Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Gotthard - Doorbouwen
Opazwitserland
gast

Re: Gotthard - Doorbouwen
Het wordt steeds boeiender en boeiender.  Een indrukwekkend landschap. Ben ook benieuwd als de kranten weggewerkt zullen zijn.  :thumbup:
Re: Gotthard - Doorbouwen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Gotthard - Doorbouwen
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: Indrukwekkend.

Dirk-Jan
Re: Gotthard - Doorbouwen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Doorbouwen
Wauw, dat wordt pas een indruwekkende baan, hoe mooi gaat dit worden met wat kleur en begroeiing :thumbup: :thumbup: :thumbup: Nog een hoop werk te doen, heel veel succes en plezier >:-D
Re: Gotthard - Doorbouwen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Doorbouwen
Dag Henk.

Citaat van: Jongslog op zaterdag 14 februari 2015, 21:57:31
De vele tunnels probeer ik hier en daar te camoufleren. De tweede tunnel ligt hier dieper tussen de rotsen.
Als je van de voorkant naar de tafel kijkt zie je deze tunnel nauwelijks.


Het valt niet mee om portalen te camoufleren, maar dat is hier toch prima gelukt! :thumbup:
Dat wordt een mooi hoekje om je uit te leven in de scenery ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Doorbouwen
Henk

Wat een indrukwekkende opbouw. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Eens dat het af is zal het wel imposant uiterlijk hebben.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Gotthard - Doorbouwen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Doorbouwen
Inderdaad goed opgelost; je zou geneigd zijn om de bovenste tunnelingang naar voor te halen, maar daarmee creëer je alleen maar (Zwitserse  ;)) gatenkaas. Zo wordt het mooi en geloofwaardig :thumbup:
Re: Gotthard - Doorbouwen
Prachtig zeg, wat ben jij al een eind opgeschoten sinds ik laatste keer je draadje gezien heb.
Ben erg onder de indruk van je bouwkunde.
Dat gaat een prachtige baan worden, dat zie je zo.
Blijf je volgen.
Gotthard - Grote update
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Grote update
De ruwbouw gaat gestaag verder omdat ik eerst graag het totale landschap wil zien zodat ik de verhoudingen beter kan inschatten.

Het luik van het mangat is nu bekleed met gaas. Eerst weer kijken of dat de vorm is die ik wil hebben. Ik moet rekening houden met de Kellerbachbrücke over het ravijn en de Obere Entschigtalgallerie die het spoor beschermt tegen wateroverlast vanaf de berg. De weg is al een stukje geschilderd want daar kan ik straks moeilijk bij.



Het was puzzelen om de weg een loop te laten vinden naar de andere zijde van de tafel. De rijdraad gaat hier onder het spoor door. En verderop precies tussen twee spoorniveaus door. Een doorgang van 8 cm voor de trein en eentje van 5 cm voor het Faller Car system. Past allemaal net!



Vervolgens wordt de weg "dubbelspoor". Ik maak in het landschap liever eenrichtingsverkeer zodat de wegen smaller kunnen zijn. Onder de berg een parkeer- en passeerstuk. Aan beide zijden van de berg een keerlus en een stopplaats. De bedoeling is dat er altijd 2 auto's rijden en 2 auto's zichtbaar geparkeerd staan. Zal mij nog benieuwen of me dat gaat lukken.



De weg komt aan de andere kant van de Gotthard weer uit en gaat met haarspeldbochten in de Biaschina naar beneden. De rijdraad ligt al. Met tape vastgezet zodat de houtlijm die de draad op zijn plaats houdt kan drogen. Een eerste rijproef ging goed. Een blaadje er overheen gelegd en getest of de auto de helling kan nemen en dat lukte. Het systeem van FCS met een aandrijving door een wormwiel is slim bedacht door Faller. Daarmee is de stijging geen probleem voor de motor. De bochten hebben een straal van circa 16 cm zodat alle voertuigen die ik heb er door kunnen.



