Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

zwevende Lentebaan

Gestart door modeltreinverzamelaar woensdag 25 maart 2015, 10:37:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: zwevende Lentebaan
Vandaag is het totale plan gereed gekomen, op een aantal kleine dingen na. Maar de treinen rijden; zonder problemen. In principe heb ik nu drie nivo's er in zitten. Ik heb nog wat foto's toegevoegd om het eindresultaat te laten zien. Via het CS2 kan ik op elk van de 3 nivo's de wissels besturen vanuit de layout.
Voorlopig is dit einde bouw periode.
Komende periode ga ik eens nadenken over twee zaken:
1. camera in de lok die meedraait in de bocht. (d.m.v. servo's in een brugschakeling).
2. volledige automatisering van deze baan voor 3-4 treinen.
En omdat de kleinkinderen dat leuk vinden, wellicht ook iets griezeligs langs de baan dat door de lok wordt geïnitieerd.

Groet Nico
Re: zwevende Lentebaan
peterke33
gast

Re: zwevende Lentebaan
Knap gedaan allemaal, mooi helder licht onder je baan. ook goed gevonden, je baan omhoog takelen.
Re: zwevende Lentebaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: zwevende Lentebaan

Mooi resultaat, Nico  :thumbup:

Spannende plannen heb je , dat maakt nieuwsgierig  :P

Grtz Tony
Re: zwevende Lentebaan
Nou hier is dan het eerste probeersel. Ik heb een camera van LOCvision in de BR120 ingebouwd. Waarom deze lok? Wel omdat er genoeg ruimte in was om de zender en het camaraatje in te bouwen en 2) omdat de kap van kunststof is en daardoor nauwelijks hinder geeft aan het antennesignaal van de camera.
Ik heb de camera ingebouwd in het machinistenhuis van de lok. Zeer eenvoudig: het kunststof paneeltje neem je zo los uit de lok, je bepaalt de juiste plaats en maakt er een rond gat in ter grootte (ietsjes minder dus) van de diameter van de camera en klemt de camera er vervolgens in. Het blijft allemaal keurig zitten. Hoeft niets gelijmd te worden als je nauwkeurig werkt.
Vervolgens de voeding aangesloten op de juiste punten (bij de schakelaar van de panthograaf en op het gemeenschappelijk "aardpunt".
Daarna de antenne vastzetten.
Omdat je tot 8 camera's op de ontvanger kan aansluiten moet je, als je meer dan 1 camera gebruikt, de camera een adres geven d.m.v. soldeerverbindingen. Gebruik je 1 camera, dan hoef je verder niets te doen.

Ik heb vervolgens de ontvanger aangesloten, via een scart ingang, op een TV. (zie foto)
De ontvanger heeft twee uitgangen, dus je kan op 2 apparaten tegelijk het beeld zien. Ik zelf gebruik er maar 1.

Zijn er dan geen problemen?
Jawel, bv. hoe leg ik nu het videosignaal uit de ontvanger vast. Ik zie het nu wel op de TV via de scartingang maar zou het ook graag willen vastleggen b.v. via een camera. Wat wel kan is via de camera het TV beeld opnemen, maar dat wil ik eigenlijk niet. Wellicht bied de tweede uitgang mogelijkheden.
Een ander probleem is dat de camera vast zit in de lok: dus niet in de bocht meedraait. Daar moet ik nog iets op bedenken of zijn hiervoor al ideeën? Ik hou me aanbevolen.
Oh ja, ik heb inmiddels mijn kleine schroevendraaiertje weer gevonden, lag ergens verborgen op de baan, maar dankzij het camerabeeld teruggevonden.
Ik heb wat foto's geplaatst van de camera montage in de lok. Helaas geen beelden van de baan omdat ik ze nog niet kan opnemen.

Groet Nico



Re: zwevende Lentebaan
Nog wat plaatjes, nu van de zender.