Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Baanmassa vraag

Gestart door v200marklin zaterdag 07 maart 2009, 21:14:54

Baanmassa vraag

Baanmassa vraag
Ik wil op mijn nieuwe baan een ringleiding gaan maken , als volgt :

Rood     - plus hoofdbaan (dubbel spoor)
Zwart   - massa hoofdbaan (dubbel spoor)

Blauw   - plus binnenbaan (dubbel spoor)
Groen  - plus Bruggenspoor (dubbel spoor)
Groen/geel - plus Bovenleiding (dubbel spoor)

Geel - plus lampjes van huisjes/wissels/stootblokken

Kan ik de zwarte massa draad ook zonder problemen als massa voor blauw, groen, groen/geel en geel gebruiken ? n.b. massa van de stootblokjes zit al af fabriek op de railstaaf vast, dus dat lampje pakt zowieso de massa van zwart 8)

Hoofdbaan gaat op de CS1 en de Binnenbaan, Bruggenspoor en Bovenleiding spoor middels 6015 boosters met elk een eigen trafo.

Op deze manier zou ik dus met een 5-polige ringleiding kunnen volstaan :P

Ik hoor het graag.

Mvg Gert
Re: Baanmassa vraag
Freak
gast

Hallo Gert,

Soortgelijke situatie, hier met een Deltabooster i.p.v een 6015 zegt al voldoende. Wat met 1 booster kan is ook met meerdere boosters mogelijk.

http://www.famgerritse.nl/Marklin_Modelspoorbaan/De_voeding/Delta_als_Booster/delta_als_booster.html

http://www.mec-brunsbuettel.de/Delta/Seite1.htm

Let op de bruine draad, bij jouw dus zwart.
Zorg wel dat de retourdraad van voldoende dikte is.

Mvg,
Peter

Peter,

dank voor je bijlagen , duidelijk :P

De voornaamste reden dat ik het vraag is dat ik onder geen beding meer flikkerende lampjes op wissels en stootblokken wil hebben, dus die gaan op de GELE draad, de massa aan de spoorstaaf, die is toch al met zwart verbonden 8)

In mijn oude baan had ik uit gemakzucht soms de plus voor een wissel/stootblok lampje van de baan/middengeleider afgehaald, soms de plus voor een huisje ook i.p.v. op GEEL op aparte oude blauwe 16V trafo's,
met geflikker tot gevolg :(.

M.a.w. zolang de plus van een lampje maar van de GELE 16V komt , maakt de massaaansluiting niet uit 8)

Zo ben ik al bezig met loc-lampen te vervangen door geisoleerde en zodoende ook daar van het geflikker af ben 8)

Maar goed, ik dwaal weer eens af, 5 aderige ringleiding wordt het dus met 1 gemeenschappelijke massa ZWART.

Mvg Gert
Hallo
houd er voor de toekomst wel rekening mee dat voor een cs2 met de nieuwe boosters volgens marklin alle massa's apart moeten zijn aangesloten.

@sjbr

Ik heb de CS1 (wacht op ESU update 8)) en Marklin 6015 boosters, alle massa was op oude baan verbonden, geen enkel probleem mee gehad.

Mvg Gert
japijo
gast

Hallo Gert,
Ziet er prima uit, die verdeling.

Ik heb ook verschillende ringleidingen:
1 - hoofdbaan
2 - schaduwstation
3 - lampjes van scenery en wissels ( drie transf´n )
4 - decoders

De nrs 1 t/m 3: allemaal de zelfde massa.
Ik ben in het bezit van de CS2.

h.gr. Japijo (Jaap)
Hansje
gast

Sorry... v200marklin dat ik inbreek, maar...heeft een ringleiding alleen nut voor een hele grote baan, met veel treinen e.d ??
Ik heb me hier nog niet mee bezig gehouden, zodoende.