Al een eerste aanzet gemaakt voor de stuwdam in Valle Verzasca. Een frame van houten latten en MDF plaat gemaakt en in de bocht een plaat board er op geschroefd en verlijmd. Het board ga ik insmeren met gips om een "betonlook" te krijgen.



De omgeving van de verdekte tunnelingang ook afgewerkt. Op het plateau komt een Baustelle van de Alptransit. De tunnel die de oude Gotthardlijn overbodig maakt. Misschien niet slim om die te bouwen ;)



De Broscerinatunnel is de enige plaats in het Gotthardtraject waar 1 spoor door de berg gaat en 1 spoor er langsop gaat. Daarmee een leuk stukje scenery met een mooie overhellende rots. De situatie klopt redelijk met de werkelijkheid waar ook het spoor er boven ligt met de Prato spiraaltunnel.





Na deze tunnel de Polmengobrücke. Hier te weinig ruimte om die natuurgetrouw te maken maar hier moest ik een consessie doen ten gunste van andere landschapselementen die ik dan toch leuker vind zoals een kasteel bij Bellinzona. (Nog niet gebouwd dus niet te zien.)



Aan de voorzijde een omlijsting gemaakt voor een doorkijkje naar het schaduwstation. Die ga ik nog wit schilderen.



Rechts van het front een "blinde muur". Dat moet een luik zijn om de sporen bereikbaar te houden bij ontsporingen. Ik twijfel nog of ik daar ook een kijkgat van maak of dat ik er bijvoorbeeld 'Gotthardbaan' op zet.'


Re: Gotthard - Grote update
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - Grote update
Hallo Henk,

Het wordt een indrukwekkend massief.  :thumbup: :thumbup:
Schitterend al die hoogte verschillen.
In een volgende baan ga ik dit zeker ook doen.

Succes met het vervolg.

Groet, Erik
Re: Gotthard - Grote update
Henk

Weer een mooie update. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gaat echt iets moois worden.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Gotthard - Grote update
Hallo Henk.

Het wordt een steeds mooier plaatje.

Die keerlus 16 cm voor het FCS.Krijg je daar ook een bus of vrachtwagen door?

Harald & Alex
Re: Gotthard - Grote update
Man, wat een prachtig project ben jij aan het bouwen.
En met een snelheid ook.
Met plezier naar gekeken en blijf ik ook doen.
Laat de volgende update maar weer komen.
Re: Gotthard - Grote update
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Grote update
@Harald en Alex: De Zwitserse postbus gaat prima door de draaicirkel. Voor alle bochten houd ik minimaal de radius van 15 cm aan. Dit filmpje van Plastikschnitzer geeft wel handige uitleg.
Re: Gotthard - Grote update
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Gotthard - Grote update
Wauw! Indrukwekkend groots!  :thumbup:
Kom je overal nog wel goed bij om je scenery te maken en te detailleren?
Re: Gotthard - Grote update
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Grote update
Dag Henk.

Citaat van: Jongslog op zaterdag 21 februari 2015, 21:53:51
De Broscerinatunnel is de enige plaats in het Gotthardtraject waar 1 spoor door de berg gaat en 1 spoor er langsop gaat. Daarmee een leuk stukje scenery met een mooie overhellende rots. De situatie klopt redelijk met de werkelijkheid waar ook het spoor er boven ligt met de Prato spiraaltunnel.

Kon geen afbeelding van het origineel vinden, want ik was wel benieuwd hoe dat er uit ziet.
Heb jij daar foto's van of een verwijzing naar?

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Grote update
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Grote update
Dank voor de mooie reacties!

@Erik: Hier twee foto's van Noord en Zuid kant van de Broscerinatunnel. Op het hoogste niveau komt de trein vanuit het noorden uit de ronde buis van de Pardoreatunnel en gaatdan de Prato-spiraaltunnel in. De trein komt op het lagere niveau uit de Prato-spiraaltunnel, gaat langs de Broscerina-tunnel en vervolgt over de Polmengobrücke.

@Hanzi: De bereikbaarheid is (met wat kruipwerk) goed. Ik ben nu wel bezig met de mangaten te construeren want die zijn wel noodzakelijk.
Re: Gotthard - Grote update
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Grote update
Dag Henk.

Dank voor de foto's! Dat rotsen zien er bij de tunnel in het echt al bijna surrealistisch uit,
dat zal toch een beste uitdaging worden om in model te benaderen. Succes daarmee! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Gotthard - Mangat
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Mangat
Vandaag een luik aangebracht in de berg aan de rechterzijde die de klimspiraal letterlijk verbergt. Het luik voor het mangat bestaat uit rechthoekig frame van latten wat je er uit kunt tillen. Het luik is bekleed met gaas en papier maché. De randen en naden van het luik zijn niet meer zichtbaar omdat het voorste randje iets hoger is.


Het mangat bij het station Wassen ook bekleed met papier maché. Hier een stuk vergeten waardoor de latten en de naden daar nog zichtbaar zijn. De vorm is wel redelijk geslaagd. Ik moet nog wel wat sleutelen aan de "waterloop" die over de Galerieën naar beneden zou moeten gaan.



En dan valt op dat ik waarschijnlijk wel iets moet doen met de achtergrond. Het witte vlak van muur en plafond vind ik niet zo'n bezwaar maar achter die brug geeft dat geen mooi beeld vind ik. Een fotobehang zou kunnen maar liever zou ik iets schilderen wat er bij past. Maar ik betwijfel of ik die kwaliteiten heb. We zien wel.
Re: Gotthard - Mangat
Henk

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Mangat
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Mangat
Hallo Henk !

Dat was een feest om je verslag te lezen en te bekijken  :thumbup:
Je bent een hele grote, mooie Zwitserse kaas aan het maken bij jouw op zolder zeg :P
Het zal mij benieuwen , hoe het eruit ziet wanneer je de kranten niet meer kunt herkennen.
Als je de foto van de noordkant in model kunt vangen, heb je echt een eyecatcher !

Grtz Tony
Re: Gotthard - Mangat
Opazwitserland
gast

Re: Gotthard - Mangat
Wooooouw Henk,  hoe verder je geraakt hoe imposanter het wordt.  Alleen hoop ik dat je overal nog bij kunt.  Maar met je lenigheid van klimmer zal het wel geen probleem zijn om deze bergen te bedwingen :P
Schitterend.  Ben ook benieuwd als de kranten gaan weggewerkt zijn.
Gotthard - Van Biaschina naar Locarno
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Van Biaschina naar Locarno
De ruwbouw gaat verder met het gedeelte aan de zuidkant van de Gotthard. De Biaschina met de Gotthard-autobaan die hoog over de brug gaat en daaronder de bergweg die naar beneden slingert. Op de voorgrond komt Locarno want mijn favoriete vakantiebestemming moest ook een plekje krijgen.



Het is de vraag of de weg goed genoeg is voor de FCS-auto's. De steile bochten zorgen er misschien voor dat de wagens op twee wielen de bocht door gaan... De hoge brug is ook in aanbouw. Die wordt nog in het gips gezet zodat het een betonbrug lijkt.



De weg maakt een keerlus door Locarno en loopt langs de kade van het Lago Maggiore.



De weg gaat strak langs de berg dus daar moest iets worden bedacht om het hoogteverschil wat geloofwaardig te laten lijken. Een gemetselde muur moet uitkomst bieden.



Op de voorgrond is op het plateau nog plaats voor een kasteel in de omgeving van Bellinzona.



Hetklooster, de Madonna del Sasso, heb ik al eerder gebouwd en krijgt nu ook weer een prominente plek.



De ruimte is ook hier beperkt voor het grote gebouw. Door de bouw op een rots en een muur met imposante bogen moet de boel in beetje in verhouding brengen.



Dit weekend weer aan de gang met gaas en papier maché om de contouren va het landschap in deze hoek aan te brengen.
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno
Henk

Indrukwekkende  opbouw, je vordert goed zou ik zeggen. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Groeten uit Antwerpen.
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno
Mooie update van de vorderingen. :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno
Mooie vorderingen Henk,

Ik zie dat je naast de Madonna del Sasso ook al een tijdelijk tracé voor de funicolare hebt aangelegd. Wat voor rail komt er uiteindelijk te liggen en met welk materieel ga je daarop rijden ?
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno

Wat een project, Henk !!!

