Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

BR18.4 geluid defect.

Gestart door AlbertJan dinsdag 06 juni 2006, 22:27:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR18.4 geluid defect.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
BR18.4 geluid defect.
Beste forummers.
Ik heb een 2e hands BR18.4 bedrijfsnr. 18473 met FX decoder maar zonder geluid.(volgens verkoper)
Nu heb ik deze op de Märklin loc site nagekeken en nu blijkt deze loc uit de premium startset 29855 te komen en zou dan geluid moeten hebben, n.l. fluit en bel.
Loc opengemaakt, en in de tender zit de geluidsmodule!
Alleen doet ie het niet!(verkoper had dus gelijk)
Is dit zelf te controleren en zo ja, weet iemand dan misschien hoe of waar ik dit vinden kan?
AlbertJan.
BR18.4 geluid defect.
Lid sinds: 2006

offline
BR18.4 geluid defect.
bij ons is de geluidsmodule ook al kappot gegaan na twee jaar. maar bij de E 40 die ook in de startset zit doet het nog wel

mvg tim
BR18.4 geluid defect.
wisselstromer
gast

BR18.4 geluid defect.
Hoi, Albert jan.
Dit is een bekend euvel ( zeg maar gerust een kwaal )van de BR18.
De electronica heeft de geest gegeven en is kostbaar om te vervangen.
Gr.Patrick
BR18.4 geluid defect.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
BR18.4 geluid defect.
Tim/Patrick.
Bedankt voor de info, de verkoper heeft dan gelijk, deze BR18.4 is zonder geluid! :cry:
Dus voor degenen die deze loc met geluid nog willen kopen, voor hoelang doet ie 't nog? :roll:
Toch wel jammer dat je zoveel klachten hoort over de geluidsmodules of geldt dat alleen voor de locs uit de startsets?
AlbertJan.
BR18.4 geluid defect.
Lid sinds: 2006

offline
BR18.4 geluid defect.
Albert Jan , in een eerder draadje hier gelezen dat het niet op vol zetten van het  geluid ( of op de decoder in de loc of met CS ) het geluids gebeuren aanzienlijk spaart . Dit in het begin meteen met onze "geluids" loks gedaan en nog steeds geen problemen . Lost je probleem niet op , maar kan een volgend wel voorkomen .
BR18.4 geluid defect.
Lid sinds: 2006

offline
BR18.4 geluid defect.
hallo, Marklinisten

ik hoor wel eens van hoop mensen dat ze problemen hebben met de geluidsmodule van de Br 18.4  
ik stel voor om iedereen die een klacht heeft van de geluidsmodule in de Br 18.4 mij een persoonlijk bericht te versturen en als we dan genoeg klachten hebben dan naar marklin te stappen. en kijken of we dan gratis reperatie kunnen krijgen.

mvg Tim
BR18.4 geluid defect.
wisselstromer
gast

BR18.4 geluid defect.
Hallo , Tim.
Dat verzamelen van klachten heeft geen zin.
Het fenomeen is bekend bij Marklin over de geluidsmodule van de BR18.
Meestal is het de speaker die het begeeft , in andere gevallen is het ic de boosdoener.
Ze bekijken het dus per geval , dus wel of geen garantie of een deel er van.
Gr.Patrick
BR18.4 geluid defect.
Rogier
gast

BR18.4 geluid defect.
Voor zover ik weet zijn de marklin mfx decoders nagenoeg gelijk aan die van ESU. Als het het speakertje is kan je natuurlijk een ESU 100 ohms speakertje er op aansluiten om het probleem op te lossen..... Die zijn ordegrote 6-8 euro of zo.
BR18.4 geluid defect.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
BR18.4 geluid defect.
Rogier, voor dat bedrag is het een poging waard.
Tim, toch bedankt voor de moeite.
Riender, dit is inderdaad het beste advies zodra je een loc met geluid koopt deze meteen een stuk lager zetten.
Wel heel fijn, zo'n forum met leden die met je meedenken! 8)
AlbertJan.
BR18.4 geluid defect.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
BR18.4 geluid defect.
Corrigeer me als ik geen gelijk heb. Maar ik heb volgens mij dezelfde 18.4 als AlbertJan. Mijne doet het trouwens nog wel goed. Zijn probleem heeft niets met het volume probleem van MFX + Geluidsdecoders te maken.

Dit is een oudere lok met FX decoder en Geluidsmodule die maar 2 verschillende geluidjes heeft. Een hoge en een lage bel/fluit geheel niet te vergelijken met de soundmodules die in de MFX BR50 of V160 zitten. Je kunt volgens mij helemaal niets regelen aan het volume van deze oudere geluiden.

