Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg - twee stap voorwaards en een stap terug
Hallo allemaal,

in de afgelopen weken heeft het werk aan de baan niet stilgelegen. Ik ben bezig geweest met het kopstation. Alles is precies ingemeten en afgetekend op de plaat. Overbodige stukken zijn er afgezaagd. De laatste ontbrekende passtukjes en een wissel zijn aangeschaft. Ook heb ik een aantal standaard rechte rails gekocht om een paar erg oude rails te vervangen. Al met al, één stap voorwaarts.

Bijna elke dag hebben de treinen hun baantjes gereden. Dat gaat (bijna altijd) probleemloos. Dus nog een stap voorwaarts.

Maar als je steeds rijdt zie je toch wel wat kleine mankementjes optreden. Zo heb ik in het schaduwstation 2 relais type 7045 toegepast. Dat zijn van die dingen waar je een draadje door een heel klein oogje moet steken. Een gepriegel, vooral als je niet meer van die hele dunne vingers hebt. Of het door de ouderdom van die relais komt, weet ik niet, maar het draadje wil nog wel eens uit het klemmetje schieten. De draadjes staan niet onder trekspanning, maar misschien komt het gewoon door het trillen van de treinen of een keer stoten tegen de tafel. Uiteraard gebeurt dat dan net als je bezoek krijgt, die de vorderingen wel eens wil bekijken  :D
Ik heb daarom besloten de bovenplaat er weer even af te halen (gelukkig is de elektrische verbinding met stekkerkroonstenen gemaakt, dus demontage is even eenvoudig als bij een modulebaan).

Dan dus maar één stap terug. Ik ga die twee relais 7045 vervangen door één Viessmann relais 5552, waar ik inmiddels goede ervaringen mee heb. Ben even op zoek gegaan naar zo'n relais en dat heb ik inmiddels in huis. Het geeft gelijk even de gelegenheid nog eens goed naar de aansluitingen te kijken.

Ook ben ik bij toeval tegen een Pruisisch lokje T12 aangelopen (model 3103), dat ik maar heb laten binnenstomen. Dat lokje past mooi bij een paar kleine twee-assers en een Postrijtuig. Ik zal daar nog wel een foto van plaatsen.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo beste volgers en andere lezers,


zoals gisteren aangegeven heb ik een paar foto's gemaakt van het Pruisische lokje T12. Een foto laat gelijk wat dingen zien, die je nog een keer moet aanpakken, zoals het dichtmaken van het machinistenhuis met wat zwart karton, zodat je de draden niet meer ziet.
Dit is het lokje:


statiefoto

Het lokje heeft aan de voorzijde 2 lichten. Aan de achterzijde zijn geen werkende lichten. De kleurstelling is vergelijkbaar met die van zijn grote broer, de T18:


grote en kleine broer, T18 en T12

Voor dit lokje heb ik de beschikking over 3 kleine twee-assers van Fleischmann en een postwagon van dezelfde fabrikant. De wagons heb ik van kortkoppelingen van Fleischmann voorzien. Die geven een hele mooie korte koppeling van de wagons. Het lokje heeft nog de bekende Märklin trekhaak koppeling. Daarom heb ik bij één van de twee-assers en bij de postwagon aan één zijde een koppeling met een beugel zitten, zodat de wagons wel gekoppeld kunnen worden aan de lok. De trein:


de trein met postrijtuig en 2-assers

Ik had al iets eerder een T5 lokje aangeschaft, waar een NEM-schacht met Märklin kortkoppeling aan zat. Die kk van M heb ik vervangen door een kk van F. Met 3 goederenwagons krijg je dan een fraai treintje dat netjes kortgekoppeld is. Eerlijk gezegd is een wagon met F kk gemakkelijker uit de trein te lichten dan een wagon met M kk. Twee foto's van deze T5 met goederenwagons:


T5 met goederentrein


close up van de T5

Omdat plaatjes meer zeggen dan veel regels tekst wil ik in de toekomst proberen steeds naast de update over de baanbouw ook een materieelfoto te plaatsen.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg

Mooi spul, Roel  :thumbup:

Karton mét raampje en machinist gaat ook makkelijk bij de T12 en als je dan het stuk onder de ketel nog rood verft ziet het er nog beter uit. De kleur en het revell nummer moeten wel te vinden zijn.
Ik ben trouwens ook fan van die Fleischmann koppelingen, ze zijn ook nog eens veel betrouwbaarder....

Je bent lekker dicht bij het moment van de scenerybouw gekomen, als ik de foto's zo bekijk  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg
Die Fleischmann koppelingen zijn op zich wel goed,
maar je moet geen treinen met die koppelingen lang stallen in een bocht. Dan vervormen die koppelingen.
En staan ze zo krom dat je er niets meer mee kan.

