Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Baanplan versie 6

Gestart door hermanvk zaterdag 27 december 2025, 19:42:12

Re: Baanplan versie 6

Een kleine update vandaag, want op de baan zelf is er eigenlijk zo goed als niets gebeurd.
Wat we (Wim komt nog steeds dagelijks langs - niet vandaag dus ;-)) wel voor mekaar hebben gekregen is alle bovenleiding blokken aangesloten op de daarvoor voorzien transfo, namelijk die 30VA (op 110V), en dat werkt dus prima. Wel hier en daar weerom en nog steeds de bovenleiding verbeteren, want de loc blijft nog regelmatig hangen...  :sad:

En dan plots bij het testen van één van de locs, bleef die constant haperen op een wissel... niet aan de panto. Is het dan de wissel? Dat kan niet want andere locs rijden erover zonder problemen! Dus moest het wel de loc zijn en inderdaad: ergens is deze een vijsje/boutje verloren, maar waar en wanneer.. 🤔
red_Marklin_V6_19_20260413_1.jpg

Gelukkig had ik dus een paar dagen eerder een doosje met M2 bouten, moeren en sluitringen gekocht.
red_Marklin_V6_19_20260413_2.jpg

De reden daarvoor is omdat Märklin (7004) die niet meer levert en dus ging ik op zoek om dan deze set te vinden.
Bouten in een paar lengtes, omdat ik ook niet wist welke ik juist nodig had.. en gelukkig!
Ondertussen weet ik dat ik daarmee bovenleiding aan mekaar kan zetten en dat was de bedoeling.
Trouwens die kwamen nu ook van pas om die loc te repareren... een dikke bonus... :thumbup:

Herman dat kopen van dat doosje enkele dagen ervoor is karma. Het was voorbestemd dat die loc een vijsje ging verliezen en dus... heeft karma ervoor gezorgd dat het op voorraad was.

Luc

BLIJ dat ik analoog RIJ

is de kop van die schroefjes niet te groot/te dik voor de sleperbevestiging? Er hoort een schroefje met verzonken kop in. Maar als het past (en geen kortsluitng of ontsporingen veroorzaakt) dan past het :thumbup: .

@citaat daar had/heb ik zelfs niet aan gedacht.. :roll:
Er ligt zelfs een dotje lijm op, met zo'n heet lijmpistool aangebracht.  :thumbup:
En getest, uiteraard, en die ging netjes over de baan...  :thumbup:

Trouwens bij een andere  "groene" ontbreekt dat ook..

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik denk dat ik er eentje gevonden heb, korter bij huis  ;-)

uxcell uxcell35mm DIN Rail DPDT 8P General Purpose Power Relay AC 24V Coil w Socket

Ik moet nog even uitmeten of de afbraak beltransfo's, die ik hier heb effectief 24V hebben. AC zijn ze zeker... ;-)
En voor zover ik kan nagaan, heb ik zelfs dat voetje niet nodig, want al mijn schakelaars, die ik gebruik hebben gelijkaardige pinnen... en daarvoor heb ik ook onlangs weer zo'n doos
"spade connectors" (geen idee hoe dat in het Nederlands noemt :sad:)
2026-04-15 08.02.10 www.amazon.ca 95cd9e20a988.png

@citaat Even terugschroeven... dat zijn maar 8 pinnen... 🤔
Terug verder kijken... ;-)

@citaat  @citaat Voor zover ik kon nagaan, levert amazon.nl NIET naar Canada.. :sad:

Citaat van: hermanvk op woensdag 15 april 2026, 16:04:40(geen idee hoe dat in het Nederlands noemt:)

Kabelschoenen  :D

Citaat van: hermanvk op woensdag 15 april 2026, 16:04:40geen idee hoe dat in het Nederlands noemt
Zoals @Cor al aangeeft is de algemene term "kabelschoen".
Hier een verzameling van diverse types met de bijbehorende Nederlandse benamingen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

