Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

LUX Schienenschleifwagen

Gestart door Digibeet zondag 13 maart 2016, 14:28:11

LUX Schienenschleifwagen
Digibeet
gast

LUX Schienenschleifwagen
Wie kan mij de volgende informatie geven:
Sinds 1996 ben ik in het bezit van de Schienenschleifwagen 9010 van LUX-Modellbau. Analoog.
In het binnenste zit a.e.v. de motor met slijprol, oplaadbare batterijen en een printplaatje.
Op dit printplaatje zit o.a. een wit vierkantje met een draaibare instel mogelijkheid.
Waartoe dient deze instelmogelijkheid? De motor blijft met analoge of digitale voeding even hard lopen.
Overigens wil ik de motor op de digitale spanning zetten (loopt dus op volle toeren) of,
indien dit niet goed gaat, er een oude decode tussen zetten
Ben benieuwd naar een antwoord.
Gr. Hans
Re: LUX Schienenschleifwagen

Windhoven

De 9010 zou volgens Lux alleen voor analoge banen geschikt zijn. Bij gebruik op digitale banen kan de elektronica/print (te) heet worden. Vooral bij langdurig gebruik.
Wat betreft de instelmogelijkheid. Zou het kunnen dat deze er voor zorgt dat de rol nog een bepaalde tijd door blijft draaien als de wagon even zonder stroom zit? Zelf heb ik een nieuwere zonder deze instelmogelijkheid.

Uitgerangeerd ;)

Hoi,

Ik heb mijn LUX 9010 voorzien van een ESU 52620 Functiedecoder die middels de blauwe en groene draad een relais aanstuurt waarna de slijprol zijn werk gaat doen indien F1 wordt ingedrukt.

Via Itrain laat ik de slijpwagen aansturen op die momenten waarop ik dat wil.
De 9010 (slijpwagen) en de 8810 (stofzuiger) zijn altijd in bedrijf en worden voortgetrokken door een zware 1200 van Marklin.
De inhoud van de stofzuigwagen spreekt voor zicht en laat zien dat continue meerijden niet voor niets is en heb deze van een ESU locdecoder 56410 voorzien en de zuigkracht ingesteld middels een vaste zware weerstand.

Kleine indruk van het binnenwerk van de 9010 zie de foto.

gr Matje