Maar dat is mijn ervaring met de koppelingen van Fleischmann.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg

Bedankt voor de tip, Peter  :thumbup:

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
@Tony, dank voor de tip voor het verder aanpassen van de lok!
Je hebt goed gezien dat ik al een beetje bezig ben met het bovenste niveau, de plaat voor het station. Maar zoals aangegeven wil ik in het schaduwstation nog een en ander met de bedrading aanpassen. Ik ben van plan om dat af te wisselen met het werken aan de stationsplaat. Daar kan ik inderdaad al met een stukje aankleding gaan werken als de rails bij de kopsporen op de juiste lengte zijn afgezaagd, de rails zijn vastgelegd en de bedrading is aangesloten. Een beetje afwisseling tussen het grove, niet zichtbare werk en de aankleding met perrons, station en lokverzorging geeft wat meer energie en je ziet resultaat  :)

@Peter, dat is een goede tip. Ik heb 2 treinen met Fleischmann kk, 1 goederentrein met de ene helft Fleischmann kk en de andere helft Märklin kk, de rest is voorzien van Märklin koppelingen. Gelukkig heb ik maar 1 gebogen opstelspoor als de treinen voor langere tijd stilstaan. Tot nu toe heb ik geen problemen met de Fleischmann kk, maar ik zal er voor zorgen dat zo'n trein niet op dat ene opstelspoor lang overstaat.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2020

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Roel,

Leuk baanontwerp heb je. En mooi materiaal. Op zoek naar een eigen baanplan kwam ik op je draadje en met plezier heb ik hem doorgelezen. Ik heb ongeveer dezelfde afmetingen en ben op zoek naar een oplossing voor het 1ste nivo. Jouw ontwerp geeft me hiervoor zeker inspiratie.

Groeten,
Niels
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Niels,

Bedankt voor je compliment :)

Fijn dat je er inspiratie uit kunt halen. Dat is tenslotte het doel van dit forum. Als je behoefte hebt aan foto's van bepaalde delen dan hoor ik dat wel.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo forumleden,

Het werk aan de baan ligt even stil. Familie, kleinkinderen en een adviesklusje beperken even de tijd voor het werken aan de baan. Ik volg wel de vorderingen van de mede forumleden. Ik zie heel veel voorbij komen. Geweldig om zo veel met rest materialen te doen. Het is ook voor mij een inspiratiebron voor wanneer ik ook zover ben om aan de scenery te gaan beginnen. De modelbaan is een spiegel van de werkelijkheid of van je dromen (utopia), maar je maakt wel keuzes, zoals tijdperk (of niet), dag en nacht (of niet), veroudering (of niet), stoom, diesel, electrisch. Soms zie je dat je keuze iets moois uitsluit (of toch niet, als je droomt 😄), maar vaak zie je voldoening in wat je voor ogen hebt. Sluit je ogen en je ziet je baan in alle glorie. Open je ogen en dan weet je wat je te dien staat. En gelukkig, het hoeft morgen niet af te zijn.

Dus ook mijn baan wordt vervolgd. En ondertussen tref ik ook wat voorbereidingen om weer wat toe te voegen aan de wiki. Als er geen bouwvoortgang te zien is, wil ik de komende tijd ook wel wat foto's van het rollend materieel plaatsen.

Wordt vervolgd.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Forumleden,

Er is momenteel niet zo veel voortgang te melden in de bouw van de baan, dus volsta ik maar met een paar foto's van de fraaie locomotief T18 in 3 uitvoeringen.


De Würtenberger uitvoering (K.W.St.E.)


De Pruisische uitvoering (KPEV)


De Franse uitvoering (SNCF)

Ik zal nog een beschrijving van deze drie mooie (analoge) loks voor de Wiki gaan maken.

baanplan ontwerp
Ik heb in dit draadje diverse keren delen van het baanplan laten zien, maar ontdekte tot mijn verbazing dat ik het WinTrack bestand nooit heb gepubliceerd, althans niet in dit draadje. Daarom voeg ik het voor de liefhebber nu maar toe. Het ontwerp zelf staat op de niveaus 11, 12, 13, 14, 15 en 16. De basisschetsen voor de beveiliging heb ik onder 18 (voor niveau 11), onder 19 (voor niveau 12, 13 en 14) en onder 20 (voor niveau 15 en 16) opgenomen. De gebouwen en perrons vind je onder 21 (voor niveau 12) resp. onder 22 (voor niveau 15 en 16).

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg

In het zwart ziet de T18 er ook imposant uit, Roel !

Het hoeven niet altijd vorderingen aan de baan te zijn, die op de foto komen.
Zeker niet in je eigen topic  :P

Drie van die jongens onder elkaar is een lust voor het oog, trouwens   :thumbup:

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Dag Roel.

