Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Baantje 170x125, kan ook kleiner of groter

Gestart door Lapjeskat zondag 02 maart 2025, 10:23:45

Echte 3-rail rijder

Nu eens een ontwerpje waar je alle kanten mee uit kunt, het is makkelijk aanpasbaar zowel in breedte als in lengte, wat ik wel eens wil laten zien als daar interesse voor is. Nu is het vrij groot getekend.
Getekend in M-rails omdat die toevallig op de tekentafel lagen, maar het is met om het even welke rails te bouwen natuurlijk, wat kan met M-rails  kan met alles.
Als de lengte aangepast wordt heeft dat impact op de hellingsgraad, maar naargelang er verkort wordt wordt de helling wel steiler maar zullen de treintjes ook moeten verkorten, dat compenseert.
In de breedte kunnen natuurlijk 1 of zelfs alle 2 de schaduwstations weggelaten worden.
Een eerste indruk:
Re: Baantje 190x135, maar kan ook veel kleiner

Echte 3-rail rijder

Nog wat verder aangekleed, 't begint al op iets te gelijken:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Heerlijk baantje weer met genoeg ingebouwde "verrassingseffecten"!

Je zou in het schaduwstation zelfs nog een keerlus kunnen opnemen; maar of dat ook voor 2 lussen geldt (beide kanten op) is de vraag/uitdaging(?).

Echte 3-rail rijder

2 keerlussen, dat is misschien iets voor Yves  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Och ja, natuurlijk, kinderlijk simpel uitvoerbaar als je halve bochtjes gebruikt :mrgreen: .

Nu alleen nog even oprekken naar 2,25 x 1,65 en...
niet doen, slecht idee >:-D !

BLIJ dat ik analoog RIJ

Topbaantje toch? Treinen vertrekken en kunnen terug keren uit de richting waarin ze vertrokken zijn; geldt zowel voor het boven- als voor het benedenbaantje :thumbup: . Of verdwijnen helemaal en worden vervangen voor een volgende trein. Of rijden gewoon door, dat kan natuurlijk ook nog :P !

Echte 3-rail rijder

En in onvervalste Märklin stijl, een puur blokkendoos baantje. Misschien iets voor Märklin Magazin  ;)

Echte 3-rail rijder

Het basis idee:

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat @citaat Stónden dit door baantjes maar in MM! Daar zijn het vaak gelijksoortige krakelingen met diagonaal een station.
 @citaat Helemaal eens, Hans!
Het blijft gek dat er technisch wel van alles gebeurt, de modellen over het geheel steeds mooier en gedetailleerder worden, maar aan het spoorbedrijf en treinverkeer eigenlijk nauwelijks aandacht wordt besteed.

Ik zou denken dat het hobbyisten juist helpt de liefhebberij interessant te houden als je ze een beetje op weg helpt bij het zinvol ontwerpen van een echte modelbaan. Märklin heeft dat nooit zo heel erg gepromoot maar bij andere fabrikanten zie ik ook niet zoveel enthousiasme meer op dit gebied.

Maar gelukkig zijn er individuele lieden die van alles bedenken en zijn er nog bladen als MiBa of Eisenbahnjournal...

Groet,

Peter
Puur voor de grap heb ik er eens de uitgerekte versie van gemaakt (12 x 2205).
Geen nood ik doe hier niet mee verder :P

Echte 3-rail rijder

Nog eens in 155x135 formaat, het kleinst mogelijke met nog alles op en aan:

Echte 3-rail rijder

Yves, een heel verdienstelijke poging om dit in K-rails op het formaat van jou baan te tekenen, maar toch ongelooflijk hoe jij in alles je visitekaartje achterlaat, eerst de 'Yves' versie en daaronder hoe het eigenlijk moet  ;)
Met langere opstelsporen, minder 'slingers' en bovenal: 1 stuk 2205 meer!
Idd het moet zo, ik wist dat het beter kon maar kon er de vinger niet opleggen.
Best leuk en eenvoudig plan nu, het kan mss nog wat verfijnd worden en nu terug een dilemma : dit of het voorgaande???
HELP!
mss een beetje minder strak
dit laatste plan heeft wel maar een schaduwbaanhoogte van 90 (maximum hellingspercentage 3,79%) dit is wel een serieuze beperking tov het vorige (170 met helix)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik was hier al bang voor :-( :-( :-( ...

Maar Yves, denk even na, bij het andere baantje moesten we je overhalen om de 2,5% los te laten en nu kom je opeens zelf met 3,8% 8o . En dan nog heb je een tussenruimte (?) van slechts 9cm; da's niet veel hoor :| .

Om je een idee te geven, bij mijn schaduwstation is de tussenruimte zo'n 17cm; met 10 sporen naast elkaar is dat al best krap als er eens wat mis gaat in mijn analoge automatisering!
IMG-20250303-WA0002.jpgIMG-20250303-WA0001.jpgIMG-20250303-WA0000.jpg   

En is die 9cm die je noemt de werkelijke tussenruimte of is dat van baanniveau naar schaduwstationniveau? In dat geval moet je die 9cm nog verminderen met een plaatdikte!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Tikkie wispelturig Yves:

Citaat van: yves op maandag 03 maart 2025, 13:16:57Geen nood ik doe hier niet mee verder :P
Citaat van: yves op maandag 03 maart 2025, 14:14:41...en nu terug een dilemma : dit of het voorgaande???
HELP!
En dat binnen een uur 8o !
Voortschrijdend inzicht zeker?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Hey lijkt me eerder een ernstige vorm van besluiteloosheid :? ...
Citaat van: Hanzi op maandag 03 maart 2025, 17:08:58En dan nog heb je een tussenruimte (?) van slechts 9cm; da's niet veel hoor :| .
Dat hoort in een spiraal thuis ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Psies Basjuh. Maar to helix ot not to helix loopt al in dat andere draadje van Y.

Echte 3-rail rijder

Als je naar de titel kijkt was het nooit de bedoeling het baantje te vergroten, en al zeker niet naar de de Yves standaard van 165x220...
Ik dacht eens een leuk draadje te lanceren over een klein baantje op het eenvoudig basisprincipe van 2 verstrengelde ovalen en wat daar allemaal mee te doen is.
Maar helaas, de pret is er al weer helemaal af...
En dan nog te denken dat Yves teller nog zoveel meer zou oplopen moest hij in zijn eigen draadje verder doen in plaats van hier ;)

Door de aansluiting naar het schaduwstation wat te wijzigen is de steilste helling nu gereduceerd naar 3,40%.
De horizontale verbindingsstukjes tss de keerlussen zijn mss niet nodig?
Zichtbaar rangeergedeelte kan mss beter?
Ipv een schuine rotswand vooraan moet er een verticale muur komen dat geeft plaats voor een halteperron voor die muur.
Citaat van: Lapjeskat op dinsdag 04 maart 2025, 10:16:32Als je naar de titel kijkt was het nooit de bedoeling het baantje te vergroten, en al zeker niet naar de de Yves standaard van 165x220...
Ik dacht eens een leuk draadje te lanceren over een klein baantje op het eenvoudig basisprincipe van 2 verstrengelde ovalen en wat daar allemaal mee te doen is.
Maar helaas, de pret is er al weer helemaal af...
En dan nog te denken dat Yves teller nog zoveel meer zou oplopen moest hij in zijn eigen draadje verder doen in plaats van hier ;)

experimenteren zit in mijn aard :)
Re: Baantje 190x135, maar kan ook veel kleiner, bv 155x135
 @citaat Dat weet ik en keur ik zeker niet af, oefening baart kunst, ik zie dat je ondertussen al heel vlot werkt met Wintrack, maar waarom doe je dat hier terwijl het toch veel beter past in je eigen draadje?
Re: Baantje 190x135, maar kan ook veel kleiner, bv 155x135
Ik doe nog een laatste poging om door alle storing en ruis heen te geraken met het formaat 155x135.
Het plannetje staat hier al ergens, de 3Deetjes maken het compleet.
AL bij al is er op een kleine oppervlakte best veel doenbaar, al zeg ik het zelf  ;)
En voor wie er teveel seinen staan (vind ik ook), wel, zet er minder, bij mij is het altijd 'schrappen wat niet past of er teveel aan is'.
Re: Baantje 190x135, maar kan ook veel kleiner, bv 155x135, of zelfs 155x125
Tot slot nog een laatste versie, naar mijn mening de beste, met enkelspoor vooraan beneden en station volledig boven.
Nog iets kleiner, 155x125, maar alles zit er nog wel in.
Voorstellen om het nog te verkleinen zijn meer dan welkom, om het te vergroten daarentegen steek je er her en der maar wat meer rechte rails in... De uitdaging zit hem in het kleiner maken.
Franky,

Zou jij hier eens willen kijken? https://forum.3rail.nl/index.php?topic=96911.0

Hij kan wel wat hulp gebruiken.
 @citaat Ik volg dat, vooral het technisch aspect dan.
Ik denk dat wat er op de baan gebeurt vele malen interessanter en belangrijker is dan hoe het er uit ziet, maar als daar echt hulp met een baanplan gewenst is zijn in mijn draadjes veel voorbeelden te vinden die bruikbaar zijn.

Als het niet belangrijk is dat een trein direct kan terugkeren naar 1 van de 4 aansluitingen van het schaduwstation zonder de opstelsporen te gebruiken kan het met 4 wissels minder.
Er is dan nog verrassend veel mogelijk, eigenlijk meer dan genoeg.
Citaat van: Lapjeskat op dinsdag 04 maart 2025, 10:25:08@citaat Dat weet ik en keur ik zeker niet af, oefening baart kunst, ik zie dat je ondertussen al heel vlot werkt met Wintrack, maar waarom doe je dat hier terwijl het toch veel beter past in je eigen draadje?

Franky,

waar heb je mijn laatste plan naartoe verhuisd, ik zie het ook niet in "mijn draadje".
Franky kan een hoop, maar baanplannen van jou verplaatsen gaat zelfs hem niet lukken :-) !
Voor wie de spielerei van dit compacte baantje niet direct ziet, het gaat hier wel degelijk over 4 verborgen keerlussen  ;)
Een trein die vooraan naar links rijdt kan gekeerd terugkeren zonder dat je hem elders te zien krijgt:
5-03-2025 10-02-53.jpg

Een trein die vooraan naar rechts rijdt kan ook gekeerd terugkeren zonder elders zichtbaar te worden:
5-03-2025 10-04-23.jpg 

Een trein die van boven komt, zowel in wijzerzin of tegenwijzerzin kan ook gekeerd terugkeren zonder elders zichtbaar te worden:
5-03-2025 10-05-55.jpg
5-03-2025 10-06-57.jpg 

En dan natuurlijk nog alle mogelijke combinaties terwijl er nog 2 verborgen treinen kunnen staan in het schaduwstation.

Dat is de fun van dit kleine baantje, treinen kunnen je verrassen  ;)
Eigenlijk is dit meer een trukendoos dan een baantje, toeschouwers zullen versteld staan  ;)
En 't is ook een uitdaging voor liefhebbers van automatisatie.
Wie wil kan het zelfs ook nog deftig aankleden.
Meer moet dat toch niet zijn? 
Re: Baantje 170x125, kan ook kleiner of groter

Echte 3-rail rijder

Nog wat rijmogelijkheden, zeg maar verrassingen toegevoegd.
Aan de liefhebbers om ze te ontdekken.
Voor mij is dit wel de beste versie met een redelijke verhouding zichtbare rails, rijmogelijkheden en plaats voor scenery.
En nu maar afwachten wat Yves er mee doet  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Geinig, maar dat kruiswissel kan wel een hoofdpijndossier worden :O !

Echte 3-rail rijder

Zou ook een gewone kruising mogen zijn, dat zou veiliger zijn  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Iets ja. Maar met een kruiswissel kan je wel lekker rondjes blijven rijden op het bovenste niveau (ja ik weet: dát is nou net niet de bedoeling :D ).

Echte 3-rail rijder

Ja, dat rondje boven is hier net een stukje van de trukendoos... Gelukkig is papier of moderner gezegd het scherm heel vergeeflijk  ;)
'k Zal eens een proefopstelling maken, dat lijkt mij wel leuk om eens te doen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ben benieuwd of dat redelijkerwijs lukt, de bovenste aansluitingen van de kruiswissel zijn stijgend en de onderste dalend. Gelukkig kan je een M-wissel een beetje bijbuigen >:-D .

Echte 3-rail rijder

Mijn idee was eerder het wissel perfect horizontaal te leggen en dan met korte railstukjes (niet zo getekend) over te gaan naar de hellingen.
De hellingen zijn flink wat langer gemaakt door ze naast de naar achter gaande sporen te legeen waardoor het baantje nu ook wel wat langer is geworden.
'k Moet toch dringend wat plaats maken om een op zijn minst zo iets kleins te kunnen leggen, de honger om iets te laten rijden wordt toch groot. Gelukkig wordt het weer beter en heb ik ook nog een cabrio om eens mee te rijden  ;)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: Lapjeskat op donderdag 06 maart 2025, 07:00:03'k Zal eens een proefopstelling maken, dat lijkt mij wel leuk om eens te doen.

Ik ben benieuwd, Franky!  :cool:

Groeten,

Erik.