Dit moet heerlijk zijn, om aan te bouwen  :P
Om de foto's te bekijken in ieder geval  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno
Hoi Henk.
Geweldig mooi om te zien hoe het Zwitsers bergmassief aan hoogte wint! :thumbup:
De bouw is prachtig te volgen en zal straks veel plezier bieden wanneer de scenery aan de beurt is.
Ook het rijden zal nadat het meeste aan het oog onttrokken is, veel spannende doorkijkjes biede

Veel plezier en succes met deze prachtige bergbaan in aanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno
Schitterend, schitterend, schitterend!!!!!!!!!!!!!!!!
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno
Dank dank dank. Die reacties stimuleren altijd weer om door te gaan!

@Dick: De funicolare ga ik voorzien van deze M-railsjes die nog geschilderd gaan worden. Het treintje moet ik nog bouwen. Ik wil een wagononderstel voorzien van een opbouw. Met een draad trek ik de wagon omhoog. In het echt worden de treintjes ook met een kabel getrokken. In je hoofd bedenken hoe het moet lukt wel, de uitvoering is meestal een stuk lastiger ;) 
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno
Dag Henk.

Ik vind je een waar kunstenaar! Met name hoe je al die herkenbare landschapselementen in jouw baan weet te plaatsen.
Bij de afwerking en verdere indeling en aankleding van het landschap moet nog blijken of alles op elkaar afgestemd is.
Maar gezien jouw eerdere modelbouw-kunsten zal dat heus wel goed komen! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2
De stuwdam voorzien van de "overloopgaten". Dat zal vast anders heten. Tevens de dam voorzien van een weg op de dam met flinke trottoirbanden. Al met al een tijdrovend klusje. Nu nog ergens een passend hek zien te vinden. Eén en ander vastgezet met hete lijm. Dat werkte in dit geval makkelijker dan houtlijm omdat het dan direct vast zit.



De bergen voor de stuwdam in gaas opgezet. Rechts een plateau voor een gebouw bij de waterkrachtcentrale. Ik moet die noodgedwongen wat kleiner uitvoeren anders lijkt de dam weer kleiner.



Ook hier moest een mangat komen. Een lastige plek omdat er een rivier moet komen. Het gat heeft ook een beperkte afmeting van 57x35cm. Het is best even lastig, op je knieën zitten, benen er onder krijgen en dan strekken om te gaan staan in het mangat. Het is niet anders. Houd je jong...

De Obere Ticinobrücke wordt hier aan het zicht onttrokken door de weg die er voor langs gaat. Het blijft keuzes maken als je zoveel elementen wilt realiseren op een klein oppervlak.



De weg met de haarspeldbochten voorzien van "betonnen" pijlers.



De weg langs het spoor naar het kasteel voorzien van duikers omdat het water van de berg weg moet kunnen.



Het Pianotondoviaduct staat of eigenlijk hangt ook op zijn plaats. Die moet nog worden afgewerkt met klei.



Het grove werk is hier nu klaar. Dit hele deel kan nu worden voorzien van papier maché.
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2
Henk

Ziet er weer super uit.
Ben benieuwd hoe het er uiteindelijk gaat uitzien.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2


Tjesus Henk  8o

Jij gaat tekeer zeg, even een stuwdam, even nog dit en nog even dat.....maar wel heerlijk om te volgen  :thumbup:
Het plaatje wordt zo steeds duidelijker en completer.

