Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

St. Martin. Afbraak baan

Gestart door Martijn maandag 13 oktober 2014, 20:09:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Analoge M-rail modelbaan
in de (nabije) toekomst wil ik nog uitbreiden met de volgende twee treinsets

nl. met de Ret 800 (SBB) met sbb rijtuigen en de CCS 800 (krokodil) als goederen loc. ook moeten er meer stomers op de baan gaan komen. Maar ik heb geen haast en je moet dromen blijven houden.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan

Die aankopen en wensen zijn niet mis, Martijn  :thumbup:
Jammer dat het wel mis is met je rug  :( beterschap dus......

En voor ik het vergeet, dat weatheren is mooi gelukt !

Grtz Tony
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Dag Martijn.

Gefeliciteerd met de aanwinsten! :thumbup: Enne ... van die analoge oudjes zijn er (gelukkig) nog zat!
Het verouderen is toch goed gelukt, maar vindt jouw vriendin dat ook wel leuk?
Zij plakt de bouwdoosjes in elkaar en jij maakt het gelijk weer smerig ...  :D
Let wel op dat bij gebruik van gloeilampjes deze warm worden! (of zijn het LED's?)

Groeten,

Erik.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Mooie wensen! Ik hoop dat sparen en wensen samen tot resultaat leiden.

Groeten,
Roel
Re: Analoge M-rail modelbaan
Erik, ik heb leds gebruikt in de huisjes. Mijn vriendin vindt het ook leuk om huisjes in elkaar te zetten. Ze vind wel dat ik ze erg smerig maak! ;)
Re: Analoge M-rail modelbaan
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge M-rail modelbaan
Hallo Martijn,

Even een waarschuwing!! :warning:

Zoals ik al eerder vermelde in #28 gebruik ik ook dezelfde druktoetsen.
Het is mogelijk, dat het plastic kopje er op een gegeven moment uit springt, inclusief het veertje dat eronder zit.

Het gevaar zit hem dan in het dan loszittende kontaktplaatje in het omhulsel.
Dat kan op de kontakten blijven liggen, zodat de wisselspoel onder stroom blijft staan met de bekende negatieve gevolgen.
Ik raad je aan om een CDU-schakeling te gebruiken, zoals vermeld in de Wiki, de 1e schakeling, dan is het gevaar van doorbrandende wisselspoelen niet meer aanwezig.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hallo wil,

Bij de CDU schakeling heb ik begrepen dat je deze op de plek van de wisselaandrijvingen aansluit. Wat ik mij alleen afvraag, de wissels krijgen nu geen wisselstroom meer maar gelijkstroom. Kan dit wel met de conventionele marklin wissels? Ik dacht dat de spoelen alleen op wisselspanning werkten?
Re: Analoge M-rail modelbaan
Als dit het gevaar wegneemt dan zal ik het zeker toe gaan passen. Misschien ook handig voor het schaduw station, aangezien wissels en baanvakken aangestuurd worden met schakelrails
Re: Analoge M-rail modelbaan
Wil Tweeendrie
gast

Re: Analoge M-rail modelbaan
Hai Martijn,

Voor de spoel maakt het niet uit, die wordt zowel met wissel- als met gelijkstroom magnetisch.
Maar het doorbranden van de spoel(en) voorkom je hiermee en dat is geld waard. :)

Als je gelijkstroom zet op een ontkoppelrail, dan ben je het brommen/rammelen kwijt wat je altijd hoort.

Denk er wel aan dat je de CDU aansluit op een aparte trafo (mag er eentje van 10 VA zijn of hogere waarde) en dan de min na de gelijkrichter aan de bruine draad van de rijstroomtrafo.

