Citaat van: erwinvh op vrijdag 07 maart 2025, 23:06:32Hallo Paul,
Ik zie dat ik mij vergist heb. Ik heb de Plan V geopend en de originele lampjes zitten nog in de platine. Ik heb er dus helemaal geen ledjes in gesoldeerd.
De stroomvoerende koppeling is 2-polig, daar gaat de baanspanning door heen. De decoder ligt boven op een platine onder het dak en bedrading naar de andere bak loopt van de platine naar beneden, naar de koppeling. De kap valt er dan mooi overheen en aan de onderkant is ruimte genoeg voor de doorvoer van de bedrading.
Enige nadeel, de bakken kunnen niet los van elkaar.
Hallo Erwin,
Dank voor de reactie.
Zeker de plaatsing van de decoder is erg interessant. Ik had deze bij mij voor de plek bij de voorste en resp de achterste metalen bevestiging van de kap/printplaat in gedachten.
Maar als dit goe op de print past, dan biedt dat zeker voordeel.
Vwb de lampjes was ik benieuwd van de montage van de leds. Maar goed, je hebt dus de originele lampjes gebruikt.
Inmiddels ben ik wel weer aan het puzzelen geweest en het volgende bedacht:
Ik heb de metalen lampvoetjes van de originele platines verwijderd. Vervolgens de strip doorslijpen tussen deze beide aansluitingen.
Nu houd je dus een platine over met een doorgeslepen printspoor.
Ik wil nu (per platine) een 3 mm led (rood en geel) aan beide pootjes met krimpkous isoleren en deze vervolgens via het gat aan de bovenkant doorvoeren.
De leds blijven dan als het ware rusten op de metalen nokjes. (Dit past met de kap).
De platine is terug geplaatst en daarin zitten gewoon de gaatjes waar de lampjes eerder doorheen staken.
Vervolgens maak ik van dun kunststof 2 plaatjes (elk 12 mm lang en 7 mm breed).
Met een miniboor maakt ik daarin op de plek van de pootjes van de leds 4 gaatjes (1,3 mm).
Zodra ik de pootjes er heb doorgestoken buig ik deze om en kan de aansluitdraden met weerstanden daar aan solderen.
Daarmee zitten de leds vast en zal het moeten werken.
Ik had het zelfde idee al met gaatjesprint (in dezelfde maat als de platines) maar dit blijkt dus toch ergens sluiting te geven.
Nu zijn er echter geen metalen delen meer die contact kunnen maken met het chassis.
Belangrijk is wel om natuurlijk de pootjes van de leds voldoende van krimpkous te voorzien zodat deze geen contact kunnen maken met het chassis.
Het is wel even werk, maar dit lijkt me alsnog de oplossing.
Groet,
Paul