Nieuws:

Help mee de enige echte Stichting 3rail kalender te vullen met foto's! Lees meer over in de oproep!

Schuur met modelbaan

Gestart door Theo Geleijn vrijdag 08 maart 2024, 21:59:56

Schuur met modelbaan

Schuur met modelbaan
Ik ben vrij nieuw op dit forum, maar ik heb gezien, dat veel leden (de bouw van) hun eigen modelbaan beschrijven. Lijkt me leuk, en ga ik ook doen.
Mijn eerste stap, heb ik ook in mijn voorstelrondje gezegd, was in de zomer van 2023 een schuur bouwen, want mijn vrouw wil het niet binnen.
De schuur is dubbelwandig, geïsoleerd en elektrisch verwarmd. De binnenruimte is 360 x 380. Ik heb besloten alle ruimte te gebruiken, dus de baan komt tegen de muren. Om overal te kunnen komen maak ik uitneembare decorpanelen. Ik moet dan wel (op mijn 65e (ja, dit is een pensioneringshobbyhervatting)) onder de baan doorkruipen om overal te komen.

Na het bouwen van de schuur moest ik natuurlijk een baan ontwerpen. Diverse stukken software bekeken en ik heb gekozen voor SCARM. Een licentie kost niet veel. Tig ontwerpen gemaakt om maar zo veel mogelijk in de schuur te kunnen proppen. Uiteindelijk (maaaaaanden later) had ik een ontwerp met 2 niveaus. Ik geef toe, het is erg vol geworden en er is weinig ruimte voor scenery, zeker omdat nivo 2 er nog bovenop komt. Op de foto is te zien dat nivo 1 voor een groot deel, qua rails leggen en wissels aansluiten gerealiseerd is. Er zit nog niks vast, dus het ligt allemaal nog niet recht.

Om financiele redenen heb ik ooit gekozen voor m83's ipv wisseldecoders, de baan krijgt 80 wissels en een eenvoudig rekensommetje leert dat dat veel goedkoper is, ook al heb je 300 meter kabel nodig. Als je de foto's bekijkt, krijg ik waarschijnlijk geen prijs voor kabelmanagement. Ik heb 2 van die rijtjes m83's. De overige 16 wissels hebben wel decoders, want als je ze 2e hands koopt, en ze zitten er in, haal je ze er niet uit, toch ?

Zoals uit de fotos blijkt heeft mijn schuur ook een schuur-functie, dus boven en onder staat het vol met andere zaken.

Opmerkelijk is wel hoe de CS3 met zo'n serie m83's omgaat. Als je ze in 1 keer allemaal aanmeld gebeuren er rare dingen, 1 keer overkwam het mij dat hij ze allemaal zag, maar geen enkele deed het. Opnieuw. Ze krijgen veel dubbele adressen. Dus uiteindelijk alles er handmatig ingezet. Ze doen het nu.

Voor de bediening heb ik een CS3 aan het plafond hangen, 2 beeldschermen en 2 super-seinpanelen. Op 1 beeldscherm neem ik met VNC de CS3 over (ik vind dat echt te klein). Op het andere beeldscherm ga ik ITrain draaien. Ik gebruik dus ook 2 laptops. De nog blanco panelen links en rechts hangen scharnierend op. Hier op ga ik beide nivo's nog eens op schaal tekenen, waarbij iedere wissel een groen en rood resetschakelaartje krijgt, die ik via 6 s88 modules aan de CS3 koppel, die de wissel dan daadwerkelijk kan verzetten.

Zo heb ik een ware cockpit om de baan te bedienen en er van te genieten. Wordt vervolgd.
Re: Schuur met modelbaan
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Theo,

Leuke ruimte om een mooie baan te bouwen, wel jammer dat je vrouw het niet binnen wil hebben  :)
Je bent al een leuk stukje onderweg zo te zien, en je hebt leuke plannen.
Succes met de bouw, die ik graag ga volgen.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Theo Geleijn op vrijdag 08 maart 2024, 21:59:56Ik moet dan wel (op mijn 65e (ja, dit is een pensioneringshobbyhervatting)) onder de baan doorkruipen om overal te komen.
Nou, dan ben je echt niet de enige. Zelf ben ik 73 lente's herfst jong en krabbel nog dagelijks op alle vier onder de baan door. Met een totale breedte van 140cm kom je onmogelijk aan de achterzijde van de baan dus zitten er een aantal mangaten in om dat wel te kunnen.

Als je om financiële redenen de keuze maakt voor m-83 decoders, dan kun je die beter van een ander merk aanschaffen.
Bespaart minimaal 40% op de prijs van Märklin en functioneren net zo goed.

Cees
Ben klaar met aansluiten van de wissels op dit nivo. Heb even mijn 18 maks neergezet, mak parade.

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Mooie collectie Mak's Theo  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Even mijn ertstrein neergezet, ik moet verder met bouwen, maar dit is zo leuk

Speciale Gast

B) Imposante sleep heb je rijden, mooie combi zo met 4 loks.  :thumbup:
En je hebt gelijk, bouwen is leuk, maar lekker rijden met de treinen is natuurlijk ook erg leuk, daar draait de hobby uiteindelijk om. :)

Als het maar Zwitsers is.

Prachtige sleep Theo. :thumbup:

Groet Michel
Ik heb in 2003 of 2004 bij Port of Rotterdam gewerkt, ons kantoor was aan het spoor waar de ertstrein meermalen per dag langs kwam. Toen met rode MAKs, en met 52 6-assige 120-tons wagons er achter (de Faals 150). Deze hadden speciale koppelingen waardoor de wagons ondersteboven konden draaien terwijl ze gekoppeld bleven. Zo werden ze ook gelost, dus als je illegaal meerijdt op een trein, klim daar dan niet op.
Even een update van de bouw van de baan in de schuur, heb eerst de schuur 2 meter langer gemaakt, dus is nu 6 x 3,6 m.
Ik loop vreselijk achter qua scenery, de baan heeft nu 4 nivo's, de rails liggen op nivo 2,3,4. Nivo 1 gaat overal onderdoor en is nog niet klaar.
Ik heb alles in iTrain gezet (geweldig pakket, zijn geld dik waard). De cs3 hangt met 3 boosters, dus 1 stroomkring per nivo, aan het plafond.
Ik heb een schaduwstation onder mijn buro, wat van glas is (glasplaat van een oude tuintafel op marktplaats).
Daar staan nu mijn maks, inmiddels 30, voornamelijk Marklin, ook wat Piko.
De 150-stuks maks staan vooraan (DSM, Short Lines, DHL, Vos Logistics, Portfeeders 2).baan_buro.jpgbaan_cs3_boosters.jpgbaan_klimspiraal.jpgbaan_links.jpgbaan_rechts.jpgmaks_links.jpgmaks_rechts.jpg       

Als het maar Zwitsers is.

Theo, mooie update met foto's van je prachtige baan. :thumbup:
Leuk gedaan met het glas van een tuintafel. :thumbup:
En dan je imposante collectie Maks wauw heel erg fraai om naar te kijken. :)
Mij hoor je niet klagen hoor als je meer foto's plaatst van je baan zeker die van de brug wordt zeer gewaardeerd.

Groet Michel
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Persoonlijk vind ik de verzameling 1200's ook erg smakelijk. Voor de rest sluit ik me bij de vorige spreker aan. :) :thumbup: