Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hoe ontwikkelt men een kleinserie-model?

Gestart door Laenderbahn027 dinsdag 19 januari 2016, 14:14:54

Hoe ontwikkelt men een kleinserie-model?
Hallo,

Ik vroeg me af hoe bedrijven als Micro Metakit en Weinert te werk gaan bij het ontwikkelen van hun modellen? Ze zijn kostbaar, jazeker, maar er gaat dan ook een hoop tijd in zitten om deze te ontwikkelen, zeker in geval van Micro-Metakit. Heeft iemand daar wellicht iets van informatie over in de vorm van literatuur, websites, videos? Gewoon om eens te kijken hoe zo'n proces in z'n werk gaat...

Met vriendelijke groet,
William
Re: Hoe ontwikkelt men een kleinserie-model?
Hoi william,

in onder andere dit draadje krijg je misschien een indruk hoe dat gaat.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67480.msg3221624790.html#msg3221624790

Groeten Sander

Railbusfan

Bedankt voor de link Sander, erg interessant. Geeft zeker een indruk hoe het er aan toegaat.  :arrow: :thumbup:
Hoi Sander,

Inderdaad bedankt voor de link! Deze beantwoordt een deel van mijn vragen. Toch handig wanneer je met Autocad uit de voeten kunt zoals Karst. Petje af! Ook heb ik inmiddels al wat gelezen over hoe messing bewerkt wordt. Ook dat is me nogal een klus zeg, poehee. Uiteraard een kwestie van aan beginnen, maar in ieder geval niet iets wat je zomaar doet.

Wat ik me wel nog af vraag: hoe produceert men de messing delen die Karst reeds tot z'n beschikking heeft? Is dat allemaal handwerk, of is er ook zoiets als een "Shapeways voor messing"?

Met vriendelijke groet,
William
hoi,

Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 25 januari 2016, 08:34:12
Wat ik me wel nog af vraag: hoe produceert men de messing delen die Karst reeds tot z'n beschikking heeft? Is dat allemaal handwerk, of is er ook zoiets als een "Shapeways voor messing"?

Via etsen van messing.... zie onder andere BNLS-Werkspoor - Mat '54, spoor 0 en Snake - een Double Fairlie in S en alle andere messing kit-draadjes bij de buren....

Groet Ronald.
Ik ben inmiddels alweer wat verder.

Zo is er inderdaad (minstens) één "Shapeways"-achtige voor messing: de firma Etsprit in Almere. Wanneer je daar een vector-tekening aanlevert (gemaakt met bijvoorbeeld Inkscape (gratis)), zorgen zij dat het geregeld wordt.

Los van het feit dat ik vooralsnog geen idee heb hoe een vectortekening te maken, ben ik al wel een heel stuk verder aangaande het in kaart brengen van hoe je zelf een dergelijk model zou kunnen maken. Wanneer je de originele maten hebt, moet je toch een heel eind kunnen komen.

Groeten,
William
Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 27 januari 2016, 10:20:21
Zo is er inderdaad (minstens) één "Shapeways"-achtige voor messing: de firma Etsprit in Almere. Wanneer je daar een vector-tekening aanlevert (gemaakt met bijvoorbeeld Inkscape (gratis)), zorgen zij dat het geregeld wordt.

Ze etsen een tekening voor je. Net als de snij / plotservice van een fablab of een ander bedrijf voor lasersnijden of watersnijden. Zit er een fout(je) in je tekening dan krijg je die net zo hard in het uiteindelijke resultaat. Kleinserie-fabrikanten zoals Wim Mesu etsen hun dingen meestal zelf. Op het MSM-forum is ook wel wat informatie te vinden :)

Los van het feit dat ik vooralsnog geen idee heb hoe een vectortekening te maken,

Dat is gewoon een kwestie van met een tekenpakket leren werken.

Wanneer je de originele maten hebt, moet je toch een heel eind kunnen komen.

Met goede documentatie begint het.  ;) Dus zoveel mogelijk documentatie verzamelen. Dan heb je het over tekeningen, foto's, enzovoort. Dat is je basis en startpunt. Dan ga je beginnen met het maken van een ontwerp.

Groeten Ronald.
Want als niemand anders altbau-elocs wil produceren...  ;)
Gebruiken ze nog AutoCad?

Met 3d-tekenprogramma's, zoals Solidworks, of Inventor zullen ze nu wel tekenen denk ik. Dat werkt parametrisch en met parts en assemblies, en is relatief snel aan te passen.

Nieuwe modellen kunnen wellicht ook wel gescand worden.

Verder denk ik dat juist hele kleine series in de toekomst juist met 3D-printen het licht zullen zien. 3D-printing van metalen, kunststoffen, bioplastics en zelfs schimmels zijn al mogelijk :-)

Voor de Die Hard! Dit kun je dus ook zelf!