Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hoe remslangen monteren?

Gestart door Ad48 maandag 13 juli 2015, 20:18:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe remslangen monteren?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Hoe remslangen monteren?
Misschien een stomme vraag maar heeft iemand een tip hoe je makkelijk rem slangen aan de loks kunt monteren? Ze zijn zo dun en ik krijg ze niet in het gaatje gedrukt, ben bang dat ze afbreken.😟

Gr, Ad
Re: Hoe remslangen monteren?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Hoe remslangen monteren?
Met een pincet gaat dat uitstekend. Anders even het gaatje ietsje opruimen en dan de slang met een minimale druppel lijm vast zetten.

Gr. Charlie
Re: Hoe remslangen monteren?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hoe remslangen monteren?

Hoi Ad,

Als het even kan, doe ik dat met een spits tangetje met een platte bek.
Soms kan ook zo'n zelfde soort tangetje met gebogen bek handig zijn.
Je kunt er makkelijker gedoseerd kracht mee zetten dan met een pincet, is mijn ervaring.

Zorg voor een "lege" omgeving (en geduld) met monteren, zodat wanneer zo'n frutsel wegfloept, je hem nog kunt vinden  :P

Grtz Tony

Re: Hoe remslangen monteren?
En misschien door een vergrootglas/loep kijken !
Re: Hoe remslangen monteren?
Ad,

Om welke loc's gaat het? Bij Roco loc's kun je de remslang met een punttangetje vastpakken en voorzichtig in het gaatje drukken.
Wellicht is het handig om van te voren met een speld met daaraan een drupje secondelijm alvast wat lijm in het gaatje te doen,
om daarna met aandrukken de slangen te fixeren.

Grt, Ronald.
Re: Hoe remslangen monteren?
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Hoe remslangen monteren?
Voor het monteren van de remslangen gebruik ik ook een pincet. Wel heb ik de uiteindes daarvan met een plakbandje omwikkeld, zodat ik geen krassen krijg op de loc krijg mocht ik een keer uitschieten. Verder doe ik een heel klein drupje houtlijm op de remslangen zodat ze vast blijven zitten.

Groet, Marc
Re: Hoe remslangen monteren?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Hoe remslangen monteren?
Het is de nieuwe 1222 lok van Märklin, nr. 37126.
Je kunt bijna niet langs de buffer met een pincet, de remslang schiet steeds weg uit het pincet, dit zegt natuurlijk meer over mij😅. Ik krijg het vierkantje wat aan de remslang zit niet in de bufferbalk gedrukt.

Gr. Ad
Re: Hoe remslangen monteren?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoe remslangen monteren?
Ad, verwijder eerst de koppeling, dan heb je meer ruimte.
Probeer de remslang dwars in de pincet te klemmen en houdt de loc vertikaal vast, eventueel in een doek geklemd.
Je kunt ook eerst een klein stukje tape op de bufferbalk plakken.