Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baureihe 83

Gestart door bigboynl zondag 04 augustus 2024, 20:58:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baureihe 83
Lid sinds: 2015

offline
Baureihe 83
Het is niet zo gek dat Märklin geen model van de DB Baureihe 83 heeft uitgebracht want die heeft alleen op papier bestaan. Maar toch is er één gebouwd, niet voor de DB maar voor de FK. De FK is een lokaalbaan van Frankfurt naar Konigstein. En die maatschappij had begin jaren '50 dringend behoefte aan een sterke lok. Henschel Kassel pakte het ontwerp van de BR 83 uit de kast en bouwde de FK 262. Heel oneerbiedig een kruising tussen een BR 23 (front) en BR 86 (asindeling en plaatsing waterbakken).

De lok heeft tot 1969 dienst gedaan bij de FK, heeft daarna o.a. gereden op de Sauschwanzlebahn en wordt nu gerestaureerd in Meiningen. Genoeg inzet mogelijkheden voor de originele lok. Maar waarom zou Märklin deze lok niet uit kunnen brengen als DB BR 83 in tp III of IV uitvoering? Of als originele FK lok.
Re: Baureihe 83
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baureihe 83
Een beetje googlen leverde mij op dat er twee van deze locs door Henschel gebouwd zijn. De ene werd inderdaad de FK262, de andere werd verkocht aan een onderneming in Zuid Afrika en is nooit meer gezien.

In Duitsland verbleef er dus een uniek exemplaar. Of het het Märklin waard is een dergelijke, en volgens mij nogal onbekende, loc uit te brengen, waag ik te betwijfelen. En een fictieve DB loc uit de BR 83? Tja. Märklin haalt wel meer van die stunts uit (zie BR53) maar is de FK262/BR83 nu zo bijzonder? De BR53 zou de eerste Mallet worden met getrokken tender. Dat zou wat zijn geweest! Maar voor mij hoort dit beest een beetje mij de bijzondere experimenten in een donkere periode in de geschiedenis en had M hem naar mijn mening niet hoeven uitbrengen. Die beladenheid zou een 83er niet hebben maar het wordt dan wel een fantasie/tekentafelmodel. Niet echt mijn smaak.



Groet,

Peter
Re: Baureihe 83
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baureihe 83
Nou ja, ze hebben de BR89 (3000) ook uitgebracht en met groot succes verkocht als DB lok. Er zijn van dit type ooit in de dertiger jaren 4 loks gebouwd. Geen enkele daarvan heeft ooit bij of voor de dB gereden, laat staan een DB Keks gedragen. Toch is dat de enige uitvoering die Märklin op de markt heeft gebracht. Alle vier de loks zijn altijd van de DR geweest en hebben rond Leipzig geopereerd.
De wegen van de firma zijn nogal ondoorgrondelijk.
Re: Baureihe 83
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baureihe 83
 @citaat Dat is bijna helemaal juist, Henk!
De 3000 is een soort icoon geworden, terwijl die status door de BR89.0 zelf niet echt verdiend is.
Uiteindelijk zijn er 10 van deze locjes gebouwd, heb ik gelezen. De eerste vier nog zonder oververhitter, de laaste zes dus wel. Wat heeft de 3000? ;)
Na de oorlog vielen ze allemaal toe aan de DR van de DDR en de Poolse PKP, niet aan de DB.
Maar zo onnavolgbaar was Märklin misschien niet. Toen het modelletje bedacht werd, kon men niet weten dat het machientje in het grootbedrijf niet zo'n groot succes zou worden. De 89.0 was toen splinternieuw en best geslaagd om te zien.
Hun werkgebied was Berlijn en wie kon voorzien dat de hoofdstad in communistische handen zou vallen en Märklin in de Bondsrepubliek zou komen te wonen? De mallen lagen er al en konden gebruikt worden. De DB keks is dan maar een dichterlijke vrijheid. Een echt model kan je de 3000 ook niet noemen, het is een stukkie speelgoed.
Tegenwoordig verwacht ik zo'n actie toch niet meer.

Groet,

Peter
Re: Baureihe 83
Lid sinds: 2020

offline
Re: Baureihe 83
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 05 augustus 2024, 15:44:43Toen het modelletje bedacht werd, kon men niet weten dat het machientje in het grootbedrijf niet zo'n groot succes zou worden. De 89.0 was toen splinternieuw en best geslaagd om te zien.
Hun werkgebied was Berlijn en wie kon voorzien dat de hoofdstad in communistische handen zou vallen en Märklin in de Bondsrepubliek zou komen te wonen? De mallen lagen er al en konden gebruikt worden.

Ik mis iets van 17-20 jaar in je verhaal dat de 3000 na het grote voorbeeld verscheen. Dus waar jouw verhaal op gebaseerd is ontgaat me volledig.
En dat het geen echt model is? Deze lok is in de markt gezet als eenvoudig instapmodel en voor startsets. Hiervoor is het een heel goed treffend model geworden. Waarom een 89.0? Omdat er ruimte moest zijn om alles onder te brengen. Voor deze lok is zelfs een compleet nieuwe motor bedacht; de kleine schijfcollector motor.
En de eerste versies hadden geen DB logo. Er stond gewoon cm800 of 3000 en marklin op.

Bart
Re: Baureihe 83
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baureihe 83
 @citaat Mij staat bij, maar niet nagezocht, dat Märklin voor 1940 al een locje had uitgebracht met dezelfde 'karaktertrekken'. Tenderlocje asindeling C en een uiterlijk van de Einheitslokomotiven.
Maar ik kan er naast zitten en dan is je opmerking geheel correct. Mijn historische rechtvaardiging is dan op niets gebaseerd en dan heeft Henk gelijk dat het een nogal ondoorgrondelijke beslissing is de 3000 uit te brengen als br89 van de DB.

In elk geval blijf ik het een stukje speelgoed vinden en geen instap modellocomotief. Het drijfwerk is grof en incompleet en de verdere detaillering te simpel.

Groet,

Peter
Re: Baureihe 83
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baureihe 83
Het BR89 verhaal is bekend, zie ook Onze Klassiekertjes.
Heeft niets te doen met BR83.
Verschil dat dit een bestaand voorbeeld heeft in tegenstelling tot de BR53, gebaseerd op tekeningen, en genoemde BR89.
Waarom zou de BR83 niet uitgebracht kunnen worden?
Slechts 1 loc gebouwd? Märklin heeft toch ook Einzelgänger BR 18-201 uitgebracht en nog meer.
Of een kleine serie zoals V188 dieselloc (Oorspronkelijk ook een foute loc, bedoeld voor de Wehrmacht)
Re: Baureihe 83
Lid sinds: 2020

offline
Re: Baureihe 83
Waaroom geen 83? Omdat niemand de lok kent en het voor de massa een volkomen oninteressant model is.
Marklin wil geld verdienen. Maar sommigen denken nog steeds dat modelspoorfirma's liefdadigheidsinstellingen zijn.

Bart
Re: Baureihe 83
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baureihe 83
Niet helemaal eens Bart.
Zoek eens op Märklin 37259
Kijk zelf wat voor model dit is.
Bekend bij "de grote massa"?

Dit even als voorbeeld, ik ga niet alle "minder bekende" modellen van
alleen al Märklin afstruinen.

Re: Baureihe 83
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baureihe 83
Waar het (mij) om ging was de opmerking in de openingspost om een model BR 83 uit te brengen in DB uitvoering periode III en IV.
Er is feitelijk nooit een BR83 geweest. Wel een loc volgens de gedachte specificaties maar dat werd uiteindelijk de FK262, een particuliere maatschappij, maar dus niet van de DB (net als de 3000/BR 89.0).

En dat er modellen gemaakt zijn van (vrijwel) unieke machines, dat is zo, maar dat waren vaak hele bijzondere machines met 'records' op hun naam. Dat kan van deze loc toch niet echt gezegd worden. Het is alleen leuk dat het een museumloc is en ook nog een eenling.

Groet,

Peter