Aangezien niemand zich geroepen voelt om het raadseltje op te lossen zal ik het dan maar zelf doen
Voor mij is het dan ook geen raadsel maar gewoon een kwestie van verkeerd tekenen.
Vooreerst moet je om helemaal rond te geraken, in een cirkel of in om het even welke figuur die uit cirkelbogen bestaat aan 360° geraken.
En dat is hier natuurlijk niet het geval.
Als je alle bogen optelt en tegenbogen aftrekt heb je een verschil van 2°, dus kan het nooit kloppen.
Ik begin met de gebogen wissels en tel in wijzerzin:
links:
2x8568 is 2x30°, dus 60°
3x8510 is 3x45°, dus 135°
totaal links: 195°
rechts:
3x8510 is 3x45°, dus 135°
1x8530 is 45°
totaal rechts: 180°
dus heb je een 15° tegenbocht nodig om het te doen kloppen
maar: er wordt een 8563 gebruikt als tegenboog en die is maar 13°, dus kom je 2° te kort.
is dat erg: helemaal niet, er zijn 19 railstukken, dus scheelt het per railstuk ongeveer 0,1° en dat is gewoon niets, past in de praktijk dan ook perfect
ik heb dan ook bij het tekenen halverwege de 'afwijking' de rails een duwtje van 2° gegeven en het past
of toch nog niet helemaal, er zijn nog een paar centimeter verschil, maar weer hetzelfde verhaal, op die lengte van rails en dan nog in een cirkel leg je dat zonder enige moeite of wringen perfect tegen elkaar.
Dan nog het verschil in afwijking als je de rails uitlegt in wijzerzin en in tegenwijzerzin.
Dat is natuurlijk onzin, dat kan gewoon niet, die programma's, betaald of gratis, tekenen perfect.
Wat is dan de oorzaak? Wel gewoon de lente rails die je toevoegt na de 'fout', hoe meer, hoe groter de fout wordt.
Het heeft dus helemaal niets te maken met linksom of rechtom tekeken maar met het railstuk waarmee je begint en hoeveel railstukken er na de 'fout' zitten.
In dit geval is de 'fout' het wissel van 13°, vanaf daar wijk je 2° af en hoe meer lengte er achter komt hoe meer het afwijkt.
Tekenen is dus echt wel weten waar je mee bezig bent.
En voor wie het nog niet helemaal zou snappen een tekeningetje met een 'fout' die op verschillende plaatsen in het stuk rechte rails is geplaatst en je ziet hoe meer rails achter de 'fout' hoe verder de afwijking.