Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Perronverlichting schakelen met relais 7045

Gestart door Wim_zelf maandag 23 maart 2015, 15:33:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Volgens mij wel, maar in de aansluitrail zijn beide staven verbonden. Digitale rijders, heb ik gezien, gebruiken wat ik aangaf om terugmeldingen mogelijk te maken. In feit kun je wat ik aangeef ook gebruiken als terugmelding of het spoor bezet dan wel vrij is.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Citaat van: molly w op woensdag 01 april 2015, 17:01:08
Volgens mij wel

Dan ben jij denk ik de enige die dat denkt.  :D

Overigens is er wel een rail met een geïsoleerder spoorstaaf, de contactrail, maar die is in dit topic al vaker
voorbijgekomen.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Sorry, excuses, ik bedoel natuurlijk M-rails. Nee, inderdaad met de oude metalen rails kan dat niet. De gewone contactrail is maar 18 cm, het geïsoleerde stuk is nog korter. Lijkt me niet handig daar een heel stationsspoor van te maken.
Ik heb mijn inzending aangepast om volgende lezers niet in verwarring te brengen.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Citaat van: molly w op woensdag 01 april 2015, 17:28:08
Sorry, excuses, ik bedoel natuurlijk M-rails.
Ik vermoed, dat je natuurlijk niet "M" rails, doch "K" rails bedoelt...? ;)
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Zucht. Alwééér.  :O  :? Wil ik het rechtzetten, doe ik het weer fout. Op een of andere manier associeer ik de kunststof rails zonder bedding telkens met M. Waar ik dat vandaan heb ... dat weet Joost vast.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Optie 4:
zoals al eerder voorgesteld:  4 reedcontacten 2 evenwijdig aan de rechter en 2 evenwijdig aan linkerspoorstaaf; magneet links of rechts onder wagon en verlichting schakelt aan/uit met rijrichting
alle ingewikkelde alternatieven niet nodig.

Cees
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Klopt. Maar bij gebruik van 2 of meer treinen en één verlichting kan elke trein de verlichting aan of uit zetten, ook als er nog een andere trein staat. Reed-contacten, schakelrails of korte contactrails geven namelijk een korte puls, dus een moment-opname maar geen permanente informatie over het al dan niet bezet-zijn.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Dan moeten we dus een grapje uithalen door een extra relais te gebruiken, krijgen Wim/Calvin toch gelijk
want dat heeft hij al eerder aangegeven !
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Het enige wat je kan doen bij m-rails als je niet met schakelrails wil werken ivm twee treinen zoals iemand hier voor al aangaf
en contact rails te kort zijn het zelf maken van contact rails via het KISS van mon
zie ook mijn draadje "Schielo" daar werkt het ook

Gr Ed
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Het basisprincipe van de vraagstelling doet denken aan een thema in een oud M* seinboek uit de jaren '60:


Laten we even teruggaan naar dit schema:

Citaat van: Wim_zelf op donderdag 26 maart 2015, 16:29:45
Misschien maakt dit iets duidelijk.


Dat bleek niet te werken door een defecte schakelrail. En dat stadium was opgelost.
Daarna kwam het commentaar: en wat dan te doen bij tweerichtingverkeer?
Het is dan ontoereikend om alleen maar de tegenrichting antiparallel te schakelen.
Want dan kan de ene trein de andere in het donker zetten.

Dat laatste is alleen altijd waar bij een inhaalspoor, niet altijd bij een trein die in tegenbeweging rijdt.
En bij een inhaalspoor (twee treinen verlaten station in dezelfde richting) moet je kiezen voor een hulprelais; bij een passeerspoor (de ene trein rijdt met de klok mee, de andere er tegen in) is dat niet altijd nodig.

Altijd en niet altijd: daarmee bedoel ik dat je bij een passeerspoor analoog meestal treinen tegelijkertijd laat vertrekken. Alleen als je dat niet doet, heb je bij een passeerspoor ook altijd een hulprelais nodig.

Dat hulprelais is nodig om vast te stellen of er nog een trein aanwezig is in het station. En dat wil zeggen dat het hoofdrelais de schakelpuls voor AAN, en de schakelpuls voor UIT krijgt via het hulprelais (ook een bistabiel relais, 2 gescheiden stroomkringen, dus een andere 7245).

Daarmee verplaatst de discussie zich naar de aansturing van het hulprelais.

Ik ben nieuwsgierig naar wat Wim en Calvin uiteindelijk gedaan hebben aan hun probleem.
En hoe hun oplossing blijkt te werken.