet, vraag ik mij af....!?
>>>De verkoper maakt het volledige aankoopbedrag retour over naar mijn PayPal rekening:
Op maandag 15 januari 2023 laat de 2e track en trace code mij weten dat het pakket is bezorgd bij de verkoper. En op dinsdagmiddag 16 januari laat ik de verkoper middels een e-mail weten dat ik aan de hand van de track en trace heb gezien dat hij het pakket in ontvangst heeft genomen en dat ik wil dat hij zo spoedig als mogelijk het volledige aankoopbedrag retour naar mijn PayPal rekening doet overmaken. De verkoper geeft hier gehoor aan want diezelfde dag ontvang ik 's avonds een e-mail van PayPal dat de verkoper het bedrag naar mij retour heeft overgemaakt. Er valt een last van mijn schouders. Ik verwacht tevens een excuus maar of dat gaat plaatsvinden...
De start van dit topic had de doelstelling dat ik graag wilde weten wat jullie ervaringen zijn met spoor 1 van Marklin en KM1. Maar eigenlijk had ik dus zelf al ervaring opgedaan, maar ik durfde mijn ervaring niet met jullie te delen totdat ik mijn geld terug had ontvangen.
Nog een keer iets meemaken zoals hierboven beschreven dat wil ik niet én ik wil ook niet dat jullie ooit in een dergelijke situatie terecht gaan komen.
Dus hoe kun je er voor zorgen dat je ontvangt waarvoor je betaald hebt??? Dat is vraag! En hier zouden we ons echt eens mee moeten bezig houden.
Mijn tips:
- Zorg er voor dat je scherpe foto's in jou bezit krijgt van de desbetreffende loc van alle kanten gefotografeerd en alles er omheen waar jij waarde aan hecht, bijvoorbeeld de originele verpakking. We leven in een tijdperk waarin nagenoeg alle mobieltjes zeer scherpe foto's kunnen maken. Accepteer alleen messcherpe foto's. Krijg je die foto's niet of niet volledig: loop weg van de koop! De kans is groot dat de verkoper iets te verbergen heeft ten aanzien van de loc.
- Een spoor 1 loc vind je niet op elke hoek van de straat. Vaak bevind een item zich ver weg van jou woonplaats. Het zij zo. Ga de loc persoonlijk halen en betaal pas bij de verkoper en dus zeker niet vooraf.
- Zorg dat je vooraf op jou mobieltje iets hebt staan van alle functies van de loc, bijvoorbeeld een afbeelding van de lijst aan functies. Doe je dat niet dan is de kans groot dat je een en ander over het hoofd ziet waar je later thuis pas achter komt. Je gaat een grote aankoop doen, geloof me de kans is groot dat je niet rustig bent in jouw hoofd en dus dingen over het hoofd gaat zien als je ze vanuit dat zelfde hoofd gaat controleren! Test de functies van de loc 1 voor 1. Werken 1 of meerdere functies niet: loop weg van de koop.
Groetjes,
Jozef
Edit Frenkievee: naam van de webwinkel vervangen door 'X'