Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe

Gestart door Mon vrijdag 15 februari 2013, 11:16:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Ik moet binnenkort een (hele) grote M-railbaan automatiseren.
Het is de bedoeling met Koploper te rijden en Edits terugmeldingen (zeg maar S88) te gebruiken. Honderden...
Alle rails liggen er al...hoe begin je daar nu aan...?

Ik heb al een en ander opgezocht en uitgeprobeerd, maar 't is mij allemaal veel te ver gezocht, ik ben nogal voor het KISS principe :-)

Dan maar zelf iets bedacht, wat je zelf doet, doe je beter, zeggen ze toch altijd :-)

Ik ben al bij al tevreden van mijn experiment, dus wil ik het wel met jullie delen, misschien ziet iemand anders er ook iets in.

Wat heb ik gebruikt?
een M-rail :-)
een rolletje doorschijnende bureau tape (niet omdat hij doorschijnend is, maar omdat hij dun is en isoleert)
een rolletje zelfklevend aluminium (omdat het geleidt)
een schaar
en een fris pintje om het werken wat aangenamer te maken :-)

Werkwijze:
de rails blijven rustig liggen waar ze al liggen, dat is uiteraard de bedoeling
kleef een strookje dun plakband op de zijkant van een M-rail, tot net over de railstaaf, om dienst te doen als isolator
kleef daar over een strookje zelfklevend aluminium
maak daar een dunner strookje aluminium tape aan als 'aansluitdraad' dat door de tafel kan gevoerd worden naar een lusterklem/suikertje/kroonsteentje, of hoe noemen de Hollanders dat?
hé, en 't is al klaar :-)
en mijn pintje is nog niet eens leeg...

Omdat plaatjes vaak meer zeggen dan praatjes wordt natuurlijk het nodige beeldmateriaal bijgevoegd.
Een filmpje:

En hier onderaan nog wat foto's.

En omdat alles beter kan, is er hier ook wel iets aan te verbeteren :-)
De tape is heel dun en als je er goed over wrijft kun je zelfs de imitatie bielzen en zelfs ballast er door wrijven, leuk, met de verfspuit of penseel (KISS) werk je achteraf zelfs in de zichtbare gedeelten alles weg, maar... dan moet je wel eerst de 'haakjes' waarmee de spoorstaaf vastzit wegslijpen, die zijn zo scherp dat ze door de isolatie prikken, en dat willen we natuurlijk niet
Je kunt de contactrail zo lang maken als je maar wilt, maar dan koop je beter smalle tape die dan in de lengterichting op de staaf wordt geplakt.
En de perfectionisten nemen misschien koper tape ipv aluminium tape, maar dat vind ik minder mooi, en met de alu tape zal de S88 het ook wel gezien hebben als er iets passeert.

Waar koop je zelfklevend aluminium of koper?
Ik heb een rol gebruikt die over gebleven was van isolatiewerken aan het huis, waar het dampscherm van de isolatie mee dichtgekleefd wordt ('t voordeel dat er verbouwingswerken aan de gang zijn)
Zelfklevend koper op rol verkopen ze in zaken waar ze materiaal heben om glasramen te maken (je kunt daar aan solderen) en adressen vind je ook wel op forums van slotcars, daar gebruiken ze dat als stroomgeleiders in zelf gemaakte racebaandelen.

En ik heb de rails nadien eens stevig met een Roco railgum opgekuist om te proberen of het zaakje bestand is tegen reinigingswagens en daar ben ik wel gerust in, die tape is echt heel slijtvast. 't Ja, als het bestand is tegen racewagens...

Zo, en nu allemaal aan de slag :-)

O ja en nog iets, 't kan zelfs nog eenvoudiger! Dat pintje heb je niet per se nodig :-)
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
 :eek: :eek: :eek: Dat is nog eens goed bedacht! Dat ik daar niet eerder ben opgekomen :O



groeten Dylan
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Citaat van: minitreintje op vrijdag 15 februari 2013, 12:18:59
Dat ik daar niet eerder ben opgekomen
Weet je waarom? 't Is gewoon te simpel :-)
KISS hé.
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
De beste ideeen zijn de eenvoudigste ideeen. Wat een supervondst.
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Inderdaad, Mon... Dit is een stichtend voorbeeld van Keep It Simple and Stupid.   (en stupid dan niet in de negatieve betekenis, maar gewoon zo voor de hand liggend dat je der niet meteen op komt).