Hans.
Aliebengalie
gast

Citaat van: Hansje op dinsdag 24 maart 2009, 08:13:07
Sorry dat ik inbreek, maar...heeft een ringleiding alleen nut voor een hele grote baan, met veel treinen e.d ??
Ik heb me hier nog niet mee bezig gehouden, zodoende.

Hans.

Nee zeker niet,dit geld ook voor kleine banen.
Hoe meer punten je verbindingen maakt , des te minder kans op storingen.

Mvg: Alex
Hansje
gast

Bedankt voor de info Alex  :)

Ik heb nog twee oudere trafo's liggen van 10VA...kan ik daar iets mee, of moet ik echt zo'n dure booster kopen ??

Heeft iemand nog LINKS om het beter te begrijpen.

Ik kan dus mijn schaduwstation...een aparte stroomvoorziening geven, zie ik het dan goed ??

Hans.

Wat in dit draadje ook vermeldenswaard is de manier waarop fabrieksboosters vaak werken.

Als eerste de Editsbooster voor contrast: dit is eigenlijk een simpele audio-eindversterker en om wisselspanningssignalen van + en - 20 Volt te krijgen heeft die een symetrische voeding (plus, nul en min).
het voordeel is dat je een vaste nul of massa hebt.

Aangezien een treinsignaal eigenlijk digitaal is en alleen tussen plus en min schakelt, kan het ook op andere manieren.

Om toch een wisselspanning aan de trein aan te bieden kan je op het punt van schakelen van de puls of blokgolf (de schakelflank) ook elektronisch beide aansluitingen verwisselen en de trein 'ziet' de spanning dan omgekeerd.

hier is maar een enkele voeding voor nodig (a-symetrisch).

Het schakelen kan met de z.g. H-brug. Er zijn IC's voor verkrijgbaar die dat prima kunnen zoals de L298, waarmee je al een simpel 3 Ampere boosterje kan bouwen.

Je moet je dat zo voorstellen: in het liggende streepje van de H zit de motor (of de lokdecoder met alles er aan, in ons geval) en de stroom er door wordt telkens omgeschakeld:
eerst van links boven naar rechts onder, dan
van rechts boven naar links onder.

Dit is de simpelste voorstelling van een booster maar er komt meer bij kijken zodra je ook signalen terug wil sturen vanuit je lok (MFX of Railcom).
Valt echter geheel buiten het kader hier....

@Hans

je kan je schaduwstation middels een booster EN een aparta trafo van spanning voorzien, echter een trafo van 10Va is wel erg weinig, zou er minimaal 1 nemen van 52 va.

Mvg Gert
Hansje
gast

Citaat van: v200marklin op dinsdag 24 maart 2009, 12:41:48
@Hans

je kan je schaduwstation middels een booster EN een aparta trafo van spanning voorzien, echter een trafo van 10Va is wel erg weinig, zou er minimaal 1 nemen van 52 va.

Mvg Gert

Hoi Gert,

Hoeveel boosters heb ik dan wel niet nodig voor mijn gehele baan  :shock:

Overigens ik heb een CS2, welke booster kan ik hierop aansluiten...zonder al te moeilijk te hoeven doen  :)

Ik denk dat ik zo'n 12 wisseldecoders ga gebruiken, en misschien met vier treinen ga rijden...seinen worden opties, en dan heb ik nog een kolenkraan (Märklin) en zo'n kleine kraan voor op de rails zelf..ook digitaal.

Dus een booster is hoe dan ook noodzaak ??

Hans.

Gerard Meeuwisse
gast

Beste hansje

Met een CS II werkt alleen maar met MFX Boosters 60173 van MARKLIN

mvg. Gerard

@Hans,

ik heb een CS1 en werk met 6015 boosters, hoe het met een CS2 moet weet ik niet, maar stel voor dat je via de zoekfunctie even op "booster" zoekt, dan kunnen we hier on-topic blijven  :P

Mvg Gert
Hansje
gast

Zal ik doen...sorry dat ik effe inbrak Gert  :)

Bedankt voor de tip Gerard.

Hans  :wink: