Citaat van: Een_beginner op maandag 31 maart 2025, 22:02:32Dank, hoe dien jullie dat toch? Ik blijf maaar schuiven en krijg het soms niet passend. Of hebben jullie een AI gestuurde baanontwerper? Ha ha
De geometrie begrijpen helpt. Dat kost gewoon tijd om de benodigde ervaring daarmee op te doen. Ik ben vloerrijder, ik weet redelijk uit mijn hoofd, zeker op rechte stukken, wat ik moet gebruiken om bepaalde stukken rails of wissels te compenseren.
Een aantal uitgangspunten zijn belangrijk bij het gebruik van C rails. De rails lijkt heel willekeurig opgezet, maar er zit weldegelijk een idee achter.
- Märklin rekent vanuit 36 centimeterstukken. Wat je doet, je wilt eigenlijk weer terug naar die 36 centimeter. Waar je voorheen bij andere railsystemen compensatiestukjes van een paar millimeter kan gebruiken, moet je bij C rail rekenen naar 36 cm (of de zaag pakken).
- De rechte railstukken die in de brede geometrie echt belangrijk zijn, zijn de de 077, 094, de 172 en 188. De 360 mag ook nog, maar is in de basis een 172+188. Bij rechte rails slaan de laatste 3 getallen op de lengte van de rails (afgerond). Zoals je ziet, is het langste railstuk een 360mm stuk. Die 36 centimeter is er dus weer.
De railstukken zijn dan:
077: 77,5 mm lang
094: 94,2 mm
172: 171,7 mm
188: 188,3 mm
360: 360mm lang
Zoals je ziet, komt een 188+172 uit op 360, terwijl een 094+094 op 188 uit komt. Dit zijn afgeronde getallen. Een 077+094 maakt een 172 en een 077+077 bestaat niet. Houdt deze getallen even in het achterhoofd.
- De bochten bestaan uit R1, 2, 3, 4 en 5 (en 9), waarbij in de brede geometrie alleen R1, 2 en 3 gebruikt worden. Het 24-nummer schrijf ik eigenlijk nooit, want dat is alleen om aan te geven dat het Märklin is. Als jij een railstuk 130 hebt, heb je een railstuk R1 van 30 graden. Vandaar de 1+30. Je hebt hierboven bijvoorbeeld ook de 207 gezien. Dat is een R2 in 7,5 graden. In R1 en R2 kan je tot 7,5 graad, in R3 stopt het bij een 315, dus een R3 15 graden.
- De brede geometrie slaat op de hartafstand van 2 rails. Die is 77,5mm... Die 077 heb je al eerder gezien bij de rechte rails.
- Er zijn nog een paar bochtstukken: de 224 en de 206. Die gebruiken we vooral bij wissels: De 224 heeft dezelfde hoek als een wissel (ca. 24 graden), de 206 is het compensatiestuk om een wissel weer in de 30-graden stukjes mee te krijgen.
- Over wissels gesproken: Een boogwissel R1 (671/672) bestaat feitelijk uit 2 boogdelen R1 die met 77,5 mm van elkaar verschoven zijn.
- Qua wissels: De normale 6xx wissels zijn altijd 188 mm lang. Wil je een rechte rail vervangen door een wissel, dan moet je een 188 eruit halen. Dat maakt niet uit of je een recht wissel, een driewegwissel, een kruising 640 of een kruiswissel 624 hebben.
- De hoek van een wissel 6xx wissel, uitgezonderd boogwissels, kan je altijd vervangen door een 224. De wissels hebben een hoek van 24 graden in radius R2. Een kruising of kruiswissel kan je vervangen door 2x 224.
Het beste wat je kan doen is met wat rails eens gaan spelen en kijken hoe diverse railstukken zich verhouden. Wat gebeurt er als je x of y doet?