Ik heb zonet inspiratie gekregen voor een aantal dingen op mijn baan.  En het leuke is dat je het ook op C rails kan toepassen...     Ik vraag me alleen af hoe lang dit gaat "houden" alvorens het los komt, want die lijm van plakband is niet altijd het beste hecht middel op metalen rails.     Toch de moeite van het proberen waard !!


Laat dat pintje er toch maar bij, dat maakt het geheel wat aangenamer, zeker als je er veel moet maken :-)
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Briljant.
Geen ander woord voor.
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Veertig jaar geleden maakte ik een bovenleiding met dit kleefband op board in een tunnel.
Je weet wel, zo'n plek waar je vergeten bent bij de bouw met de bovenleiding rekening te houden,
en natuurlijk doet die stomme pantograaf niet wat hij moet doen: hij veert hardnekkig rechtop.

Dat stukje board heb ik nog steeds.
En het alu zit nog steeds erop vast.

Om maar aan te geven hoelang het goed kan blijven gaan.
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Citaat van: Jan22 op vrijdag 15 februari 2013, 14:49:50
Veertig jaar geleden maakte ik een bovenleiding met dit kleefband op board in een tunnel.
Dat stukje board heb ik nog steeds.
En het alu zit nog steeds erop vast.
Ha, een ervaringsdeskundige :-)
Dat is heel goed nieuws! Want een duurtest heb ik natuurlijk nog niet kunnen doen.
Maar waarom heb je dat niet eerder gezegd :-)
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Die Scotch Magic tape krijg ik er (tot mijn verbazing) bijna niet meer af...
Ik weet natuurlijk niet wat het na verloop van tijd doet...
Maar er zijn misschien betere alternatieven, zoals bijvoorbeeld lak inderdaad.
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 15 februari 2013, 15:19:03
Jan, ik neem aan dat Dani de hechting van het 'Scotch Magic Tape' bedoeld en niet het Alu-tape!
Hierin deel ik Dani's mening, want de kleefkracht van het Magic Tape is gerelateerd aan papier en karton.
De hoge kleefkracht van het alu-tape staat hier zeker niet ter discussie.
Wellicht dat lak een goed alternatief is voor het Magic Tape m.b.t. isolatiewaarde en hechting?

Inderdaad, dat bedoelde ik wel degelijk, aan de hechting van het alu band twijfel ik zeker niet, daarmee heb ik   *BLOOS*  ooit zelfs een stuk carrosserie aan een auto opgelapt, wat plamuur er over en klaar.  Pas 4 jaar later kwam het roest terug..

Maar lak   (ik denk dan aan  NAGELLAK van mevrouw, omwille van het KISS)  zou een heel goed alternatief zijn !!!    Dat isoleert ook en de moeite van het proberen waard.  Goeie voorzet, Erik !
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Citaat van: Mon op vrijdag 15 februari 2013, 15:08:09
Citaat van: Jan22 op vrijdag 15 februari 2013, 14:49:50
Veertig jaar geleden maakte ik een bovenleiding met dit kleefband op board in een tunnel.
Dat stukje board heb ik nog steeds.
En het alu zit nog steeds erop vast.
Ha, een ervaringsdeskundige :-)
Dat is heel goed nieuws! Want een duurtest heb ik natuurlijk nog niet kunnen doen.
Maar waarom heb je dat niet eerder gezegd :-)
Ik ken Magic-Tape niet. Ik ken alleen Alu-tape. Niet beroepshalve. Ik vond een rol op straat, en heb die gebruikt. Of eigenlijk, een vriend vond de rol en gaf hem aan mij (rond 1970). Geen idee wat het kost, waarvoor het gebruikt wordt, e.t.c. Maar in mijn leven (grote rol) heb ik het overal voor gebruikt: lekkende schoorstenen, lekkende wasmachine aansluitingen, enz. En die rol is nog steeds niet op, en kleeft nog steeds.
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Citaat van: dani op vrijdag 15 februari 2013, 13:11:59
En het leuke is dat je het ook op C rails kan toepassen...
Voor de baan die ik ga bouwen met C-rails en besturen met Koploper zit ik bijvoorbeeld al te denken aan detectie in de wisselstraten van de schaduwstations, je weet maar nooit dat daar een wagonnetje achterblijft met alle gevolgen van dien...
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Hallo Mon,

