Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Roest

Gestart door bolidelorean vrijdag 12 oktober 2007, 12:54:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roest
bolidelorean
gast

Roest
Naar aanleiding van een andere interesse kwam ik op deze pagina terecht:
'hier klikken'

Een product om roest na te maken. Misschien vinden jullie het interessant.

Groeten,
Mads
Re: Roest
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Roest
Interessante site, bedankt.
Het ziet er goed uit, nu nog zelf zo voor elkaar zien te krijgen ...
Re: Roest
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Roest
Mooie foto op die site!

Prachtige details, realistisch roest inderdaad, het is echt een roestbak, maar ook de hamer, poetslap en olieblik maken het af. En let eens op de leeggegeten pizzadoos op de hoedenplank! :-D

Nou is de schaal geen 1:87, maar 1:43 of 1:18... of één of andere rare Amerikaanse maat... dat kan ik niet inschatten (hetgeen wél een teken is dat het er natuurgetrouw uit ziet ;-))
Re: Roest
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Roest
Heey Mads,

Erg gafe site zeg!
Erg mooi om te zien!
Ziet er erg mooi uit.

Groetjes Antal.
Re: Roest
martinmack
gast

Re: Roest
Het is een hele mooie roest kleur.
Het is zowat echt,  misschien is het wel echt roest :wink:
Maar ik zou het nooit zo goed kunnen maken.....

Mooie foto,  met zeeeer veel details.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Roest
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roest
roest: deLorean??????
ben je niet gewend he?

Lodewijk (Lotus)
Re: Roest
bolidelorean
gast

Re: Roest
Hahaha, van buiten niet maar helaas kon mijn frame wel roesten. :(

Acido, de schaal zal 1:18 zijn.

Groeten,
Mads
Re: Roest
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Roest
gaaf hoor ben zellf ook een beetje aaan het rond kijken en tamiya heeft nu tegenwoordig ook van die stiften waarmee je grove roest (en ook sneeuw en modder enzo ) kunt aanbrengen (of bestond dat al ik had het in ieder geval nog niet gezien ) lijkt me erg mooi en volgens de folder (de plaatsjes gezien ) lijkt het echt super realistisch maar dit ziet er ook erg goed uit
groet robert
Re: Roest
br212
gast

Re: Roest
Ik wilde zelf ook eens roest zetten om wat regenpijpen maar gezien mijn budget wilde ik het toch wat goedkoper doen door zelf roest te maken. Ik was al eens roest aan het afrabben geweest van het tuinhek (rotwerk en te grote stukken roest) en kwam via google:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=roest+maken+zelf&meta=

de hint tegen om zelf roest te kweken met staalwol: http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/hoe-maak-je-roest-op-je-modellen-2.html

Ik ben vooral benieuwd of het goed op je trein modellen blijft zitten want ik wil ook wat wagons laten roesten. Op huisjes gaat het zo te lezen wel goed maar wagons raak je toch wel vaker aan en dan moet het wel vastzitten denk ik?

Re: Roest
Tom
gast

Re: Roest
Dag Robert/Remcy,

Ik heb ook al zitten kijken naar de verweringssetjes van Tamiya:
Klik hier. (Zo'n setje kost 6,95 Eurootjes).

Ik ben benieuwd wie hier ervaring mee heeft.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Roest
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Roest
ja die bedoel ik !!!
maar br212 had ook wel een goede tip want wat voor n-spoor kan kan ook voor ho natuurlijk  :D :D
ga eens even een beetje experimenteren  :D :D
groet robert
Re: Roest
Tom
gast

Re: Roest
Geachte 3railcollega's,

Ik heb ff zitten zoeken op de site van nproject en heb getracht om beide genoemde artikelen te zoeken op de site van Pipoos, maar ik kon ze niet vinden. Wel jammer, want het ziet er mooi uit.

Doe ik iets niet goed?

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Roest
br212
gast

Re: Roest
Het staan inderdaad niet online bij pipoos en ik ben afgelopen weekend er maar even heengeweest. Ze hebben het wel gewoon in de winkel.

Gezien de kosten :? ben ik toch zelf maar de roest aan het maken met staalwol enzo. Is wat werk en kost wat tijd, maar scheelt wel weer een paar tientjes. :D
Re: Roest
Tom
gast

Re: Roest
Dag Frans/BR212,

Ik ga vanmiddag (na m'n werk) ook gelijk beginnen aan de schuursponsjes-methode om roest te maken, maar ik wil die andere 2 producten ook graag proberen.