Groetjes

Wil
Re: Analoge M-rail modelbaan
OK. Dus de min die geschakeld vordt door de pulsschalelaars mag na de schakelaars wel op de gezamenlijke nul van alle rijstrook en verlichtingstrafo's? Ik heb de nul namelijk doorgekoppeld. Ik gebruik al een aparte verlichtingstrafo voor het schakelen van alle seinen en wissels, in theorie zou ik deze hier voor kunnen gebruiken. Of is er een aparte trafo nodig voor enkel de CDU?
Re: Analoge M-rail modelbaan
Even een nieuwe update:

laatst ben ik bezig geweest met het bouwen  en weatheren van wat gebouwtjes voor de modelbaan. zie ook http://forum.3rail.nl/index.php?topic=55755.0

Toen ik met de preisertjes aan het discuseren was, waar het trafohuisje moet komen te staan, kwamen we tot een SCHOKKENDE ontdekking. Alle gebouwen krijgen wel netjes verlichting, maar er is nog helemaal geen elektriciteits Netwerk in het dorp! :O

Natuurlijk wel onder de baan maar ja, het oog wil ook wat. Dus daarom het begin gemaakt met elektriciteitspalen te bouwen.

recept:

- Men neme een halve liter natuurzijn en voeg hier een onsje staalwol aan toe
- Maak wat kachel lucifers op maat en verlijm deze tot een mast
- Boor gaatjes in de liggers, en voor de draad doorvoer
- dompel de mast na vier dagen sudderen in de azijn met staalwol jus
- Laat deze een dag drogen
- maak van een adereindhulsje een lampekap en maak hier een led lampje in
- Soldeer draden aan de led en doe krimpkous om de aders
- bevestig de isolatoren (weerstandjes) en koppelkabels
- kapje op de mast van keukenfolie
- schilderen en daarna testen (of andersom)

Na dit recept aangehouden te hebben, kwam ik tot het volgende resultaat. (let op, volgende beelden kunnen als schokkend ervaren worden) :)


Re: Analoge M-rail modelbaan
Voor de lamp heb ik dus een adereindhulsje gebruikt. Je kent ze wel, die hulsjes die je op een draad knijpt.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Mooi frunnik werk dus.

Er moet straks op meer plekken straatverlichting komen. En niet overal staat een elektriciteitsmast. Dat los ik dan zo op:
Re: Analoge M-rail modelbaan
Door het azijn met staalwol krijgt het hout een verweerd uiterlijk. Ik denk dat dit resultaat mooier is dat met schilderen.

Ok, nu zijn er straks wel palen en is er straatverlichting, maar de preisers maken zich nog zorgen over de energieleverancier. Nu komen er voldoende Bergen op de baan en dus ook stromend water. Een handig idee dus om een waterkrachtcentrale te bouwen...

Hier enige blikken op de bouwplaats:


De staalconstructie wordt gelast
Re: Analoge M-rail modelbaan
En geplaatst:
Re: Analoge M-rail modelbaan
op dit moment worden er een voor- en achtergevel gemaakt door de aannemer en zijn deuren en kozijnen besteld. Ook is er bekeken waar de buitenverlichting moet komen bij de centrale. De stroom wordt straks opgewekt door een rivier die onder de centrale door stroomt. (jaja) Dus aan de achterkant komen ronde toog inlaten om het water binnen te laten.

Ik kan ook een stuwmeer bouwen, maar ik denk dat mijn baan daarvoor te klein is :D
Re: Analoge M-rail modelbaan
Martijn

Origineel concept die elektriciteitscentrale. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Dag Martijn.

Prima resultaat met de serie-matige productie van straatlantaarns :thumbup:
De elektriciteitscentrale vordert ook flink: de schakelverdeling heeft al
vorm gekregen, nu de transformatoren en het hoofdgebouw nog ...

Groeten,

Erik.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan

Hallo Martijn !

Erg leuk en inspirerend project  :thumbup:
Ik kijk vol verwachting uit naar je volgende update..... :P

Grtz Tony
Re: Analoge M-rail modelbaan
De trafo's vorderen ook gestaag. de vorm is er in ieder geval. (straks krijgt alles natuurlijk nog een kleur)

Nu eerst verder met de hoogvermogens lastscheider...
Re: Analoge M-rail modelbaan
De transformatoren heb ik gemaakt van verfroerstokjes, messing schroeven en een paar plastic plaatjes met ribbeltjes. De messing schroeven stellen de isolatoren voor. hier komen de voedingskabels aan...
Re: Analoge M-rail modelbaan
Martijn

Prachtig stukje knutselwerk. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan

Dat gaat lekker zo, Martijn  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Dag Martijn.

