Nieuws:

LAATSTE PAAR EXEMPLAREN! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

Baan van Henk

Gestart door Henk Dijkstra zondag 10 maart 2024, 18:23:40

Re: Baan van Henk
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Ik zie nu ineens een mooie foto van de studio Henk  :thumbup: :thumbup:
Radio blijft erg leuk om te maken, ik heb zelf bij diverse radio stations programma's gemaakt zowel live als eerder opgenomen programma's.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Vanmorgen met vrouw een trein uitgezocht voor mijn verjaardag.
Het is een br 03 geworden met mfx en full sound (mijn eerste)
Vanmiddag mijn oude kamer een laten wand geplaatst.
Morgen de studio verplaatsen na de uitzending.
En als dat klaar is over een baan nadenken.

Leuke plannen Henk, ga het volgen.
Zag dat je Radio maakt, je hebt niet toevallig voor omroep Friesland gewerkt, zo niet dan is dat een naamgenoot

Citaat van: Bert1955 op woensdag 22 mei 2024, 21:02:40Zag dat je Radio maakt, je hebt niet toevallig voor omroep Friesland gewerkt

Nope, niet bij Omroep Fryslan.
Kom wel oorspronkelijk uit Friesland.
Heb de studio al ingericht, komt mijn vrouw zondag langs (radio zondag morgen).
Vertel haar het plan dat ik de treinbaan aan de tegenovergestelde wand wil maken.
Had ik nog geen eens gemeld hier maar ik heb een baan uit Märklin magazine 6/2015 en een Duitser op youtube had hem helemaal dubbel spoor gemaakt.
Die baan is 2.60 x 140 dat past wel maar de deur zit daar naast en zo loop je redelijk krap de kamer in.
Zegt ze waarom doe je de studio niet aan de andere kant (is smaller) treinbaan waar de studio is. Mijn antwoord je wou het opslaande raam beschikbaar houden en met 140 zit je op eind van het raam. Haar antwoord kan nog steeds raam openen en daar heeft ze gelijk in dus ga binnenkort de studio naar de andere kant verhuizen en dan proberen een frame van 260x140 bouwen (verrijdbaar).
Zou blijf je lekker bezig

Groet Henk

Bericht hierboven had ik het over youtube filmpje.

Dit weekend de werkzaamheden in de tuin afgemaakt.
Volgende week de studio naar de andere kant en dan een tafel bouwen nu heb ik dat nog nooit gedaan maar in het Märklin magazine koppelen ze 3 delen aan elkaar dat leek mij ook wel wat.
Lees het meest over vuren hout tenzij iemand een overtuigende reden heeft wat anders te kopen gaan we binnenkort de praxis verblijden.
Gisteren nog bij Grootendorst in Woerden een nieuwe aanwinst geschoord de 29140 mijn eerste trein (buiten de startset) was de 3034 en ik had hier al eens gemeld dat mijn schoonvader ergens rond 2007 die trein digitaal had gemaakt. Ik vroeg toen al om een hoog vermogen ombouw maar het is een soort delta geworden.
Maar de nieuwe ziet er uit als nieuw is ook stuk beter afgewerkt en mijn 2 de mfx sound en dat in een maand , nu maar snel een baan.

Groet Henk

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Henk Dijkstra op zondag 26 mei 2024, 17:54:14nu maar snel een baan.
Dat is eigenlijk de verkeerde insteek. Snel beginnen is goed maar om een goede baan te bouwen ben je wel even bezig. Dat gaat niet zo heel snel.
Om het echt goed te doen moet je eerst de basis van je sporenplan hebben zodat je ongeveer weet waar en hoe de rails komen te liggen. Daarvoor moet je je afvragen  wat je voor soort baan wilt. Vlak of niveau verschillen, beschikbare maten, wel of geen schaduwstation. Zijn zomaar een paar overwegingen.

Een trein moet een doel hebben. Waarom, waarvoor rijdt die trein daar en waar naartoe. Indien jouw doel rondjes rijen is prima. Dan ben je gauw klaar. Een ovaaltje op een tafel en rijden maar. Echter kan ik je verzekeren dat de lol daar na een paar maanden helemaal af is. Dus denk daar nog eens heel goed over na. En bekijk het topic over oude baanplannen eens. Daar staan hele leuke dingen in en worden ook boekjes genoemd die jou verder kunnen helpen. Het aangehaalde Märklin Magazine is er niet om jou verder te helpen maar om die firma te helpen. Zelden zulke slechte ontwerpen en waardeloze tips gezien. Fabrikanten propageren alleen hun eigen producten en jouw plezier is veel minder belangrijk dan hun winst. Zoek een boekje van een collega modelspoorder, daar heb je wat aan.

Laatste post, helemaal mee eens, aan de meeste banenplannen uit het Marklinmagazin erger ik me kapot; slaan nergens op die gedrongen krakelingenbaantjes, al 10 jaar het zelfde...ik heb het abonnement er voor opgezegd. Natuurlijk is het een dilemma: weinig ruimte en toch een mooi en realistisch banenplan maar volg niet de fabrikantenfilosofie.

Citaat van: Baanloos op zondag 26 mei 2024, 18:30:33Natuurlijk is het een dilemma: weinig ruimte en toch een mooi en realistisch banenplan maar volg niet de fabrikantenfilosofie.

Heb 3 maanden baanplannen wezen zoeken youtube filmpjes kijken en kwam op deze omdat hij aan al mijn eisen voldoet.
Maar als jij wat beters weet shoot.

1 max 270 lang
2 dubbel spoor
3 moet (de suggestie wekken) dat er een grote stad is want het station waar door iemand anders aan wordt gebouwd is Freiburg en die is redelijk groot.

Het bovenstaande baanplan voldoet aan alle eisen, waarschijnlijk over een aantal jaren stop ik met radio en pak dan de hele kamer maar tot die tijd zijn dit de punten waar het aan moet voldoen.

Groot gelijk Henk, baan bouwen die JIJ leuk vind. Suggesties zijn wel goed bedoeld.

doe maar een treintje

@citaat inderdaad en aansluitend; vaak zijn (ongevraagde)adviezen leuk als ze aansluiten op jouw idee, maar anders gewoon negeren en lekker je eigen ding doen  :D

Ter verduideling dit is de studio en dit is ruim 2.70 zoals het op de foto staat.
Die gaat naar de overkant en de treinbaan komt hier, tis ook wel wenselijk dat je nog bij de kast kan.

Citaat van: Lobomotion69 op zondag 26 mei 2024, 18:18:36
Citaat van: Henk Dijkstra op zondag 26 mei 2024, 17:54:14nu maar snel een baan.
Dat is eigenlijk de verkeerde insteek. Snel beginnen is goed maar om een goede baan te bouwen ben je wel even bezig.

Ok dat je snel beginnen verkeerd opvatte kan ik begrijpen, ik bedoel na paar maanden kamers verhuizen en de tuin opknappen is het nu tijd voor de hobby.
In het relaas er achter raak je mij compleet kwijt er is een baanplan staat zelf een tekening van de tafel bij.
In het bericht voor de gene waar je op reageert staat een youtube filmpje compleet gebouwd.
Als om wat voor reden het toch wat anders wordt de ruimte blijft 2.60 kan ik de tafel ook voor een ander baanplan gebruiken.

Snel beginnen vat ik niet verkeerd op, zeg ook dat dat prima is. Het snel bouwen is wat ik verkeerd vind, Daar ga je later spijt van krijgen wanneer je niet uitgebreid getest hebt voordat je met de volgende stap verder gaat. Problemen en fouten naderhand nog corrigeren is meestal niet gemakkelijk.

Citaat van: Lobomotion69 op maandag 27 mei 2024, 12:49:32Snel beginnen vat ik niet verkeerd op, zeg ook dat dat prima is. Het snel bouwen is wat ik verkeerd vind.

Begin met een tafel daarna voorzichtig de baan leggen zonder bergen, dan idd tijdje laten lopen dat alles goed werkt.
Tis in principe een project voor als ik met pensioen ga.
Denk dat ik de langzaamste bouwer van het forum wordt tot ik stop met werken  B)

@citaat 
Wedstrijdje doen?   :D

10 jaar is al vrij normaal, denk dat bijna alle banen nooit helemaal af komen.  ;)

zonder fantasie ook geen creativiteit

Laat ik nu alles op alles zetten om de langzaamste bouwer van dit forum te zijn... 🐢🐢
Maar ik ga dan ook geen wedstrijd met mijzelf aan... 🙄

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ik ben in 1988 begonnen, in 2020 overleed mijn echtgenote, in 2022 verhuisde ik naar een appartement, in dat jaar werd ook mijn baan afgebroken door de MSG/Den Bosch, waar ik delen van mijn baan nu weer terug zie. Bij de afbraak was de baan voor 2/3 af.

