Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen

Gestart door Ad48 zaterdag 20 juni 2015, 16:13:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Hoi Ad,
Ook ik weet de oplossing niet, maar misschien helpt het als we op het forum eens nadenken waarom hij het in een stopsectie wél doet!
Is het in de hele remsectie van het sein?
Is het een marklinsein? Als ik het goed begrijp werkt marklin met een gelijkstroomsignaal waardoor de decoder gaat remmen.
Misschien komen we zo achter de oorzaak.
Groet,
Jan
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen

Hallo Jan, het betreft een Marklinsein, nr 76391 met electronica en een Viesmann sein, beide aangesloten op een remmoduul van AJ. Ook bij het Viesmann sein blijft hij roken in de stopsectie. Hij begint te roken zodra hij stil staat.

Gr, Ad



Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Hallo Ad,

Bij de remmodule wordt er voor het afremmen / stoppen een gelijkspanning op de stopsectie gezet. Met een remmodule reageert de decoder anders dan bij een digitaal signaal.

Om te begeinnnen sluit een apart stukje spoor zonder stopsectie aan op je centrale en laat daar je lok op rijden. Kijk vervolgens wat de lok onder diverse omstandigheden zoals rijd en stoppen met en zonder geluid en met en zonder rookgenerator ingeschakeld.
Onder alle omstandigheden moet je lok datgene doen wat je hem opdraagt.


Mvg,
Peter
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Peter, dit kan ik toch doen op een programeer spoor?

Gr, Ad
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Hallo Ad,

Ja dat kan maar het beste is om dat gewoon op de maintrack uit te voeren, dit is je uitgangspunt is waarop je lok normaal moet functioneren.


Mvg,
Peter
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Peter, zowel op het programeer spoor als op de rest van de baan doet de lok alles wat je vraagt, behalve roken.

Gr, Ad
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Ad,
Dat de lok niet rook moet toch echt aan de CV's liggen. Om te programmeren gebruik ik de ESU software Lokprogrammer en daarin doe ik dan de wijzigingen en aan het eind krijg ik een lijst met gewijzigde CV's die veranderd zijn t.o.v. de standaard fabrieksinstelling (was een tip van iemand). Voor jou levert dat alleen voor de rookgenerator :
CV141 =  24
CV142 =  73
CV143 =  16

CV31 = 16, CV32 = 0
----------------------
CV275 =  24
CV278 =  14
CV279 =  18
CV280 =  25

CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV474 =   0
CV506 =   4

Het rare is dat bij jou Aux1 op F10 zit, maar volgens de ESU standaard is dat F8. Ik heb in bovenstaande AUX1 van F8 aangepast naar F10.

Om de lok goed te programmeren zou ik eerst het lok-profiel van Motorola naar DCC wijzigen, daarna de CV's uitlezen en aanpassen en als laatste eventueel weer terug naar Motorola.
Dit zou het toch moeten doen.

m.vr.gr.
Siebe
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Hallo Ad,

Mijn donkerbruin vermoeden is dat er twee functies op 1 Aux uitgang geactiveerd / gedeactiveerd worden.
De reactie(s) die je decoder onder normale omstandigheden uitvoerd doet dit vermoeden.


Mvg,
Peter
Re: Rookgenerator BR 55 rookt!!!
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Rookgenerator BR 55 rookt!!!
Heren, de BR 55 rookt, en hoe! Ik heb vandaag een Seuthe 20 gekocht en erin gezet en hij begon meteen te roken als een gek. Wat een ellende door een (verkeerde?) rookgenerator.

Mag ik alle danken die meegedacht hebben en hun inzet via PB's hebben getoond. Blijft toch vreemd dat een generator van 16 tot 22 volt niet werkt en een van 10 tot 16 volt wel, terwijl de baanspanning 19 volt is.

Siebe, ik had alle cv's ingegeven zoals jij had omschreven en daar deed hij het ook niet op. Toch bedankt voor je inbreng.

Nu nog de cv's instellen van minder en meer rook en alles is weer naar mijn zin.

Prettig weekend allemaal.

Gr, Ad
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Ad,
Dat de 10-16 volt het beter doet dan de 16-22 volt ligt vast aan het feit dat je de massa gebruikt van de lok. Doordat je de functie uitgang gebruikt, krijg je de spanning na de gelijkrichter (op de decoder) maar de voeding is de lok massa en dat is de spanning voor de gelijkrichter. Daardoor krijg je maar een "halve" sinus van de spanning en dan is de gemiddelde spanning lager (halve periode wel, halve periode niets). Gebruik je plus na de gelijkrichter, dan krijg je beide sinussen en is de spanning hoger.
Dit zelfde effect treedt ook op met lampjes op de lok massa, deze branden ook zwakker. Daardoor vervang je ze door "massa vrije"voetjes.
Samengevat:
De plus na de decoder en de functie uitgang -> 16-22 volt
De lokmassa (wordt eigenlijk een halve plus) en de functie uitgang -> 10-16 volt

m.vr.gr.
Siebe
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Goed te vernemen dat je mijn raad ter harte hebt genomen en er een Seuthe 20 hebt ingezet. :thumbup:
Maar, krijg je nu geen problemen met de stopsecties, waar een hoge gelijkspanning op staat?
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Hallo Wim, hij werkt in de stopsectie gewoon door, althans tot nu toe. Ik hoop dat dit geen problemen geeft, anders zou ik hem in de stopsectie af moeten zetten en heb ik weer een probleem. Heb jij geen stopsectie's dan?

Gr, Ad
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Nee, althans geen door een processor bestuurde stopsectie.
Mijn seinen bedien ik op de "ouderwetse" manier. Sein rood: Sectie stroomloos.
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Ad, stopsecties die jij gebruikt werken met een DC spanning, waarop de decoder reageert en afremt.
Je kunt ook met blokken werken en in de blokken bij je station in secties verdelen.
In de eerste sectie laat je de loc afremmen tot een lage snelheid, zodat de loc het station een beetje realistisch binnen rijdt.
En in de tweede afremmen tot stilstand.
Met drie secties ben je nog flexibeler.
Je moet dan wel je locs kalibreren en iTrain , of Koploper o.i.d. gebruiken.
Er zijn hier leden die hier heel veel ervaring mee hebben (Ikzelf nog niet). ;)
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Zal het kwaad kennen dan zoals het nu is?

Gr, Ad
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Ad,

Gewoon de hoeveelheid rook in de stopsectie(stilstand) met de decoder beperken ,dan beperk je het gevaar voor doorbranden ook enorm.
Mvg Robin
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Dan zijn er, voor zover ik begrijp, twéé typen stilstand.
1 - stilstand na regelaar naar nul draaien en
2 - stilstand in stopsectie (hogere gelijkspanning).
Hoe reageert de decoder daarop?
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Robin, ik wil de rook uit zetten zodra de lok stilstaat, dus ook in de stopsectie, dan moet het in ieder geval geen kwaad kunnen volgens mij, want dan is de rook uitgeschakeld.

Wim, nu werkt alles gewoon, nog niets apart ontdekt. Ik dacht dat de decoder dit gewoon aan moest kunnen, na jou opmerking begon ik ook te twijfelen wat de gevolgen zouden kunnen zijn, ik heb geen idee. Ik zit er niet op te wachten dat de decoder doorbrand.

Gr, Ad
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Rookgenerator werkt nu zoals ik wilde. Ingeregeld volgens de regels en cv's die Siebe had opgegeven, de ingestelde cv's weken nogal af van de huidige cv's. Cv 32 stond op 254 en nu op 0 en zo nog enkele meer.

De rookgenerator, Seuthe 20, werkte voluit of de lok nu stilstond, langzaam of hard reed, er was geen verschil. Nu de rookgenerator afgesteld, 278 op 0, 279 op 25 en 280 op 31. Doordat 278 op 0 staat werkt de rookgenerator niet als hij stil staat, wat beter is in de stopsectie waar een hogere stroom is, dit als antwoordt op de vraag van Nobody en het advies van Hero.

Ik ben blij dat het nu eindelijk werkt zoals het hoort.😄😄

Met vriensdelijke groet,

Ad
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
 :thumbup:
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Ik heb dit draadje niet gevolgd maar ik vind het altijd fijn als een probleem is opgelost en de "eigenaar" heel erg in z'n nopjes is . :)
in het pre-pc tijd had je geen forums....hoe deden we het toen  :P
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rookgenerator BR 55 rookt alleen in stopsectie voor seinen
 :thumbup:

Groet
Harald