Dat is bijna helemaal juist, Henk!
De 3000 is een soort icoon geworden, terwijl die status door de BR89.0 zelf niet echt verdiend is.
Uiteindelijk zijn er 10 van deze locjes gebouwd, heb ik gelezen. De eerste vier nog zonder oververhitter, de laaste zes dus wel. Wat heeft de 3000?
Na de oorlog vielen ze allemaal toe aan de DR van de DDR en de Poolse PKP, niet aan de DB.
Maar zo onnavolgbaar was Märklin misschien niet. Toen het modelletje bedacht werd, kon men niet weten dat het machientje in het grootbedrijf niet zo'n groot succes zou worden. De 89.0 was toen splinternieuw en best geslaagd om te zien.
Hun werkgebied was Berlijn en wie kon voorzien dat de hoofdstad in communistische handen zou vallen en Märklin in de Bondsrepubliek zou komen te wonen? De mallen lagen er al en konden gebruikt worden. De DB keks is dan maar een dichterlijke vrijheid. Een echt model kan je de 3000 ook niet noemen, het is een stukkie speelgoed.
Tegenwoordig verwacht ik zo'n actie toch niet meer.
Groet,
Peter