Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

kurk droogt uit, wat te doen?

Gestart door Jan22 vrijdag 13 maart 2026, 12:41:46

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Ik gebruik al jaren kurk als isolatie onder de (k-)rails, in 2 diktes: 2mm en 3 mm, plaatselijk op van die groene 7 mm dikke zachtboard isolatieplaat. Onlangs bezig met de rauwe materie, viel me op dat het kurk uitdroogt, en dan gaat scheuren en verbrokkelen.

Valt daar iets tegen te doen, een soort kurk conditioner, vernevelen met een plantenspuit, of zo?
Re: kurk droogt uit, wat te doen?
Belangrijk gegeven is wel dat kurk een natuurproduct is. En voor kurk geldt ook: ash to ash, dust to dust. Kurk wat al een tijd ligt kun je het beste nat maken met gedestilleerd water. Goed in laten trekken en dan er pas mee bezig.
Daarnaast ook het besef, dat kurk eigenlijk geen herbruikbaar product is voor hetzelfde doel.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hoe lang ligt dat kurk er dan al Jan?
Op mijn baan ligt er kurk al meer dan 10 jaar en ik zie eigenlijk niks van verbrokkeling.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Jan Willem.

Ik heb 2 maand geleden alles afgebroken.
Het toegepaste kurk was van de rol voor parket ondervloer.
Toen het de kliko inging verbrokkelde het nog niet,
en dat na zo'n 13 jaar.
Het was gefixeerd middels dubbelzijdig tape,
de dunne doorzichtige variant.
Verder geen conditionering in de kamer aanwezig.

Groeten,

Erik.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Kappa op zaterdag 14 maart 2026, 08:22:36Hoe lang ligt dat kurk er dan al
Het natuurproduct is aangeschaft in 2013, en ligt dus al eventjes, verschroefd met carrosserie ringetjes.

Schroeven doe ik eigenlijk standaard, ook met de groene zachtboard platen.

Het ringetje voorkomt dat de schroef in het materiaal verzinkt. De plaat ligt dan vast, en verschuift niet meer.
en de rails kun je daarop vast zetten zonder dat trillingen worden doorgegeven aan de ondergrond.

De omstandigheden op zolder zijn sinds 2022 nogal veranderd door een betere dakisolatie.
De tip van Cor is een goede als verdroging de oorzaak is van verbrokkeling (met name aan de randen).

Het is tijd om de vochtmeter van mijn partner te lenen.
Om te checken of het komt door verdroging, door een slecht kurkjaar, of door de wijze van bevestiging.