Daar deel ik de mening van Tony:
die Fransman Française ziet er prima uit! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Tony,

ja, mooi zwart is ook niet lelijk  :D maar eerlijk gezegd vind ik die KPEV en KWStE in een niet-zwarte kleur toch ook wel héél erg mooi. Daar heb ik er dan ook van elke uitvoering 2 van  :P


Hallo Erik,
Hoewel ze wat zwarter is dan haar Duitse zusjes is het inderdaad een hele mooie dame. Past heel mooi bij een sleep coupé rijtuigen van de SNCF.  ;)

Ik waardeer het dat er meer liefhebbers zijn, die deze locs waarderen.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg - afbraak
De treinen rijden al een tijdje hun basis rondje. De schakelingen van relais en wissels werken over het algemeen zoals bedoeld. Maar er zijn toch af en toe wat kleine ongemakken. Vooral als je eens een belangstellend (aankomend) forumlid op bezoek hebt of als je kleinzoon van ruim 2 verlekkerd opa komt roepen om naar de treinen te kijken. En dan bedoelt hij niet kijken maar rijden! En dan slaat Murphy toe. Dan zit er ineens een los contact in de rode voeding van een sein, waardoor die niet meer werkt. Of valt ineens de verlichting van de wissels uit. Dus ergens een losse verbinding in de gele verbinding. Gelukkig rijdt er dan nog net genoeg om kleinzoon tevreden te laten zijn, maar het voelt niet goed.

Tja, en dan kijk je je stroomschema's en de foto's nog eens na. En weet je waar je de zwakke broeders moet zoeken. En dan zie je ook ineens waar de zwakke plekken in de aansluitingen zitten. Natuurlijk neem je de lessen op dit forum serieus en zorg je voor ringleidingen voor rood, bruin en geel. Maar ja, dan ontdek je ineens dat die ringleidingen niet dubbel uitgevoerd zijn naar de aansluitingen bij de trafo's. En zie je dat de stekkerkroonsteentjes wat kunnen bewegen, waardoor soms ook het contact tussen de twee helften van deze stekkerkroonsteentjes verloren gaat.

Daarom heb ik besloten over te gaan tot afbraak, want ik moet beginnen bij het herstel van de verbindingen in het schaduwstation. :-( . Maar gelukkig kan de schade beperkt blijven  :) Het tweede niveau, het kopstation ligt nog helemaal los en kan voorlopig los van de rest van de baan gebouwd worden. Het eerste niveau heb ik gelukkig als een moduleplaat gemaakt, dus deze is met het loshalen van twee stekkers, een gewoon kroonsteentje en een stekkerkroonsteen gemakkelijk van de onderplaat te verwijderen  :).

Als het schaduwstation weer helemaal open ligt ga ik gelijk nog een aantal wijzigingen aanbrengen. De oude M-relais 7245 gaan weg en worden vervangen door Viessmann 5552. Die is betrouwbaar en beter aan te sluiten. Maar ik haal gelijk alle relais van die plaat af en breng ze onder in een lade, die ik onder de baan monteer. Kan ik later altijd gemakkelijk bij als er wat mee is. En dan ga ik ook gelijk alle draden opnieuw trekken. Sommige "oude" aansluitdraden heb ik verlengd door er een nieuwe draad aan te solderen. Die ga ik allemaal vervangen door een compleet nieuwe draad. Kortom, helaas even wat werk opnieuw doen. Kost helaas wat tijd (ben niet zo'n handige Harry), maar ik hoop de betrouwbaarheid te verbeteren. En Rome is ook niet op één dag gebouwd, dus hoeft mijn modelbaan ook niet binnen een maand klaar te zijn.

Om niet alleen saaie verhalen te moeten schrijven heb ik ook weer een statief voor mijn fototoestel aangeschaft. Mijn oude was door een van de kinderen ergens per ongeluk achter gelaten en nooit meer teruggevonden. Dus kan ik weer beter statische foto's maken. Als toetje daarom maar weer eentje van een van mijn mooiste loc's, de drie uitvoeringen van de T18.


v.l.n.r. uitvoering van de SNCF, de KPEV en de KWStE

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg

Hoi Roel !

Dat hele schakelgebeuren doe ik je niet na, dus zo'n onhandige Harry ben je echt niet !
Misschien een idee, om je renovatie-werkzaamheden ook op de gevoelige pixels te zetten en hier te plaatsen.
Geeft gelijk een extra uitdaging  ;)

Succes gewenst !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hoi Tony,

Bedankt voor je reactie.
Ik zal het renovatiewerk documenteren en hier bijhouden. Is gelijk een stimulans.
Vanmiddag ben ik een tijd bezig geweest om een losgeschoten kortkoppeling van een van de T18'n er weer in te zetten. Wat een gepriegel! Je moet met een tangetje de beide pootjes iets naar binnenbuigen, met je andere hand de koppeling er in duwen en dan ook nog de verende constructie naar beneden duwen. Je hebt drie handen met dunne vingers nodig. Daar zit "Handige Harry" met zijn twee handen met dikke vingers te priegelen  :) Maar ineens is het "floep" en zit ie weer lekker op zijn plek. Vergeten foto te maken :( Nog even bedenken hoe ik dat dan had moeten doen....

