Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Onze zwitserse fantasie baan

Gestart door Jolante maandag 05 mei 2014, 12:26:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
mijn complimenten!
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Hallo Jolante en Gomar.
Erg leuk om te zien hoe jullie samen tot zo'n prachtig resultaat komen! :thumbup:
Volgens mij is Gomar zo geconcentreerd bezig dat hij niet eens merkt dat er foto's worden genomen! :D

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Dat ziet er erg goed uit :thumbup: :thumbup:. Ben zelf vergelijkbaar bezig,  maar ik zou het bijna in de prullenbak smijten als je dit ziet....

groeten Martin
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Hallo Jolante en Gomar,
Vandaag jullie draadje(s) ontdekt. Wat zijn jullie ontzettend leuk en goed bezig.
Sucsez, ik blijf jullie volgen
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan

Hoi Jolante en Gomar,

Dat ziet er goed uit  :thumbup: Heeft een apart sfeertje ook.
Zeker de reeds geverfde delen !

Veel plezier met verder bouwen, grtz Tony
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Zo en de laatste update! We hebben de brug ook nog geverfd, wat een klus was dat. Daarna even de poortje op de plaats gezet waar ze ongeveer gaan komen. Nu nog de ingangen afwerken met "tunnel" Bij de brug hebben we gewerkt met gewoon karton en dit donker geschilderd. Moeten even kijken hoe we dat bij de rest gaan doen.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Jolante & Gomar

Ziet er allemaal heel mooi uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gaat zeker een mooie baan worden.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Super bedankt voor alle leuke reacties, Gomar geniet ervan om ze te lezen! Hij vindt het echt super leuk om zo weer bezig te zijn met zijn oude hobby! En ik vind het ook steeds leuker worden, nu we lekker kunnen knutselen  ;)  Komen natuurlijk nog wel wat minder leuke klusjes, zoals nog meer draden opbergen en krom onder de tafel hangen om dat te doen en straatverlichting enz regelen... wat een gepriegel is dat, maar nu even nog lekker knutselen!
We hopen dat als we binnenkort kunnen beginnen met de bergen :)
@Wim en Calvin, we hebben de klei besteld in grote hoeveelheid bij Bartje Smit en thuis laten bezorgen, wij vonden de prijs wel meevallen en de klei werkt prettig.

Groetjes Jolante en Gomar
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
 :thumbup: :thumbup:
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Jullie schieten al aardig op :important:
Zo'n bruggenhoofd zul je niet snel "in 't wild" tegenkomen.
Maar daarvoor is 't ook een fantasiebaantje, ;)
Re: Onze zwitserse fantasie baan
@nobody
Nee vermoedelijk niet, maar misschien wordt er nog wel wat "aan" gemaakt... we hebben weinig ervaring met brughoofden dus tips zijn welkom! Voorlopig is het dit, maar klei is makkelijk bij te plakken!!!  :)
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
wat een genot om hier naar te kijken
heerlijk om het zo mooi te zien groeien er word duidelijk heel veel werk van gemaakt

gzd

GR Ed
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Misschien een tip voor het brughoofd:
Plaats tussen de onderliggende sporen ook een restant van een natuurstenen boog. Want in Zwitserland is meer gevochten dan alleen met kruisbogen en appels. Tijdens een oorlog (of aardverschuiving of zoiets) is de oude stenen boogbrug vernield en is er een stalen brug voor in de plaats gekomen.

Succes verder, gaat zeker goedkomen. Jullie gaan als een speer.

Wim en Calvin
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Wim, een goed idee, dat eenvoudig is te realiseren, top.  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Dag Jolante en Gomar.

Leuke M-railbaan en een prachtig 'knutselproject', waarbij de oude hobby weer nieuw leven
wordt ingeblazen! :thumbup: Mooi is het om te lezen hoe daarvan genoten wordt. :thumbup:
Aangezien er een grote hoeveelheid klei nu voorradig is, kunnen jullie voorlopig vooruit.
Misschien een idee om de galerij-bogen kleiner te maken? Deze zijn best fors uitgevallen ...  :confused:
Oplossing hiervoor is door een stuk muur met een kleinere boog achter iedere boog te lijmen.

Groeten,

Erik.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Hoi Jolante en Gomar,

Heel bijzonder deze baan.
Ik heb met plezier en bewondering het hele draadje bekeken.
Vooral die zelfgemaakte tunnelportalen van klei vind ik prachtig.
Een heel mooi project alles bij elkaar.