Grtz Tony
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2
Citaat van: Jongslog op zaterdag 28 februari 2015, 16:50:03
De stuwdam voorzien van de "overloopgaten".
Hierbij uit eigen werk een foto van de Verzasca stuwdam in september 2008:



De stuwdam komt ook voor in een van de James Bond films.
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2
@Dick: Mooie foto van de dam. Ik heb het water nooit door die gaten zien stromen. Dat moet indrukwekkend zijn om te ervaren. Ik heb bewust minder gaten aangebracht omdat ik niet genoeg ruimte had. Het hoeft van mij niet exact te kloppen als het maar ergens op lijkt in model. De dam zit inderdaad in de film Golden Eye, op 0.22min in de trailer ;)
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2
Hallo Henk,

Wat een bouwproject, ben benieuwd hoe het is als er wat meer kleur op komt.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2
Henk,

Je maakt mij curieus.  Ben benieuwd als dit in zijn eindfase zal zitten.  Prachtig om volgen. :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2
Beste Henk,

haak net aan op je draadje. Wat een vorderingen en wat prachtige werken heb je in je baan opgenomen! Heel mooi om te zien. Blijf je met veel plezier volgen.   B)

Groet,

David

Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2
Je gaat lekker Henk. :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2
Hi Henk e.a.,
Vind dit een heel boeiend topic, vooral omdat het zo afwijkt van 'normaal'. Nl geen rondjes om de kerk, geen stations als basis etc, maar een heel stuk van een imposante lijn door de alpen. Schitterend!
Zag vandaag de foto van Dick van de stuwdam en zelf had je ook al eens originelen geplaatst: als volger vind ik dit erg informatief en geeft voor een kenner (ik niet, maar daarom zijn die foto's ook informatief) een blik van herkenning. Dus iedereen die dit topic volgt: graag foto's van het origineel plaatsten bij de bouwactiviteiten van Henk, zodra deze in een herkenbaar stadium zijn (sorry dat ik je draadje hierdoor vervuil  :D ).

gr Gertjan
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2
Leuk idee Gertjan  :thumbup:,

Misschien heeft Henk er nog iets aan. Hij komt al jaren in dat gebied, maar anderen hebben soms een een heel andere verrassende (foto)kijk  :idea: op een onderwerp.
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2
@Gertjan en alle meelezers: Een erg leuk idee om foto's te plaatsen van de werkelijkheid! Ik heb zelf veel foto's van internet maar die kan ik ivm auteursrechten niet altijd plaatsen, in dat geval kan ik wel een linkje geven. Het geeft hopelijk verschillende (in)zichten als meerdere mensen foto's plaatsen. Het is ook geweldig om te merken dat zoveel mensen belangstelling hebben voor het thema van de Gotthardlijn en hun reactie willen geven.

Ik heb nog een paar grotere zaken te bouwen: de ruwe contouren van het landschap bij de Valle Leventina, de Dazio Grande en last but not least het Gotthardmassief. Dat geheel "knoop ik aan elkaar" met gaaswerk en papier maché. Als dat gereed is begint het echte grote proefrijden. Met de bouw van al dit landschap en de vele tunnels is hopelijk de ligging van de rails niet al te zeer beïnvloed. Tijdens het rijden begin ik dan stukje voor stukje aan het echte modelbouwwerk met detaillering. De snelheid van bouwen zal dan lijken af te nemen omdat het fijne werk nu eenmaal veel meer tijd kost met soms wat minder zichtbare vorderingen. Ik verheug mij er al op om dan een onderwerp helemaal te bestuderen en de impressie daarvan in model te realiseren. Zoals gezegd, het hoeft niet exact op schaal te zijn als het maar ergens op lijkt :) 
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Van Biaschina naar Locarno deel 2

Het is en blijft een feest om je te volgen, Henk  :P

Een gecomprimeerde alpenbaan met een zeer persoonlijk accent !!!

Grtz Tony
Gotthard - Het meest bekende tunnelportaal?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Het meest bekende tunnelportaal?
In aanbouw, een bekend tunnelportaal :)

De tunnelbuis van gaas gevormd en vastgeniet op het portaal van MDF. De boel wordt afgewerkt met papier maché, gips en klei. En uiteindelijk een kwastje verf.



En op de foto zie je altijd alle foutjes... Maar de scheve dingen kleien we wel recht, en de rechte stukken krijgen de juiste schuinte en reliëf met gips en klei. Althans dat hoop ik.