Ik zal Pipoos zometeen ff bellen wat de spulletjes kosten en of ze die op voorraad hebben.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Roest
br212
gast

Re: Roest
Beste Tom,

Let op: het gaat om rolletjes dunne staalwol en niet om schuursponsjes.  :) Net de eerste uit de azijn gehaald en je ziet het roesten waar je bij staat. Gaat echt zo snel als er staat geschreven. Ik denk wel dat ik de rest (heb er 4) nog even in de azijn laat staan zodat het overal goed bij kan komen, deze is wel erg snel (één dag) eruit gehaald zodat de binnenkant niet mee roest denk ik.
Re: Roest
Tom
gast

Re: Roest
Dag Frans/BR212,

Ik heb vandaag m'n vrouw vanaf m'n werk gebeld om te vragen om een paar soorten Sorbo schuursponsjes mee te nemen.
Daar zat ook een zakje met 6 fijnmazige Sorbo staalwolrolletjes bij.

Ik heb ze inmiddels in een potje gedaan en ze ondergedompeld in natuurazijn. Het maakt een pruttelend geluid.
Goed dat ik er nog bij was, want ik had in eerste instantie het deksel stevig aangedraaid, maar dat leek me toch niet zo'n heel goed idee :-)
Ik heb het deksel nu zodanig op het potje gedraaid dat de vrijkomende gassen gemakkelijk weg kunnen.

Dus een veiligheidswaarschuwing voor de mensen die deze methode ook willen proberen:  :!: :!: :!:
De vrijkomende gassen dienen wel te kunnen ontsnappen uit het potje indien je er een deksel op draait. Misschien ontploft het (glazen) potje met alle gevolgen van dien  :!:

Wat voor soort gas komt er nu eigenlijk vrij? Is dit een schadelijk gas?

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Roest
modelspoorlover
gast

Re: Roest
hallo
prachtige foto(s)!!!
bedankt voor de link,mads

tijs
Re: Roest
Tom
gast

Re: Roest
Geachte 3railcollega's,

Het is gelukt met het maken van ijzerpoeder van de Sorbo staalwolrolletjes.

Wat is eigenlijk de beste manier om een object te verweren met roestpoeder?
- Het object insmeren met een heel dun laagje sterk verdunde houtlijm en vervolgens het poeder erop strooien?
- Het object met een Prittstift bewerken en er roestpoeder op strooien?

Wie heeft tips?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Roest
Tom
gast

Re: Roest
Geachte 3railcollega's,

Ter info:

Ik ben op zoek geweest naar de roestproducten 'Instant Iron Base Coat' en 'Instant Iron Rust', maar de firma Pipoos heeft het niet meer in het assortiment.
Het product wordt geleverd door de firma Kars, maar die levert niet rechtstreeks aan particulieren. Op hun website (www.kars.nl) kun je onder het kopje 'verkoopadressen' de dichtstbijzijnde winkel vinden.

De beide producten zitten kennelijk in één doosje en kost ongeveer 22 Eurootjes.

Ik heb zojuist zo'n setje besteld.

Edit: komende dinsdag zou de bestelling in de winkel liggen.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Roest
br212
gast

Re: Roest
Citaat van: Tom op zaterdag 24 november 2007, 09:39:46
Geachte 3railcollega's,

Het is gelukt met het maken van ijzerpoeder van de Sorbo staalwolrolletjes.

Wat is eigenlijk de beste manier om een object te verweren met roestpoeder?
- Het object insmeren met een heel dun laagje sterk verdunde houtlijm en vervolgens het poeder erop strooien?
- Het object met een Prittstift bewerken en er roestpoeder op strooien?

Wie heeft tips?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom


Mengen met behanglijm werkt prima zoals ook daar online geschreven. Ik gebruik wel erg dunne behanglijm zodat het goed kan uitlopen naar alle hoeken. Als de lijm te dik is word het meer schilderen.  :?
Re: Roest
catzeiler
gast

Re: Roest
Qua roest zomaar een suchestie: koop een alfa romeo............:)
Re: Roest
catzeiler
gast

Re: Roest
In vervolg op schuursponsjes, een tweede hands alfa kost minder.
Re: Roest
catzeiler
gast

Re: Roest
Sorry, dit was ff pesten...........
Re: Roest
br212
gast

Re: Roest
Citaat van: catzeiler op zaterdag 24 november 2007, 23:28:20
Qua roest zomaar een suchestie: koop een alfa romeo............:)

Bedoeld als grapje, maar ik heb echt geprobeerd roest van mijn auto te gebruiken (fordje).  :D Was een rotklus en te weinig roest om lekker mee aan de slag te kunnen. De stukken zijn te groot, dus je moet ze als nog kleiner maken en het blijven te grote stukken om mee te schilderen.

