En een korte (?) update, of het verhaal van de relais (mv)

Of ook hoe een ideetje volledig een eigen leven gaat leiden... en voor ongeplande bijkomende bezigheid zorgt.
En ik rij (nog steeds) haast niet met de treintjes..

Behalve dan met het testen (zie verder), waarbij er toch nog steeds een panto blijft haken, bij een wissel. Maar met de vers aangekochte M2 schroeven één en ander vastgezet en dat schijnt te werken...

Er zijn nog een paar van die zorgwekkende stukken bovenleiding, die wachten op dezelfde soort reparaties met de M2 schroeven.

En dan voor morgen en verder: eindelijk die wissels aansluiten...
Hier de twee relais, de draden liggen er nogal rommelig bij - wordt later opgekuist..

Trouwens: hier moet ook nog wat aan gewerkt worden...

En zo ziet er mijn controle paneel uit:
Bovenaan: dertien schakelaars, helemaal rechts de hoofdschakelaar, en de twee secundaire, eentje voor de puko's, de andere voor de bovenleiding. De linkse tien zijn de schakelaars voor de bovenleiding blokken.
Daaronder twaalf schakelaars: eentje is een dummy, de andere elf voor de puko blokken. Inderdaad: er is één puko blok meer dan bovenleiding blokken. Voor dat (nog verder uit te breiden blok) had ik geen bovenleiding meer.

Terug naar het relais verhaal:Na het volledig aansluiten van alle bovenleiding blokken, bleek ik twee extra schakelaars te hebben en kreeg ik het lumineuze idee om die te gebruiken als hoofdschakelaars, de ene voor de puko's en de andere voor de bovenleiding.
Zo gezegd zo gedaan, en een beetje kabel verlegd, en dan testen. Bovenleiding prima, en sommige van de puko blokken bleven rijden.

't Ja: de bovenleiding wordt door slechts één transfo gevoed, de puko's door drie, en daar had ik er dus maar eentje achter de schakelaar aangesloten.

.
En dat was zelfs dubbel gebruik, want er was al een schakelaar ann die transfo aangesloten.
Ik was weer goed wakker...

Nog wat over en weer geschreven hier op 3rail (mijn versie 6) en
@Hanzi vertelde mij dat hij Omron MY4 relais gebruikt(e?), en dat was dus de oplossing. Niet echt volledig, want ik wou puko's en bovenleiding apart kunnen aan- en afzetten, maar goed.
Wat rond zoeken op Amazon, en ja hoor: twee voor een ietsjes meer dan één. Dus gekocht...
En de goede raad van Hans opvolgend: ze kwamen met voetjes..

Die kwamen snel binnen (twee dagen, dacht ik), maar geen handleiding. En 14 pinnen... En ook internet gaf geen soelaas, en dus was het even uitzoeken, wat eigenlijk ook wel plezant/prettig is..

Terug naar het oorspronkelijke idee: één hoofdschakelaar, die beide relais aanstuurt, waarbij de ene de bovenleiding voedt (een beetje overkill) en de andere de puko's. De vrije aansluitingen ga ik later gebruiken voor waarschuwingslampjes.
En zover ben ik dus: de boel is aangesloten, en dat kwam goed uit, want de aansluitingen van de transfo's naar de blokschakelaars was niet echt logisch en dat is nu ook opgelost.

En dan de boel testen was ook weer een uitdaging:
Waarom werkt dat nu niet?

Transfo's niet ingeschakeld, de hoofdschakelaar stond af, en ook de secundaire stonden niet altijd op aan, en soms waren de schakelaars nog niet aangesloten. Enfin: een lang verhaal ingekort: de hele logica werkt nu wel!!
Nu eindelijk de wissels nog aansluiten...