Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

wissel probleem in cs3 en werkte wel in cs2

Gestart door Opa zondag 14 april 2024, 18:31:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wissel probleem in cs3 en werkte wel in cs2
Ik ben weer begonnen met de hobby sinds 35 jaar geleden. Alle analoge verkocht en digitaal terug gekocht. Op ebay heb ik tweede hands wissel decoders gekocht. Deze getest in CS2 en ingepakt om mee te nemen naar Spanje. Ook heb ik een nieuwe CS3 gekocht. Voor me driewegwissels heb ik nieuwe decoders gekocht. Ik heb me tafel gebouwd van 6 meter bij 4 meter en heb de rails uitgelegd. Wissel op adressen gezet dmv dipswitch op de decoder. ( En de juiste overgehaald voor de juiste decoder. Want ik heb verschillende decoder boekjes afhankelijk de versie). De wissel aangemaakt in de CS3 met adres. Nu heb ik voor elkaar gekregen dat die nieuwe decoders op de drieweg wissels schakelen. (Overigens wist ik ook niet dat er 2 adressen in gebruik worden genomen daarvoor. Had ze eerst op 1 en adres 2 staan. Dus als ik de 1 liet schakelen ging naar rechts de andere driewegwissel ook schakelen :). Maar op youtube gekeken hoe ik de oudere decoders met alleen naar links of rechts schakelen moet aanleggen in de CS3. Maar er gebeurd helemaal niets. Gelukkig treinen geen probleem. Ook de omgebouwde MFX ziet de cs3 direct. Heeft iemand dat probleem ook gehad? en weet iemand wat het probleem is, en of hoe ik het kan oplossen?
Re: wissel probleem in cs3 en werkte wel in cs2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: wissel probleem in cs3 en werkte wel in cs2
Ik ben niet bekend met de CS3, maar gebruik je het juiste protocol? ik ga er vanuit dat ze op Motorola werken, de nieuwste kunnen ook MFX aan volgens mij, maar er zijn vast gebruikers die je even op weg kunnen helpen. 


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: wissel probleem in cs3 en werkte wel in cs2
Ik gebruik het juiste protocol. Op zich zou het niets uit moeten maken gezien motorola en dcc beide herkend zouden moeten worden als ik het goed begrepen heb. En zouden me 3 wegwissels het ook niet moeten doen als ik verkeerd was.
Re: wissel probleem in cs3 en werkte wel in cs2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: wissel probleem in cs3 en werkte wel in cs2
Bij de driewegwissel hoort een speciale decoder. Deze maakt twee opeenvolgende adressen aan.
Gebruik je deze (Märklin of Viessmann)? (De werking en instelling is gelijk)
Je kunt eventueel ook twee "gewone" decoderuitgangen gebruiken (bijv. van een M83 of K83), maar ook dan stel je twee opeenvolgende adressen in.

Bij het aanmaken van het artikel in de CS3 (en ook CS2) kies je uiteraard voor het driewegwissel, waarbij je het eerste adres moet ingeven.
Bij de driewegwissel-decoder moet het schakelen dan correct gebeuren, omdat er maar 3 mogelijkheden zijn.(Er worden wel twee aandrijvingen geschakeld)
Bij de "gewone" decoder zul je moeten checken of beide wisselstanden groen, ook rechtdoor opleveren en dat bij afbuigend steeds een uitgang rood en een uitgang groen wordt geschakeld.

John (VT601)
Re: wissel probleem in cs3 en werkte wel in cs2
Hoi John,

Daar ben ik inderdaad achter gekomen dat deze twee opvolgende adressen aanmaakt. Dat wist ik niet vandaar dat ik verward was dat beide driewegwissels hadden geschakeld als ik de ene naar rechts had geklikt. Maar dat gedeelte is me wel duidelijk inmiddels. Het gaat nu om de gewone wissels met de bijbehorende decoders. Die van de oudere versies zijn. Daar moet ik ook opletten welke versie. Want de een verkrijgt een adres door dipswitsches over te halen. En de instellingen zijn verschillen bij verschillende versies. Maar daar ligt het probleem. Ik maakt het artikel aan en geef het adres mee. Maar er gebeurd geen schakeling. En dat bij al 9 stuks die ik geprobeerd hebt. Terwijl die in CS2 wel werkte toen ik ze gekocht had.
Re: wissel probleem in cs3 en werkte wel in cs2
Heb je al eens geprobeerd de draden (komende vanaf de centrale) te verwisselen?  Oudere chips waren fasegevoelig.
Re: wissel probleem in cs3 en werkte wel in cs2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: wissel probleem in cs3 en werkte wel in cs2
Moet je bij het aanmaken van de wissel in je CS3 ook niet het gebruikte protocol aangeven? Dus dat het een Motorola decoder betreft?
Re: wissel probleem in cs3 en werkte wel in cs2
Dat zou ik nog eens kunnen proberen. Maar op de uitgang van de testbaan deden de wissel ook niets.
Re: wissel probleem in cs3 en werkte wel in cs2
Klopt. Alle protocollen geprobeerd.
Re: wissel probleem in cs3 en werkte wel in cs2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: wissel probleem in cs3 en werkte wel in cs2
Heb je de polariteit al gewisseld, zoals Erik zei?

En je kan het wel op de hoofdbaan of op de testbaan zetten, maar als het protocol of de polariteit verkeerd zit, haalt dat niets uit.
Re: wissel probleem in cs3 en werkte wel in cs2
Laurant. Ga ik zeker ook proberen. Maar wordt Juni als ik weer terug ben in Spanje.