Dus helaas zal alfa roest ook wel niet willen.  :lol:
Re: Roest
Henk-Jan
gast

Re: Roest
Hallo allemaal,

Bedankt voor die links.
Heel mooi. :wink:

H.J.
Re: Roest
Tom
gast

Re: Roest
Geachte 3railcollega's,

Vanmiddag heb ik het doosje met daarin de 2 flesjes 'Instant Iron' en 'Instant Rust' opgehaald.
Ik heb zojuist twee kleine huisjes (Klik hier) beschilderd met het 'Instant Iron'-goedje. (N.B. De bovenstaande link verwijst naar het mooie en uitgebreide topic van Martijn/Acido die dezelfde huisjes al eerder had, dus ik kon natuurlijk niet achterblijven en moest ze gewoon aanschaffen ;-))
Straks gaat de 2e laag erop en morgen een laagje 'Instant Rust'.

Het deed me trouwens goed om te lezen dat de tekst op de fraaie site van Nproject over roest inmiddels aangepast is voor wat betreft de verkrijgbaarheid van het product 'Triangle Crafts Instant Rust Set'. (Het bedoelde roestsetje).
Kennelijk leest de onvolprezen maker van deze site dit forum ook :-)


Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Roest
Tom
gast

Re: Roest
Geachte 3railcollega's,

Ik ben sinds een paar dagen bezig om de modelbaan er wat roestiger en verweerder uit te laten zien.
Het roestsetje werkt prima. Het ziet er, vanwege de vele roestkleurvariaties wat 'echter' uit dan een laagje verf.
Roest heeft normaal gesproken een negatieve klank, maar nu ik ermee bezig ben, valt het op hoe 'levendig' de roestkleur eigenlijk is.

Het recept is:
- Eerst twee lagen Instant Iron.
- Daarna naar wens een aantal lagen Instant Rust er overheen kwasten.
(Hoe meer laagjes, hoe roestiger het eruit gaat zien).

Ik zal proberen om er een paar fotootjes van te maken.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Roest
Henk-Jan
gast

Re: Roest
Citaat van: Tom op vrijdag 30 november 2007, 12:18:03

Ik zal proberen om er een paar fotootjes van te maken.


Prachtig,

Ik ben zeker benieuwd naar je foto's Tom.

Groetjes,

Henk-Jan.
Re: Roest
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Roest
ik ben ook zeer benieuwd naar je foto's vooral omdat ik zelf van plan ben de setjes te gaan kopen maar er nu geen tijd voor heb  :? :(
maar goed volgend jaar komen ze er wel denk ik en als ik dan nu alvast kan zien wat voor een resultaten er zijn dan ben ik al weer een eindje verder geholpen !!
groet robert
Re: Roest
br212
gast

Re: Roest
CiteerKennelijk leest de onvolprezen maker van deze site dit forum ook

http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/hoe-maak-je-roest-op-je-modellen-3.html:
CiteerHelaas is Pipoos ermee gestopt, maar dankzij de heren en dames van het 3railforum
enz enz.  :D Leuk!
Re: Roest
Tom
gast

Re: Roest
Geachte 3railcollega's,

Ik heb zojuist een fotootje naar de moderators gezonden met het verzoek om deze in dit topic te plaatsen.

De foto is helaas niet zo heel scherp, maar ik hoop dat het roesteffect voldoende duidelijk te zien is.

@Frans/BR212: De tekst op de fraaie site van Nproject is inderdaad alweer aangepast. Dit keer met een verwijzing naar 'ons' mooie forum :-)

Met vriendelijke groet,

Tom


Re: Roest
JanPieter
gast

Re: Roest
Hallo,

Naar mijn gevoel ben ik deze link al eerder op dit forum tegengekomen.
Het is inderdaad een prachtige gallery, scherpe foto's van een knap roestig staaltje werk :lol:.

Super.
Jan-Pieter
Re: Roest
AnalogDriver
gast

Re: Roest
Citaat van: Tom op vrijdag 30 november 2007, 12:18:03
Geachte 3railcollega's,

Het roestsetje werkt prima. Het ziet er, vanwege de vele roestkleurvariaties wat 'echter' uit dan een laagje verf.

Het recept is:
- Eerst twee lagen Instant Iron.
- Daarna naar wens een aantal lagen Instant Rust er overheen kwasten.
(Hoe meer laagjes, hoe roestiger het eruit gaat zien).

Naar aanleiding van de verhalen hier heb ik mij er ook aan gewaagd.
Ook gekozen voor het Instant rust uit een potje.

Helaas bij mij het resultaat niet bevredigend op 1 object: ondanks 2x basecoat toch geen denkkende roestvorming.
Gevolg: je ziet een grijze verf waar eerst een aardig geslaagde roest roodbruine verf zat.

In elk geval op de lok die ik als studieobject had werkte het dus niet goed. De lok wordt nu weer roest roodbruin geverft.

Hierbij wat foto's.

De oude V100 zoals ie binnenkwam, 30 jaar op zolder gelegen, flink afgebladderde verf, dit is nog zijn beste kant:


Eerst met verf geprobeerd, beetje bruintint met rood gemengt op zicht in poging roestig uiterlijk te krijgen:




(op foto's iets meer kleurverschil te zien dan in echt)




Toen maar eens de instant rust geprobeert (moest er op wachten, winkel was door voorraad roest heen)


Ziet er helemaal niet meer uit.