Groet, Leo
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Hallo allemaal,

Krijg de waarschuwing dat er al 120 dagen niks meer geschreven is, maar dat betekent niet dat er 120 dagen niks is gedaan! We zijn hard bezig geweest.
1e alle draden weggewerkt onder de tafel.
2e Testen of alles het nu doet. Dus rijden met de trein? Daarvoor hebben we eerst de baan met spul schoon gemaakt. Bij de treinen de wielen schoon gemaakt. Conclusie de treinen zouden ook eens groot onderhoud moeten hebben, maar daar zouden we graag wat tips voor willen  :D
Verder alles mooi aangekleed met toekomstige huizen, want Gomar werd geïnterviewd over zijn passie! Voor het Afasie blad van het afasie centrum! Super leuk stukje geworden. http://www.afasiecentrum-noord-limburg.nl/images/pdfbestanden/Nieuwsbrief_contact_04-2016.pdf
3e alle rails afdekken met folie, samen met Gomar de folie vast gemaakt met tape. Waarbij Gomar voor de tape voorraad zorgde! Handige klem van Dremel!

Re: Onze zwitserse fantasie baan
4e toen was het tijd voor kippengaas voor de bergen? Lastig om met een hand te doen dus dat was meer mijn taakje, maar nalopen, dingen aangeven echt wel handig om met twee te zijn!
5e alle tunnels nog donker verven en nog een ?donkere? plaat met reliëf  achter de galerij bogen.
6e  Yes het grote moment is daar kliederen? Papier-maché aangemaakt, papier gescheurd? en plakken maar.

Nog boodschappen gedaan en proefjes voor water maken, verven van bergen enz. Lekker prutsen! Heerlijk bezig dus en het geheel begint nu echt meer vorm te krijgen.|

Re: Onze zwitserse fantasie baan
nog meer foto materiaal...
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Dag Gomar & Jolante.

Kijk, zo blijft de M-rails tenminste vers schoon tijdens de klieder-werkzaamheden :thumbup:
Ik kan mij goed indenken dat het bijhouden van dit topic niet prioriteit één heeft :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
-Gomar en Jolante,/b]
Telkens een stukje verder met jullie bouw. Gaat er prachtig uitzien. Doorgaan betekent een heleboel ontspanning. Draden zijn nu weggewerkt en dat is al een winst! Nu de bovenbouw nog, maar daar zijn jullie aan bezig. Zien uit naar nog meer vorderingen! Wordt geweldig mooi!  :thumbup: :thumbup:
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan

Hoi Gomar en Jolante,

Mooi artikel, inderdaad  :thumbup:
Grappig, dat jullie op de ouderwetse manier bergen aan het maken zijn.
Zal wel vertrouwd aanvoelen voor Gomar, lijkt me zo.

Hartverwarmend, om vader en dochter zo bezig te zien !
Veel bouwplezier gewenst nog, samen  :P

Grtz Tony
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Ziet er mooi uit!
Ben wel benieuw naar het baanplan. Zou er wat van kunnen gebruiken denk ik.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Bedankt voor de leuke reacties... we knutselen heerlijk verder.  :)
Het baan plan, stond op ander linkje:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32974.0
natuurlijk nog daarna wat aangepast, maar toch een heel eind!
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Hallo Gomar en Jolante,

Vorderingen zien er goed, ook erg leuk om te zien dat de oude hobby oppakken weer veel plezier meebrengt. En ik de tunnelingangen zeer goed gelukt. Ga ook een keer klei uitproberen. Heb hiermee nog niet gewerkt. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Onze zwitserse fantasie baan
-Gomar & Jolante:
Mooie vorderingen die jullie beiden hebben gemaakt, mooi baantje en de mannier van bergen maken is ook super leuk met gaas en papier,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Gomar & Jolante,

Heel mooi allemaal ziet er allemaal top uit, dit beloofd wat te worden als de bergen met kleur worden afgewerkt.  :)




Groeten


Peter
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Hallo Gomar en Jolante, leuk om weer een update van jullie te zien.
Intussen is er inderdaad een hoop gebeurd maar er is ook nog een hoop te doen. Maar daarvoor is het een hobby. ;)
Veel sucsez verder. :arrow: :thumbup:
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Het afdekken van de rails met vershoudfolie is een eenvoudig maar weer een briljant idee
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Dag Jolante en Gomar,

Fantastisch om te lezen hoe jullie deze baan aan het opbouwen zijn! Zojuist heb ik jullie topic aandachtig zitten lezen met een kop koffie. Het thema spreekt me wel aan, aangezien ik zelf ook een Zwitserse baan aan het bouwen ben. Het resultaat begint er al erg goed uit te zien moet ik zeggen! :thumbup: @citaat Nu moet ik zeggen dat ik dan ook een groot fan van m-rails en het analoge marklin ben...

Ik ben benieuwd wat jullie met de scenery gaan doen :) Veel success met de verdere bouw!
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Hoi Jolante en Gomar,

jullie hebben inderdaad niet stilgezeten. De huishoudfolie is heel herkenbaar. Ik heb afgelopen tijd ook met kippengaas gewerkt en deed plastic zeil over de rails want de papier marche is best een kliederboel. Het begint er allemaal erg mooi uit te zien  :thumbup: :thumbup: :thumbup:. Volgende keer maar wat sneller updaten :D :thumbup: O:-D.
Nog veel bouwplezier. Leuk artikel ook in het krantje.

groeten Martin.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Hallo Jolante en Gomar,

Erg leuk in beeld gebracht allemaal.
Blijf het volgen.

Gr.Wim
Re: Onze zwitserse fantasie baan
UP DATE Een tijd stil, maar weer niet stil gezeten!
De zomer weer voorbij en wij zijn weer begonnen.  Heel het papier-maché afgemaakt en toen was het tijd voor gips.
Lekker gekliederd met z?n twee. We besluiten om twee lagen Goudband te smeren en werken met spatels voor behang e.d. en met spatels van silicone uit de keuken, die laatste zijn lekker flexibel en zo kun je de vorm van de berg goed voelen. In de tweede laag hebben we al wat meer rekening gehouden met wat de uiteindelijke bestemming wordt? Zoals bij de camping en een afrit naar een klein bergstationnetje.
We krijgen nu wel een duidelijker beeld van hoe het worden gaat. Weinig foto?s van het gipsen zelf aangezien we allebei vieze handen hadden  ;)

Re: Onze zwitserse fantasie baan
het gips werk....
Re: Onze zwitserse fantasie baan
tussendoor dus passen en meten met huisjes en ander aankleding....
Re: Onze zwitserse fantasie baan
ook nog bezig geweest met het opknappen van een oud kartonnen stationnetje... waar structuurverf al niet handig voor is!
Re: Onze zwitserse fantasie baan
ook nog bezig geweest met het opknappen van een oud kartonnen stationnetje... waar structuurverf al niet handig voor is!
Re: Onze zwitserse fantasie baan
-Jolante:
Ziet er weer hartstikke goed en mooi uit,  :thumbup:
En het gebouwtje heeft een mooie opknapbeurt gekregen,  :thumbup:
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Jolante,

Mooie lange update van jullie vorderingen.
Het oude station ziet er prachtig uit na de onderhoudsbeurt. :)
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Ik heb dat spul bij de plaatselijke action zien staan, en zat me al af te vragen hoe geschikt het is.
Het is een mooi resultaat, en geeft mij een goed beeld om er ook wat mee te gean doen.
Bedankt voor het plaatsen.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
@Jan22 Ik heb er wel nog wat extra zand door gemengd.... zodat het wat meer structuur heeft!
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Hallo Jolante en Gomar,

Dat zijn mooie stappen met gips in de bergen  :thumbup:
Het oude station is om jaloers op te worden  :P

Hopelijk komt de volgende update sneller.

Grtz en veel bouwplezier samen,

Tony
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Het landschap krijgt al aardig vorm zo. Leuk ontwerp! En wat een vondst om het station met structuurverf te bewerken. Het gebouw krijgt een hele andere uitstraling en lijkt nu veel meer authentiek.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
He jullie zijn er nog ;) en gestaag verder gebouwd, zie ik . :arrow: :thumbup:
Dat station bv is erg goed gelukt. Sucsez en we zien de volgende update met plezier tegemoet.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Blij dat jullie nog eens op het forum verschijnen.Ik vind persoonlijk dat jullie een goede fijne leuke baan hebven.
Las en lees met veel plezier jullie draadje door .

Mvg Michel  oh ja en Matthias doet ook de groeten.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Julie baan gaat er fantastisch uit zien. Degelijk gebouwd, complimenten!  :thumbup:
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Hoi Gomar en Jolante,

Dat ziet er allemaal zeer professioneel uit.
Lekker kliederen met gips levert een mooie basis op voor de verdere afwerking met verf en strooisel.
Alles is goed doordacht en vakkundig uitgewerkt.
Dit gaat een hele mooie modelbaan worden.

Gr. Leo
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Dag Gomar en Jolante.

Hier kan ik met respect van genieten: een dochter die haar vader, vanwege zijn beperkingen, helpt met het bouwen van een modelbaan!
Je schroomt niet om constructief bezig te zijn en vieze handen te krijgen, wellicht dat jouw beroep daarbij helpt :wink:
Het plezier is van de berichten af te lezen en op de foto's is af en toe een glinstering in de ogen te zien.
Inmiddels zijn jullie al flink gevorderd en knap je en passant ook nog succesvol een oud stationnetje op: chapeau!

Aangezien het modelbouwen je goed lukt, vraag ik mij af of het zo langzamerhand ook jouw hobby is geworden, Jolante?

Groeten,

Erik.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Opazwitserland
gast

Re: Onze zwitserse fantasie baan
Hallo allebei

Schitterend verhaal om te lezen.  Proficiat met de baan en doe zo verder.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Het is alweer veel te lang geleden dat we wat verteld hebben. Maar waar niks op internet komt is er wel hard gewerkt! We hebben het gips werk gedaan en volledig met rots formatie e.d. Daarna zijn we aan het verven gegaan!