AlbertJan zou je toch niet een poging wagen door eerste met Keutermann te bellen en te vragen hoe en wat? Keutermann kan je toch van te voren gelijk vertellen als er kosten aan verbonden zijn. Ze weten toch precies hoe oud de lok is, dus als het een Marklin bekend probleem is, zal het toch wel opgelost worden. En je hoeft toch niet aan te geven dat je hem hebt overgenomen van iemand dat staat er toch niet op  :wink:

Groetjes,
Brigitte
BR18.4 geluid defect.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
BR18.4 geluid defect.
Hallo Brigitte.
Dat is natuurlijk het beste om eerst even contact met dhr. Keuterman te zoeken en het probleem voor te leggen.
Mocht dit op niets uitlopen of te kostbaar zijn kan ik altijd nog zelf met een speakertje gaan proberen!
Bedankt voor het advies en ik laat het vervolg nog wel horen!
AlbertJan.
BR18.4 geluid defect.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
BR18.4 geluid defect.
Reactie via E-mail van dhr. Keuterman ontvangen!
Ik kan de loc met aankoopnota naar hem opsturen en dan wordt de storing verholpen. :roll:
Verder werd er op het uitvallen van het geluid niet in gegaan.  
Hier wordt ik niet zoveel wijzer van dus ik ga over een tijdje zelf maar eens met een nieuw speakertje aan de gang. :?
AlbertJan.
Re: BR18.4 geluid defect.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: BR18.4 geluid defect.
Vieuwww ik heb hem net verkocht  met geluid!

Groetjes,

Robbert
Re: BR18.4 geluid defect.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: BR18.4 geluid defect.
Hoi Robbert.
Ik hoop voor een goede prijs want, voor zover ik andere reacties lees, wordt een BR18.4 met werkend geluid steeds zeldzamer! :wink:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: BR18.4 geluid defect.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: BR18.4 geluid defect.
130 euries!

Groetjes,

Robbert
Re: BR18.4 geluid defect.
Citaat van: Brigitte op zondag 11 juni 2006, 22:12:51
Corrigeer me als ik geen gelijk heb. Maar ik heb volgens mij dezelfde 18.4 als AlbertJan. Mijne doet het trouwens nog wel goed. Zijn probleem heeft niets met het volume probleem van MFX + Geluidsdecoders te maken.

Dit is een oudere lok met FX decoder en Geluidsmodule die maar 2 verschillende geluidjes heeft. Een hoge en een lage bel/fluit geheel niet te vergelijken met de soundmodules die in de MFX BR50 of V160 zitten. Je kunt volgens mij helemaal niets regelen aan het volume van deze oudere geluiden.

AlbertJan zou je toch niet een poging wagen door eerste met Keutermann te bellen en te vragen hoe en wat? Keutermann kan je toch van te voren gelijk vertellen als er kosten aan verbonden zijn. Ze weten toch precies hoe oud de lok is, dus als het een Marklin bekend probleem is, zal het toch wel opgelost worden. En je hoeft toch niet aan te geven dat je hem hebt overgenomen van iemand dat staat er toch niet op  :wink:

Groetjes,
Brigitte

Brigiite je kan het geluid van bel of fluit zachter zetten.
Re: BR18.4 geluid defect.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: BR18.4 geluid defect.
Oh... wist ik niet, misschien kun je gelijk even melden hoe? Dan weet iedereen dat gelijk.
Re: BR18.4 geluid defect.
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: BR18.4 geluid defect.
Hoi,

Ik heb de BR 18.4 uit de startset nu ruim twee jaar en het geluid werkt nog steeds perfect.
Ik heb wel meteen het volume wat lager gezet. Niet omdat ik wist, dat het dan langer mee zou gaan, maar omdat ik het gewoon te hard vond.
Er zit daarvoor op de geluidsmodule in de tender een potmetertje die je verstellen kan.
Re: BR18.4 geluid defect.
In de lokbeschrijving van lok 37184 staat een potmetertje op de printplaat van de luidspeaker die in de tender zit. De loc decoder zit in de ketel.
Re: BR18.4 geluid defect.
railrunner
gast

Re: BR18.4 geluid defect.
Ja ook de mijne heeft het begeven! Lekker wel, set is 2,5 jaar oud. Misschien 10 keer mee gereden.........
Re: BR18.4 geluid defect.
De mijne begaf het ook na iets meer dan 2 jaar. Maar mijn handelaar heeft dit kunnen laten repareren door Keuterman zonder dat mij geld kostte. Alleen de verzendkosten was ik kwijt. Maar het is een algemeen probleem van deze loc het kapotgaan van de bel en fluit. De luidspeaker is niet voldoende afgeschermd tegen magnetisme en kortsluiting. De decoder zelf blijft wel heel.
Re: BR18.4 geluid defect.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: BR18.4 geluid defect.
Hallo Davy.
Dus alleen het volume lager zetten d.m.v. het potmetertje is niet voldoende, de speaker kan het ook begeven door magnetisme of kortsluiting! :(~
Hoe is dit met jouw BR18 opgelost of is het een kwestie van nieuw speakertje erin zetten? :shock:
Ondertussen heb ik n.l. nog 3 BR18's, omdat ik deze loc zo mooi vind, een groene,blauwe en nog een zwarte en allemaal met geluid (nog wel) en deze wil ik graag met geluid houden! 8)
Ik ben benieuwd,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
   
Re: BR18.4 geluid defect.
Geluid zachter zetten zal zeker helpen.

Ik heb er 2 . Waarbij 1 kapot is alleen bel  en fluit. Nieuw speakertje erin zetten help volgens mij niet. Je kan Keuterman vragen wat je kan doen of anders Marklin in Duitsland.

Elke vrijdag van 18.00 tot 20.00 uur
De Heer G. Keuterman
Tel: 074 - 2664044
E-mail: techniek@marklin.nl.

Märklin Telefon-Service in Deutschland

Technik-, Digital- und Termin-Hotline
Telefon: 07161/608-222
Montag-Freitag von 10.00-12.00 Uhr und 13.00-17.00 Uhr
E-Mail: technikfragen@maerklin.de, digitalfragen@maerklin.de

Ersatzteilberatung
Telefon: 07161/608-286 o Telefax: 07161/608-344
Montag-Freitag von 8.30-12.00 Uhr und 13.00-15.30 Uhr
E-Mail: ersatzteile@maerklin.de

Reparatur-Hotline
Telefon: 07161/608-553
Montag-Freitag von 8.30-12.00 Uhr und 13.00-15.30 Uhr
E-Mail: reparaturen@maerklin.de


Re: BR18.4 geluid defect.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: BR18.4 geluid defect.
Hallo Davy.
Bedankt voor je snelle reactie!
Maar met mijn eerste BR18, de kapotte dus, heb ik al contact gehad met dhr. Keuterman, het antwoord was : opsturen met originele nota ( maar die heb ik niet) en Märklin zal deze gratis repareren.
Maar ik ga een nieuwe poging wagen en dit keer voor informatie van hoe te voorkomen!
Wordt vervolgd!
AlbertJan.
Re: BR18.4 geluid defect.
Vragen aan je handelaar waar je hem hebt gekocht. Maar aan het antwoord van Keuterman kan je al horen dat het een probleem is en dat men coulant is.
Re: BR18.4 geluid defect.
Jan Stoomloc
gast

Re: BR18.4 geluid defect.
Ik heb ook een BR 18.4 met geluid van stoomfluit en van overweg.

Eerst geluid proberen te verminderen via C.S.

Volume stond al op nul!

Lukte hier dus niet. Snapte er niets van. Via dit topic gewezen op de potmeter in de tender.

Daarna geprobeerd via de potmeter in de losse tender. Potmeter naar links gedraaid. Voor mij geen merkbaar verschil in geluidsnivo. Uiteindelijk aan het eind was er wel een rigoreus verschil!
Namelijk helemaal geen geluid meer!  Weer iets terug gedraaid naar rechts en weer hetzelfde  grote geluidsnivo.

Misschien is het volume wel iets verminderd maar voor mij nauwelijks merkbaar.

Inmiddels had ik in een ander draadje een  Z E E R interessante oplossing gelezen van Rook (Re: BR50 MFX Speaker)

Namelijk bij volume geluidsproblemen  weerstandje van 4,7 to 6,8 Ohm/0,5 W
in serie met de luidspreker te monteren!

Dit is een zo waardevolle aanvullling dat ik die  gaarne ook bij deze locomtieven onder de aandacht breng.

Met stoomgroet

Jan
Re: BR18.4 geluid defect.
Jan Stoomloc
gast

Re: BR18.4 geluid defect.
Peter de kabouter

leuke reactie!

En tevens bedankt voor de aanvulling. Ikheb nu gezien hoe ik een  verwijzing voortaan beter en completer kan vermelden.

Met stoomgroet

Jan