Re: Gotthard - Het meest bekende tunnelportaal?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Het meest bekende tunnelportaal?
Je bent echt niet te stoppen Henk! :eek: Je gaat als de Brandweer-trein :thumbup:
Nog geen last van inspiratie-loosheid, burn-out of gewoon even geen zin?

Ik ben niet zo bekend met Zwitserse gatenkaas, maar volgens mij ga je het
dubbele portaal bouwen waar Harold & Alex ook zo druk mee zijn geweest?

Groeten,

Erik.
Gotthard - Het landschap in gaas
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Het landschap in gaas
Flink aan de slag geweest met houtwerk en gaas om het landschap in zijn geheel vorm te geven. Bij de stuwdam op de rechter berg het plateau voor de elektriciteitscentrale iets hoger gezet en voorzien van een schuine helling waar de elektriciteitsmasten op komen te staan. Dit geheel staat op het luik van het mangat en kan er zo uit getild worden. Het plateau achterin tegen de muur is voor de kabelbaan Cardada die vanaf het klooster Madonna del Sasso naar boven gaat. In het echt loopt de kabelbaan niet voor de stuwdam langs maar ik had verder geen ruimte en in model lijkt het mij juist wel een aardig effect.





De rest van deze omgeving ook dichtgemaakt met gaas.





Iets verder naar rechts bij de tunnelpoorten en de Stalvedrobrücke ook het landschap vorm gegeven. Een lastig punt met bergen voor de tunnels en juist dalen voor de bruggen.



Bij de Valle Leventina een brug met autosnelweg gemaakt. Door dit smalle dal gaan allerlei sporen en wegen. De pijlerbrug springt daar in het oog en valt ook erg op in dit gebied. Het is de snelweg naar de Gotthard waar ik een file van auto's wil plaatsen.





Nog iets verder naar rechts de Slucht waar het Freggioviaduct overheen gaat. Het was een hele puzzel om de Slucht een logisch vervolg te geven. Ik laat die nu uitkomen bij de Dazio brug. Ook een plauteau gemaakt om hier nog een bergdorpje kwijt te kunnen. Het plateau is ook een luikje om bij de weg die er onderdoor gaat te kunnen waar de FCS-auto's rijden.







Bij de Dazio Grande ligt nu een MDF plaat waar straks een rivier moet stromen. De plank kan ik er uit halen om te bewerken want dit stuk is moeilijk bereikbaar.



Het spoor gaat via het Freggio-viaduct naar de Freggio keertunnel. Hier geprobeerd de werkelijke situatie weer wat na te bootsen.



Het tunnelportaal van de Gotthard staat ook al enigszins op zijn plaats. De Gotthardberg is ook verplaatsbaar. Ja ik kan bergen verzetten. Een mangat is hier weer noodzakelijk om overal bij te kunnen. Het binnenste lattenframe kan ik er met de hele berg zo uit tillen.



De Gotthard berg is nu ongeveer 2.40m hoog. Lekker imposant. Pas als het papier maché er op zit kan ik zien of dit het juiste paatje geeft.





En tot slot nog een overzichtsfoto.

Re: Gotthard - Het landschap in gaas
Henk

Begint meer en meer indrukwekkend te worden.
Ben benieuwd hoe het er finaal gaat uit zien.
Veel suc6 bij het verdere bouwen.
Re: Gotthard - Het landschap in gaas
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - Het landschap in gaas
Imposant ...  8o

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - Het landschap in gaas
Hoi Henk,

Wauw, 2.40 meter hoog. Serieuze berg gaat dat worden  :thumbup: :thumbup:. Wel even een vraag, wellicht overheen gelezen, maar hoe maak je het kippengaas vast? Niet je dat of doe je het bevestigen dmv papier mache? Op de foto's haal ik het er zo snel niet uit.

groetjes Martin
Re: Gotthard - Het landschap in gaas
 :( Hé, daarom had ik geen krant vanmorgen!  :D

Ben reuze benieuwd naar het eindresultaat.

Herman.