Nieuws:

LAATSTE PAAR EXEMPLAREN! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

Baanbouw Alphen a/d Rhyme

Gestart door Techlite dinsdag 20 augustus 2024, 20:32:51

Goedenavond allemaal,

Ik wil hier gaan beginnen met mijn draadje over de bouw van mijn baan. De ruimte die ik hiervoor heb is max 1.20 bij 3.00 meter. Ik wil de baan uit 3 delen gaan maken die kunnen verrijden ivm ruimte, ook makkelijk om achter de baan te komen. De baan moet uit in ieder geval 2 levels bestaan, de bovenbaan en het schaduwstation.
Waar ik nu een beetje tegenaan loop is fantasie en creativiteit. Ik ben de hele week al een beetje aan het stoeien met wintrack om het passend te krijgen maar het lukt niet echt. Aangezien het een demo van wintrack is heb ik nu even geen screenshot, die volgt dus nog. Ik wil een schaduwstation die past in de afmetingen met een keerlus/ omloopmogelijkheid. het lukt me dus nu niet om een ruim schaduwstation met tenminste 4 opstelsporen te maken. wie o wie kan me helpen.
Re: Baanbouw Alphen a/d Rhyme
Hier de opzet van het schaduwstation. Redelijk simpel.  Maar ik krijg dus bij de R2 naar beneden van de gleiswendel de overgang niet passend.

Schermafbeelding 2024-08-20 211422.png
Ben benieuwd Techlite.
Gaat het lijken op het originele sporenplan in het "echte" Alphen a/d Rijn?
 @citaat Daar heb ik helaas de ruimte niet voor. Ik heb wel zitten kijken naar mogelijkheden. Wat ik wil gaan proberen is in ieder geval het oude stationsgebouw na te maken. Het nieuwe gebouw met fietsappel is foeilelijk.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Hoi Daniël,

Leuk dat je ook gaat beginnen. Om je op weg te helpen heb ik een opzetje gemaakt dat je verder kunt uitwerken en finetunen. Zoals het nu is past het niet perfect maar bij het bouwen zul je merken dat er met de toleranties van C-rails best te sjoemelen valt. En wanneer je, net als ik, de zaag in een rail durft te zetten kun je alles passend maken
Voordeel van deze layout is dat je langere opstelsporen krijgt. Nadeel is het gebruik van bochtwissels R1. Dat hoeft geen groot probleem te zijn wanner je je weet te beperken in de keuze van je rollend materieel. De problemen doen zich dan alleen voor bij de grotere (langere) modellen. Maar op een baan van 3meter moet je helemaal geen lange modellen willen.
Aangezien ik in Anyrail werk en niet in Wintrack kan ik je geen werkbestand sturen. Dat zul je zelf nieuw op moeten zetten. Succes!
DanielSS.jpg
Ja oude stationsgebouw was veel mooier.
Sporenplan kun je inkorten.
Decennia geleden stond er een sporenplan gebaseerd op Alphen ad R. in Railhobby.
Enkelspoor lijkt een beperking maar maakt het "bedrijf" juist razend interessant.
Je kunt van alles inzetten!
Enkelspoor is op deze oppervlakte zeker geen beperking, ik zie het eerder omgekeerd, dubbelspoor laat al gauw enkel toe zinloze rondjes te rijden. Ideaal als je zonder omkijken 2 treinen wil laten rondrijden, maar met een goede beveiliging en eventueel zelfs (deels) automatische besturing kun je op enkelspoor zoveel meer.
Citeer@Lobomotion. Aangezien ik in Anyrail werk en niet in Wintrack kan ik je geen werkbestand sturen.

Goedemorgen, Bedankt voor je input. Heb jij toevallig wel een tekening met de juiste railnummers erbij?

Nee, heb ik niet meer want ik bewaar dergelijke frutsels niet. Maar ik maak het zo meteen nog wel een keer.

Bij deze voor de tweede keer.
DanielSS.jpg
Weet toch zeker dat ik dit plaatje een paar uur terug ook had geplaatst. Maar is weer eens spoorloos verdwenen.
 @citaat Thnx. Hier word ik blij van!

Even snel bekeken en er is weinig tot geen zaagwerk nodig.

Na een kleine revisie van het sporenplan van het schaduwstation graag jullie mening. Ik heb het neergaande spoor iets aangepast waardoor het strakker doorloopt te aanzien van het vorige plan. Ook heb ik 2 rangeersporen toegevoegd waar ik misschien nog wagons of andere locs kwijt kan die niet in het programma zitten.

Hoi Daniel,
Op deze manier raak je een heel opstelspoor kwijt. Met die twee wissels middenin kun je met de rest niets meer doen en je wint er slechts twee korte spoortjes mee terug. Wanneer je de aftakking direct na of in de bocht legt hou je nog een redelijk opstelspoor over en je wint twee lange sporen. Ik heb het even simpel op tekening gezet. Dat kun je zelf prima uitwerken heb ik gezien. Hou daarbij wel de adviezen van Cees in gedachten.
DanielSS.jpg
Tevens heb ik getracht om een terug rij mogelijkheid te creeëren met een DKW. Daar is de aansluiting met de R3 bocht een klein probleempje en zul je zelf een passtukje moeten maken. Als je die mogelijkheid wilt hebben natuurlijk. Je kan ook uit die kopspoortjes achteruit terug op de baan en dan weer vooruit naar boven. Maar deze variatie is gemakkelijker voor pendeltreinen die geen duidelijke voor of achterkant hebben.
Apropos naar boven. Je treinen vinden het fijner als de weg naar boven minder steil is als de weg naar beneden. Probeer daarom zoveel mogelijk de weg naar boven aan de buitenkant te houden en naar beneden in de binnenbocht. Dat kun je hier bereiken door de hele zaak te spiegelen, mits dat uitkomt met het plan op het maaiveld.

De combinaties van passtukjes zoals Cees die voorstelt kun je het makkelijkst in een tabel van Exel plaatsen. dan heb je een snel overzicht van alle mogelijkheden.
Thnx @Pt2/3 . Zo scherp ben ik het moment even niet. Ik ga ze aanpassen.

@Lobomotion69 Als ik de ruimte had, had ik dat gedaan. Helaas kan de diepte van de tafel maar maximaal 110cm zijn. Het was sowieso het plan om het buitenste spoor te gebruiken als het opgaande spoor en het binnenste spoor als neergaand spoor. De wissels had ik op die positie geplaatst om er een "parkeerspoor" van te maken. De lengte die nodig is om achteruit de sporen in te rijden is er aan de achterzijde van de wissels.

Het plan op het maaiveld moet ik nog aan beginnen.

Ah, nu snap ik het. Je wilt bij het rangeren niet op de hoofdbaan terecht komen.
Eindelijk dan begonnen met de bouw.

Ik had besloten om de tafel uit 2 gedeeltes te maken. Zodat het geheel (mocht het nodig zijn) geheel demontabel is. Sowieso wil ik het verplaatsbaar maken omdat er onder de tafel mijn gereedschapsopslag moet komen. (ik heb nergens anders ruimte)
Bij de bouwmarkt maar eens gekeken wat voor hout ik wilde gebruiken. Vuren is tegenwoordig dus niet meer te betalen. Dan maar anders en een grote plaat tot latten laten zagen.
Thuis op maat gezaagd en de frames in elkaar geschroefd. even testen of het stevig is en ik kan er met vol gewicht op staan, dat moet dus voldoende zijn. ook omdat er in verschillende latten nog geboord moet worden om de kabels weg te werken.

Nu de poten er nog onder. Omdat ik het frame wil kunnen stellen een plaatje hout met een M8 bout erin met een zwenkwiel erop geschroefd. aan 2 poten komt een zwenkwiel met een rem zodat ik het frame vast kan zetten. Ik weet dat er ook wielen beschikbaar zijn met daar direct een schroefdraad op. Die waren bij de reguliere bouwmarkten nergens te vinden. Dan maar zo.

modelbaan frame 1 web.jpg
Het 1e frame in elkaar.

modelbaan frame 2 web.jpg
Beide frames af.

modelbaan wiel web.jpg
knutsel stelbaar zwenkwiel 
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Een goed begin van je modelbaan, ziet er lekker stevig uit  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ondertussen maar weer even verder gegaan. De frames zitten in elkaar. De poten zijn een beetje krom, maar dat is de kwaliteit van het bouwmarkt materiaal. De twee frames moeten straks van elkaar los te maken zijn om af en toe het zooitje even van zijn plaats af te rollen en te kunnen stofzuigen o.i.d. Daarnaast is de zolder soms ook een logeerkamer en dan kan ik de delen naast elkaar schuiven om ruimte te maken voor de slaapbank. Ik ben ook al een beetje bezig geweest met een stukje trace neerleggen om het mdf op maat te zagen. Binnenkort kan ik gaan beginnen met de klimspiraal. Het ontwerp voor de bovenbaan moet nog komen, via MP een lotje aan K-rails op de kop getikt en dat wil ik daar gaan gebruiken omdat dat wat mooier is om te bewerken met ballast, scenery enz enz.

Onder de balk aan het schuine plafond heb ik 30 cm om omhoog te gaan dat is genoeg tussen onderlaag en bovenlaag.

Modelbaan 3 web.jpg

modelbaan 4 web.jpg

Hoi Daan,
Je bent flink bezig, begint al wat te worden.
Weet niet wat je nu voor poten er onder hebt zitten. Je zou ook voor stalen poten uit de bouwmarkt kunnen gaan of zelf wat maken van een stalen kokerbalk. Aan het uiteinde een houten prop er in slaan, vastzetten met twee schroeven kruislings en in het midden een gat boren voor je zwenkwielen. Stevig, kaarsrecht en niet al te duur.

En sorry dat ik het zeggen moet maar MDF is geen beste keuze. De treksterkte ervan is belabberd waardoor het op den duur gaat doorhangen. En railspijkertjes of de geliefde Märklin schroefjes houden niet lang. Die laten gewoon los, dan moet je alles gaan lijmen. Populieren multiplex is veel beter en je hebt minder materiaaldikte nodig. Waardoor het prijsverschil best meevalt. 8mm dikte is al genoeg
 @citaat

Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 18 september 2024, 15:36:51En sorry dat ik het zeggen moet maar MDF is geen beste keuze. De treksterkte ervan is belabberd waardoor het op den duur gaat doorhangen. En railspijkertjes of de geliefde Märklin schroefjes houden niet lang. Die laten gewoon los, dan moet je alles gaan lijmen. Populieren multiplex is veel beter en je hebt minder materiaaldikte nodig. Waardoor het prijsverschil best meevalt. 8mm dikte is al genoeg

Ik heb bijna over volledige lengte van het MDF ondersteuning (of dat gaat er nog komen). Daarnaast komt er nog een laagje kurk overheen voor de demping. MDF is wel wat makkelijker te bewerken en de rails lijm ik niet maar plak ik met dubbelzijdige tape vast en her en der een dotje hotglue. (En het MDF moet toch echt op). De klimspiraal maak ik wel van multiplex en de bovenbaan ook.
Vandaag weer heel even bezig geweest. de rails zover als het kan neergelegd. Maar ik zit toch een beetje met de klimspiraal in mijn maag. Ik ben aan het puzzelen geweest maar kom er niet uit.
Wat ik wil is dat de tafeldelen los van elkaar gemaakt kunnen worden zonder al te veel moeite. Dat betekent dat de klimspiraal maar op één deel kan plaatsvinden. ik heb gekeken of het met R3 kan maar R 2 met rechte delen is toch grotere radius (en R2 heb ik).

Schermafbeelding 2024-09-20 194712.png
Het probleem is bij de rode cirkel waar de klimspiraal eigenlijk voor het mooie al een hoogte moet hebben van 10cm. Neergaand maak ik me dan niet zo heel erg druk om. Maar opgaand zit ik al op 3,4%

Schermafbeelding 2024-09-20 194730.png
((let niet op de binnenspiraal, ik werk nog op de gratis versie en kan niet opslaan  :D )

Heeft iemand van jullie een tip of opmerkingen? 

Zwitserland fan

Mijn klimspiralen maak ik met alleen maar bochten R1 en R2. Buitenbocht is stijgend met 3,5%. Dat gaat wel met treinen van 1,50-2,00 meter lengte.
R1 dalend is wel een scherpe bocht voor sommige wagons met korte koppelingen. 

Doorrijhoogte 8,3cm, plaatdikte 9mm, 2mm kurkisolatie = totaal 9,5cm hoogte
R1   36,0*3,14*2=226,08cm lengte   9,5cm hoogte/226,08=4,20%
R2   43,5*3,14*2=273,18cm lengte   9,5cm hoogte/273,18=3,48%

Je moet dan wel rekening houden met de geleidelijke overgang naar de helling van 3,5%. Dat betekent dat de helling al begint bij de wissels in jouw tekening. Dat geeft meestal problemen. Je kunt ook het schuine spoor iets laten dalen.

Maar dit zou ik wel aandurven zo. Alleen ligt de rails teveel op de rand van de plaat. Je hebt 2,5cm vrije ruimte nodig langs de rails. Met scherpe bochten steken de wagons ook meer uit.