Het gaat er niet om dat de baan af komt, het gaat om het plezier dat je er aan beleeft.

Groet, Anne W

Citaat van: Anne W op maandag 27 mei 2024, 22:47:07Het gaat er niet om dat de baan af komt, het gaat om het plezier dat je er aan beleeft.
Of om het anders te verwoorden: het gaat niet om de bestemming, maar om de reis er naar toe ;)

@citaat
En daar kun je dan nog aan toevoegen dat de bestemming slechts gekozen wordt om de reis er naartoe te veraangenamen.

Na enige vertraging (zei al dat ik een langzame bouwer was).
Vorig jaar melde dochter dat ze zwanger was mijn vrouw helemaal blij.
Dat hield gelijk in dat ik de helft van de kamer weer kon inleveren laat dat nu precies het stuk zijn waar ik de baan had gepland.
Heb besloten om per April te stoppen met de radio hobby en dat voorlopig op te ruimen.
Ondertussen keek ik veel YouTube filmpjes over treinbanen en kwam bij mmc moba tv.
Daar heb ik een kleine baan gevonden en inmiddels gekocht (baanplan). Kreeg daar wintrack bestanden bij en spoor plan met Märklin nummers.
Maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe je dat moet lezen.
Het baanplan begint op 220 en zakt naar 145 neem aan dat dat cm zijn? Heb een demo van wintrack gedownload maar kan nergens de spanten vinden.
Wie kan mij hier wat duidelijkheid in geven.

Gr Henk

Citaat van: Henk Dijkstra op donderdag 06 maart 2025, 13:27:12maar kan nergens de spanten vinden
Spanten in Wintrack (ik heb versie 9, misschien is het in nieuwere versies wat anders):

Links in de kiesbalk, in mijn versie de zesde van onder, staat een icoontje dat gelabeld is "Spante". Klik hier op.
Teken vervolgens een lijn in het sporenplan op de gewenste plaats (normaal horizontaal of verticaal, maar scheef kan ook).
Kies vervolgens het "3d Ansicht". Als het goed is wordt in het 3d beeld de spant getoond in bruin.
Klik met de muis op de spant. De kleur verandert in bordeaux en onderin komt de spant in zwartwit.
In het menu "Datei" vind je "Spante als DXF speichern" en "Seite einrichten (Spanten)". Via de laatste kunnen de spanten direct afgedrukt worden. Ik gebruik echter de eerste om binnen een tekenprogramma nog wat aanpassingen te doen.

Het baanplan begint op 220 en zakt naar 145 neem aan dat dat cm zijn

Dat moeten mm hoogteverschil (75mm)zijn.

Heb bij mmc moba baanplan Darlingen gekocht had verwacht dat daar ook een bouwplan voor het frame zou zitten.
Nee dus,heb inmiddels alle pas stukjes gekocht maar totaal geen idee hoe ik die 2 frames moet maken. Heb een demo van wintrack op de pc gezet daar wordt ik ook amper wijzer van en omdat het een demo is kan ik ook niets opslaan. Is hier misschien iemand die wel handig is met wintrack die voor mij het frame en de spanten kan uitrekenen? Want ik kom hier niet uit.

Afgelopen zomer is kleindochter geboren en sindsdien heb ik geen kamer meer.
Toch maar de zolder opgeruimd waar ik destijds met jongste zoon de treinbaan had en het orginele baantje weer gelegd.

Update
De bedoeling van mijn treinbaan is constant geweest leren digitale schakelingen en scenery te leren (oefenen)
Dat kan ook prima op deze kleine baan.
Vorige week via een site 4 wissel decoders gevonden en besteld.
De kerstman brengt nog een c5 set.
Nog 5 wissel aandrijving en 2 decoders en alle wissels zijn digitaal. Het is de bedoeling met verjaardag een cs 3 te bestellen en dan de baan in blokken op te delen en zo prutsen we langzaam verder.

Laatst in Lisse 3 tee wagons gekocht, had daar geen passende locomotief voor. Vorige week zag ik een br103 in tee uitvoering en omgebouwd naar 5* hoog vermogen.
Die rijd nu ook rond. Nu nog wachten op de wissel aandrijving.
Woensdag nog naar Hornbach Amsterdam geweest voor xps (om bergen te maken) kon je alleen in extreem grote pakketten kopen.
Hier bij de Praxis hebben ze alleen eps.