8-polig heeft maar 2 nc/no contacten ipv 4

@citaat vandaar ook mijn "terugschroeven", maar misschien zijn de 8pin in steraanbieding en komt het voordeliger uit er twee te kopen, ipv een 14pin.  :lol:

Niet dus want dan is één adapter allicht niet genoeg als voeding voor het relais.  🤔

En een korte (?) update, of het verhaal van de relais (mv) :lol:
Of ook hoe een ideetje volledig een eigen leven gaat leiden... en voor ongeplande bijkomende bezigheid zorgt.
En ik rij (nog steeds) haast niet met de treintjes.. :sad:

Behalve dan met het testen (zie verder), waarbij er toch nog steeds een panto blijft haken, bij een wissel. Maar met de vers aangekochte M2 schroeven één en ander vastgezet en dat schijnt te werken... :thumbup:

Er zijn nog een paar van die zorgwekkende stukken bovenleiding, die wachten op dezelfde soort reparaties met de M2 schroeven. ;-)
En dan voor morgen en verder: eindelijk die wissels aansluiten...

Hier de twee relais, de draden liggen er nogal rommelig bij - wordt later opgekuist.. ;-)
red_Marklin_V6_16_20260418_relay_3123.jpg

Trouwens: hier moet ook nog wat aan gewerkt worden... ;-)
red_Marklin_V6_16_20260418_relay_3125.jpg 

En zo ziet er mijn controle paneel uit:
Bovenaan: dertien schakelaars, helemaal rechts de hoofdschakelaar, en de twee secundaire, eentje voor de puko's, de andere voor de bovenleiding. De linkse tien zijn de schakelaars voor de bovenleiding blokken.
Daaronder twaalf schakelaars: eentje is een dummy, de andere elf voor de puko blokken. Inderdaad: er is één puko blok meer dan bovenleiding blokken. Voor dat (nog verder uit te breiden blok) had ik geen bovenleiding meer.  :sad:
red_Marklin_V6_16_20260418_relay_3124.jpg

Terug naar het relais verhaal:
Na het volledig aansluiten van alle bovenleiding blokken, bleek ik twee extra schakelaars te hebben en kreeg ik het lumineuze idee om die te gebruiken als hoofdschakelaars, de ene voor de puko's en de andere voor de bovenleiding.
Zo gezegd zo gedaan, en een beetje kabel verlegd, en dan testen. Bovenleiding prima, en sommige van de puko blokken bleven rijden.
:roll:
't Ja: de bovenleiding wordt door slechts één transfo gevoed, de puko's door drie, en daar had ik er dus maar eentje achter de schakelaar aangesloten.:roll:.
En dat was zelfs dubbel gebruik, want er was al een schakelaar ann die transfo aangesloten.
Ik was weer goed wakker... :lol:

Nog wat over en weer geschreven hier op 3rail (mijn versie 6) en @Hanzi vertelde mij dat hij Omron MY4 relais gebruikt(e?), en dat was dus de oplossing. Niet echt volledig, want ik wou puko's en bovenleiding apart kunnen aan- en afzetten, maar goed.
Wat rond zoeken op Amazon, en ja hoor: twee voor een ietsjes meer dan één. Dus gekocht...
En de goede raad van Hans opvolgend: ze kwamen met voetjes.. :thumbup:

Die kwamen snel binnen (twee dagen, dacht ik), maar geen handleiding. En 14 pinnen... En ook internet gaf geen soelaas, en dus was het even uitzoeken, wat eigenlijk ook wel plezant/prettig is.. ;-)

Terug naar het oorspronkelijke idee: één hoofdschakelaar, die beide relais aanstuurt, waarbij de ene de bovenleiding voedt (een beetje overkill) en de andere de puko's. De vrije aansluitingen ga ik later gebruiken voor waarschuwingslampjes.
En zover ben ik dus: de boel is aangesloten, en dat kwam goed uit, want de aansluitingen van de transfo's naar de blokschakelaars was niet echt logisch en dat is nu ook opgelost. :thumbup:

En dan de boel testen was ook weer een uitdaging:
Waarom werkt dat nu niet? :roll:
Transfo's niet ingeschakeld, de hoofdschakelaar stond af, en ook de secundaire stonden niet altijd op aan, en soms waren de schakelaars nog niet aangesloten. Enfin: een lang verhaal ingekort: de hele logica werkt nu wel!!  :thumbup:

Nu eindelijk de wissels nog aansluiten... ;-)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het was weer een leerzaam dagje Herman; fijn dat het je allemaal weer gelukt is :o) !
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Herman,

Er komt best wel wat bij kijken om het allemaal te laten werken maar ook dat hoort nu eenmaal bij de hobby.
Je bent in ieder geval van de straat zeggen ze hier  :)

Nu kun je weer verder met de wissels en ook dat gaat helemaal goed komen.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

@citaat ( @citaat )
Inderdaad: het was allemaal niet zo gepland, maar best wel leutig.
Ik heb nu inderdaad een soort van noodstop -door de hoofdschakelaar op af te zetten-, maar ook de mogelijkheid om de bovenleiding en de puko's afzonderlijk te kunnen uitschakelen...
Wat helemaal niet oorspronkelijk de bedoeling was...  :thumbup:

Je bent in ieder geval van de straat zeggen ze hier  :)
Zeker gekend... :lol: en soms -zij het beperkt- "en weg van de slechte vrouwen" eraan toegevoegd.. :wink:

Citaat van: Degeluidsman op zondag 19 april 2026, 06:40:47Nu kun je weer verder met de wissels en ook dat gaat helemaal goed komen.
En daar zijn ook de eerste stappen voor gezet:
De drukknoppen (die de Märklin kastjes vervangen) hebben nu allen aansluiting met de massa.  :thumbup:
De drie wissels aan de linkerkant (N) zijn bijna alle drie aangekoppeld. Daarna de twee drieweg wissels en de laatste aan de zuidkant...
En dan testen of alles werkt....  :lol:

In het groen, de eerste poging om de DB25 aan te sluiten, in het rood de drukknoppen, alle 16 voorzien van verbinding met de massa - ook via de DB25  ;-)
red_Marklin_V6_19_20260419_DB25.jpg

Het idee is om mijn wisseltafel makkelijk te kunnen loskoppelen van de baan...
Dat speelt ook bij het "controle centrum", maar daar wacht ik nog op die stekker kroonsteen oplossing... mijn broer is daar mee bezig... ;-)

Märklin fahren-ärger sparen

Ha die Herman !

Ik ben weer zo'n beetje bijgelezen en -gekeken en ik kan je zeggen, dat het steeds meer op een echte treinbaan gaat lijken bij jou  ;)
Toch nog , moet ik eigenlijk zeggen, want dat had ik (nog) niet echt verwacht.
Wel dus en ik ben benieuwd, hoe het zich verder ontwikkelt.

Grtz Tony

Herman denkt F1 is even maandje weg, dus maar even mijn eigen F1.  >:-D

Citaat van: Tony op dinsdag 21 april 2026, 00:10:49Toch nog , moet ik eigenlijk zeggen, want dat had ik (nog) niet echt verwacht.
Hallo @Tony : je brengt mij hier even in verwarring, omdat ik niet precies snap wat je bedoelt?  ;-)
Als je dat even wilt uitleggen...  :thumbup:
Al bedankt op voorhand...

Märklin fahren-ärger sparen

Ik heb dus lang gedacht dat je niet veel meer dan rails en een paar trafo's ging gebruiken.
Zoals in het begin. En als ik nu dan die hele batterij trafo's en de rest zie........dat dus  :)

Grtz Tony

@citaat Straks ga je nog schrijven dat ik scenery moet opbouwen.... :lol: :lol: :lol: :lol:
Maar dat terzijde: later nog de andere wissels aansluiten, en dan kan ik locs laten rondrijden - inclusief wat video's... ;-)