Dat gaat de goede kant op! :thumbup: :thumbup:
Grappig: ik herken daar de achterzijde
van Eaton meterkast afdekstrips! :wink:
Goed bedacht en gevonden!

Groeten,

Erik.
Re: Analoge M-rail modelbaan
[quoteDag Martijn.

Dat gaat de goede kant op! :thumbup: :thumbup:
Grappig: ik herken daar de achterzijde
van Eaton meterkast afdekstrips! :wink:
Goed bedacht en gevonden!

Groeten,

Erik.][/quote]

Voor de koelribben heb ik daar inderdaad die eaton strips voor gebruikt. Bij het plaatsen van een groepenkast hou je altijd van die afgesneden reststukjes over. Ik zoek gewoon wat rommel in de schuur.Alles wat ik kan gebruiken hoef ik niet te kopen.

Ben begonnen met het maken van de miniatuur Hoogspannings schakelaars. Dit is wel een heel prutswerkje waar veel tijd in gaat zitten. Maar het gaat wel mooi worden denk ik. Nagebouwd van het origineel. Misschien moet ik de onderdelen eerst schilderen en weatheren, wanneer ik ze klaar heb, alvorens ze vast te zetten. Anders kan ik er misschien niet meer goed bij met een penseel.

Wordt vervolgd...
Re: Analoge M-rail modelbaan
Het is tijd voor een korte opdate:

De elektriciteits centrale heeft al aardig wat vorderingen gekregen. het dak is afgebouwd met gebruik van triplex en fineer. met het fineer heb ik de planken, boeiplankeen en daklei gemaakt.

In de centrale een diorama met meubels en een preisertje gemaakt!

Re: Analoge M-rail modelbaan
De ondergrond waar de centrale heb ik vorm gegeven met modelklei van Faller. Hierna heb ik de opbouw van de centrale geschilderd en daarna de ondergrond. Het houtwerk heb ik op kleur gebracht met een azijn/staalwol mengsel.

daarna heb ik de verlichting aangebracht aan de buitenkant:

3 houten masten met lantaarns
verlichting in het gebouw
verlichting in een schakelkast
een rode waarschuwingslamp op de hoogspannings spanten

van de verlichting heb ik nog geen foto's, maar ik heb de leds getest en het lijkt erg gaaf!

hier een foto van het interieur
Re: Analoge M-rail modelbaan
ik moet de tweede trafo nog afbouwen en de hoogspannings schakelaars. ook moeten er nog een aantal puntjes op de I

maar ja, dat komt vanzelf wel.


Ondertussen gaat de baanbouw ook gestaag verder. De bergbaan is in opbouw!!  In de bergbaan komt een dubbele brug en een spoorwegovergang over dubbel spoor. ik had verleden jaar op een beurs al een automatische overweg gekocht, maar deze moest nog worden uitgebreid voor dubbel spoor. Op de vorige beurs in zutphen heb ik meer contactrails gevonden en via internet heb ik vorige week de laatste contactrails ontvangen.

De hoofdbaan heb ik nu in zijn geheel liggen, inclusief bergstation en bruggen.

Hier een foto impressive:
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Dag Martijn.

Mooie update! Hier kan ik echt van genieten: iemand die z'n fantasie
de vrijheid geeft zonder de realiteit uit het oog te verliezen  :thumbup: :thumbup:
Het resultaat tot nu toe ziet er realistisch uit en de verlichting zal dit
enkel maar fraaier maken.

Toevoeging:
De ruwbouw van het bergtraject ziet er al stevig en degelijk uit, goed bezig!
Tip: plaats bescherming voor de treinen om de draadeinden, maar ook
op de uiteinden van de draadeinden - daar kun je je lelijk aan bezeren!

Groeten,

Erik.
Re: Analoge M-rail modelbaan
op de laatste foto is het plan te zien van de bovenste bergbaan. dit wordt een ovaal met inhaalspoor wat een afzonderlijke baan wordt op het hoogste niveau. De bediening hiervoor komt ook apart van het bedieningstableau en zal vrij sober zijn. dat wil zeggen, met marklin schakelkastjes en niet heel veel poespas.

wel laat ik de treinen automatisch om de beurt stoppen en vertrekken. (onder de berg)
Re: Analoge M-rail modelbaan
op de bovenste baan gaan uitsluitend hele korte treinen rijden. Denk aan een klein stoomlocje met twee donderbussen of twee goederen wagonnetjes. Voor dat ik aan deze bovenste baan ga beginnen ga ik eerst alle elektrische aansluitingen van de hoofdbaan maken, waarna ik deze baan uitvoerig ga testen. :D

Eerst nog twee seinen plaatsen voor het bergstation ;)
Re: Analoge M-rail modelbaan
boven de modelbaan heb ik een tijdje geleden een paar tl armaturen opgehangen voor aanlichting straks.

Op de houten wanden komen straks dunne MDF platen waarop een achtergrond komt. hetzij zelf geschilderd of een poster. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar zelf schilderen, al weet ik niet of me dit mooi lukt. maar na een paar topics over het schilderen van achtergronden gelezen te hebben, durf ik het wel aan.

in ieder geval heb ik vast alle pruttel van de wanden af gehaald, wat er nog hing.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan

....en dan is het tijd voor een korte update...... :-)

Zit hier helemaal weg te dromen, Martijn  :thumbup:
Je hebt er duidelijk zin in !

Grtz Tony
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Leuke baan, mooi schakelpaneel, heerlijk oud materieel EN M-rails met analoge besturing  >:-D :thumbup: >:-D :thumbup: >:-D
Je hebt er een volger bij ;)
Re: Analoge M-rail modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Hallo Martijn.
Bijzonder leuke baanbouw en prachtige zelfbouw scenery! :thumbup:
En dat allemaal met M-rails, analoog en het oude materiaal! :thumbup: :thumbup:
Erg leuk om dit te volgen en nog leuker om te zien dat de "oude vergane glorie" van Märklin weer sterker als ooit naar voren komt.

Veel succes ne plezier met deze bijzonder leuke baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Analoge M-rail modelbaan
hier nog een overzichtsfoto van de central met daarom de lantaarns in beeld. Ook nog een foto van de baan, gezien vanaf het toekomstig station richting de bergen
Re: Analoge M-rail modelbaan
De voorste brug is van kunstof en de achterste is een metalen brug. de keuze hiervoor is eigenlijk uit noodzaak ontstaan. Dit omdat een eindje voor de bruggen een overweg is en over de voorste brug loopt het spoor richting de overweg, dus hier moesten contactrails liggen. Dit kon niet met een metalen brug aangezien daar de rails aan de brug vast zit.

achteraf vind ik het ook wel mooi, twee soorten bruggen, in het echt zie je ook vaak dat er een brug naast een bestaande brug wordt gebouwd.

De kunstof brug heb ik geheel overgeschilderd en vuil gemaakt incl. roestsporen. (niet zo goed op voorgaande afbeeldingen te zien) ook heb ik delen van de brug een grondverf kleur gegeven, want de brug is in renovatie. hier maak ik nog een keer een hangsteiger met schilders bij!
Re: Analoge M-rail modelbaan
Intussen op marktplaats een doos vol seinen en schakelkastjes ed. gekocht. ik moet immers nog twee seinen plaatsen. als dit binnen is kan ik deze bij het bergstation plaatsen en dan moet ik onder de baan alles aansluiten. nu denk ik dat ik dit even uitstel omdat mijn rug nog herstellende is.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Leuke update Martijn. :thumbup:

Re: Analoge M-rail modelbaan
Martijn

Zeer realistische update, in het echt kom je dit ook wel tegen. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Analoge M-rail modelbaan
Iedereen bedankt voor de reacties!

ik ben me alvast een beetje aan het verdiepen hoe ik straks de tunnelportalen moet gaan bouwen. ik zie sommige mensen prachtige portalen van gips of klei maken met steen relief. Zijn hier mallen voor, of moet je deze stenen er zelf in kerfen? Tips zijn welkom!
Re: Analoge M-rail modelbaan
vorige week kreeg ik een schoenendoos vol marklin materiaal thuisgestuurd. deze had ik gekocht op marktplaats. Het was een beetje een verrassing wat er in zou zitten en of het allemaal zou werken.



Eenmaal de doos opgengemaakt te hebben zat er het volgende in:

2 seinen met enkele boom
1 sein met dubbele boom
2 lichtmasten
een aantal masten zonder lantaarn
3 marklin schakelkastjes
stekkertjes
aansluitkabeltjes
draad
koolborstels
div. kleinmateriaal



Ik heb meteen de seinen en lantaarns getest om werking. de lantaarns en de 3 seinen doen het, al is van een van de seinen een lampje stuk. de schakelkastjes zijn helaas niet zo goed meer, maar ja, voor de 35 euro die ik er voor heb betaald mag ik denk ik niet klagen. In ieder geval, ik ben er blij mee!
Re: Analoge M-rail modelbaan
er zitten ook nog een paar onderdelen bij die ik niet thuis kan brengen. het zijn rubberen voetjes. is dit om de rails te dempen of iets dergelijks? wie weet het?
Re: Analoge M-rail modelbaan
Enige vooruitgang geboekt met de aansluiting van het bergstation. De seinen zijn geplaatst en ik ben even bezig geweest om de transformators voor de toekomstige bergbaan een plekje te geven.

Re: Analoge M-rail modelbaan
onder de plank waar de marklin schakelkastjes op komen heb ik ruimte gelaten om bedrading weg te werken en om evt. een universeel ralais kwijt te kunnen.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Nog even bezig geweest met het testen van de overweg en heb de lampjes aangesloten. De overweg schakeld met contactrails, die de nul van de ene rail, via de assen van de trein overbrengt op de andere rail. als de overweg te dicht tegen de bedding van het spoor aankomt dan maakt deze soms onbedoelt contact. Hier zoek ik nog een oplossing voor. verder werkt het zoals het zou moeten.

Tot zover even deze update
Re: Analoge M-rail modelbaan
Citaat van: Martijn op maandag 18 mei 2015, 20:22:57
er zitten ook nog een paar onderdelen bij die ik niet thuis kan brengen. het zijn rubberen voetjes. is dit om de rails te dempen of iets dergelijks? wie weet het?

Dat zijn geluidsdempers voor M-rails. Die moet je onder een rail kunnen steken ter hoogte van het gaatje dat bijna aan het einde van een rails zit.

Groeten,
Roel
Re: Analoge M-rail modelbaan
Martij

Deze rubberen voetjes werken niet echt goed omdat je tussen de rail en de houten ondergrond een vijs hebt zitten en het geluid via de vijs naar het hout gaat.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Dag Martijn.

Citaat van: Martijn op maandag 18 mei 2015, 20:10:58
ik ben me alvast een beetje aan het verdiepen hoe ik straks de tunnelportalen moet gaan bouwen. ik zie sommige mensen prachtige portalen van gips of klei maken met steen relief. Zijn hier mallen voor, of moet je deze stenen er zelf in kerfen?

Om portalen (en meer) van gips te maken zijn er diverse gietmallen in de handel - (zoekfunctie forum :wink:)
Om portalen van klei of andere materialen te maken, zijn geen mallen, maar wel voorschriften: => klik.
In mijn topic heb ik zojuist een post geplaatst over hoe ik van architectenkarton,
grijs karton en m.b.v. bovenstaande voorschriften zelf tunnelportalen maak.  :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Mooie spulletjes heb je binnen gekregen Martijn. :thumbup:
Veel plezier ermee maar dat gaat wel goed komen denk ik. ;)