Ik heb trouwens al diverse banen gebouwd met vurenhout en MDF 8 of 9mm dik. Gaat prima! Als je maar zorgt dat de dragende delen niet van MDF zijn. En de rails moet je niet schroeven of spijkeren want dan ben je de mooie demping met kurk kwijt. De rails zet ik vast met hier en daar een drupje boekbinderslijm of hete lijm. Ook weer goed te verwijderen.
Verplaats dat opstelspoor naar de andere kant en je wint 13 mm.

Oh, je kan wel meer winnen maar dan dien je er een S in te leggen.
Bedankt voor de input. Het materieel waar ik het meest mee rijden ga is tijdperk 4 a 5. Ik heb al een BR 126, een (zelf omgebouwde 1600) en een motorpost. Het is nog niet veel maar deze hobby is duur  :-)
Even een tijdje niks meer gepost maar niet weggeweest hoor. Ik heb de nieuwe shimms allemaal wel voorbij zien komen, en nog meer nieuwe aanwinsten en werkzaamheden aan banen.

Ik ben zelf met van alles en nog wat bezig geweest. Het schaduwstation is ondertussen voorzien van isolerende ondervloer voorzien, ik ben begonnen met de klimspiraal, decoders en terugmelders hebben een plaatsje gekregen, Houten heeft een bezoekje van mij gehad en vandaag de modelspoorbeurs in Lisse. In alle tussentijd nog bezig geweest met een BR86 lok reviseren die naar mijn schoonvader zou gaan, rails uit Thaiweggistan schoonmaken die nogal wat roest en decor bevatte (thnx @Lobomotion69 ik snap nu waarom M niet de ideale modelspoorbaan in die vochtige contreien is), C-rails doorzagen en op maat maken ipv dure 077 rails kopen in Houten.

Hopelijk ben ik snel met de klimspiraal klaar en kan ik aan de bovenbaan gaan beginnen. Ik sta te popelen voor het eerste rondje.

Beelden zeggen meer dan woorden. Daarom! Foto's en een kleine video!

Het verlijmen van de ondergrond.
Schaduwstation ondervloer.jpg

Schoonmaken van oude Thaise rails
Schoonmaken.jpg

Het inkorten van C-rail
C-rails inkorten (1).jpeg  C-rails inkorten (2).jpeg
C-rails inkorten (3).jpeg  C-rails inkorten (4).jpeg
C-rails inkorten (5).jpeg

De techniekplek maken.
Techniek.jpg  Techniek (1).jpeg

Hoe staat het er nu bij.
(klik op foto voor groter)
Update 26-10-2024.jpeg

Ik zie dat ik het filmpje van de BR86 vergeten was.
Goedenavond allen,

Ik heb al een tijdje niet gereageerd. Ik was er even tussenuit in verband met ziekte. De baan heeft ook een tijdje stil gelegen. Ik kon er even geen energie voor vinden om verder te gaan. Sinds 2 weken ben ik weer wat verder aan het gaan met de baan en waarempel na een beetje gas geven heb ik de baan zover om de eerste rondes test te rijden. Voor jullie de primeur!

Let niet op de nog bochtige sporen en hoogte verschillen op de bovenplaat. Die moet ik allemaal nog weg halen. Sowieso moet de bovenplaat nog los om de terugmelding en wisselkabeltjes te trekken. Maar het geeft energie om eindelijk eens een echte ronde te kunnen rijden. Ook heerlijk om eens het K-rail geluid (welk geluid???) te horen in plaats van de lawaaige C-rail. Ik ben alleen nog niet tevreden over de klimspiraal. Die is naar mijn mening te steil. Soms heeft de BR216 moeite met de eerste bocht. De rest pakt hij zonder problemen.

Groetjes en laat je reactie achter! :)

Dwarsliggers op de rails sporen niet

zachtboard isolatie ondervloer, hoe bevalt dat met k-rails, en met name hoe houd je dat stofvrij?
Ik heb voordat de rail erop ging eerst nog een spoorvehoging gemaakt en daarna de ondervloer geschilderd. Daarna de rails om de 20cm verlijmd met houtlijm, zodat als ik straks ga ballasten alles vast zit. Ik weet niet of ik deze ondervloer bij een volgende keer nogmaals zou gebruiken. Het bewerken is wel een ding. Het maakt erg veel rommel en werpt veel stof door je kamer heen. 
Tot nu toe bevalt het en is het veel stiller dan c-rails op dezelfde ondervloer. Je hoort nu echt de wielen en de kadans van de spoorovergangen.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Gefeliciteerd met de behaalde mijlpaal, Daniël :thumbup:
Nu de zin en energie verzamelen om verder te gaan!  :wink:

Groeten,

Erik.