Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De Simbaan - Definitief plan, start bouw, radiostilte

Gestart door Fredi maandag 22 december 2014, 10:47:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Citaat van: MatthiasD op dinsdag 13 januari 2015, 13:34:21
Als ik het goed begrijp gebruik je koploper als vervanger van de seinen die normaal gesproken de sporen van spanning voorzien of onderbreken? En dit wordt aangestuurd aan de hand van pulsen die van de schakelrails of contactrails (alufolie) komen?
Ik wil hier nog eens op terug komen.
Ik gebruik inderdaad de seinen niet meer om de treinen er mee te doen stoppen of rijden, maar ik hou mij dan zelf ook bezig met rijden van alles door elkaar. De analoge locs zijn bij mij zeker in de minderheid, dus pas ik een volledig digitale omgeving aan naar de uitzondering analoog. Ik heb dus een relais nodig om een analoge loc te doen stoppen. De digitale wil ik natuurlijk niet doen stoppen of rijden met stroomonderbreking, dus moet ik bepalen welke loc waar is om het relais al dan niet te gebruiken.
Maar als je puur analoog rijdt en je hebt al Märklin seinen met stroomonderbreking op de baan kun je ook de seinen sturen met Koploper en ze zelf de stroom laten onderbreken. Dan wordt alles wel heel veel eenvoudiger, want je moet niet met logische acties bepalen of er een analoge of digitale loc in het blok is en of hij moet stoppen of niet, hij zal vanzelf stoppen door de stand van het sein dat bepaald is door Koploper.  Dit wordt een heel ander, veel eenvoudiger verhaal dan in mixed mode rijden.
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Citaat van: Anne W op dinsdag 13 januari 2015, 20:52:11
Dinamo: komt uit dezelfde stal als de OC32,, dus bij Leo van Perlo vandaan, er rijden nogal wat n-baners mee omdat die nog wel eens een probleem hebben met het monteren van een decoder, zie http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=1910.
Ik heb het (vluchtig) eens bekeken, maar als ik het goed heb is het toch wel heel wat complexer dan wat ik hier voor stel. En als je ooit toch decoders gaat inbouwen ben je je investering kwijt. Een OC32 en een HSI-88 komen wel altijd nog van pas. Ik loopt er dan ook niet warm voor. Maar het is inderdaad een mogelijkheid om met Koploper te rijden zonder locs te moeten ombouwen. En om met alles door elkaar te kunnen rijden. En om een vangnet te hebben als je zelf vastloopt, er is een gebruikersgroep, want ik ga hier geen helpdesk oprichten voor waar ik nu mee bezig ben, maar dat is dan weer zo simpel en ligt zo dicht bij standaard Koploper gebruik dat dit eigenlijk niet zou mogen nodig zijn.
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
En nu moet ik weer (dringend) naar de essentie van de Simbaan: die was en is nog altijd met mijn oude spullen een speelbaantje bouwen voor mijn kleinzoon, die dit weekend op visite komt (en niet blij zal zijn met hoe het er nu bij ligt).
Ik heb mij weer zoals altijd laten verleiden door de techniek en heb mij volledig uitgeleefd in uitproberen van alle mogelijke bedenksels, maar beloofd is beloofd, de kleinzoon krijgt zijn baantje.
Alles dat er nu ligt wordt dan ook weer opgebroken en vervangen door wat er echt moest komen. En de testen moeten maar even in de ijskast.
Het verhaal van rijden met alles door elkaar krijgt zeker een vervolg, maar nu toch maar eerst zorgen dat er ook een baantje is waar überhaubt op kan gereden worden...

Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, maar eerst een baantje bouwen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, maar eerst een baantje bouwen
Beste Fred,

Mocht je er niet uitkomen met je "oude spullen", ik heb hier nog een doos staan met oud, maar kompleet, Märklin spul voor mijn twee, tweeling, buurjongetjes, maar die hebben inmiddels al modern Märklin spul gekregen.

Succes, groet, Anne W
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, maar eerst een baantje bouwen
Dag Anne,

Dat is een heel mooi gebaar, maar laat ons zeggen dat ik ook al een beetje overcompleet ben met oud spul :-)
Ik zal dus maar beter passen om het hier nog een beetje overzichtelijk te houden.
Maar ik denk dat er hier wel liefhebbers genoeg te vinden zijn die nog wel iets extra kunnen gebruiken, het oude spul is nog wel in trek.
Toch hartelijk bedankt voor het aanbod!
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, maar eerst een baantje bouwen
Ik zal je niet langer van je werk afhouden Fred, wel heel erg bedankt voor deze uitleg :thumbup:
Ik heb wel digitale locs, maar die worden nu ook gewoon analoog gestuurd, dat zou ik bij een eventuele ombouw van de baan ook blijven doen. Analoge locs (heb ik ook) ombouwen heb ik geen zin in >:-D
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, maar eerst een baantje bouwen
Deze avond komt de kleinzoon op visite en we gaan nog eens een andere opzet voor de Simbaan uitleggen vooraleer er definitief aan te beginnen, zonder keerlussen deze maal, voor het dogbone rijden moet dan eventueel later maar een doorsteek gemaakt worden naar een aanpalende kamer waar nog plaats zat is. Op wat nu getekend staat en er achter ligt wordt het voor getrokken treinen (zonder omrijden of locwissel) enkel rondjes rijden, maar wel met veel afwisseling door een schaduwstation dat er achter ligt, en door veel keertreinen te gebruiken kan er ook mooi over en weer gereden worden. Tussendoor laten we er dan maar eens eentje zijn rondje rijden.
Onderaan M-rails, bovenaan C-rails.
De bovenbaan is nu naar de voorkant van de kijkkast gebracht en moet over een stenen viaduct lopen. 
't Is aan de kleinzoon om te kiezen wat het uiteindelijk wordt.
Het idee van een kijkkast blijft, de oranje omlijning stelt de achtergrondplaten voor. De bovenkant wordt volledig dicht gemaakt. Enkel de voorkant aan de blauwe lijn blijft open als venster op de baan.
Hier gaan we dit weekend mee aan de slag. Details kun je zien bij de banenplannen: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53681.msg947273#msg947273
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, maar eerst een baantje bouwen
Het ligt er nu zo bij.
Wat het uiteindelijk wordt is nog niet beslist, wie weet wordt het nog iets helemaal anders :-)
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, maar eerst een baantje bouwen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, maar eerst een baantje bouwen
Dag Fred.

Daar heb je heel mooi materieel staan! :thumbup:

Groeten,

Erik.

Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, maar eerst een baantje bouwen
Bedankt Eric, ik ben er ook wel tevreden mee :-)

Ondertussen blijft het passen en schuiven, test rijden en aanpassen...en botsen op heel veel materiaal dat hier of daar niet goed op rijdt, of erger nog, dat helemaal niet rijdt. En 't zijn nooit de oudjes die het laten afweten, die rijden altijd, die staan allemaal al 50 jaar gesmeerd met naaimachine olie, neen, 't zijn altijd de nieuwere waarvan er vele compleet vast staan, verhard vet is meer regel dan uitzondering.
Er staan er dus al heel wat aan de kant voor een grondige onderhoudsbeurt. Zo weet je altijd wat gedaan :-)
Re: De Simbaan - Definitief plan, start bouw, radiostilte
Het baanplan is nu definitief, 't is een mix geworden van wat ik er in wil en van wat mijn kleinzoon er in wil, een compromisoplossing die uiteindelijk niet ideaal is maar waar iedereen zich kan in vinden en natuurlijk binnen de grenzen van wat mogelijk is.

Er is uiteindelijk gekozen voor het gebruik van 100% M-rails. Wat er nu niet kan op rijden moet dat dan maar doen op een andere C-rail testbaan die in plaats van er bovenop er naast zal gelegd worden (we hebben tenslotte in totaal 8mx5m beschikbaar). En er is bij het testen meer dan genoeg materiaal gevonden dat overal op rijdt, vooral oude Märklin en nieuwe Piko.

Ik wilde de oude metalen bruggen er in, en die komen vooraan om het zicht in de kijkkast wat interessanter te maken (alles wordt enkel van vooraan zichtbaar), niks saaier dan in 1 oogopslag alles gezien te hebben. En de paradebaan is enkelsporig geworden.

Achteraan de kijkkast is als verbinding tussen onder en bovenbaan een lokaallijntje toegevoegd waar nog wat oude bruggen in zitten in het hellend gedeelte en een oude mechanische overweg waar het nog vlak is, om de stationsomgeving te verbinden met de virtuele wereld er achter, virtueel, want er wordt op de baan behalve spoorweg gerelateerde bebouwing verder niks van scenery voorzien, dat zal mijn kleinzoon allemaal op de achtergrondplaten schilderen die dienen  als afscheiding tussen station en schaduwstation.
De verbinding tussen onder en boven is enkel en zonder keerlussen, er wordt toch maar met wat railbusjes op gereden.

Het speelgedeelte is voor de kleinzoon zoveel mogelijk naar buiten gebracht, de rangeersporen liggen allemaal aan de voorkant van de baan, door de verhoogde paradebaan afgescheiden van de stationsporen.

De plaatjes tonen en vertellen de rest van het verhaal.

En omdat ik hier veel te veel van mijn kostbare tijd verdoe en er zo van bouwen van de Simbaan en het uitproberen van wat ik de laatste tijd allemaal bedacht heb op technisch vlak op die manier niet veel in huis zal komen, om nog niet te spreken van mijn andere hobby's die nu op standby staan, heb ik besloten het forum (een tijdje?) te verlaten. Met pijn in het hart, want 't interesseert mij heel erg, maar 't is teveel een domper op mijn creativiteit en inventiviteit, je kunt ten slotte maar 't een of 't ander doen, en op mijn oude dag denk ik soms dat er mij misschien wel niet zo heel veel tijd meer rest om nog allemaal te doen wat ik van plan ben...
Re: De Simbaan - Definitief plan, start bouw, radiostilte
 :) Veel succes met de bouw en we wachten het rustig af.
Het baanplan ziet er goed uit. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: De Simbaan - Definitief plan, start bouw, radiostilte
Zonde dat je (weer) vertrekt, maar ik begrijp het wel.

Verzoekje: blijven je topics met de plaatjes nu wel bestaan? Hopelijk wel, is lees ze altijd graag nog eens door :-).

Met vriendelijke groet,
William
Re: De Simbaan - Definitief plan, start bouw, radiostilte
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De Simbaan - Definitief plan, start bouw, radiostilte
Dag FrEd.

Citaat van: Fredi op maandag 26 januari 2015, 07:48:51
Er is uiteindelijk gekozen voor het gebruik van 100% M-rails.
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :wink:

Ik hoop dat je af en toe nog wel wat foto's van de bouw hier laat zien ...

Groeten,

Erik.
Re: De Simbaan - Definitief plan, start bouw, radiostilte
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De Simbaan - Definitief plan, start bouw, radiostilte

Hallo Fred !

Ik denk dat ik het wel snap, het forum slokt ongemerkt veel tijd op en als die je kostbaar is.........
Af en toe (eens per maand ofzo) wat foto's,  is ook een mogelijkheid.
Dat kost je dan een uurtje en je houdt toch nog contact.

Wat je ook doet, ik wens je nog veel tijd om van je hobby's te genieten  :P

Grtz Tony
Re: De Simbaan - Definitief plan, start bouw, radiostilte
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De Simbaan - Definitief plan, start bouw, radiostilte
Jammer dat Fred vertrokken is ...  :confused:

Groeten,

Erik.