2 lagen basecoat met juiste uren, daarna 3 lagen oxidator (en hierna nog een 4e laag),
zonder meer roestvorming, ook na een dag.

Zoals gezegd, je ziet gewoon de grijze basecoat waar zich geen roestvorming heeft ontwikkeld.

Ik ga de dikke lagen er een beetje van af proberen te halen, laat wat van de instant rust roest zitten, maar zal de plaatdelen deels weer in rode verf zetten.


Wel aardig geslaagd naar mijn smaak: wet-wash techniek (bruin-rood-met drupje zwarte verf en flink dan verdund) weatheren van de onder/zijkanten. OK, voor een eerste keer dan. Zie nog wel wat dieper liggende delen waar wat meer vervuiling in had mogen gaan zitten.

En dak weer geschilderd en in midden voorzien van dieseluitlaat-rookspoor.

Overigens had ik de loc technisch snel al weer rijdend :), enkel het rijrichtingsrelais vervangen, want helemaal stuk, maar motor loopt prima.
Het is duidelijk een oud exemplaar: loc rijdt idioot hard (veel te). Maar dat is hier verder off-topic.

Tot zover even mijn roest-ervaringen gedeeld,

Hajo
Re: Roest
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Roest
vind het er best goed uitzien hoor
is wel wat als een soort scenery
motor eruit en lekker op een zijspoor laten "wegroesten "ziet er dan erg mooi uit
maar goed als je hem nog laat rijden is het wel erg heftig
groet robert
Re: Roest
br212
gast

Re: Roest
Smaken verschillen, maar ik vindt het GEWELDIG mooi! Echt super. Juist de grijze stukken maken het echt mooi. Geweldig!



Wellicht overbodig, maar heb je de basecoat GOED doorgeroerd / GOED geschud voor gebruik? Anders krijg je bovenin het potje een laagje grijze verf zonder voldoende "ijzer" erin wat niet/slecht zal gaan roesten.

Laat even weten, want als je het niet hebt geschud ga ik dat de volgende keer ook proberen. Juist die grijze randen maken het mooi. Afgebladderde verf...heerlijk. (alleen niet op mijn huis of auto)
Re: Roest
AnalogDriver
gast

Re: Roest
Citaat van: br212 op vrijdag 07 maart 2008, 08:10:58
Smaken verschillen, maar ik vindt het GEWELDIG mooi! Echt super. Juist de grijze stukken maken het echt mooi. Geweldig!

Wellicht overbodig, maar heb je de basecoat GOED doorgeroerd / GOED geschud voor gebruik? Anders krijg je bovenin het potje een laagje grijze verf zonder voldoende "ijzer" erin wat niet/slecht zal gaan roesten.

Laat even weten, want als je het niet hebt geschud ga ik dat de volgende keer ook proberen. Juist die grijze randen maken het mooi. Afgebladderde verf...heerlijk. (alleen niet op mijn huis of auto)

Wel geschud uiteraard, maar niet zo lang als bijv. een spuitbus (1-2 min.)
Wellicht dat dat dan de oorzaak is.
Re: Roest
Mussie
gast

Re: Roest
het heeft wel iets, ik heb ook enkele al door roest aangetasten lokjes en wagens en heb ze in een vitrine staan ivm de leeftijd, maar op de baan staan ze niet slecht.
Re: Roest
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Roest
Roestliefhebbers: Zie dit topic voor meer voorbeelden van (echt) roest, ter inspiratie wellicht ;-)

Zie ook deze en deze post in mijn bouwverslag.
Re: Roest
br212
gast

Re: Roest
Citaat van: AnalogDriver op vrijdag 07 maart 2008, 08:14:50Wel geschud uiteraard, maar niet zo lang als bijv. een spuitbus (1-2 min.) Wellicht dat dat dan de oorzaak is.

Ik denk het dan wel. Goed schudden en desnoods even roeren met een stokje is wel aan te raden. Onderin gaat anders het ijzer residu zitten, en bovenin het oplosmiddel. Zelf heb ik die "fout" ook eens gemaakt en dan is het effect beduidend minder, maar zo te zien aan je foto kun je daar ook andere leuke effecten mee bereiken. Bedankt voor de (onbedoeld super) tip.  :D

Zelf haal ik inmiddels de beste resulaten met de combinatie schuursponsjes en instant roest. (Toch maar eens een camera kopen denk ik, gaat wel weer van het trein budget af.  :( )

@Acido: bedankt! Mooie foto's.  :D
Re: Roest
tjoektjoek
gast

Re: Roest
je kan ook een loc in een bakje zout water gooien dan lijkt het pas egt :D :lol: