Nieuws:

Help mee de enige echte Stichting 3rail kalender te vullen met foto's! Lees meer over in de oproep!

Ervaringen met spoor 1 van Marklin en KM1?

Gestart door Jozef zondag 14 januari 2024, 15:04:01

Ervaringen met spoor 1 van Marklin en KM1?
Dag allemaal,

Ik heb een uitgebreide verzameling aan H0 materiaal, nagenoeg alles van Marklin en af en toe komt er iets bij. Momenteel kijk ik uit naar de slanke kruiswissel die Marklin in 2024 wil uitbrengen.
Echter ik heb al jaren de wens om eens een keer een spoor 1 loc aan te schaffen.
Ik ben al een poosje om mij heen aan het kijken en vroeg mij af of er mensen zijn hier op het forum die ervaringen hebben met spoor 1 locs van Marklin en KM1?

Ik hoor graag van jullie, groetjes,

Jozef
Re: Ervaringen met spoor 1 van Marklin en KM1?
Citaat van: Jozef op zondag 14 januari 2024, 15:04:01Ik ben al een poosje om mij heen aan het kijken en vroeg mij af of er mensen zijn hier op het forum die ervaringen hebben met spoor 1 locs van Marklin en KM1?

Die zijn er vast wel. Zelf geen ervaring met spoor 1 maar wel met spoor nul. Maar gekeken naar een spoor 1 Köf die ik al ook in spoor nul. Dan is het prijsverschil 4 tot 5 keer in het nadeel van spoor 1. Wel een mooie schaal. Je hebt niet veel materieel nodig. Met één lok en een paar wagonnetjes kan je al iets leuks maken. Dan is een klein rangeerbaantje of een soort van dio wel heel mooi te doen. KM1 is een goed merk maken mooi spul. Je hebt net het spur 1 & Nul-treffe gemist. Dan had je de verschillende merken bij elkaar kunnen zien.
Ook ik heb hier wel eens naar gekeken. Wat prijzen betreft lijken M en KM1 niet heel ver uit elkaar te liggen, kwaliteit verwacht ik derhalve dat ook niet heel ver uit elkaar ligt.

In navolging van Ronald's suggestie: kijk eens op Youtube naar de filmpjes met in de titel "01treff". Genieten! Ik vraag me dan altijd af waarom we in h0 zulke grote banen willen bouwen, terwijl men bij Spoor 1 veelal alleen maar pendelt (maar wat wil je met modellen als een BigBoy die 126 cm lang is!)...

Wat ook de moeite waard is, is het kanaal van Peter Pernsteiner. Hij heeft heel veel Spoor 1 reviews gedaan van allerlei modellen/ merken. Ik kan me niet herinneren dat er bepaalde merken slechter uitkomen dan andere, maar kijk gerust even zelf: https://www.youtube.com/@PeterPernsteiner/videos

Met vriendelijke groet,
William
Bovenstaande opmerking snap ik niet echt: veel heb je niet nodig, met één loc en een paar wagentjes kun je al iets leuks maken.

Dat kan toch met elke schaal? Als het kleiner is, hoef je toch niet per se  méér? Alleen kan er meer spoor op dezelfde oppervlakte en is er dus ook meer ruimte voor meer treinen. Maar nodig is het niet.

Groet,

Peter

Citaat van: BlikkenTinus op maandag 15 januari 2024, 21:01:24Dat kan toch met elke schaal? Als het kleiner is, hoef je toch niet per se  méér? Alleen kan er meer spoor op dezelfde oppervlakte en is er dus ook meer ruimte voor meer treinen. Maar nodig is het niet.

Dat kan inderdaad met iedere schaal. Je ziet het hier niet veel op het forum. Hier gaat men 9 van 10 keer voor banen die maar net in de ruimte passen. Met heel veel meters rails in het schaduwstation. Veel treintjes op de plank. Een soort van Pavlov-reactie als iemand een redelijke zolder heeft. Dat moet voor de ontwerpers hier op de zolder compleet volgebouwd worden. Dat idee mag je los laten in een grotere schaal als je geen sporthal of varkensschuur tot je beschikking hebt. Het is een hele andere beleving van de modelspoorhobby.
 @citaat je gedachten zijn dus ongeveer gelijk aan de mijne, Ronald. Volgens mij schreef Tom (iTom) hier op het forum ooit dat elk baantje met maximaal vijf locjes en een reeks wagentjes heel leuk treinbedrijf geeft.
Vrij naar Frank Zappa over een onderwerp dat in deze tijd van woke-ism, maar niet herhaald moet worden door een oude man als ik: everything more than a handful is a waste...

Groet,

Peter
Toch mooi hoe mensen een antwoord nèt weer wat anders interpreteren dan de schrijver het bedoeld hoeft  :) .

Wanneer ik schrijf: "Ik vraag me dan altijd af waarom we in h0 zulke grote banen willen bouwen", bedoel ik niet dat we dit "moeten". Ook bedoel ik niet dat we dit "allemaal" doen. Ik bedoel eigenlijk precies wat Ronald zegt. Alleen ga ik er daarbij van uit dat anderen dit ook al zo in hun hoofd hebben. En dát is natuurlijk een denkfout.

Maar, volgens mij is mijn punt, met de verduidelijking van Ronald, nu duidelijk. En natuurlijk geldt dit voor alle schalen. Ik verwijs nu echter naar Spoor 1, omdat daar de vraag over gaat. Bij Spoor 0 had ik een vergelijkbare opmerking gemaakt. Bij Spoor TT, N of Z waarschijnlijk niet. Tot zover dit inkijkje in mijn hoofd.

Speciale Gast

Dag Jozef.
Ik heb jaren naast mijn H0 baan ook vele spoor 1 locs, wagons en rails gehad.
Ook weleens een baan(tje) gelegd omdat wij op de boerderij over behoorlijk wat ruimte beschikten.
Toen de boerderij verkocht werd en wij kleiner gingen wonen, heb ik al mijn spoor 1 verkocht of geruild voor H0.
Ik had 9 Märklin, 7 KM1 en 1 Kiss loc.
Met alles heb ik uitgebreid gereden en héél veel mee "gespeeld" vooral met de digitale uitvoeringen genoten van alles wat deze locs lieten zien.
De Märklin locs zijn wel iets robuuster dan de KM1 of Kiss maar vooral het goed oppakken van de locs (7-15 kg) is een vereiste.
Kwalitatief is het verschil niet zo groot meer als bij oudere modellen maar KM1 vind ikzelf alles overtreffen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Dag allemaal,

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Voor iedereen ligt de werkwijze van hoe je graag uitzoekt wat je nu echt wil en wat je niet wil anders.
Ik ga in eerste instantie af op dat wat je online kunt vinden over bepaalde merken en modellen. Op die manier kun je kosteloos een behoorlijk goede een indruk krijgen van wat er allemaal te koop is.
Zodoende praktiseer ik voorlopig William zijn advies. Maar dat deed ik al:) Ik heb inmiddels vele video's gezien van Peter Pernsteiner op youtube. Zijn bijdragen daar heb je echt iets aan, met name de unboxing video's.
Je weet meteen exact hoe dat de loc er uit gaat zien (of liever gezegd hoe deze loc uit *hoort* te zien; kom ik later op terug) en je krijgt ook meteen een goede indruk van de kwaliteit van het geluid dat een bepaalde loc produceert en de rijeigenschappen. (Een spoor 1 loc die met een ruk vanaf snelheid 0 vertrekt is niet wenselijk lijkt mij zo.) En dat allemaal vanuit je "luie" stoel:)
Alleen jammer dat nu net de loc die ik interessant vond niet door hem werd gereviewd en wel een Württemberger C van KM1.
En dan zag ik deze het liefst in tijdperk I of IIa. En aangezien -volgens mij- deze tot nu toe alleen door KM1 werd geproduceerd moest ik dus kiezen voor KM1.
Zo 1,2,3 denk ik dat ik deze loc liever van Marklin zou willen bezitten, dit omdat ik een Central Station 2 bezit die niet overweg kan met DCC, maar wel met fmx.

En nu mijn eerste ervaring met de aankoop van een spoor 1 loc:
(Pak er even een pak chips bij of zo want het wordt een beetje spannend, ik wil niet op mijn geweten hebben dat er dadelijk een paar aan hun nagels gaan zitten knabbelen.)

>>>Aankoop 1e spoor 1 loc:
Het is december 2023 en na veel wikken en wegen besluit ik om een Württemberger C van KM1 te kopen in het tijdperk IIa. Veel keuze van fabrikanten is er niet want alleen KM1 heeft deze loc tot nu toe geproduceerd. Of liever gezegd laten produceren in China. Liefst had ik deze loc in tijdperk I aangeschaft -korte tender- maar die vind je niet gemakkelijk vanwege de beperkte oplage van 20 stuks. Ik koop de loc aan via een webwinkel in Zuid-Duitsland op vrijdag 22 december 2023 en wel bij de firma X. Tevens had ik er nog een stuk rechte rails bij gekocht waar ik de loc op kon uitstallen.

>>>De bestelling wordt geleverd:
Op woensdag 3 januari werd de bestelling geleverd.
Hij wordt uitgepakt en ik ga de loc nauwkeurig bekijken. Dat viel tegen...
Ik terug naar de website vanwaar ik de aankoop had gedaan. Niets meer te vinden. Blijkbaar had ik het laatste model gekocht en zodoende werd de advertentie opgeheven op de website van de verkoper.
1 Ding weet ik zeker, er stond niet bij de advertentie dat de loc gebruikt was. Maar of er bij de advertentie het woord "neu" of "new" stond dat weet ik niet.
Aan de andere kant, als er niet uitdrukkelijk "gebraucht" of "Used" bij staat dan mag ik er toch van uit gaan dat het zich handelt om een nieuwe loc lijkt mij zo?

>>>De kwestie aanhangig maken bij PayPal:
De loc is betaald vanaf mijn PayPal rekening. Dus tussendoor probeer ik het voorval aan te kaarten bij PayPal. Wat er met de website aan de hand is weet ik niet maar het lukt mij maar niet om de kwestie fatsoenlijk neer te zetten op hun website. Foto's uploaden lukt niet en dus is er geen bewijs en dus wordt de kwestie keer op keer(!) niet geaccepteerd door PayPal. Ik bel met PayPal 1x, ik bel weer met Paypal 2e keer; Ik bel weer met PayPal de 3e keer, ik bel weer met PayPal 4x keer die ochtend! Wat ik ook doe, PayPal kopersbescherming? In dit geval een lachertje. Ik besluit om PayPal voorlopig te laten voor dat wat het is en richt mij op de verkoper die hopelijk gaat doen wat hij hoort te doen. Doet hij dat niet dan kan ik de kwestie nog altijd aanhangig maken bij PayPal.

>>>Wat er allemaal aan de loc scheelde:
- Afgesprongen lak aan een rail bij het machinisten huis.
- Er ontbraken 2 leidingen aan een ketel links op de omloop van de loc. 1 Leiding was volledig afgebroken op de kop van de ketel en een leiding was halverwege afgebroken en stak vrolijk zijwaarts uit, weg van de loc.
- Een van de lampen aan de voorzijde is volgens mij opnieuw gemonteerd (gelijmd?) inclusief de leiding en werd ter plaatse bij gelakt in hoogglans zwart. Dit terwijl deze lamp origineel mat zwart wordt gelakt.
- De verticale greep halverwege de omloop links op de loc zag er niet uit. Deze vertrok vanaf de omloop eerst een paar millimeter scheef en werd vervolgens weer recht!?
- Het nabootsen van messing ringen bij de koplampen aan de voorzijde van de loc wordt op het model tot stand gebracht met goud metallic lak. Echter deze goud metallic lak is bij beide lampen voor 50% weg!
- De wielen van de loc wijzen er op dat de loc al behoorlijk wat afgereden had. Of dit beeld van slijtage gebruikelijk is weet ik niet, wel heb ik mij laten vertellen dat KM1 hun locs 30 minuten laten proefrijden op een baan. Of dat echt zo is en welke slijtage er dan ontstaat weet ik niet. Maar de wielen zager er niet fraai uit.
- Ik mis een hoop verpakkingsmateriaal aan de loc dat normaal gesproken wordt toegepast bij een nieuwe loc. Hierbij ben ik afgegaan op afbeeldingen op ebay.de voor dezelfde soorten locs van KM1 Württemberger C en BR 18.1.

>>>De teleurstelling:
Dus daar zit je dan met je goede fatsoen. Je bent op dat moment een bak geld kwijt (€ 2.799,- voor de loc alleen al.) en dan ontvang je iets waar van alles mis mee is. Ik heb een een hele poos moeten werken om mij dit te kunnen veroorloven. Niet leuk dit...

>>>Wie is verantwoordelijk voor de retourverzending van een artikel dat niet datgene is wat jij besteld hebt?:
Na vele foto's genomen te hebben van de loc op woensdagavond 3 januari van de originele verpakking en dergelijke pak in de loc weer netjes in zoals ik deze ontvangen heb.
Ik wil de loc retour sturen, want dit wil ik niet. Normaal gezien als je iets retour wil sturen draai je als koper op voor de retour verzendkosten. Máár in dit geval is er iets geleverd wat niet besteld is geworden. Ik wil in dit geval geen geld verliezen. Lijkt mij logisch. Daarbij komt dat het retour verzenden een kostbare grap is, mede door het gewicht en vanwege de waarde van het item.
Vervolgens heb ik de verkoper gebeld op vrijdag 5 januari en heb gevraagd WAT heb ik bij jullie gekocht? Heb ik een gebruikte loc of een nieuwe loc gekocht? De verkoopster zegt u hebt een nieuwe loc aangekocht. En ze beweert dat hun de loc *zo* ontvangen hebben van KM1.
Dus zeg ik weet u dat héél zeker, want ik sta op het punt om KM1 aan te schrijven met foto's van de door jullie geleverde loc, met de vraag: hebben jullie deze loc zo uitgeleverd aan X? Als de verkoper voet bij stuk blijft houden dan is dat natuurlijk géén reclame voor KM1 en zo probeer ik KM1 als stok achter de deur te betrekken in deze affaire.
Even later werd het gesprek beëindigd en ontvang ik prompt een retour verzendlabel per e-mail van de verkoper.

>>>Niet overeenkomende serienummers:
Op vrijdagnacht 6 januari lig ik in bed en vraag mezelf af of ik wel genoeg foto's heb genomen van de loc. Want weg is weg. Dan realiseer ik mij dat ik nog geen foto's heb genomen van de serienummers. In de loop van de dag zaterdag 7 januari pak ik de loc dus weer uit en ga op zoek naar de serienummers.
Ik heb 4 serienummers gevonden:
1) Op de originele doos: 1811252.
2) Op de onderzijde van de loc: 1811252.
3) Op het "Prüfprotokoll": 1811367. (Ingevuld door een medewerker van KM1 die de loc inspecteert alvorens deze wordt uitgeleverd voorzien van een handgeschreven serienummer, datum van controle, en zijn naam.)
4) Op de "Figurengutschein": 1811367. (Ingevuld door een medewerker van KM1 met een handgeschreven serienummer en een handgeschreven vervaldatum op 2 figuren -een machinist en een stoker- die reeds op 31 december 2022 verlopen blijkt te zijn.)
Wat is hier aan de hand!?

>>>Het retour verzenden van de loc:
Op zaterdagavond 7 januari ga ik met het pakket naar een post.nl agentschap. Ik laat de barcode scannen die ik ontvangen heb middels een e-mail van de verkoper er rolt een verzendbewijs uit het oranje apparaat van post.nl...maar géén verzendlabel.
De medewerker achter de balie neemt het besluit om gratis een nieuwe verzending aan te maken onder dezelfde condities. Nu krijg ik dus een 2e verzendbewijs met een andere track en trace code en dit keer rolt er wel een verzendlabel uit het oranje apparaat van post.nl.
De retour verzending die de verkoper gratis aan mij verstrekte was er een waarbij de bestelling gefrankeerd werd naar gewicht met daaroverheen een track en trace, verzekering in welke vorm dan ook was volgens mij niet van toepassing. Ik heb zelf een webwinkeltje en weet uit ervaring dat er ook wel eens wat mis gaat met verzendingen. Opeens verdwijnt een pakket dan van de rader en dat soort dingen. Dus is een verzekering over een artikel met een aankoopwaarde van € 2799,- volgens mij wel wenselijk. Maar iets fluistert mij in dat het verzendlabel verstrekt werd door de verkoper als gevolg van het niet leveren van dat wat besteld werd en dus als hij deze verzending onverzekerd laat plaatsvinden dan is dat zijn verantwoordelijkheid en zijn risico.

>>>Het volgen van het pakket op zijn weg naar de verkoper:
Wat ben ik blij dat het verzendlabel bij de eerste verzendpoging niet uit het apparaat is gerold want achteraf blijkt dat *ik* niet de track en trace kan volgen. Maar bij de 2e door de medewerker gratis aangemaakte verzending wel!
In de opeen volgende dagen hou ik beide track en trace codes dagelijks in de gaten op post.nl.
De track en trace code van de door verkoper verstrekt verzendlabel blijft staan op: "Je pakket ligt bij ons, we bereiden het voor op zijn reis naar Duitsland." Duh..!!
De track en trace code van de nieuwe kosteloze verzending aangemaakt door de medewerker van het post.nl agentschap die verschaft mij wél alle informatie van het pakket richting verkoper!
Dus stel er was wel een verzendlabel uit het apparaat gerold dat had ik geen poot om op te staan, immers ik kon niet bewijzen of de verkoper het pakket wel of niet ontvangen had. Is dit opzet, vraag ik mij af....!?

>>>De verkoper maakt het volledige aankoopbedrag retour over naar mijn PayPal rekening:
Op maandag 15 januari 2023 laat de 2e track en trace code mij weten dat het pakket is bezorgd bij de verkoper. En op dinsdagmiddag 16 januari laat ik de verkoper middels een e-mail weten dat ik aan de hand van de track en trace heb gezien dat hij het pakket in ontvangst heeft genomen en dat ik wil dat hij zo spoedig als mogelijk het volledige aankoopbedrag retour naar mijn PayPal rekening doet overmaken. De verkoper geeft hier gehoor aan want diezelfde dag ontvang ik 's avonds een e-mail van PayPal dat de verkoper het bedrag naar mij retour heeft overgemaakt. Er valt een last van mijn schouders. Ik verwacht tevens een excuus maar of dat gaat plaatsvinden...

De start van dit topic had de doelstelling dat ik graag wilde weten wat jullie ervaringen zijn met spoor 1 van Marklin en KM1. Maar eigenlijk had ik dus zelf al ervaring opgedaan, maar ik durfde mijn ervaring niet met jullie te delen totdat ik mijn geld terug had ontvangen.

Nog een keer iets meemaken zoals hierboven beschreven dat wil ik niet én ik wil ook niet dat jullie ooit in een dergelijke situatie terecht gaan komen.
Dus hoe kun je er voor zorgen dat je ontvangt waarvoor je betaald hebt??? Dat is vraag! En hier zouden we ons echt eens mee moeten bezig houden.

Mijn tips:
- Zorg er voor dat je scherpe foto's in jou bezit krijgt van de desbetreffende loc van alle kanten gefotografeerd en alles er omheen waar jij waarde aan hecht, bijvoorbeeld de originele verpakking. We leven in een tijdperk waarin nagenoeg alle mobieltjes zeer scherpe foto's kunnen maken. Accepteer alleen messcherpe foto's. Krijg je die foto's niet of niet volledig: loop weg van de koop! De kans is groot dat de verkoper iets te verbergen heeft ten aanzien van de loc.
- Een spoor 1 loc vind je niet op elke hoek van de straat. Vaak bevind een item zich ver weg van jou woonplaats. Het zij zo. Ga de loc persoonlijk halen en betaal pas bij de verkoper en dus zeker niet vooraf.
- Zorg dat je vooraf op jou mobieltje iets hebt staan van alle functies van de loc, bijvoorbeeld een afbeelding van de lijst aan functies. Doe je dat niet dan is de kans groot dat je een en ander over het hoofd ziet waar je later thuis pas achter komt. Je gaat een grote aankoop doen, geloof me de kans is groot dat je niet rustig bent in jouw hoofd en dus dingen over het hoofd gaat zien als je ze vanuit dat zelfde hoofd gaat controleren! Test de functies van de loc 1 voor 1. Werken 1 of meerdere functies niet: loop weg van de koop.

Groetjes,
Jozef

Edit Frenkievee: naam van de webwinkel vervangen door 'X'
Wat een relaas... Bedankt voor het opschrijven! Ik ben blij dat alles uiteindelijk goed gekomen is. Nou ja, je hebt nog altijd geen Schöne Württembergerin, maar die komt vast nog!

Alhoewel... Volgens https://www.modellbau-wiki.de/wiki/W%C3%BCrttembergische_C zijn er maar 2 fabrikanten (KM1 en Bockholt) die zich aan de C hebben gewaagd. KM1 heeft deze uitgebracht in 2014, dus ook alweer 10 jaar geleden. Maar wellicht dan men een nieuwe release overweegt?
Het is een apart verhaal.

Citaat van: Jozef op dinsdag 16 januari 2024, 20:42:54De start van dit topic had de doelstelling dat ik graag wilde weten wat jullie ervaringen zijn met spoor 1 van Marklin en KM1. Maar eigenlijk had ik dus zelf al ervaring opgedaan, maar ik durfde mijn ervaring niet met jullie te delen totdat ik mijn geld terug had ontvangen.

Het is niet ervaring met loks van beide merken maar met de winkel wat je nu neerzet. Je beschrijft een klassiek verhaal. Alleen voor een artikel met een iets hogere prijs. Het blijft altijd oppassen met "op afstand kopen".

Citaat van: Jozef op dinsdag 16 januari 2024, 20:42:54Nog een keer iets meemaken zoals hierboven beschreven dat wil ik niet én ik wil ook niet dat jullie ooit in een dergelijke situatie terecht gaan komen.
Dus hoe kun je er voor zorgen dat je ontvangt waarvoor je betaald hebt??? Dat is vraag! En hier zouden we ons echt eens mee moeten bezig houden.

Ophalen is de enige manier om zeker van te zijn dat je het gewenste krijgt. En ook in de juiste staat. Want opsturen is deelnemen aan de loterij met onbekende uitkomst. Dan is het maar even wat rijden. Maak er een leuk weekendje of dagje weg van. Of je ook het goede krijgt zal je van te voren moeten kijken wat er allemaal bij zit en wat er bij hoort. Dat zal een deel van het onderzoek vooraf moeten zijn.
Voor zulke dure zaken is een eindje rijden het wel waard. Maar ik heb best wat spullen gekocht via Catawiki en dat is me niet tegengevallen.
En ook in het beschreven geval, liep het uiteindelijk goed af. Hopelijk is de winkel ook wat geschrokken en gaan ze hun best doen om hun naam hoog te houden.

Groet,

Peter
Dag allemaal,

Los van de mankementen aan de loc die ik retour heb verzonden kon ik er maar niet aan wennen dat de gemonteerde onderdelen -grepen en leidingen- in de omgeving van de ketel in (Jawel) *hooglans* donkergrijs waren gelakt. Ik heb contact gehad met een 2e verkoper van dezelfde loc en blijkbaar zijn alle KM1 101852 zo gelakt. Sorry kan er niet aan wennen, ziet echt niet uit.

Dus ben ik verder gaan kijken naar wat ik nog graag meer zie aan spoor 1 locs. En zo kwam ik uit bij een Württemberger K in tijdperk I van KM1.
Buiten KM1 zelf en X zie ik op dit moment niemand die deze loc te koop aanbiedt. Het betreft de KM1 105902 met NEM wielen.

Duuusssss vraag ik om foto's, wat blijkt de loc ziet er zéér goed uit op een behoorlijk scheef liggende voorwarmer onder de ketel na. Voor mij een no-go:(
Zodoende kom ik weer terug op wat ik in mijn vorige bijdrage onderdaan had geschreven: *vraag om foto's*!

Zie foto hieronder bij bijdrage # 14. Zonde zeg, had hem bijna gekocht:(

Groetjes,

Jozef

Scherm­afbeelding 2024-01-17 om 19.00.18.png
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Was dat contragewicht in dat ene wiel ook anders dan de rest?
 @citaat dat zie ik op alle modellen, Laurent. Dat zal dus zo horen.

Groet,

Peter
Dag allemaal,

Betreffende het contragewicht op het model bij bijdrage #14: op foto's van het voorbeeld, de loc in het echt daar is dat ook zo.

Ik krijg zo langzamerhand de indruk dat X een doorgeef luik is van kneusjes afkomstig van KM1.

Groetjes,

Jozef

PS Binnenkort rij ik naar Duitsland, heb daar wat op internet gevonden:)

Citaat van: Jozef op woensdag 17 januari 2024, 18:09:03Los van de mankementen aan de loc die ik retour heb verzonden kon ik er maar niet aan wennen dat de gemonteerde onderdelen -grepen en leidingen- in de omgeving van de ketel in (Jawel) *hooglans* donkergrijs waren gelakt. Ik heb contact gehad met een 2e verkoper van dezelfde loc en blijkbaar zijn alle KM1 101852 zo gelakt. Sorry kan er niet aan wennen, ziet echt niet uit.

Daarom worden veel spur 1 en spoor 0 loks voorzien van een mooie weathering. Soms al van de leverancier af. Meneer Becasse doet dat heel veel. Zie het spur 1 & nul treffen. Dit soort loks vragen om een weathering  :) Zelfde als een mooie transportkist van DAAR.

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

Heeft dat afwijkende contragewicht niet te maken met de aandrijfstang van een 3e binnenliggende cilinder?
Dag allemaal,

Aan: rscosworth: "Heeft dat afwijkende contragewicht niet te maken met de aandrijfstang van een 3e binnenliggende cilinder?"
Antwoord: ja, echter de de Württemberger K/BR 59 heeft in totaal 4 cilinders.

Maar nu...
Jullie hebben de afbeelding gezien van de loc bij bijdrage #14. Toch? En ik vertelde jullie dat ik de loc bijna had gekocht nadat ik de opgevraagde foto's binnen had van de loc. Toch? Máár na beter kijken zag ik dat de voorwarmer onder de ketel scheef lag en heb zodoende de loc niet aangeschaft. Toch?
Hier de URL naar advertentie van de loc die ik bijna had gekocht:
X
Zoals jullie kunnen zien staat de loc daar te koop aangeboden als "NEU"
Bij de advertentie staat een afbeelding die ze hebben weggeplukt van de website van KM1, maar wij weten nu dat deze loc dus een scheef liggende voorwarmer heeft.

En nu komt het...
Ik ben dus weer een aantal uren thuis, terug van Zuid-Duitsland waar ik een mooie koop heb gedaan en spring nog even achter de pc...even chillen, even wat filmpjes kijken op YouTube...
Prompt zie ik daar een filmpje van een Württemberger K van KM1 uit tijdperk I...dus het zelfde type loc die ik bijna had gekocht.

Hier de naam van het filmpje op YouTube:
Württ. K von KM1 (even knipen en plakken in de browserregel van Youtube.)
En hier de tekst onder het filmpje op YouTube:
"Die neue Württembergische K Nr. 1810 von KM1 zieht ihre ersten Runden auf der Anlage der Eisenbahnfreunde Pforzheim"

URL naar het youtube filmpje:

Wat valt jullie op?
Juist, dit is de loc die ik aanvankelijk wilde kopen maar heb de koop niet gedaan vanwege de scheef liggende voorwarmer onder de ketel.
De loc wordt op de website van X -de winkel ligt in X- te koop aangeboden als zijnde "NEU", terwijl de plaatselijke modelspoorvereniging in diezelfde woonplaats - Pforzheim dus- een beetje zit te spelen met *diezelfde* loc en er een filmpje van plaatst op YouTube?!?!

Dit kun je toch niet maken! Je kunt toch geen loc als "NEU" te koop aanbieden als je er eerst minimaal 1 avondje mee hebt zitten rijden op de plaatselijke modelspoorvereniging of wel dan???

Echt, ongelofelijk WAT voor een modelspoor(web)winkel is dit???

Ik wil graag een passende reactie bij het filmpje plaatsen op YouTube, maar als ik dat doe dan halen ze het filmpje vlug weg vrees ik:)
...Ja nou, "Fuck it"(snelste gebed ter wereld, heb ik van horen zeggen) Ik doe het gewoon en dan maak ik wel een printscreen van het plaatje op YouTube, mochten ze het filmpje verwijderen:)

Groetjes,

Jozef
Mooi research-werk, Jos!

Uiteraard ben ik nu wel heel benieuwd waarvoor jij naar Duitsland bent gereden...

Groeten,
William, die alles van vóór 1 april 1920 zeer kan waarderen, ongeacht de schaal.
Goedemorgen allemaal en goedemorgen William,

Ja, waarvoor ben ik naar Duitsland gereden... Na veel wikken en wegen. Waaronder voor welk merk ik wilde kiezen en waarvoor ik nog meer heb meegemaakt dan dat wat ik hier op het forum heb neergeschreven, maar welke ik in de navolgende dagen nog zeker ga delen met jullie, heb ik besloten om de Marklin 55125 aan te schaffen.:) En ik heb deze kunnen kopen voor net iets minder dan € 3.000,-. De prijzen voor deze loc lopen uiteen van even onder de € 3.000,- tot en met de prijs die onder andere Marklin er momenteel voor vraagt: € 3.990,-. Er is volgens mij een prijsverhoging doorgevoerd bij Marklin voor deze loc. Wanneer dat is geweest weet ik niet zeker maar ik schat dat dit tegen het einde van het nieuwe jaar heeft plaatsgevonden. Echter er zijn nog steeds verkopers -in met name Duitsland- die zelf nog geen prijsverhoging hebben doorgevoerd. Deze berekenen de korting dus nog steeds over de oude prijs. Maar goed, de spullen die ze verkopen zijn -neem ik aan- ook ingekocht naar de oude prijs waardoor hun marge nagenoeg gelijk blijft.
Ik had het model van de 55125 nog nooit in het echt gezien, maar geloof me de foto's die je van deze loc vind op de Marklin website of elders op internet tegen komt doen de loc géén eer aan. Het ding staat hier nu 1 dag en ik ben werkelijk verbaast over de afwerking van het model. Op forums waar de vraag wordt gesteld of men nu het beste kiest voor KM1 of Marklin, wordt vaak geschreven dat als je voor details gaat dan kies je het best voor KM1. Wil je met de loc gaan rijden dan kies je het best voor Marklin. Euhmm... In 2024 zie ik dat anders. Ik zie namelijk een groot probleem bij KM1 en dat is de term: continuïteit! De locs die KM1 laat zien op bijvoorbeeld YouTube en dergelijke zijn locs die volgens mij eerst grondig zijn onderzocht op afwijkingen en schoonheidsfoutjes vooraleer deze in een video terecht komen. En zelfs dán hebben de locs nog hier en daar schoonheidsfoutjes...geloof me ik heb ze gezien! Marklin daarentegen heeft -momenteel- blijkbaar de kracht om een grote continuïteit te waarborgen. En echt je kunt een spoor 1 loc van Marklin niet vergelijken met dat wat ze vroeger gemaakt hebben. Echter vele zijn dat nog niet vergeten en blijven volgens mij op een of andere manier vasthangen aan dat oude beeld in hun hoofd van de oudere Marklin spoor 1 locs. Geloof me, dat is niet meer zo. Tegenwoordig zijn de modellen op zeer hoog niveau. En vanwege de continuïteit in hun processen durf ik momenteel veel gemakkelijker een Marklin loc blind nieuw te kopen dan een KM1 loc. Maar dat is mijn mening.

Groetjes,

Jozef

Goedemorgen Jozef,

Bedankt voor het delen! "Helaas" geen Epoche 1-loc, zie ik? Los daarvan, wel een stoer en apart model. Wat zijn je plannen ermee? In een vitrine plaatsen, of toch een mooi stukje scenery maken?

Groeten,
William
Dag allemaal en dag William,

Het is inderdaad geen tijdperk I lok geworden. De S 2/6 van Marklin zie ik niet zo héél graag en zag toch liever de BR 18 314 in het zwart/rood. Ik zal vrees ik veel geduld moeten hebben vooraleer Marklin de Württemberger C of K gaat uitbrengen in spoor 1. Maar als die er komt dan overweeg ik zéker de aankoop.
Ik ga in de toekomst wat spoor 1 rails kopen om de loc een paar keer per jaar te laten rijden, maar de loc zal voor het grootste deel inderdaad gewoon in een vitrine komen te staan.
Liefst zou ik de loc in een mooie vitrine bestaande uit glas en aluminium tegen een muur bevestigd willen uitstallen in de huiskamer. En ben al een poosje op internet aan het kijken maar heb nog niets gevonden wat in een huiskamer kan. Het moet echt een zeer strakke vitrine worden. Misschien moet ik er eentje op maat laten maken. Tips zijn welkom:)

Trouwens, er schijnt een Duitse website te zijn waar foto's van zeer veel Duits spoorwegmaterieel op te vinden is, weet jij of iemand anders misschien de naam van die website? Ik heb namelijk tot nu toe nog geen foto kunnen vinden op internet van de BR 18 314 van rond 1960 oftewel de uitvoering zoals Marklin deze heeft uitgebracht.

Overigens, ik begin nu wel heel sterk het idee te krijgen dat spoor 1 niet erg leeft hier in Nederland, in Zuid-Duitsland daarentegen leeft spoor 1 volgens mij vele malen meer.

Groetjes,

Jozef
Kijk eens bij Glaskasten.de. Dat is een nederlands bedrijf. Mogelijk maken ze spul op maat.

Citaat van: Jozef op zondag 21 januari 2024, 17:57:08Overigens, ik begin nu wel heel sterk het idee te krijgen dat spoor 1 niet erg leeft hier in Nederland, in Zuid-Duitsland daarentegen leeft spoor 1 volgens mij vele malen meer.

Wat is leven? Je hebt een bepaalde groep modelspoorders die deze grote schaal heeft. Zelfde geldt voor de nullers. De grotere schalen zijn niet zo populair in Nederland. De beurs van Becasse in Maarn wordt altijd wel leuk bezocht. Is gezellig, je ziet daar veel bekenden. In Duitsland leeft het meer.
Dag allemaal en dag ronaldk,

Ik ken de vitrines van glaskasten.de. Prachtig voor op de hobbykamer maar voor in de huiskamer vind ik het ontwerp niet strak genoeg.

Maar volgende:
Wat vinden jullie van de praktijken van verkoper X te Pforzheim in Zuid-Duitsland, ik heb nog niemand zijn ongenoegen hierover zien uiten na mijn bijdrage in bericht #21. Ik vind dit in ieder geval niet kunnen! Realiseer je goed dat ik weet wat die verkoper fout doet en ik zal er nooit iets kopen, maar ik plaats mijn ervaringen hier op het forum om jullie te beschermen tegen dergelijke praktijken.

Groetjes,

Jozef
Dag Jozef,

Wellicht is voor de woonkamer dit een hele mooie vitrine:

https://shop.train-safe.de/I/Normalspur/I/Funktionsdisplay/Funktionsdisplay-Spur-I.html

Als je wil, kan ik wat foto's sturen van de variant in H0.

Zou dit wat zijn? Dan kun je de loc ook nog laten rijden ín de vitrine!

Wat betreft je relaas met de winkel: zoiets heb ik zelf nog nooit meegemaakt, maar je hebt me door het gedegen onderzoek hoe dan ook overtuigt dat ik dáár niets hoef te kopen. Ergens vind ik het ook heel slordig: als ik een winkel had, en zulke modellen verkocht, dan zou ik toch zeker vooraf controleren of alles goed is, danwel dit samen met de koper doen, danwel vooraf overleggen met de koper via email. Communicatie is zó belangrijk!

Met vriendelijke groet,
William

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Jozef,

Voor de zekerheid, in het forum regelement staat het volgende: "c6 Het is niet toegestaan om enige vorm van uitlatingen te doen, zowel positief als negatief, over modelspoorbedrijven (winkels, beurshandelaren, websites, etc.) en hun personeel. Dergelijke bijdragen worden verwijderd. Dit geldt ook voor privé-verkopers op verkoopsites (zoals bijv. Marktplaats, eBay, etc)".

Mijn advies: niet verder klagen over deze winkel/handelaar.

Groet, Anne W
Dag Jozef

Bij mij leeft het Spur 1 wel hoor. Heb van Marklin een S2/6 (55164)  , T18 (55076)  SBB Ce6/8 (55681)en een BR 02 0314-1 ( 55127).
In bestelling staat de Bruine Krokodil , Wismarer Schienenbus, 151 in oceanblau/hellelfenbein kleur. Ook de Big Boy 4014 heb ik besteld. 

Niet te vergelijken met het kleine HO. 

Gr. Harry.
Dit leek mij wel wat: https://www.finemodels.de/neuheiten/bay-aa1/. Maar voor bijna €9000...

@citaat
Dat is al een mooie collectie, Harry!
Dag allemaal,

Ik was mij niet bewust van de regels hier op het forum en heb de naam van de webwinkel verandert in X.
Ik begrijp heel goed de keuze voor deze regels. Immers een verhaal kan ook uit de duim gezogen zijn om op die manier een webwinkel onterecht zwart te maken.
Ach ja, ik hoop dat het mij vergeven wordt. Als je eens wist hoe ik mij de afgelopen weken gevoeld heb, je wil ergens met je verhaal naar toe, ik hoop dat jullie dat begrijpen.

Groetjes,

Jozef

Fan vanaf mijn geboorte

Nog even een wat late reactie van mijn kant. Ik heb een hele tijd een grote H0-baan gehad en overweeg op dit moment weer terug naar H0 te gaan, maar dit terzijde.
Tussendoor heb ik een hele grote collectie spoor 1 opgebouwd. De modellen van KM-1 zijn meestal meer gedetailleerd t.o.v. eerdere Marklin modellen. Nu zijn ze vergelijkbaar. Deze merken doen er veel aan om alles zo natuurgetrouw na te bouwen.
De beurs van Michiel Stolp was net afgelopen weekeinde inderdaad zeer druk bezocht.
Voor aankopen kijk ik zelf meestal op het specifieke spoor 1 fora, spur-1-treff.de en op s1gf.de.
Hiervan is de eerste voornamelijk in aan- en verkoop van materieel.

Groet,
Bert