Nieuws:

Bestel in de Stichting 3rail Shop nu onze 20 jaar Stichting 3rail wagon! Lees de aankondiging en praat mee!!

37626 rijdt digitaal prima maar heeft analoog geen fut meer...

Gestart door Hanzi maandag 26 mei 2025, 20:09:26

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het onderwerp van dit topic zegt eigenlijk genoeg...
Mijn Portfeeders MaK 37626 MFX heeft altijd goed -analoog- gereden. Nu opeens erg langzaam en futloos.
Als ik overschakel op de MS2 rijdt hij probleemloos. Ik heb niets veranderd aan baan en/of instellingen.
Wat kan dit zijn en hoe kan ik dit oplossen? Ik rij gewoonlijk analoog...
Re: 37626 rijdt digitaal prima maar heeft analoog geen fut meer...
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Klinkt of je loc analoog een digitale instelling onthoudt. Heb je op de MS2 bijvoorbeeld iets met de instelling van de maximum snelheid gedaan?
Nee, zoals ik al schreef heb ik niets veranderd.
Digitaal rijdt hij normaal en goed; het ligt dus niet aan motor of aandrijving waarmee de decoder als schuldige over blijft.
Kan je zo'n decoder nog resetten of zo?

EDIT: ik ben er inmiddels achter dat ik de loc met de MS terug kan zetten naar fabrieksinstellingen; dus proberen wat dat geeft.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Resetten was ook mijn eerste gedachte Hans, waarde 8 in cv 8 schrijven.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Het is ook gewoon een functie op de MS2 bij locconfiguratie. Wordt vervolgd.
Reset gegeven en probleem opgelost :thumbup: !
wilde bijna voorstellen kom binnenkort langs en neem hem mee, dan kijken we mee.
fijn dat die weer lekker 'analoogt'

Mooi dat het opgelost is Hans. :thumbup:
Veel rijplezier toegewenst.

Groet Michel
@Hans

In het verlengde van bovenstaande: ik ontving vorige week een gebruikte 30130. Die rijdt digitaal helemaal prima en ik kon alle parameters (V max, V min etc) prima aanpassen met mijn MS. Als ouderwetse treinert heb alleen V max en min aangehouden en vertragingen en dergelijke doe ik niet aan.

Ik ben echter meer van de analoge en daar rijdt het ding gewoon beroerd. Wanneer ik 'gas' geef gaan eerst zijn lampjes met enige vertraging branden en weer wat later trekt het ding twijfelend op. Ik heb nog geen factory reset gedaan (en ben daar ook terughoudend mee) maar lijkt bovenstaande op de klacht die jij had?

Grt! Peter
Bij mij reed hij analoog opeens heel langzaam en zonder enige kracht.
Digitaal prima.
Na reset was probleem opgelost. Ik zou het gewoon proberen als ik jou was, wat heb je te verliezen?
Mijn instellingen :D . Maar je hebt gelijk; gaan we doen. Ik zal hier rapporteren hoe het afgelopen is.
Even een reset gedaan.

Brengt wel iets maar er blijft een vertraging en optrekken wordt ook geregeld. Het directe -waarom ik vooralsnog analoog fijner vind- is er niet.

Grt!

Peter
Ik herken je irritatie dat de loc een beetje een eigen leven leidt, in plaats van braaf te luisteren naar het commando dat jíj hem geeft conform de stand van die rode regelknop op de analoge trafo.
Mijn BR53 heeft ook zo'n hinderlijke vertraging als ik analoog rij. Daardoor geef je al snel te veel gas waardoor de loc wegrijdt met een te hoge beginsnelheid.
Remedie: klein beetje gas geven en even wachten tot de trein gaat rijden en daarna de spanning langzaam verder opvoeren. Er is een soort van Fingerspitzengefühl -om maar eens een mooi Germanisme te noemen- voor nodig.
Gedrag hangt denk ik ook van het type decoder af (?); of er zijn instellingen die ik nog niet heb doorgrond... Sommige andere digitale locs luisteren namelijk wel weer veel directer naar de analoge spanning.

Je beschrijft mijn bezwaar heel goed en het mag nog een keer gezegd: digitaal rijdt het ding echt mooi. Je zou vermoeden dat er veranderbare parameters in die decoder zitten, die dat gedrag bij analoog rijden bepalen. Ik heb Märklin echter niet kunnen betrappen op het verstrekken van informatie, wat dat betreft.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Als je mfx uitleest in een CS 2 of 3 kan je al deze parameters vinden en instellen.
Ah! Dank voor de informatie; ik ben vooralsnog beperkt tot één Mobile station. Ik kan daarmee volgens mij wel schrijven maar weet dan niet wat ik doe.
Als je weet wat voor decoder er in zit kan je wellicht in de bijbehorende CV lijst opzoeken welke waarden je anders moet instellen.
Ja, dat lijkt me ook.

Wat ik ook nog even ga proberen is het 'schildpadje' aan zetten en dan over op analoog. Ik begreep vandaag dat die functie vertragingen uit zet.

Zal hier weer even rapporteren.
De optrek en afremvertraging zijn ook analoog aktief.
Deze zet je digitaal uit met F4 "directe regeling".

Nu heb je in CV13 de mogelijkheid om een functie ook bij analoogbedrijf in te schakelen. Als je dus de waarde 4 in CV13 schrijft is de directe regeling ook analoog aktief.

Eerst CV13 uitlezen en dan 4 bij de uitgelezen waarde optellen. Dit dan in CV13 schrijven.

Bart
Gaan we proberen! Overigens is het zo dat ik digitaal ook alles op 0 gezet heb (vertragingen).

Er zijn ook nog parameters voor de minimale en maximale analoge spanning. Ook redelijk belangrijk. Hiermee stel je de decoder zo in dat de lok gelijk begint te rijden als je de trafo een beetje open draait.

Bart
Dat klinkt als de zaken die we zoeken. Ik kon tot nu toe in het manual geen lijst vinden; publiceert Märklin die gegevens en waar kun je ze vinden?
Dank! Dat ziet er voor mij een beetje intimiderend uit dus ben voor vanavond maar even gevlucht in het repareren van een blikken kruiswissel met kuren; iets wat ik een beetje begrijp.

Maar alle gekheid op een stokje: dat is een aardige lijst. Zit deze decoder nu in alle locs? Mijn 30130 heeft geen geluid bijvoorbeeld en in de documentatie staat alleen een MFX decoder.

De CVs die je noemt zijn eindsnelheden, begrijp ik. Ik zou denken te moeten knutselen met vertragingen. Morgen maar ns kijken; de kruiswissel doet het namelijk weer  :)
Speciale Gast

Nee, want msd3 betekent Märklin sound decoder generatie 3. Vermoedelijk werken dezelfde CV's wel gewoon, er zit waarschijnlijk een mld3 variant in.
Citeerer zit waarschijnlijk een mld3 variant in

Die is ook genoemd in de lijst die Bart verzond, niettegenstaande dat in de naam alleen de mSD3 genoemd is.

Ik moet zeggen dat het kwartje bij mij wat traag valt want berichten die al enkele dagen oud zijn begin ik nu te snappen.
Zo snap ik nu pas het bericht van Bart over F4. Ik probeerde nog niet de CV waarde aan te passen maar ik begrijp nu de functie van F4 ook een beetje.

We proberen verder. Overigens is voor mij een bijvangst dat ik digitaal wat meer begin te waarderen B).
CV waarden per stuk uitlezen en aanpassen lijkt toch niet te kunnen in MS. Ik kan wel kiezen voor CV programmeren, maar daarachter zit voor mij onbegrijpelijke 'gibberish' die niet in lijn is met het manual. Ik wilde CV13 uitlezen en 4 ophogen maar dat lukt me dus vooralsnog niet.
Moet met een MS toch gewoon mogelijk zijn hoor. Ben nu even op vakantie, maar als ik terug ben ga ik ook verder experimenteren met de extra info uit dit draadje.
Speciale Gast

Heb je mfx uitgezet, opnieuw opgestart, de lok opnieuw onder een dcc adres uitgelezen en dan de CV's uitgelezen?
Het korte antwoord is nee. Wanneer ik naar de lijst CVs kijk begint er iets te dagen. Ik zal ns kijken of ik dat voor elkaar krijg.
Speciale Gast

Een mfx lok doet het niet zo goed op dcc CV's als mfx nog aan staat.
Ik begrijp dat ik de loc handmatig moet invoeren. Ik heb de indruk dat MFX dan alsnog 'overruled'. Kan ik dat tegenhouden.
Speciale Gast

Ja. MFX uitzetten.
Het spijt me wanneer ik domme dingen vraag maar hoe doet een mens dat?
Wiki Redactie

Domme vragen bestaan niet. Ik ken de CS3 niet, maar ergens in de menu's moet een optie zitten waarmee je kan kiezen welke protocollen op de centrale actief zijn. Daar zet je mfx uit. Mocht je dat niet helpen dan stel je de vraag opnieuw en gaat een CS3-expert je vast wel verder helpen, OK?

Ik heb wel een handleiding gevonden, maar daarin niet zo snel even gevonden hoe je mfx uitzet:
https://www.muilwijkmodelbouw.nl/images/media/manuals/CS3_Manual_NL_final-lo.pdf
Märklin wil natuurlijk graag dat mfx gebruikt wordt. Daarom zal het niet met dikke letters gedrukt staan, maar uitzetten kan zonder twijfel ergens. Ik heb nog nooit gehoord dat dat niet kan met een CS3.

Het spijt mij dat ik je geen duidelijker antwoord kan geven...
Peytr heeft geen CS-3...
Citaat van: Peytr op dinsdag 03 juni 2025, 15:13:16Ah! Dank voor de informatie; ik ben vooralsnog beperkt tot één Mobile station.
Speciale Gast

Onder menu -> protocol.
Dank voor alle aanwijzingen! Ik heb echter geen CS3 maar een MS. Ik meen dat ik wel een keer handmatig de loc heb ingevoerd, maar MFX zet em dan toch gewoon zoals MFX dat goed dunkt. Het werkt op zich handig tot je iets wilt prutsen.

Elders op het forum las ik dat iemand dat ook zo deed en dan MFX uit zette. Ik zal dit de komende dagen nog ns proberen.

Grt!

Peter
Je moet het MFX protocol in de MS2 tijdelijk uitschakelen. Dan kun je de lok als DCC aanmelden en programmeren.
Als je hiermee klaar bent kun je MFX in de MS2 weer inschakelen. De lok meldt zich dan weer als MFX lok aan.

CV 13 op 4 zorgt dat er geen optrek en afremvertraging is.
CV178 is de minimumsnelheid AC. Deze zou ik op 30 of ziets zetten.
CV179 is de Vmax. Even uitproberen wat je hier leuk vindt.
Tenslotte kun je er nog voor kiezen om CV47 op 0 te zetten. Hiermee schakel je in analoogbedrijf de lastregeling uit. Ook uitproberen of dit bevalt.

Bart
Dank! Ik reageer even wat minder omdat ik geen baan heb liggen (tapijt en tafelrijder) maar probeer het zodra ik gelegenheid heb om weer een spoortje uit te leggen.

Grt!

Peter
Als ik ff tijd heb ga ik dit toch ook nog met de BR53 uittesten.

Citaat van: Bajn-AG op woensdag 11 juni 2025, 11:26:56Je moet het MFX protocol in de MS2 tijdelijk uitschakelen. Dan kun je de lok als DCC aanmelden en programmeren.

Volgens mij had deze specifieke loc nog geen DCC. Aanmelden onder MM2 kan dan wel om de cv's te wijzigen.
We hebben het ondertussen over een 30130 :D Die heeft dcc.
Maar een MS dan weer niet. Ga ervan uit dat MS2 bedoeld wordt.

Bart
Wiki Redactie

Citaat van: Bajn-AG op woensdag 11 juni 2025, 19:36:55Die heeft dcc.
Maar een MS dan weer niet. Ga ervan uit dat MS2 bedoeld wordt.
Mijn MS2 praat wel degelijk DCC. Of bedoel je iets anders?

als er maar een "v" voor op staat

Denk dat Bart de MS1 bedoeld, maar is de 1 vergeten in te tikken  :D  ;)

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.