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> iTrain en analoog ??
Beste forumleden,

zoals uit het voorgaande blijkt bouw ik een analoge M-rail baan, met relaisbesturing voor een automatisch treinverkeer met 6 treinen tussen 2 schaduwstations (niveau 0 en niveau 1). Dit gedeelte is spoortechnisch en beveiligingstechnisch gereed, hoewel ik nog een kleine vervanging van een paar relais moet uitvoeren.

Op niveau 2 komt een kopstation, dat geheel handmatig bediend gaat worden:



De bediening kan natuurlijk met de bekende drukknoppen gebeuren, maar het zou ook leuk zijn als je in plaats van individuele wissels schakelen ook een rijweg zou kunnen instellen. Ik heb eens zitten kijken op de website van iTrain en krijg de indruk dat dit ook op een analoge baan mogelijk is zonder dat de treinen digitaal rijden. Is mijn veronderstelling juist? En zo ja, moet er dan wat aangepast worden aan de wissels of heb je iets van een schakelbord nodig tussen wissels en computer? Als dit een mogelijkheid is, ga ik mij er zeker verder in verdiepen. Wie geeft raad?

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Dag Roel.

Ik denk dat Tom (forumnaam iTom) je wel verder kunt helpen, er is zelfs een apart topic voor
en ook is er nog een topic voor de  combinatie Koploper en analoog bedrijf. Ook al overwogen?

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Erik,

Bedankt voor de tips. Ik heb even snel een blik geworpen en ga er rustig even naar kijken. Op zich heb ik (nog) geen specifieke voorkeur voor iTrain of Koploper. Ben helemaal een leek op het gebied van digitale besturing. Ik kijk vooral naar het gebruiksgemak voor mijn baan. Wordt zeker vervolgd!

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
eM-Track
gast

Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Roel,
Als ik mij niet vergis kan je met een marklin keyboard hele rijwegen schakelen.
Dit kan dan zonder pc.
Mvg
Geeraard
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Geeraard,

Bedankt voor je tip. Heb je enig idee waar ik meer informatie kan lezen?

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
eM-Track
gast

Re: BoschSpoor in aanleg
Hey Roel
maakt deel uit van het "oude" Märklin digitaal systeem.
Het betreft een 6043 Memory.
Die moet je dan wel aan een central- of control unit hangen (6021 en/of 6036).
Ik weet niet of je dit systeem louter voor je magneetartikels kan gebruiken, misschien wordt heel je baan dan digitaal, moet je misschien eens uitzoeken :)

Mvg
Geeraard
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hoi Geeraard,

Bedankt. Ik ga er induiken!

Groeten,

Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Mooi railplan voor het kopstation. Best ingewikkeld zo te zien. Succes met de bouw!
Re: BoschSpoor in aanleg -> iTrain en analoog ??
De bediening kan natuurlijk met de bekende drukknoppen gebeuren, maar het zou ook leuk zijn als je in plaats van individuele wissels schakelen ook een rijweg zou kunnen instellen.

Kwam volgende topic tegen met diodematrix voor wisselstraat. Is dit wat je zocht?

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=43935.msg792777#msg792777

Mvg Chris
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
@Jorg: bedankt voor het compliment 😄
@Chris: dit is niet helemaal wat ik bedoel. Ik wil eigenlijk met één toets een rijweg kunnen instellen vanaf het eerste wissel tot bijvoorbeeld spoor 2 of 3 of 4. Of voor een lok die moet omlopen van de kop van spoor 2 naar het kopspoor links, of van dat kopspoor naar het lokdepot. Ik bouw het in ieder geval zo dat ik dat met de drukknoppen kan schakelen. Maar dan moet je alle wissels stuk voor stuk bedienen. Ik zoek eigenlijk iets om daar een eerste begin van automatisering mee te maken. Vanaf laptop of iPad in een keer een hele rijweg in te stellen, moet op de een of andere manier mogelijk zijn.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Het is al een tijdje stil geweest met de beschrijvingen van de opbouw van de baan. Dat betekent echter niet dat er helemaal niets gebeurd is. Tussen andere activiteiten door heb ik nog eens goed gekeken naar de resultaten van het eerste "project" van mijn baan, het schaduwstation. In februari (post 113) heb ik al aangegeven dat ik wat problemen had met de schakelingen op mijn schaduwstation en dat ik wat wijzigingen zou aanbrengen. Maar als je de boel toch helemaal weer open hebt liggen, is het misschien ook wel de gelegenheid om wat andere fouten (of ongemakken) ook gelijk te herstellen.

Een detailfoto van het probleemgebied:


De lessen, die ik geleerd heb, en die niet helemaal nieuw zijn op dit forum, zijn:

1. de bereikbaarheid.
Met name het gebied in de witte cirkel blijkt in de praktijk lastig bereikbaar te zijn als er een ontsporing heeft plaatsgevonden. Dat is gelukkig maar heel weinig gebeurd, maar toch....
De oorzaak van die paar ontsporingen liggen in het blauwe gebied.

2. krappe S-bogen vermijden.
In het blauwe gebied ligt een S-boog met een hoekverhouding van 30o. (boogstraal 360 mm, boogsegment 30o). Vooral een drie-assige Trix wagon heeft hier moeite mee.

3. geen schakelapparatuur plaatsen.
In het gebied binnen de gele cirkel liggen twee relais 7245 en een relais 7045. De laatste werkt nog met ouderwetse stekkertjes, die geen probleem geven. Maar de relais 7245 zijn voorzien van klemmetjes en daar laten de draadjes gemakkelijker van los. Alles gaat dus weg uit het schaduwstation en de twee relais 7245 worden vervangen door 1 relais Viessmann 5552.

4. trek nieuwe draden.
In het begin heb ik gebouwd met gebruikmaking van alle nog beschikbare hulpmiddelen. Bij de schakelrails zaten nog draden gesoldeerd afkomstig van mijn baan van ruim 20 jaar geleden. Hetzelfde geldt voor de gemaakte aansluitrails. Die draadjes bleken niet allemaal lang genoeg voor de nieuwe situatie. Dus heb ik de draadjes verlengd. Maar dat is niet overal even goed gelukt, blijkt in de praktijk. Dus ga ik alle draden opnieuw aanbrengen, als één geheel van het aansluitpunt in de baan tot aansluitpunt bij de relais. Het blijkt ook dat ik het verkeerde soldeer heb gebruikt. Ik heb nu (weer) soldeerdraad met harskern gekocht.

5. zorg voor handbediening van de automatische schakelingen.
Het schaduwstation werkt via schakelrails en relais automatisch. Een binnenkomende trein laat die trein vertrekken, die het langst geparkeerd staat, en neemt vervolgens de vrijgekomen plaats in. Dat werkt probleemloos.
Maar ja, je moet een keer het schaduwstation vullen met de treinen. En op een gegeven moment wil je alle treinen uit het schaduwstation kunnen weghalen. Dus ga ik ook zorgen dat ik de wissels en de relais ook via drukknoppen handmatig kan bedienen.

het nieuwe schaduwstation
Bij problemen zoek je naar oplossingen. En het liefst zo simpel mogelijk. En na een beetje puzzelen komt er inderdaad een nog simpelere oplossing te voorschijn: de S-boog gaat weg, het keerspoor komt veel meer naar links, zodat hij helemaal binnen het bereik van "het gat" komt te liggen. Het onderste vrije omloopspoor, schuift naar boven op (= spoor 4) en de onderste 3 sporen worden opstelsporen.
Een binnenkomende trein rijdt normaal de keerlus tegen de klok in en kiest een van de 3 opstelsporen. Wil ik een trein door laten rijden, dan wordt wissel 4 via een drukknop linksleidend gelegd en rijdt de trein de keerlus met de klok mee.

Het nieuwe schaduwstation:


Vanmiddag ga ik beginnen met deze ombouw. Ik zal de vorderingen laten zien.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation

Wow Roel !

Dat kan zo in de wiki  :thumbup:
Duidelijker kan niet !

Succes met de ombouw, grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Hoi Tony,

Dank je voor je enthousiaste reactie. Ik zet het op het lijstje 'to-do voor de wiki' :)

Om gelijk de daad maar bij het woord te voegen ben ik vanmiddag aan de slag gegaan. Allereerst mijn vrouw weer even heel lief aangekeken en over haar bol geaaid  :D. Samen hebben we de plaat met sporen boven het schaduwstation er af getild en even weggezet in mijn werkkamer. Vervolgens ben ik met het bedradingsschema in de hand de draden gaan losmaken. Ook de relais verwijderd. En daarna de sporen en wissels opgebroken, die komen te vervallen of waar de situatie gewijzigd wordt.
Alles schoongemaakt - je ziet toch wel wat stof in het schaduwstation liggen - en vervolgens de nieuwe situatie aangelegd. Wat is WinTrack toch een mooi programma : het past allemaal precies, geen spleetje of passtuk  :thumbup:

Morgen ga ik verder met de bedrading. Twee foto's van het resultaat:

linkerzijde:


rechterzijde:


groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Dag Roel.

Goed doordacht plan gemaakt, om dat vervolgens ook zo uit te voeren, helemaal  :thumbup:
Altijd fijne plaatjes met M-rails, ik weet niet waarom, maar het doet mij toch meer dan C- of K-rails ...

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
sterk bezig Roel  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
@ Erik: bedankt voor het compliment en de duim. Goed voorbereiden kost tijd, maar dat win je later in het speelplezier ruimschoots terug. M-rails heeft toch nog wel iets van nostalgie  ;) , de 'goeie ouwe tijd' toen we nog jong waren  :D

@ eM-track: bedankt voor het compliment en de duim.

werkzaamheden van vandaag
Vandaag heb ik alle draden verwijderd en alle sporen weer losgemaakt. Vervolgens heb ik nieuwe draden van de rol geknipt en gelijk van een label met de functie voorzien. Daarna ben ik met de soldeerbout aan de slag gegaan. En ja, hoor, met het soldeerdraad MET harskern, ging het weer als 20 jaar geleden.  :P :P

De stand van zaken :
rode draad: 2 van de 5 stopsecties en de helft van de normale aansluitingen gereed
zwarte draad: de helft van de aansluitingen gereed
gele draad: gereed
blauwe draad:
(a) wissels: alles gereed
(b) schakelrails: 8 van de 10 gereed

Ik gebruik zwarte draad voor de massa. Officieel is dit volgens M* een bruine draad, maar als je een tikkie kleurendoof bent  8) is het onderscheid tussen rood en bruin bij kunstlicht niet altijd even duidelijk. Dat is wel het geval met zwart en rood. En omdat ik zwart toch nergens anders voor gebruik, is het voor mij dus de kleur voor de massa.

Ik heb vandaag ook wat foto's gemaakt voor de wiki. De schakelrails, die ik gebruik, sluit ik op drie verschillende manieren aan:

standaard aansluiting volgens M*


solderen van de draadjes
Deze oplossing wordt veel toegepast op dit forum. Zeker op plaatsen waar de schakelrails in het zicht liggen, heb je geen lelijke, onnatuurlijke obstakels in de vorm van gekleurde stekkers. Liggen de schakelrails in het zicht, dan leid ik de draadjes door een gat onder de schakelrail of via de zijkant zoals op de foto te zien is. Liggen de schakelrails niet in het zicht dan voer ik de draadjes door de aansluitbus waar normaal gesproken de stekker ingestoken wordt.


stekker aan de binnenkant
Soms is het niet mogelijk om een draadje te solderen. Dan heb je ook de mogelijkheid om een stekker te gebruiken, maar deze aan de binnenzijde te bevestigen. Werkt goed, en blijft ook goed zitten, zeker als je de stekker ietsje wijder maakt.


Morgen ga ik weer verder.

groeten,
Roel


Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation

Hoi Roel !

Het kon zomaar hoofdstuk 3 van het Handboek voor den Moodelbouwer zijn  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Superduidelijke foto's en uitleg !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Hoi Tony,

Hartelijk dank voor je compliment. Ik vind het belangrijk om kennis en ervaring te delen. Ik leer zelf heel veel van jou en van anderen op dit forum, dus vind ik het niet meer dan logisch om mijn 'simpele' oplossingen te delen met anderen. Deels doe ik dat via de wiki, waar ik de laatste maanden regelmatig wat bijdragen aan mag leveren. Maar ook deels via het forum, op mijn eigen draadjes en als tip of suggestie op draadjes van anderen.

En vandaag ben ik vrijwel alleen met draadjes bezig geweest  :D :D, wat minder interessant is voor foto's. Maar ja één plaatje zegt veel meer dan 1000 woorden, dus dacht ik met mijn toepassingen van contactrails er wat sjeu in te brengen.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
hallo mede forumleden,

Vandaag ben ik verder gegaan met de afwerking van het schaduwstation. Inmiddels zijn alle draden gesoldeerd aan de rails resp. contactrails en heb ik alle draden via boekbinders gebundeld.
Even handmatig een sleep van twee- en drie-assige wagons door de nieuwe sporen getrokken. Dat ging goed.

vervolgstappen
Alle draden zijn door de plaat gevoerd. Onder deze plaat komt een ondiepe schuiflade met dubbele bodem. Daar komen alle schakelkastjes netjes op een rij op te staan. Onder de bovenste bodem is er ruimte voor alle draadjes. Deze bovenste bodem is uitneembaar, zodat montage en eventuele aanvullingen of wijzigingen gemakkelijk uit te voeren zijn.
De lade heb ik inmiddels in huis. Moet alleen nog 'even' gemonteerd worden. Voor een echte klusser een fluitje van een cent, maar of dat ook voor mij geldt zal de tijd leren  :D

Als eerste ga ik de draden provisorisch aansluiten om de werking te testen. Gaat alles goed, dan kan de afwerking beginnen. Ik breng rond de keerlus nog een paar houten schotten aan. Mocht er toch nog een keer een trein ontsporen, dan wordt daarmee voorkomen dat de lok en/of de wagons onder de hellingbaan terecht komen.
Is dat gebeurd, dat check ik nog even de onderkant van niveau 1 op losse verbindingen. Daarna kan niveau 1 weer aangebracht worden en zal ik ook de bediening van niveau 1 naar de eerder genoemde lade overzetten.

Een paar foto's om de resultaten te laten zien. Zie ook het allereerste bericht van dit draadje !

zo was het:


en zo is het geworden:


overzicht linkerzijde met keerlus:


overzicht rechterzijde met wisselstraat en hellingbaan:


Ik ben best tevreden met het resultaat tot nu toe.
wordt vervolgd...

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Hallo mede forumlezers,

Vandaag weer een update van de ombouw van het schaduwstation.
Alle functies (schakelrails, wissels, stopsecties) zijn getest op de goede werking. Dat geeft de burger moed!
Daarna heb ik alle boekenbinders vastgelijmd en een ontsporingsgeleiding aangebracht aan de buitenzijde van de keerlus. Mocht er zich ooit een ontsporing voordoen, dan kunnen de locomotief en de wagons niet meer omvallen en onder de hellingbaan terecht komen. Zie de foto:



Dan is eigenlijk de ombouw van het schaduwstation gereed. Ik heb vandaag ook nog even gekeken naar het aanbrengen van een handbediening voor het schaduwstation op het niveau 1. Dat is handig als je de treinen voor wat langere tijd wil opbergen of als je een leeg schaduwstation moet vullen. Nu dat die plaat er toch af is kan ik gemakkelijk de benodigde 4 draden trekken. En gelijk ook nog wat andere draden controleren.

Ik heb vorige week melding gemaakt van de lade met een dubbele bodem voor de bediening van seinen, wissels en relais. Die moet nog onder de baan worden gemonteerd. Ik bleek niet voldoende van die korte, dikke schroeven in huis te hebben, dus daar moet ik morgen nog even achter aan. Wel heb ik alvast de schakelkastjes en relais gemonteerd op de losse bodem en kan ik de verbindingen gaan aanbrengen. Twee foto's voor het beeld:

lade zonder schakelpaneel


lade met schakelpaneel


wordt vervolgd....

groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Roel
Ziet er allemaal heel degelijk uit, ben benieuwd naar het vervolg.
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
De lade met schakelpaneel ziet er goed uit Roel. :thumbup:
Ook de ontsporingsgeleiding ziet er vakkundig uit en ja voorkomen is beter als genezen. :P :P
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Dat ziet er goed uit Roel! Ik blijf je vorderingen over het schaduwstation volgen. Jouw tekeningen liggen hier klaar voor gebruik en ik mag nog...:)
(Ik heb mijn bouwplannen voor mijn schaduwstation vanwege verdrietige familieomstandigheden nog even moeten uitstellen).

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation

Mooi timmerwerk deze keer, Roel  :thumbup:

Van alle markten thuis dus  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
@Jorg : bedankt voor het compliment. Het vervolg zie je hieronder.

@Michel: bedankt voor je waardering.

@Henk: dank je. Ik hoop dat je hier inspiratie uit kunt halen voor jouw schaduwstation. Triest te moeten lezen dat je door verdrietige familieomstandigheden nog even niet aan de slag kunt. Ik wens je veel sterkte toe en zie wel wanneer je zover bent dat je aan de slag kunt.

@Tony: het timmerwerk is door mijn zwager gedaan. Die heeft een timmerbedrijf en maakt keukens op maat. Dus een lade is voor hem een fluitje van een cent.

Vanmiddag ben ik even langs de lokale doe-het-zelf gegaan en heb de juiste schroeven gehaald. Mijn zwager zou de lade binnen 5 minuten hebben gemonteerd. Ik heb er iets langer  :( :( over gedaan. Maar toen mij vrouw met een bakje vers fruit naar boven kwam, was ik net klaar. :D :D En nadat de lade er hing heb ik de tweede bodem met drukknoppen er ingelegd. En natuurlijk even een foto gemaakt:



Zoals je ziet is er linksonder nog ruimte voor een schakelkastje. Die moet ik morgen nog even gaan halen bij het lokale 'snoepwinkeltje'. Gelijk ook maar wat stekkers halen. En dan ga ik het schakelpaneel bedraden.
Dan kan ik nog een check doen van het tweede niveau, de definitieve locatie van de bos kabels van dit niveau naar het schakelpaneel bepalen en de gaatjes boren. Daarna kan niveau 1 weer op zijn plaats terecht komen.

wordt vervolgd!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation

Beter een goede zwager dan een verre neef, Roel  :P

Op woensdagmiddag is het snoepwinkeltje open, weet ook Tony.....misschien tijd om eens lekker te neuzen ?

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Roel

Dikke  :thumbup: voor jou en je zwager.
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Hallo allemaal,

We zijn weer een week verder, dus tijd voor een update.

@Jorg en @Tony: ik zal mijn zwager de complimenten overbrengen  ;).
En ja, Tony, het snoepwinkeltje is niet vaak open maar in de omgeving best wel een begrip, merk ik zo hier en daar op dit forum. Klein maar fijn, zullen we maar zeggen. En als Henk iets niet heeft bestelt hij het wel. In ieder geval heb ik de ontbrekende schakelkastjes en weer de nodige bossen draad in rood, blauw en geel plus een aantal zakjes met stekkertjes in deze kleuren plus nog wat groene en wat witte kunnen bemachtigen. In de afgelopen dagen ben ik bijna elke dag wel even bezig geweest met het monteren van een en ander op het schakelpaneel. Ik ben blij dat ik de schakelingen schematisch heb uitgetekend. Dat helpt wel met het trekken van de draden van punt A naar punt B en het vervolgens aansluiten. En als je bezig bent ontdek je toch nog een vergeten verbinding. Dus ook de documentatie maar weer bijgewerkt.

Ik wil het schakelpaneel helemaal uit de lade kunnen halen als ik het laatste niveau - het grote kopstation - ga bouwen. Daarom werk ik met stekker-kroonsteentjes. Ik heb vandaag de laatste hand gelegd aan alle draadjes op het schakelpaneel, dus alles voor niveau 0 en niveau 1 zit er op en er aan. Het is wel een gepriegel met al die kleine schroefjes en die draadjes in de stekkers bevestigen. Op een gegeven moment krijg je kramp in je vingen, dus dan is het stoppen geblazen. Maar goed, het resultaat:

bovenzijde met bediening voor niveau 0 en 1


onderzijde met bediening voor niveau 0 en 1


En dan natuurlijk plaatsen in de lade:


Ik moet de draden aan de andere kant van de stekker-kroonsteentjes nog aansluiten. Ik heb even zitten puzzelen hoe ik zo'n bos draden een beetje bij elkaar kan houden. Ik denk de oplossing gevonden te hebben. Ik heb een stukje doorzichtige slang gehaald bij de plaatselijke doe-het-zelf. Daar snijd ik een stukje af ter lengte van de afstand tussen de achterwand van de lade en de stekker-kroonsteen en leid de draden daar doorheen. Op deze foto is een proefstukje te zien.



Zo'n stukje slang breng ik ook aan als een soort kabelgoot van niveau 1 naar niveau 0. Mocht er dan in de toekomst ooit eens een trein ontsporen, dan kan die trein geen essentiële draadjes kapot trekken.

Wat staat er verder op het programma:
- stekker-kroonsteentjes vanaf de baan aanbrengen en aansluiten
- test rijden schaduwstation  :)
- plaat niveau 1 weer aanbrengen, aansluiten en testen
- en nog heel veel meer  :D :D :D

wordt vervolgd!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Roel

Allemaal mooi weggewerkt en bijeen gehouden door boekbinders.
Helemaal mijn ding want ga ook zo te werk. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation

Wederom Wiki-Waardig , Roel  :thumbup:

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Hallo Roel,
het ziet er netjes uit, alle eer voor je werk.  :arrow: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Dag Roel.

Een hele slimme oplossing, de draden bundelen met een slangetje.
Ziet er netjes uit zo! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation : de treinen rijden weer !
Dag Jorg, Cees, Tony en Erik. Bedankt voor jullie waardering. Het kost best wat tijd, maar uiteindelijk telt het resultaat!  :) :thumbup:

Vandaag heb ik de contra-stekkers aangesloten. Toch nog een heel gepruts, maar uiteindelijk was de onderbaan aangesloten. Toen de trafo aangesloten en had ik spanning op de baan! De lampen bij de wissels branden. Met een loc even gereden.
Uiteindelijk heb ik 3 problemen gehad.
De eerste was een stopsectie. Daar bleek de rijstroom onderbreking niet goed aangebracht te zijn. Dat was snel hersteld.
Het tweede probleem was een schakelrelais, die soms bleef hangen. Ook die schakelrails is gerepareerd.
Het derde probleem was een van de schakelingen, die niet werkte. Oorzaak bleek een draadje te zijn, dat in het kroonsteentje losgelaten was. Vastgezet en probleem opgelost.

Daarna met 4 locomotieven gereden en alle schakelingen uitgeprobeerd. Dat heb een een klein half uur gedaan, dus heb ik nu wel het gevoel dat het allemaal werkt.



Morgen ga ik alle rails nog een keer goed schoonmaken. Ook ga ik wat wagons achter de locs hangen om te kijken of ook die netjes doen wat de bedoeling is  ;) Dan ga ik nog wat detailfoto's maken voor "het archief" en voor het geval ik op een later moment nog iets wil nakijken of moet aanpassen. Je weet maar nooit bij deze hobby  :D :D

Als dat allemaal naar tevredenheid is gaat de plaat met niveau 1 er op en ga ik de nieuwe verbindingen aansluiten.

wordt vervolgd!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation

Mooi dat dit gedeelte nu goed functioneert, Roel  :thumbup:

Stapje voor stapje naar boven. Als je daar straks aangekomen bent, hoef je je over het technische gedeelte geen zorgen meer te maken en kun je je helemaal op de afwerking storten  :P

Veel succes en plezier bij het verder knutselen, grtz Tony