ben je niet in de war met massadetectie, die detecteert verloren wagons door de assen.

Wisseldetectie met M rail zou misschien ook wel werken met het Kiss principe, maar omdat je al minder massa hebt op het puntstuk daar is het niet aan te raden jouw vorm van isolatie ook op wissels te gebruiken.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Citaat van: wissels op zaterdag 16 februari 2013, 08:58:05
ben je niet in de war met massadetectie, die detecteert verloren wagons door de assen.
Dag Walter,

Neen, ik denk niet dat ik in de war ben, maar zelf weet je dat natuurlijk nooit :-)

De detectie met de alu folie is toch massa detectie? En dat is toch niet in 1 2 3 op de standaard manier te realiseren door het knippen van een draadbrugje op een wissel? Heb je dat al geprobeerd?
Daarom zou de alufolie een eenvoudige (KISS) oplossing kunnen zijn om massa detectie te gebruiken in C-wisselstraten waar nu gewoonijk geen detectie is. En dat hoeft voor mijn part niet over 100% van de wisselstraten te zijn, een trein heeft toch veel wielen?

Of breng ik jou nu in de war :-)
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Mon,

Heb er geen andere woorden voor, KISS, ik ga mezelf er ook in verdiepen.
Ben er net aan toe het S88 circuit te gaan installeren!

Met name het niet meer los halen van rails spreekt me errug aan   :-)

Gr. Fred.
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Geweldig idee zeg! De perfecte manier om in bestaande banen in de ondergrondse delen (punt) detectie te realiseren. Bij de luchtmacht hadden we een versie van die alu tape dat 'speed tape' werd genoemd, en werd gebruikt om 'im Ernstfall' snel gaten en andere gevechtsschade op vliegtuigen te repareren, om nog ff een keertje extra te kunnen vliegen. Het kleeft echt waanzinnig. Het was erg geliefd onder de jongelui met oude auto's om doorgeroeste delen weer aan elkaar te plakken!
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Dat de alu tape blijft zitten voor jaren kan kloppen. Maar het plakband ook? Die kleeflaag laat binnen een jaar los.

Verder een geniaal idee!
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Dubbelzijdige tapijttape als vervanging van de plakband?


groeten Dylan
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Ik doe eens blond kijken  O:-D; waar staat KISS (nog meer) voor? Ik weet dat het een modeltreinfirma is?

Vincent
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Nee hoor bij werkt internet prima  >:-D

http://www.kiss-modellbahnen.de/

Vincent
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Gewoon een heel briljant idee.
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Hallo!

Ben daarnet op zoek geweest naar tape en alu-tape. Werkt prima, met een ohmmeter contact uitlezen gaat slecht.
Lampje er tussen en zelfs een heel licht goederenwagentje geeft signaal door.

Nu nog van alles de juiste kleur zoeken. Draadje flink eindje kaal maken en dan met alu-tape op de contactlaag plakken.
Geheel zit prima. Nu nog even zien hoe lang het vast blijft zitten, maar dat zal denk ik wel goed gaan.

Scotch tape uit de vliegwereld is er absoluut te stug/dik voor, bewaar dat maar voor autocarosserie!

Gr. Fred.

P.S. dubbelzijdig tapijttape is veel te dik, ook geprobeerd!
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Hallo Mon,

Dit is een gouden vondst, dat had ik eerder moeten weten  :?

Ga zo door.

Gr Einte
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Citaat van: Marklindak op zaterdag 16 februari 2013, 11:43:21
P.S. dubbelzijdig tapijttape is veel te dik, ook geprobeerd!
Net geprobeerd met "gewoon" dubbelzijdig tape van Action en dat kleeft dat het een lieve lust is !  heel dun en toch efficiënt zo te zien.

Samen denken,  samen oplossingen zoeken, samen bouwen !!!
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Na drie dagen " wtf " zeg ik jongens goed bezig   :thumbup:
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Hoi Mon,

Ik bedoel het normale stukje tape. Niet de ALU. Ik meende dat je een 'normale' soort plakband gebruikt, en de meeste normale soorten laten snel los :(
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Hoi Mon,

Ik bedoel het normale stukje (issolerende) tape. Niet de ALU. Ik meende dat je een 'normale' soort plakband gebruikt, en de meeste normale soorten laten snel los is mijn ervaring :(
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Citaat van: Wijbe op zondag 17 februari 2013, 20:25:31
Ik bedoel het normale stukje (issolerende) tape. Niet de ALU. Ik meende dat je een 'normale' soort plakband gebruikt, en de meeste normale soorten laten snel los is mijn ervaring :(
Dag Wijbe,

Ik ook :-)
Ik was zoals gezegd zelf verbaasd dat ik een stukje Magic Tape, dus de mat doorschijnende, niet meer los krijg van een stuk metaal waar het al 10 jaar op zit. Op hard plastiek hetzelfde...
't Is precies of het kleeft beter met de jaren :-)
Om dat na vele jaren te verwijderen moet je dat er af schrapen...
Terwijl het eigenlijk bedoeld is om gemakkelijk los te laten van papier (werd vroeger veel gebruikt in tekenzalen om het papier op de tekenplank vast te maken).
Vreemd, maar net wat ik wil en waarom ik het waarschijnlijk wel zal gebruiken.
Alhoewel aflakken mij ook heel eenvoudig lijkt en misschien zekerder is.
In ieder geval, op die oude M-rails zal goed ontvetten vooraf zeker de boodschap zijn!
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Hoi Mon

Prachtige oplossing, ik rij zelf met C-rail maar dit is werkelijk :thumbup:

Citaat van: Mon op zondag 17 februari 2013, 21:38:19
Om dat na vele jaren te verwijderen moet je dat er af schrapen...

Dat kan je beter doen dmv een föhn of heet water, dan laat de lijm los (is mijn ervaring met plakband)

Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
 :thumbup: :thumbup:
top!

Prima te gebruiken voor mijn baan in opbouw, voor de schaduwsporen gebruik ik de M-rails en wil graag over het hele blok detectie hebben, verschillende ideeën gelezen, door zagen (isoleren etc etc) , contactrails, relais en en. M-rail doorzagen en opnieuw aanelkaar zetten, wat een gepruts, contactrails (slechts 1 puls, achtergebleven wagons ontzichtbaar. Maar met deze  :thumbup:tip  :thumbup: is het wel mogelijk.

Ander voordeel, goedkoop en (redelijk) betrouwbaar lijkt me.

Peter
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Hey Mon,

Wat een fantastisch idee zeg! Dit bespaart ons heel wat gefriemel bij het losmaken van een rail en het aanbrengen van een krimpkous. Spijtig dat we je KISS-oplossing niet vroeger hadden.

Onze dank voor je geniaal idee!!!

Vriendelijke groeten.

Rik.
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Dag heren,

Ik ben erg benieuwd of mensen dit nu daadwerkelijk toegepast hebben en hoe dit nu na een aantal maanden werkt/houdt.

Gr
Anton
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Hi allemaal,

Weliswaar een ouder draadje maar toch een leuk idee.
Mijn vraag nu werkt dit ergens en nog steeds werkend ?

groet
Harald
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Ja, bij mij werkt het na meer dan een jaar nog steeds, op een antieke spoor 0 baan met toch wel wat zwaardere loks dan in h0.
Wat kan daar nu mee mis gaan?
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Je ziet na een jaar wat sleet maar als het ooit aan vervanging toe is fiks ik dat binnen de minuut, en het kost niks.
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
 :thumbup: :thumbup:
Vooral op die oude rails... Super.

