Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wederopbouw zwitserse baan: 161129 Nieuw Topic SBB-BLS Dwergseintjes

Gestart door Has-bls zaterdag 30 maart 2013, 21:56:56

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-10-2014 Wintertijd = Treinentijd
Lekker bezig Henk.

Fijn dat eindelijk je zolder klaar is en je weer los kan gaan in je hobby.

Geniet er lekker van.

Tot op de HIP.

Wim
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-10-2014 Wintertijd = Treinentijd
Henk, ook voor jou en je familie fijne feestdagen en een gezond en goed 2015!

Gr.Wim
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-10-2014 Wintertijd = Treinentijd
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-10-2014 Wintertijd = Treinentijd
In de aanloop naar het nieuwe jaar:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-10-2014 Wintertijd = Treinentijd
Hoi Henk

Ook hier vandaan wens ik jou en fam . een gezond en voorspoedig 2015

Gr Alex 0850
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-10-2014 Wintertijd = Treinentijd
Hoi henk,



ook vanuit het Veen een spetterend 2015.

Wim
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-10-2014 Wintertijd = Treinentijd
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-10-2014 Wintertijd = Treinentijd
Ook jij Henk, een geweldig 2015 toegewenst van uit Nederasselt, ja,ja.

Groet Herman en Jannie.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-10-2014 Wintertijd = Treinentijd
Jij ook Henk!
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-10-2014 Wintertijd = Treinentijd
Henk een bijzonder fijn sporend 2015 gewenst
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-10-2014 Wintertijd = Treinentijd
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-10-2014 Wintertijd = Treinentijd
De beste wensen Henk  :)


Mvg,

Peter degeluidsman
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-10-2014 Wintertijd = Treinentijd
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-10-2014 Wintertijd = Treinentijd
Jij ook de beste wensen Henk, alle goeds en een spoors 2015.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-10-2014 Wintertijd = Treinentijd
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-10-2014 Wintertijd = Treinentijd
Hi Henk,

Ook vanaf hier een goed, mooi, gezond en spoors 2015

groet
Harald
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-10-2014 Wintertijd = Treinentijd
Hallo Henk,

Ook namens ons een heel gezond en gezegend 2015, en dat het maar
een mooi hobby jaar mag worden.

Groeten ,Johan en Tineke
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 15-01-2015 Koersval Euro t.o.v. Chf
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 15-01-2015 Koersval Euro t.o.v. Chf
Slecht nieuws voor degenen die spullen in Zwitserland kopen: vandaag werd bekend dat de SNB de ruilkoers Chf t.o.v. de Euro onverwacht heeft losgelaten. Tot voor kort betaalde je voor de Chf nog Euro 0,82:  de verhouding is nu bijna 1:1 en je mag verwachten dat de Chf daar doorheen gaat schieten. Dat houdt dus in dat je meer euro's kwijt zult zijn voor de Zwitserse valuta dan voorheen.

Een zelfde beeld beleefden we ooit eerder met Chf t.o.v. de gulden. Moest men toen eerst Hfl 0,65 voor een Chf betalen, enkele jaren later schoot ie door naar Hfl 1,67 voor een frank om later te stabiliseren op Hfl 1,45 gemiddeld.

Met het besluit van de SNB om niet langer te streven naar een minimale ruilverhouding van 1,20 frank per euro raakt de centrale bank volgens analisten vooral de Zwitserse economie ....................
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 15-01-2015 Koersval Euro t.o.v. Chf
Ja lekkere idioten zijn het Henk. Ik was ook in 2011 in Zwitserland, precies in de periode dat de CHF ook 1 Euro was. De Zwitserse economie leidde daar flink onder en de krantenkoppen waren "Je bent geen landverrader als je in Duitsland boodschappen doet". Vlak daarna voerde men de vaste ruilkoers in om de economie te redden. Een onbegrijpelijk besluit van vandaag, zelfs economen vinden dat.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 15-01-2015 Koersval Euro t.o.v. Chf
Of het idioten zijn betwijfel ik. Onze euro is spijtig genoeg te zwak op het ogenblik. Alleen de touristische industrie zal er sterk onder lijden. De rest van de economie hecht zich aan de dollar.  Volgens mij is het einde ten andere nog niet inzicht. Vanmorgen was het even nog veel erger. 1 euro = 0,85 CH.  8 jaar geleden was het 1 euro = 1.6 CH. Het dubbele!!!
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 15-01-2015 Koersval Euro t.o.v. Chf
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 15-01-2015 Koersval Euro t.o.v. Chf
Tja Paul en Dennis: de toeristische industrie leed er toch al onder de laatste jaren. We zijn er met de euro mooi ingeluisd wat ik jullie brom!

Ben erg benieuwd hoe de koers zich verder gaat ontwikkelen en of de SNB de frank opnieuw zal gaan steunen. Ik vrees van niet......
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 15-01-2015 Koersval Euro t.o.v. Chf
Helaas inderdaad. Niet alleen de treinspullen worden duurder maar de vakanties ook :(
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 15-01-2015 Koersval Euro t.o.v. Chf
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 15-01-2015 Koersval Euro t.o.v. Chf
Hallo Henk
Even buiten de koersen (financiëel) om vind ik jouw baan geweldig mooi worden. Mooie opzet en afwerking, zoals  we gewend zijn. Nauwkeurigheid is in alles te zien en afwerking is echt tot in de puntjes geregeld. Ik stuur jou nog wel wat info toe voor jouw site(s). Er is nog wel wat aan toe te voegen, denk ik. Met Harold heb ik ook al overleg gehad. Kortom: ik blijf ook jouw "baan" volgen.

Gerard W. Steenhoek
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 15-01-2015 Koersval Euro t.o.v. Chf
Hallo Henk, is er van jouw kant nog een update te melden? :D
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 15-01-2015 Koersval Euro t.o.v. Chf
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 15-01-2015 Koersval Euro t.o.v. Chf
Ik heb van de week een nieuwsbrief gekregen uit Ch. van Suter uit Meggen zij hebben de prijzen van de treinen al aangepast aan de onze, dus het verschil t.o.v. de CHF. is weg.

Groet Herman.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 15-01-2015 Koersval Euro t.o.v. Chf
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 15-01-2015 Koersval Euro t.o.v. Chf
@ Herman: dat betekent dus dat de prijzen ca. 20% zijn gestegen! Da's pas pittig!

@ Dennis1984: op dit moment geen baanupdate. In mijn werk weer de zoveelste reorganisatie aanstaande en weet niet waar ik met mijn werk straks wordt ondergebracht. Nu lig ik daar (nog) niet wakker van, maar houd me overdag wel bezig.

Daarnaast het nodige gedaan bij HobbyinPraktijk (bovenleiding renovatie), diverse bezoekjes bij forummers enz. En dan op het ogenblik zitten klieren met enkele mechanieken van de K-Wissels (ja die dingen) die weigerachtig zijn.

Daarnaast op dit moment voorbereidingen voor de workshop bovenleiding 14 februari a.s. bij HobbyinPraktijk (reeds volgeboekt) om daar een geslaagde dag van te maken.

De baan loopt niet weg en lees regelmatig wel de berichten her en der.

Wordt vervolgd!

Ben vaak blij dat ik 's avonds de benen kan strekken en ff geen puf heb voor de zolder.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 15-01-2015 Koersval Euro t.o.v. Chf
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 15-01-2015 Koersval Euro t.o.v. Chf
Hallo Henk,

De prijzen zijn niet gestegen, hun verdienste op een trein zijn stukken minder geworden.

Voorbeeld: Een lok kostte in CH. voor de val CHF. 198,00 en bij ons ? 150,00. Nu kost diezelfde lok ook CHF. 150,00.
Hij maakt nadrukkelijk reclame van; een euro = een CHF, "preis reduziert."

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest, zie hier http://www.suter-meggen.ch/index.htm


Groet Herman.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 15-01-2015 Koersval Euro t.o.v. Chf
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 15-01-2015 Koersval Euro t.o.v. Chf
Dat is andere koffie Herman!

Als iedereen in Zwitserland op die manier de prijzen bijstelt: wordt het alsnog aangenaam vertoeven. :-)
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 15-01-2015 Koersval Euro t.o.v. Chf
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 15-01-2015 Koersval Euro t.o.v. Chf
Daar zit ik op te wachten want ik wil van de zomer toch wel naar CH, er worden daar ook nog genoeg Re 4/4 BLS aangeboden o.a. bij Zuba Tech in St.Gallen.
Als de Zwitsers de prijzen niet aanpassen dan zien mij daar niet meer in een hotel.

Groet Herman.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 23-02-2015 SBB/BLS mast met dubbele uitlegger
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 23-02-2015 SBB/BLS mast met dubbele uitlegger
Masten met dubbele uitleggers worden ingezet bij het afleiden van een rijdraad naar een afspaninrichting of naspan-traject.

VIESSMANN en SOMMERFELDT produceren dergelijke constructies alleen naar voorbeeld van de DB.
Wie dit wil nabouwen met andere spoorwegmaatschappijen als voorbeeld, zal zijn ogen de kost moeten geven, foto?s maken en zelf aan de slag moeten gaan. SOMMERFELDT biedt hiervoor een uitgebreid palet aan onderdelen om iets dergelijks voor elkaar te maken.

De laatst gehouden Workshop Bovenleiding bij Hobby In Praktijk inspireerde Martin en Erik mij om uit SOMMERFELDT onderdelen een dergelijke mast te bouwen zoals deze bij de Zwitserse Spoorwegen is aan te treffen.

Deze methode kan ook worden toegepast voor de NS: zij tonen vaak opvallende gelijkenissen.

Hierna een stukje bouwverslag en de resultaten: de richtarmen kunnen naar wens ook weggelaten worden.

Ben nog in de weer om een proefopzet te maken compleet met afspanning. Resultaten volgen !!


Re: Wederopbouw zwitserse baan: 23-02-2015 SBB/BLS mast met dubbele uitlegger
Henk dit laat aan duidelijkheid weer niets te wensen over. Schitterend :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 23-02-2015 SBB/BLS mast met dubbele uitlegger
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 23-02-2015 SBB/BLS mast met dubbele uitlegger
De resultaten zelf nog een keer: met en zonder richtarmen:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 23-02-2015 SBB/BLS mast met dubbele uitlegger
Hallo Henk,

Het blijft kunst, wat jij maakt!
Erg mooi. Je fotoverslag is ook weer erg duidelijk.
As always.

Goed bezig!

Gr.Wim
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 23-02-2015 SBB/BLS mast met dubbele uitlegger
Hoi Henk,

Waar een workshop allemaal niet goed voor is :-) Ziet er weer zeer gelikt uit. Nog even en Sommerfeldt komt bij jou inspiratie opdoen !!
Nog een paar weken en dan kan ik ook aan de slag met de bovenleiding (op mijn plank van ca. 90 cm)... Verschil moet er zijn ;-)

By the way, heb nu messing katrolletjes besteld van 3 en 4 mm doorsnede, heb ze hopelijk begin volgende week in huis. En ben vandaag nog bij een vishengelspecialist geweest en heb daar dun ijzerdraad (0,3 mm) gescored voor de aanstaande afspaninrichting. Het begint al helemaal te kriebelen :-)

Groet, Erik
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 23-02-2015 SBB/BLS mast met dubbele uitlegger
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 23-02-2015 SBB/BLS mast met dubbele uitlegger
Ziet er mooi uit. Ik vind het leuk dat je ook zo bezig bent met nadenken over hoe je de zaken het beste visualiseert op het forum. Dat didactische aspect, zeg maar.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 23-02-2015 SBB/BLS mast met dubbele uitlegger
Hallo Henk,

Eerst bedankt voor je mail ,top net als deze mast met
dubbele uitlegger. :thumbup: :thumbup: :D

Groeten Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 25-02-2015 SO #318 mast met afspaninrichting
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 25-02-2015 SO #318 mast met afspaninrichting
Gisteren op de mast #318 afspaninrichting #388 samengesteld. Aan de mast komen 2 ankerdraden en het contragewicht (loos) met spanveer (werkend) moeten nog worden aangebracht.

Dat komt op een proefplankje zodat jullie beeld krijgen hoe op te bouwen met afspaninrichting, ankermast en verloop van de rijdraden.
Die komt hopelijk deze week nog af: zal uiteraard ook hiervan de foto's plaatsen.

Re: Wederopbouw zwitserse baan: 25-02-2015 SO #318 mast met afspaninrichting #388
Henk


Mooi mooi zo. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Blijf vol verwachting naar het vervolg van de mastbouw.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 25-02-2015 SO #318 mast met afspaninrichting #388
Henk je blijft verbazen met je duidelijkheid. Dit is leerrijk voor velen. :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 25-02-2015 SO #318 mast met afspaninrichting #388
Hallo Henk.
Dit is weer een mooie workshop maar dan via het form.
Echt super man :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Wim.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 25-02-2015 SO #318 mast met afspaninrichting #388
Mooi hoor. Het is duidelijk te zien dat je goed geoefend hebt op de baan van hans  ;)

Groetjes Dennis
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 25-02-2015 SO #318 mast met afspaninrichting #388
Henk.

Als je nog meer wilt oefenen dan mag je gerust eens bij ons langs komen als we het zover hebben...........

Harald & Alex
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 25-02-2015 SO #318 mast met afspaninrichting #388
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 25-02-2015 SO #318 mast met afspaninrichting #388
Hey Harald en Alex,


Tegen die tijd wordt het bijna een koud kunstje! Maar hou het warm (bezoekje aan jullie staat nog steeds in de planning  B)
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 28-02-2015 SO #318 masten op proefplankje
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 28-02-2015 SO #318 masten op proefplankje
Het 'proefplankje' is nu klaar. Weliswaar een paar kleine dingen nog afwerken: maar jullie kunnen je letterlijk een beeld vormen hoe de afspanmast in het traject komt te staan, de verankering, het (af)leiden van de rijdraden.

Op de laatste foto voor de duidelijkheid ingetekend hoe de draad loopt van de afspaninrichting en hoe de rijdraad afgeleid wordt naar een afspaninrichting OF een ankermast.

Wat mij nu eigenlijk wel 'stoort', sinds ik ook Profidraad in handen heb gehad en er mee mag werken, is de dikke rijdraad van 0,7 mm.
Sta in feite nog steeds aan het begin van de baanbouw: dus grote kans dat de oude draad wordt opgeruimd tegen Profi-draad. Dat oogt tenminste stukken beter, maar vereist nog meer goede afspanning.

Enfin: oordeel zelf maar ......

Re: Wederopbouw zwitserse baan: 28-02-2015 SO #318 masten op proefplankje
Henk

Voor mij ziet het er goed uit, maar ik ben ook maar een leek op dit gebied.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 28-02-2015 SO #318 masten op proefplankje
Hoi Henk,

Ziet er weer zeer degelijk uit. Ik ben het met je eens dat de rijdraad 'aardig' aanwezig is. De dikte van deze draad (0,7mm) is waarschijnlijk wel (echt) nodig als je met de sleper tegen de draad aan gaat rijden, dan ontkom je er waarschijnlijk niet aan... maar wellicht dat forumleden met ervaring hier iets over kunnen zeggen/schrijven. Ben hier heel benieuwd naar...

Ga vooral zo door :-)

Erik.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 28-02-2015 SO #318 masten op proefplankje
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 28-02-2015 SO #318 masten op proefplankje
Bedankt Jorg en Erik.

Erik, ik kan je vertellen dat je ook met PROFI-draad met de panto tegen de draad kunt rijden. Voorwaarde is en blijft dat de rijdraden goed op spanning getrokken moeten zijn.

Dat is een vast gegeven. Je hebt overigens een gewone mail van me ;-)
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 28-02-2015 SO #318 masten op proefplankje
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 28-02-2015 VIESSMANN/MÄRKLIN bovenleiding mallen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 28-02-2015 VIESSMANN/MÄRKLIN bovenleiding mallen
VIESSMANN, MÄRKLIN en SOMMERFELDT leveren allemaal bovenleidingmallen om de masten te positioneren en de rijdraad hoogte te bepalen EN de uitslag van de rijdraden.

Alle merken gaan uit van rijdraaduitslag van 6 mm (DB, NS, NMBS, SNCF enz). Maar ................... Zwitsers spoorwegen kennen geen pantografen met een breed sleepstuk, ook niet in model (als je het goed wilt nabootsen): grensoverschrijdende locs echter beschikken over een pantograaf met smal en een met breed sleepstuk. In model komt het op een uitslag van max 3 mm neer.

Gisteren ingeving gekregen door de mallen van MÄRKLIN (70011 en 70012) en die van VIESSMANN (4196 en 4197) aan te passen naar 'Zwitserse omstandigheden' om zo goed met SOMMERFELDT aan de slag te kunnen.

Bij Hobby In Praktijk heeft onze 'huisinstrumentmaker' mij vandaag geholpen met de VIESSMANN mallen aan te passen met hierna het resultaat (MÄRKLIN heeft gelijke mallen!).

Daar ga ik heel veel plezier van hebben (en hopelijk jullie ook)  ;)

Naschrift: aanpassing SOMMERFELDT mal is HIER reeds beschreven.

