Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Verbetering?

Gestart door Arthur G woensdag 31 januari 2024, 21:41:09

Verbetering?

Verbetering?
Hallo iedereen

Ik zou een mogelijkse verbetering willen doen aan mijn banenplan, de vraag is, is dit het wel...?
De belangrijkste verandering in mijn ogen is dat het spoorplan nu volledig verbonden is met het schaduwstation en het niet twee afzonderlijke delen zijn. De oprit zou ook verlengd kunnen worden en het stijgingspercentage verkleind.

Verbeteringen:
- De oprit van het schaduwstation kan verlengd worden en de helling verkleind
- Twee wissels die nooit werden gebruikt worden verlegd, zie de twee blauwe spoortjes aan de onderkant
- Eensporige stukken
- Een directe connectie met het schaduwstation

Nadelen:
- Geen twee treinen die naast elkaar kunnen rijden
- Twee kleine meestal ongebruikte opstelsporen die verdwijnen

Iemand die tips of opmerkingen heeft om het nog te verbeteren?
Het oud spoorplan is het bovenste, het nieuwe is het onderste.

Mvg Arthur

Re: Verbetering?

Mijn eerlijkste antwoord is een vraag: Wat wil je hiermee?
Want het is meer een circuit dan een spoorbaan. Je zegt dat je een schaduwstation hebt, maar eenmaal uit de schaduw gebeurt er hoegenaamd niets. Je treinen komen niet echt het podium op om iets te doen. Ze kunnen alleen voorbij rijden. Of zomaar ergens stoppen.
Moet er niet ergens een station met inhaalspoor? Of een aansluiting voor industrie of zo?
Misschien heb je niets aan mijn gevraag en gezaag omdat je alleen wat treintjes afwisselend rondjes wilt zien rijden. Dat kan op beide banen even goed.

Groet,

Peter

Dag Peter

Met je opmerking ben ik volledig akkoord, er gebeurt niet echt niets, er zit weinig in. Het tweede waar ik tegen aanloop is dat het berglandschap al volledig gemaakt is, zie ook mijn modelbaanbouw draadje.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84386.0

Opnieuw beginnen is een optie, maar dan rijdt er in de eerste 3 jaar geen trein meer rond of moet ik naar een simpel rondje gaan, dat zou ik ergens ook jammer vinden. Het tweede dat ik momenteel probeer is experimenteren, groen aanbrengen, schilderen (kleurgebruik), Arduino projectjes. Het is eerder een test/probeer-plank.

Nu had ik een ingeving, zie eerste bericht, om praktisch enkele zaken te veranderen, zoals de langere aanloop, etc (dit is praktisch mogelijk, dit heb ik uitgemeten).
Het blijft voor mij voorlopig de vraag zou ik dit wel doen of zijn er andere/betere suggesties.

Alvast bedankt!

Mvg Arthur

Dag iedereen

Ik zou het bovenste verdiep van mijn treinplank willen verwijderen en opnieuw willen beginnen, omdat het spoorverloop te weinig uitdaging en beweging brengt. Mijn schaduwstation zoals te zien is in foto 1 zou ik liefst wel behouden en willen aanpassen dat er met een klimspiraal gewerkt kan worden in de verste hoek achteraan.

De bedoeling zou zijn om toch een volledig rondje te kunnen rijden met een enkele trein, maar ook de eenvoud te hebben om naar het schaduwstation te rijden. Als het eenvoudiger is kan er ook met 1 spoor gewerkt worden die zowel voor stijgen als dalen gebruikt kan worden.

Ik heb mijn schaduwstation en de afmetingen toegevoegd, en een voorstel voor het zichtbare gedeelte maar op het forum zijn er grotere spoorkunstenaars dan mezelf, zou het mogelijk zijn om wat tips te krijgen en/of betere ideeën?

Mvg
Arthur

Dag iedereen

Een tweede poging om een nieuw banenplan op te stellen.
Foto 1: Is een banenplan uit een boek dat ik nagetekend heb, om een start te voorzien.

Foto 2: Eerste aanpassing om een volledige lus te maken aan de bovenkant.

Foto 3: Een extra keerlus.

Foto 4: De driewegwissel is verwijderd en twee uitlopers om te dalen en stijgen naar een schaduwstation.

Foto 5: De overloop tussen de twee uitlopers om te dalen en stijgen naar een schaduwstation is verwijderd.

Zijn er suggesties? Dit plan zou ik wel nog moeten omzetten naar C-rails en een bijkomend schaduwstation toevoegen.

Mvg
Arthur

Echte 3-rail rijder

Een suggestie? Behoud het eerste plan met het kopstation, daar was niks mis mee.

Laat ik vooropstellen dat ik denk dat de keuze voor enkelspoor een goede is. Natuurlijk kunnen treinen elkaar dan alleen in de stations passeren en dat is prima.

Het vervangen van een driewegwissel door twee gewone wissels heeft ook mijn voorkeur.

Een keerlus met 2221 bochtstukken zou ik echter proberen te voorkomen. Vroeg of laat ga je beleven dat een locomotief er toch niet goed doorheen gaat. Helaas geldt dat ook voor de standaard meegebogen wissels. De slanke bochtwissels hebben alleen ook weer hun nadelen (risico op kortsluiting door het sleepcontact).

En verder bevat je ontwerp wat slingertjes (bogen met regenbogen) en dat vind ik nooit zo mooi om te zien. Treinen slingeren zich er wat bruusk en onbeholpen doorheen.

Dat gezegd hebbende is er alleen nog wat onhelderheid bij mij over de plek van het station in het landschap. Ik zou zorgen dat het mooi vrij komt te liggen. De sporen van en naar het station moeten ook een beetje logisch aangelegd zijn zodat je niet meteen ziet waar je treinen heengaan en waar ze weer zullen opduiken. En het moet ook geen achtbaan worden.

Je kunt alle sporen in hetzelfde schaduwstation laten aankomen of in twee verschillende. Zorg wel voor voldoende hoogte om nog te kunnen ingrijpen als er iets mis gaat.

Groet,

Peter
Nieuw Banenplan

Nieuw Banenplan
Dag iedereen

Lapjeskat: Dank u wel voor de suggestie dit heb ik nu ook doorgevoerd, de overloop tussen de twee dalende en stijgende sporen zal waarschijnlijk toch voor problemen zorgen in verband met de hoogtes die overwonnen moeten worden. Is de keerlus dan wel interessant om aan te passen naar een schaduwstation zoals getoond op onderstaande foto's.

BlikkenTinus: Dank u wel voor de reactie
  • Ik heb een extra inhaalstuk voorzien achteraan, wat ook direct de slinger verwijderd
  • De keerlus en klimspiraal met R1 bochtstukken heb ik verwijderd
  • Ik heb geprobeerd met kleur de hoogtes en zaken aan te duiden
    • Groen: berglandschap
    • Rood: stationsgedeelte
    • Blauw: Stadsgedeelte

Foto 1: Schaduwstation
Foto 2: Klimspiraal
Foto 3: Zichtbaar gedeelte
Foto 4: Aanduidingen

Mvg
Arthur

Volgens mij is dit een heel werkbaar plan. Niet ingewikkeld, er kunnen veel treinen opgesteld worden en er is daarin ook wat verrassing mogelijk.

Om de wat starre aanblik te voorkomen, zou je het station wat schuin op de plaat kunnen leggen. Dat wordt best vaak gedaan en op zichzelf niet heel origineel maar het werkt optisch vaak goed.

Verder hoop ik dat de baan langs beide lange zijden bereikbaar is. Anders wordt het moeilijk de sporen aan de achterzijde te bereiken.

Maar alles overziend is dit goed te realiseren!

Groet,

Peter

Bij het bestuderen van dit baanplan viel het me op dat de stationssporen vrij kort zijn. Die kunnen langer! Volgens mij is de helix het probleem.

Een mogelijke oplossing is het schaduwstation 180 graden draaien. De eerste wissel van het schaduwstation gaat dan van rechtsboven naar linksonder. De helix kan dan vervallen, het spoor daalt op nivo 2 aan de bovenkant tot het schaduwstation. Waarschijnlijk is het spoor nog niet genoeg gedaald om onder de verdekte sporen van de bovenste laag te duiken. Door die sporen al onder een kleine hoek te leggen maak je daar ruimte voor het dalende spoor. Plaatsing van een 206 voor het meegebogen wissel zorgt voor een lichte draaiing van de hele bovenkant zodat de sporen niet meer evenwijdig met de zijkanten lopen. En omdat de helix is verdwenen kunnen de sporen aan de rechterkant worden doorgetrokken, parallel aan het dalende spoor.

Dag iedereen

Dank u wel Peter, ik bekijk dit nog eens hoe ik dit kan implementeren.

Bigboynl, ik ging het spoor net voor/onder de stationsporen gebruiken als een extra paradespoor en dan zou ik toch nog de helix nodig hebben. Het is wel zo dat ik de stationsporen wel nog eens beter bekijk ten opzichte van optimalisatie, alvast bedankt om mee te denken!

Mvg
Arthur

Echte 3-rail rijder

Ik heb ook zo maar eens iets getekend.
Als ik het goed begrijp blijft het M-rail schaduwstation (dat ik wel een beetje veranderd heb) behouden, kijk dus enkel naar de daar boven liggende lagen in C-rails.
Hellingen 3%, schaduwstation onderaan volledig vlak, station boven volledig plat op 268mm hoogte.
Bogen waar je tegenaan kijkt zo ruim mogelijk.
18-04-2025 16-20-15.jpg
18-04-2025 16-19-38.jpg 
18-04-2025 16-19-06.jpg
18-04-2025 16-18-44.jpg
18-04-2025 16-18-28.jpg
18-04-2025 16-17-35.jpg 
18-04-2025 16-17-18.jpg
18-04-2025 16-16-58.jpg
18-04-2025 17-43-01.jpg

Dag iedereen

Dank u wel FEM om het banenplan al eens opnieuw te tekenen. Ik vind het schaduwstation ook al een stuk beter zou ik daar al eens een betere foto van mogen hebben of het tra. bestand aub?

Het probleem is dat ik wel enkele M-rails mis vooral enkele wissels maar dat is waarschijnlijk wel op te lossen.

Mvg Arthur

Echte 3-rail rijder

Ik dacht juist dat je het schaduwstation wilde behouden, ik heb er dus echt niet veel over nagedacht.
Als zo iets je wel wat lijkt kan dat vast ook met andere wissels opgebouwd worden.
Laat eens weten wat je hiervoor mist en wat je wel allemaal hebt.
Waarom ik de wijzigingen heb aangebracht is misschien niet direct duidelijk, maar er is ook nog voor gezorgd dat als je treinen hebt of zou aankopen die moeite hebben met R1 ze toch alle sporen van het schaduwstation kunnen gebruiken, zij het dan wel sequentieel. Treinen die R1 aankunnen kunnen of de ene of de andere bundel gebruiken via de R1 5117 L/R aan de linkerkant.
Ook met een vol schaduwstation kan een trein de binnenste keerlus gebruiken om direct naar boven terug te keren, de binnenste lus dient dus niet om materiaal op te stellen maar als passeerspoor van de opstelbundels.
20-04-2025 9-33-41.jpg
arthur1.tra

Dag FEM

Een gelijkaardig schaduwstation ligt nu op mijn plank, maar 180° gedraaid, hoogstwaarschijnlijk zal alles opnieuw gemaakt moeten worden omdat de onderbouw meer en meer doorbuigt en als ik dan verbeteringen kan voorzien dan doe ik dat beter tijdens de heropbouw. 

Als ik het mij goed herinner 5x 5202R, 4x 5202L en 1x 5117R en 1x 5117L en dan nog 4x een Engelse wissel maar ik denk dat dit onverstandig is om te gebruiken in een schaduwstation. Het is denk ik altijd mogelijk om nog enkele te vinden van deze wissels of op het forum of via tweedehands.

Ergens dacht ik aan onderstaand schaduwstation maar misschien zijn er zeker nog verbeteringen mogelijk.

Mvg Arthur

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.