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Dan moest je mijn loks een zien, digitaal op 30V. Alles moet een beetje mee met zijn tijd hé.
En alles gestuurd met Koploper, wie had dat destijds kunnen vermoeden?
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Als isolator heb ik de Scotch Magic tape gebruikt.
En voor wie vreesde dat de tape zou lossen: integendeel, die krijg ik er nu na meer dan een jaar niet meer af, enkel afschrapen met een scherp mesje lukt nog (met veel moeite).
De alu tape houdt zich ook heel goed, ik heb een 50-tal contacten in gebruik, allemaal slechts 1 à 1,5 cm lang en er heeft nog nooit een contact gefaald.
Er loopt zelfs constant een reinigingstender mee omdat de blikken rails anders heel snel roesten en ook dat is voor de alu tape geen probleem.
Het reinigingsblok onder de tender is nochtans vrij zwaar, de moer die er op ligt als extra gewicht is een M10.
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Mijn ervaring met Scotch Magic is dat het na lange tijd eerder barst dan loslaat. Zonder beschadiging verwijderen ooit is dus het probleem. Nu levert een nieuwstaat M-rail vrijwel evenveel op als een beschadigde (mocht je van "waardevast" houden), dus daarvoor hoef je het niet te laten zou ik zeggen.
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Gisteravond kwam ik dit item tegen via google.
Ik was opzoek naar een goed detectiesysteem voor de schaduwsporen van de M-rail analoge baan op de club die wij aan het bouwen zijn..

Ik heb vanmiddag zelf even wat in elkaar gepuzzelt en ik ben onder de indruk.. Echt leuk..
Ik weet niet of jullie dit kunnen zien, maar het verslag met foto's en een filmpje staat op de facebook pagina van mijn aanstaande modelbaan

https://www.facebook.com/Modelbaan.Hintergarten
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Zelf maken contactrail. Zie ===> klik
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Via een ander topic kom ik op deze pagina terecht waarin het KISS principe van terugmelding naar massa contact op M-rail wel bijzonder eenvoudig te realiseren is.
Toevallig heb ik net een nieuw schaduwstation opgebouw met mijn oude M-rails en zat alweer te zuchten om stroomdetectectie te gaan maken tot ik dit las. Ik ben er nog niet uitgebreid mee gaan testen maar dit klinkt bijzonder goed en word ik helemaal blij van.
Zo kan en ga ik meer terugmelders maken voor bijv. dynamische opstelsporen en dat op M-rail.

Wat ik wou zeggen, is dit geen wiki materiaal of heb ik wat gemist?  Na 40 jaar ervaring met deze rail wat dit nieuw voor mij.

Gr. Tim
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
dit werkt prima
ik gebruik het ook

gr Ed
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Hallootjes,

Even in de wiki zoeken, is een artikel met foto's!

KLIK

Gr. Fred.

   
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Dat is een heel andere en veel bewerkelijker methode dan in dit topic beschreven. Vandaar...

Groetjes, Tim
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Ik heb er even een filmpje van de werking gemaakt, van mijn methode, met de Magic tape en aluminium tape. Ik kan me voorstellen, dat niet iedereen een jaar door wil scrollen op mijn Facebook pagina. :D

http://youtu.be/aU4khF7TtPs
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Vandaag dit ook uitgeprobeerd. Werkt perfect!
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
echt een goed idee!
ik heb geregeld problemen met de contactrails (schakelrails van de M rails)
gewoonlijk veerkracht weg! en dan maar prutsen (via onderkant treintafel) tot in het beste geval het contact weer werkt!
nu enkel trukje toepassen
opgelost!!!!!
voor het geval dat er maar één keer contact mag zijn met Logo (Siemens)geen probleem
is er misschien ook een oplossing om dit richting gevoelig te maken  zonder dat het ingewikkeld wordt?


Edit Frenkievee: dubbel niet afgemaakt bericht hierboven en citaat ervan verwijderd
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Als je er 2 gebruikt vlak na mekaar en wat elektronica kan je het richtingsgevoelig maken.

Dylan
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
@Dylan
En dan denk je aan een ...timer-chip of een NAND flipflop of beide?