Aanpassing VIESSMANN/MÄRKLIN lijkt is voor mij het makkelijkst werken.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 28-02-2015 VIESSMANN/MÄRKLIN bovenleiding mallen
Hoi Henk, kan ik hierbij bestellen :-) => Je bent weer goed bezig  :thumbup: :thumbup:

Als ik naar de foto's van de ombouw van de mallen kijk, begrijp ik niet dat er 2 maten zijn aangegeven op de 'hoogte'mal: Marklin zonder en met bedding... De hoogte vanaf bovenkant rails moet toch altijd gelijk zijn (69mm) of kan je met deze mal ook zonder rails de bovenleiding uitwerken? (lijkt mij een beetje griezelig, maar dat zal vast aan mij liggen). Ik heb in ieder geval goede ervaring (opgedaan) met het plaatsen van de bovenleiding nadat de rails ligt...

Tot 18 april :-) (bij HIP)

Erik
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 28-02-2015 VIESSMANN/MÄRKLIN bovenleiding mallen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 28-02-2015 VIESSMANN/MÄRKLIN bovenleiding mallen
Dat klopt Erik, goed opgelet: bovenkant rail - onderkant rijdraad is 69 - 72 mm maximum.

Op de mallen zijn overigens meerdere hoogten aangegeven: dit slechts als voorbeeld.

In de Handboeken van SOMMERFELDT en VIESSMANN wordt de afstand maaiveld - bovenkant railstaaf 5 mm aangehouden. Als verschillen in meer of minder zijn, moet dat worden opgevangen: dat kan zelfs betekenen dat je de mastvoeten moet 'ingraven'.

Zonder de mal bovenleiding uitwerken? Leuke vraag om die ook in het topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54941.msg956154#msg956154 te stellen!

Als jij aangepaste mallen wilt hebben: kan ik ze voor je laten maken. Het gaat om beide mallen?
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 28-02-2015 VIESSMANN/MÄRKLIN bovenleiding mallen
Dit is Henk op en top.  Professioneel tot en met .  Moet binnenkort terug aan de bovenleiding beginnen.  Zal alles nog is moeten doorlezen dan. :thumbup: :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 28-02-2015 VIESSMANN/MÄRKLIN bovenleiding mallen
Hoi Henk,

Citaat van: Has-bls op zondag 01 maart 2015, 09:47:48
Als jij aangepaste mallen wilt hebben: kan ik ze voor je laten maken. Het gaat om beide mallen?
Graag !!

Citaat van: Has-bls op zondag 01 maart 2015, 09:47:48
In de Handboeken van SOMMERFELDT en VIESSMANN wordt de afstand maaiveld - bovenkant railstaaf 5 mm aangehouden. Als verschillen in meer of minder zijn, moet dat worden opgevangen: dat kan zelfs betekenen dat je de mastvoeten moet 'ingraven'.
Aha... dat verklaart e.e.a. Ga daar eens fatsoenlijk gereedschap voor opsnorren :-)

Het begint alweer helemaal te kriebelen... :-)

Erik

P.s.
Heb nog niets gehoord van de kleine katrolletjes... Had gehoopt daar vandaag al iets over te kunnen berichten...
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
De afgelopen dagen eens aan de knutsel geweest om een schakelpost van de Zwitserse Spoorwegen te ontwerpen en te bouwen.
Sommerfeldt levert een kant en klare ( nummer 322) maar wees eerlijk: hij is behoorlijk grof.

Daarom zelf aan de slag gegaan, mede aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. Het geheel is opgebouwd met de volgende componenten:

SOMMERFELDT:
#318 mast 130 mm (4x)
#048 U-profielen NS 1,5 x 3 x 200 mm
#064 Mastschellen
#095 L-profielen 2x2 mm
#173 Masttrafo
#174 Richtstangen
#301 Uitlegger (2x)
#306 Dwarsverbinding (gehalveerd)
#386 Ribbelisolatoren, bruin
#393 Ribbelisolatoren, bruin
#505 Ribbelisolatoren, bruin
#507 Y-steun (NMBS)
#579 Hangsteunen met klemplaten en isolatoren

ALBION ALLOYS
#NSRO45 Nikkel-zilver staafjes 303mm lengte, 0,45mm doorsnee
#AT1M Ronde alu-pijpjes 1 mm x 0,25 mm (Of idem van messing)

Messing L-profielen  0,4 -0,5 mm
Spoelendraad
Alu-verf (TAMIYA XF-16 of REVELL 91, of mix van SOMMERFELDT #85 en #86).
De keuze is uiteindelijk gevallen op HUMBROL #56 Aluminium in Spuitbus van 150 ml. Een potje verf met zelfde nummer erbij om kleine zaakjes nog bij te werken.

In ruwe stappen is via de volgende foto?s de opbouw te volgen:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 27-03-2015 Variant op SO-#322 Schakelstation
En de laatste vijf in deze serie: