Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De Simbaan - Definitief plan, start bouw, radiostilte

Gestart door Fredi maandag 22 december 2014, 10:47:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Citaat van: Spoorman op dinsdag 30 december 2014, 10:32:20
Dat gold ook al voor de oude: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15073.msg636436#msg636436
Het beste blijf je bij Marklin om min of meer betrouwbaar op je oude rail te rijden. Maar dat wist je al denk ik.
Het verbaast mij niet dat je hetzelfde hebt vastgesteld, Brekina gooit er soms echt met zijn pet naar (alhoewel sommigen dat niet willen geweten hebben of gelukkig voor hen nog niet ondervonden hebben).
Maar ze maken leuke modellen die ik wil hebben en nu ook eens wil laten rijden en dat zal best en gemakkelijkst lukken op een baantje zonder wissels. Ik kan er wel mee leven.
Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Fredi, ik maakte slechts gewag van het feit dat de loc's van die andere merken op mijn baantje probleemloos rijden.
Heb geen ervaring met rail modellen van Brekina.
Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Wim, ik geloof je, laat daar geen twijfel over bestaan, en ik neem aan dat je ook zo een Brekina goed kunt doen rijden, wat extra gewicht is misschien al voldoende.
Maar ik ga er mij zelf, nu toch niet, mee bezig houden. Misschien ooit wel als ik er weer tijd voor heb (of wil maken).
Ik heb ondertussen alweer een andere nukkige loc van een C-rail testbaan gehaald die perfect vlak ligt en met splinternieuw materiaal is opgebouwd, een Rivarossi BR58 die een Engels wissel vooruit niet kan nemen, in 100% van de gevallen loopt de voorloop as er uit. En neen, ik heb de wielen nog niet op de correcte afstelling gecontroleerd (niettegenstaande de schuifmaat bij de hand ligt) want ik moet in mijn definitieve baan toch geen ondingen zoals Engelsmannen, ik los enkel nog problemen op waar ik last van heb, maar ik ben wel niet blind en niet te beroerd om dat te melden, andere kopers kunnen maar gewaarschuwd zijn. Niet iedereen koopt een loc in de veronderstelling dat er nog moet aan gesleuteld worden om hem goed te doen rijden (denk ik toch).
En al bij al heb ik die problemen toch veel minder met originele Märklin locs, maar die moet ik al lang niet meer, veel minder mooi dan de andere genoemde merken en veel te duur door alle prullaria die er in steekt en ik voor niks nodig heb, maar ze ontsporen wel minder. En ze geraken wel overal over. Dat moet gezegd worden.
Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De Simbaan - Testrijden valt tegen :-(

Helemaal duidelijk, Fred  :thumbup:

Grtz Tony
Re: De Simbaan - Laatste aanpassingen goederen- en poststation
Bij het testrijden is gebleken dat er nog wat kleine aanpassingen aan het goederen- en poststation konden gebeuren.
Met een overgebleven 5200 wissel is een extra laad- en losspoortje (freiladegleis) gelegd naast het opstelspoor van de postwagons, direct aan de straatkant.
En de beschikbare ontkoppelrails zijn zo geplaatst dat op elk spoor afgekoppelde wagons kunnen achtergelaten worden.
Ik denk dat het nu wel definitief vast ligt, en anders veranderen we het nog maar een keer.
Beter kan misschien nog, maar 't blijft wel de bedoeling enkel met het beschikbare materiaal te werken en niks bij te kopen.
Re: De Simbaan - Laatste aanpassingen goederen- en poststation
Hallo Ferdie,

Ik zie dat je hier en daar 2 korte railtjes aan elkaar zet tussen de wissels in.

Ik zou daar een lange rails voor gebruiken en die op maat slijpen, rijden je treinen een stuk soepeler  :)
dan hobbelen ze niet erg  8o

Bij dat engelse wissel zitten ook van die 2 stukjes, als je ze er uit kan halen zou ik dat doen, dan rijden de treinen een stuk mooier.

Gr Einte
Re: De Simbaan - Laatste aanpassingen goederen- en poststation
Daar zijn we het volkomen over eens Einte, ik ben van plan alle klein grut er uiteindelijk uit te gooien, maar voorlopig zijn we nog aan het passen en schuiven en had ik al direct beginnen slijpen dan had ik hier wel al heel veel afval gehad :-)
Er moet trouwens nog een sortering gemaakt worden van alle beschikbaar materiaal om er het beste uit te halen want wat ik heb varieert van winkelnieuw tot compleet opgeroest. Als alles ligt zoals gewenst wordt het netjes uitgetekend, afgebroken en wordt de onderbouw opnieuw gelegd, nu gebruik ik de oude 0-rail testbaan ondergrond, maar de vezelplaat gaat er af en wordt vervangen door multiplex en een geluidsabsorberende plaat.
We zijn dus nog wel even bezig.
Re: De Simbaan - Onderbaan naar 5200
Omdat de Simbaan behalve als speelbaan voor mijn kleinzoon en experimenteerbaan voor Koploper ook nog moet dienen als testbaan is het wel aangewezen dat er zoveel mogelijk materiaal kan op rijden zonder allerhande problemen.
Bovenaan is er een oplossing gevonden om alles dat graag ontspoort of dat niet goed of helemaal niet over wissels geraakt te laten rijden, maar er is verder nog de beperking dat er nergens kan gereden worden zonder over R1 bogen te moeten passeren, en ik heb wel wat materiaal dat echt niet door R1 geraakt.
Bovenaan is er geen diepte genoeg voor R2, dus moet dat onderaan gebeuren.
Het zichtbare gedeelte was al volledig in 5200, dus R2 uitgewerkt, dus dat kan allemaal behouden blijven.
Maar in het schaduwstation was er veel opstelruimte gecreëerd door R1 boogwissels te gebruiken, dus die moeten er uit.
Dat kost 2 opstelsporen voor getrokken treinen, maar het rijden volgens het dogbone principe met de 2 gekruiste keerlussen kan behouden blijven.
En daar staat weer tegenover dat er nu met materiaal kan gereden worden dat minimum R2 nodig heeft, enfin toch een rondje, want het blijft beperkt tot een ovaal, maar puur om het materiaal te testen en eens los te rijden om de zoveel tijd is dat voldoende.
Dan blijft er theoretisch nog materiaal over dat en niet over wissels geraakt en niet door R1, maar dat heb ik bij mijn weten niet. En als ik het ooit heb zijn dat de problemen waarmee ik mij nog ga bezig houden om ze op lossen, je kunt immers niet alles voorkomen.
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Op de Simbaan zal alles door elkaar mogen rijden, analoog, digitaal, DC of AC, 2 rail of 3 rail, in alle mogelijke combinaties.
Enfin, toch op een deeltje van de baan.
Dat de bovenbaan zou bestaan uit een simpel dubbelsporig ovaal was al beslist omdat ik teveel materiaal heb dat niet goed over wissels rijdt.
Dat wordt nog aangevuld met materiaal dat niet door R1 bogen geraakt, en dan rest er ook nog wat 2 rail materiaal.
Alles bij elkaar veel te veel om allemaal aan te passen of om om te bouwen, en je bent nooit klaar want er komt steeds bij. 
Dus zal het een bovenbaan moeten worden bestaande uit C-rails met minimum R2 bogen, daar rijdt alles op dat ik heb en nog zal bij kopen, zonder enige aanpassing.

En al wat goed op M-rails en wissels rijdt mag beneden rijden.

Nu wil ik bovenaan wel met Koploper rijden, dus heb ik er voor gezorgd dat alles daar door elkaar kan rijden.
Omdat de proefbaan nog in M-rails ligt en het lastig rijden is met 2-rail materiaal op M-rails heb ik mij voorlopig beperkt tot analoog en digitaal 3 rail door elkaar.
Maar als test is dat voldoende, als dat werkt, werkt al de rest ook.

En het werkt uitstekend, in het filmpje zie je een oude analoge DA800 in blok rijden met een recente digitale Hollander onder controle van Koploper:


Hoe het werkt? Dat wil ik wel eens verder uit de doeken doen als er interesse voor is, maar verwacht geen rocket science, neen dit is, zoals altijd bij mij, volledig volgens het KISS principe :-)

Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Het eerste tipje van de sluier zal ik al oplichten, meer dan een paar extra relais, bovenop wat je al nodig hebt om te rijden met Koploper, komt er echt niet aan te pas.

Per blok heb je nodig:
1 relais om de analoge rijstroom te onderbreken voor de analoge locs
1 relais om het blok om te schakelen tussen digitaal of analoog
1 relais om het blok om te schakelen tussen 2 en 3 rail

En dat is echt alles. Voor analoog/digitaal heb je dus al voldoende aan 2 relais per blok, op mijn testbaantje 10 relais voor 5 blokken.

En de rest? Zit allemaal in Koploper :-)
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Als afgeleide van mijn geslaagde testen om met alles door elkaar te rijden loopt nu een test om louter analoog te rijden met Koploper, zelfs zonder centrale.
En je hebt er enkel 1 relais per blok voor nodig, aangestuurd met een OC32 en een HSI-88 met om het even welke terugmelderkaart om te weten waar de locs zijn, Koploper doet al de rest.
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Hoi Fredi,

Jij mag dit dan "KISS" noemen, voor mij is het al behoorlijk wat "SMB" (Steve Miller Band, verwijzend naar hun single "Abracadabra"). Desalniettemin, mooi om te zien dat het werkt en dank voor het delen!

Met vriendelijke groet,
William
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Dag Fred.

Machtig mooi Old Skool Märklin-spullen hab je daar :thumbup: Werkelijk prachtig :thumbup:
Tof dat je een combinatie van analoog, digitaal en 2- en 3-rail hebt kunnen maken op een relatief simpele manier.
Toch vraag ik mij af - als je niet zo van de scenery bent maar meer van het rijden - waarom je dan de rekenmachine laat rijden en dat niet zelf doet?  :eek:

Groeten,

Erik.
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Ha, toch een paar die (durven?) reageren :-)
't Ja, onbekend is onbemind zeker en er zal nogal wat ongeloof heersen of het wel waar is, vooral dat rijden met Koploper zonder centrale, maar 't is nog geen 1 april en het is dus echt waar.
Nochtans is rijden met Koploper vast en zeker ook interessant voor analoge rijders en het vraagt (enkel analoog) maar een minimale investering, een of meerdere OC32ers en een HSI-88 met 1 of meerdere terugmelderkaarten en je bent vertrokken. Zonder centrale, zonder locs te moeten ombouwen. 't Klinkt inderdaad bijna te mooi om waar te zijn hé.
Maar dat is nu net KISS, hoe beter je het probleem begrijpt, hoe simpeler de oplossing die uit de bus komt. En dat stuit vaak op ongeloof of lichte teleurstelling, zo van, waarom hebben we daar zelf niet aan gedacht?

En het klopt Eric dat ik het helemaal niet voor scenery heb, behalve in 't echt dan natuurlijk, ik woon midden in de prachtige natuur, ik moet dat dus niet in huis proberen halen.
Maar ik heb het anderzijds ook niet zo op op veel rijden, 't gaat hem mij meer op de manier waarop er gereden wordt, ik ben een techneut in hart en nieren en kan het niet laten allerhande te bedenken en uit te proberen.
Mijn hele beroepsloopbaan ben ik in engineering en prototyping altijd (goed) betaald geweest om allerhande simpele oplossingen te bedenken voor ingewikkelde problemen, maar nu ik het hier allemaal gratis presenteer is er precies veel minder interesse, zo van toch maar liever ingewikkelde oplossingen voor simpele problemen :-)
Maar wat niet is kan nog komen, misschien wekt dit toch bij bepaalde mensen interesse op en daar is het hem mij om te doen, wat ik uitprobeer en waar andere nut kunnen van hebben delen met de gemeenschap.

En William, het is helemaal geen Abracadabra, het kan toch niet eenvoudiger? Ik vind, als doorwinterd elektronicus, dat er hier vaak wel veel straffere Abracadabra gepresenteerd wordt :-)

Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Dag FrEd.

Nou mijn interesse als elektrotechnicus heb je hoor  :thumbup:

Citaat van: Fredi op vrijdag 09 januari 2015, 12:06:55
... ik woon midden in de prachtige natuur, ...
Ach, woon je ook in Twente ...  ;) :-) :-)

Groeten,

Erik.
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Neen, ik woon niet in Drente, jammer genoeg zelfs in het verkeerde land, maar gelukkig ook wel mooi :-) En maar een paar kilometer van de grens, dus dat valt nog wel mee :-)
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Even mee kijken over mijn schouder naar 2 locs die analoog rijden, bestuurd door Koploper en zonder centrale:
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Citaat van: Fredi op vrijdag 09 januari 2015, 12:06:55

't Ja, onbekend is onbemind zeker en er zal nogal wat ongeloof heersen of het wel waar is, vooral dat rijden met Koploper zonder centrale

En dat stuit vaak op ongeloof of lichte teleurstelling, zo van, waarom hebben we daar zelf niet aan gedacht?


Al heel wat jaartjes geleden reed HCCM al met Koploper, analoog en zonder centrale. In die zin is wat je doet niets nieuws maar wel leuk om weer eens te laten zien. :)

Gr, Ben.
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Ja Ben, maar ze haalden er wel wat meer (zelfgebouwde) elektronica bij dacht ik.
Ik laat zien dat het op een heel eenvoudige manier kan met standaard componenten, dat is de bedoeling.
En reden ze ook met digitaal, analoog, 2 en 3 rail door elkaar zonder iets aan te passen?
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Uiteraard werd er zelf geknutseld, er was immers nog weinig te koop.

Wil je meer over blok of trein gestuurd rijden neem eens contact op met die club.

http://www.hccm.nl/besturing.html

Gr, Ben.
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Ik ben tevreden met wat ik nu heb, 'k zie niet in wat de HCC daar zou kunnen aan toe voegen, of beter nog, er van af doen, want ik gebruik nagenoeg niks :-) En het werkt perfect, meer moet dat toch niet zijn?
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Heel goed. Belangrijk is dat je zelf tevreden bent.

Gr, Ben.
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
't Belangrijkste is voor mij dat het perfect werkt en eenvoudiger is dan om het even wat dat ik tot hiertoe gezien heb, daar is het mij om te doen. En dan ben ik pas tevreden :-)
En heb je nog eenvoudiger gezien dan hoor ik het graag, ik hou wel van nieuwe uitdagingen, slaafs kopiëren  van wat al 100 keer vertoond is is aan mij niet besteed, ik zoek het liefst allemaal zelf uit.
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Er zijn er niet zo veel die en 2rail, en 3rail, en analoog en en digitaal door elkaar heen en geautomatiseerd rijden. In die zin ben je welhaast uniek?

Perfect zou het zijn als je analoge lok netjes kan remmen en optrekken?

Gr, Ben.
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Zo moeilijk lijkt mij dat niet, maar ik heb er eigenlijk geen behoefte aan, mijn bedoeling is nu net dat de oude analoge loks rijden zoals ze het deden in hun jeugdjaren.
Met de uitgangen van de OC32 is meer te doen dan een relais te schakelen, je kunt het PWM signaal gebruiken om er de snelheid mee te regelen zoals we vroeger deden met PWM regelaars op de analoge baan.
Maar ik denk niet dat ik mij daar ga in verdiepen. Maar je weet nooit.

Wat de HCC betreft, ik volgde die in de jaren 80, ik stond ooit op het punt hun besturing na te bouwen, maar toen werd alles digitaal en ben ik direct begonnen met Edits en met mijn eigen besturingssoftware te maken.
Maar het ongebruikte boekje van de HCC heb ik nog altijd (op mijn bureau liggen) ;-)   Ja, ik ben er al een tijdje mee bezig. Maar sinds dan op mijn eigen, zeg maar niet conventionele, manier
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
En nu we het toch over lang vervlogen tijden hebben, even een paar plaatjes tonen uit mijn eigen allereerste Windows besturingssoftware, ergens halfweg de jaren 90. Er was niks om van af te kijken, er was commercieel niks op de markt (of ik wist er niet van, iets in DOS heel misschien?), Koploper was er nog (lang) niet, er was geen internet. En al zeg ik het zelf, ik vind het er nog altijd niet slecht uit zien voor iets van 20 jaar geleden dat toen helemaal zelf bedacht werd ;-) Misschien moet ik dat wel weer gaan gebruiken :-)
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Voor het rijden met alles door elkaar ontkom ik natuurlijk niet aan de keuze van de terugmeldingen.
Nu zal het er bij mij nogal hybride aan toegaan, een duidelijk beste keuze is er dan ook niet (lijkt mij).

Onderaan zal er gereden worden op M-rails, dus daar wordt het hooguit analoog en digitaal 3-rail door elkaar. 2-rail op M-rails lijkt mij zelfs te hoog gegrepen :-)
Dat wordt massadetectie, zonder twijfel, want aangezien ik geen materiaal wil aanpassen wil ik daar kunnen schakelen op de eerste (standaard stroomgeleidende) as, ongeacht of de sleper zich vooraan of achteraan de trein bevindt. Van alles is daarvoor bruikbaar, standaard M-contactrails, zelfgemaakte contactrails, lichtsluisjes, of het metaalfoliestripje. Dit laatste geniet mijn voorkeur omdat het om het even waar kan aangebracht worden, zeker voor in het schaduwstation, je ziet er toch niks van. In het zichtbare gedeelte neig ik meer naar de standaard M-contactrail met de stekertjes er in natuurlijk, maar die plaats je dan weer niet echt waar je wil. We zien nog wel, 't gaat niet over een mega grote baan, zelfs aanpassen achteraf is niet zo erg als het ene toch beter geschikt lijkt dan het andere. De positie van de terugmeldingen lijkt mij wel iets beter te moeten gepland worden voor analoge locs dan voor digitale, maar misschien lukt doorrijden op tijd ook wel met Koploper (van geijkte analoge loks die centimeters doorrijden zal het wel  dromen blijven :-)), ik heb het nog niet geprobeerd, we zijn immers nog maar aan het testen.

Bovenaan worden het C-rails, dus daar moet echt alles door elkaar kunnen rijden, enfin, in het geval van de Simbaan zal het achter elkaar zijn, want het wordt een ovaal ingedeeld in een blok of 6. Zelfs zonder wissels, speciaal voor alle onwillige locs die hier of daar anders problemen hebben. Daar moet echt alles dat ik heb (h0 uiteraard) kunnen rijden. Dat wordt mijn testbaan voor nieuw en onderhouden materiaal en het showbaantje voor al wat eens uit de vitrine mag/moet.
En het wordt eenrichtingsverkeer gestuurd met Koploper. Keren zou in principe ook voor analoge locs mogelijk zijn door omkeren van de polen voor DC of door het geven van een overspanningspuls voor AC (zoals op automatische analoge AC pendelbaantjes destijds), maar daar ga ik mij dus niet mee bezig houden omdat ik er geen behoefte aan heb. 't Wordt een carrousel waar de treintjes braafjes na elkaar hun rondjes zullen rijden, een soort dynamische vitrine. Je moet ook geen problemen oplossen die er niet zijn.
Bovenaan zal het wel, gezien mijn slechte ervaring met massadetectie voor kleine 2-rail DC lokjes, voor 2-rail stroomdetectie worden (lichtsluisjes in het zichtbare gedeelte zie ik liever niet), daar speelt de plaats van de sleper al helemaal geen rol en of de stroomtrekkende as nu vooraan of achteraan de trein zit ook niet echt, want het gaat steevast om (heel) klein grut, waardoor ze dan ook niet in 3-rail verkrijgbaar zijn of waren en ik ze toch perse wilde hebben en nu wil laten rijden; we hebben het dan over loktractors, draisines en dergelijke. Een sporadische DC lok met sleep moet dan maar met de stroomtrekkende assen vooraan rijden. Je kunt niet alles hebben, wat nu zal moeten kunnen lijkt mij al genoeg, en bovendien, ik kan leven met compromisoplossingen, in ben een Belg :-)   
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Fred,

Je schrijft alleen h0, maar de mogelijkheden zijn nog groter. Wat dacht je van de vaak schitterende Engelse locs, schaal 00, of materiaal à la Minex (Marklin) en Magic Train (Fleischmann) of de Bachmann locs (is dat niet 0e?)? Wel zorgen dat dan de tunnelingangen groot genoeg zijn  B). Top idee, misschien ga ik hier zelf ook wel een gedeelte van overnemen. Het broeit...  ;). Je bent een inspirator voor me, dank daarvoor en ga zo door  :thumbup:!

Met vriendelijke groet,
William
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Dag William,

Leuk dat het je ook aan het denken zet.
En bedankt om er mij aan te herinneren dat ik hier inderdaad ook nog ergens wat Engelse OO 2-rail DC loks heb liggen, ik was dat helemaal vergeten, ik zal ze echt moeten zoeken.
Dat lijkt misschien vreemd, maar ik heb het wel al gezegd, ik kom uit een heel zwart gat met 100% geheugenverlies en zit voor de rest van mijn dagen met een hersenletsel (en beschadigd zenuwstelsel, maar dat is in dit verband minder erg, dat doet alleen veel zeer) opgescheept waardoor ik eigenlijk alles opnieuw moet ontdekken, meestal door een of andere trigger, zoals dit nu :-)
Magic Train en Minex heb ik (zeker?) niet en daar ga ik ook niks voor voorzien op de Simbaan, h0 en 00 lijkt mij als genoeg :-)
En van Bachmann heb ik enkel h0, deze reus, die ik maar niet omgebouwd krijg naar digitale 3-rail :-) Samen met de klassiekers die ik niet wil ombouwen mijn drijfveer voor waar ik, en wie weet straks ook jij,  nu mee bezig ben ;-)
 
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Citaat van: Fredi op zondag 11 januari 2015, 09:29:49
Dat wordt massadetectie, zonder twijfel, want aangezien ik geen materiaal wil aanpassen wil ik daar kunnen schakelen op de eerste (standaard stroomgeleidende) as, ongeacht of de sleper zich vooraan of achteraan de trein bevindt. Van alles is daarvoor bruikbaar, standaard M-contactrails, zelfgemaakte contactrails, lichtsluisjes, of het metaalfoliestripje.
In de Duitse Miba-special nummer 1 (goed zoeken, is op internet te vinden als pdf) staat een niet zo heel erg KISS blokbesturingsschema op basis van wieldetectie. Men gebruikt daarin voor de bezetmelding 2 NE555 bouwstenen en een NAND-gate (flipflop). Daarmee, beschrijft de auteur, kun je de rijrichting uitlezen.
In Marklin Magazine 1987, nummer 6, staat en soortgelijke benadering, maar dan op basis van een Schmitt triggrr en een NAND-poort, ook om de rijrichting vast te stellen. Het grote verschil daartussen zul je wel kennen. Ik begrijp uit je verhaal dat je afziet van zulke ic-bouwstenen, en alleen met relais wilt werken?
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Jan, bedankt voor de verwijzingen naar de oude tijdschriften, ik ga dat zeker eens bekijken, maar puur uit algemene interesse, ik weet nu wel al zeker dat ik het niet ga toepassen omdat het allemaal niet meer nodig is als je Koploper gebruikt, die doet alle logica voor jou puur softwarematig, Koploper onthoudt waar welke trein is en vanuit welke richting hij daar gekomen is en waar hij naar toe kan of mag. En je moet dan ook niet meer allerhande hulpschakelingen op de baan zelf gaan bouwen en onderhouden.
Zonder Koploper is het al een kleine heksentoer om te weten in welke richting een trein rijdt, maar het wordt pas echt gek als je een eloc altijd onder de draad wilt houden, goederentreinen van rond de perrons, getrokken treinen van de kopsporen en noem maar op. In Koploper is dat allemaal een fluitje van een cent.
Ik gebruik enkel nog relais als schakelversterker op de uitgangen van de OC32 om met de OC32 zowel digitale, analoge AC of of analoge DC rijspanning per blok in of uit te schakelen.
Op de relais na aan de uitgangen van de OC32, daar ontkom je niet aan, heb ik dus geen enkele andere hardware component meer nodig. Echte PLC sturing zeg maar.

Het instellen van de logica doe ik gewoon op mijn bureautje achter de vaste PC met een goed scherm, voor het rijden gebruik ik een afgedankte notebook die braaf uitvoert wat ik aan mijn bureau allemaal heb bedacht. Op mijn oude dag moet ik ook een beetje aan mijn gemak denken :-)
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Citaat van: Fredi op dinsdag 13 januari 2015, 07:00:33
Op de relais na aan de uitgangen van de OC32, daar ontkom je niet aan, heb ik dus geen enkele andere hardware component meer nodig. Echte PLC sturing zeg maar.

Dat is voor mij een uitspraak om uit nieuwsgierigheid toch maar eens het programma te downloaden ...  :eek:

Groeten,

Erik.
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Je hoeft als kennismaking ook echt niks anders te doen dan Koploper te downloaden (gratis) en te installeren.
Er is in eerste instantie helemaal geen nood aan een HSI-88 of OC32, je maakt Koploper gewoon wijs dat die er zijn. Koploper kan draaien zonder effectieve communicatie met de randapparatuur.
In Koploper kun je alles simuleren, je ziet dan ook werkelijk dat de treinen zich op het scherm verplaatsen van punt A naar punt B en welke uitgangen van de OC32 zouden actief worden.
Er is zelfs een mogelijkheid de terugmeldingen te simuleren wat natuurlijk nodig is om enige beweging in Koploper te krijgen, die verstuurt een trein ergens naar toe en wacht dan op een terugmelding om te weten of en wanneer die trein daar daadwerkelijk aan komt.
En dat kan allemaal knusjes achter je bureau :-)
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Dag Fred.

Citaat van: Fredi op dinsdag 13 januari 2015, 08:58:24
Je hoeft als kennismaking ook echt niks anders te doen dan Koploper te downloaden (gratis) en te installeren.
Da's inmiddels gedaan - de eerste stap is genomen! :wink:
Nu begint de worsteling c.q. ontdekkingsreis  met nieuwe software ...  :confused:

Groeten,

Erik.
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Succes!
En vergeet niet dat er al heel wat beginnershandleidingen geschreven zijn voor Koploper die het leerproces toch wel heel wat kunnen inkorten, echt intuïtief zit het allemaal niet elkaar, het kan ook veel te veel dat je waarschijnlijk, en voor analoog zelfs zeker, nooit zult nodig hebben.
Je begrijpt dat ik hier natuurlijk geen cursus Koploper wil van maken, maar voor iemand met basiskennis wil ik natuurlijk wel de nodige stappen toelichten om analoog te rijden, want Koploper zelf gaat er inderdaad wel van uit dat je met het digitale spul rijdt, toch op de manier dat ik het gebruik in mixed mode. Ik sluit niet uit dat het helemaal anders kan dan wat ik er mee doe, zoals gezegd de mogelijkheden zijn talrijk, en het zou zelfs leuk zijn moest iemand hetzelfde doen met een hele andere benadering. Ik ga mij meer concentreren op rijden met alles door elkaar, maar voor de pure analoge rijder zijn misschien andere wegen te bewandelen. Aan jou om ze te ontdekken :-)
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Citaat van: Jan22 op maandag 12 januari 2015, 20:15:24
In de Duitse Miba-special nummer 1 (goed zoeken, is op internet te vinden als pdf)
'k Heb niet heel hard moeten zoeken, 'k heb al dat MIBA spul op een DVD, het artikel ligt hier al naast mij. Samen met de bedenksels van de HCC destijds en FrEd zou FrEd niet zijn als ik er niks anders zou bij betrekken, dus nog wat boekjes erbij waar ik destijds de mosterd heb gehaald en nog steeds een plezier zijn om te doorbladeren (enfin, voor lunatics zoals ik :-))
Ja, bij mij rijden de treinen al veel langer computergestuurd dan er digitale treinen zijn :-)
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Het boekje "De Digitale Trein" is bij mij de basis geweest voor de automatisering van mijn "impulsbreedband gelijkstroom" Märklin baan, tot het moment dat ik de laatste bladzijde had gelezen (u hebt nu een gesoldeerde computer, een echte computer is handiger maar vereist een programmeur).

In 1988 ben ik verhuisd, heb een Edits centrale gebouwd en ben met Trainbrain aan de slag gegaan.

Groet, Anne W
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Anne, hoewel we op heel veel vlakken niet goed te lijken te synchroniseren doet het mij wel veel plezier in jou een zielsverwant te ontdekken die hier ook al zo lang en gedreven mee bezig is :-)
Edits was ook mijn eerste zelfbouwproject om met de eerste digitale treintjes te rijden. Ik heb nog alles, de Edits booster is nu wel omgebouwd om gestabiliseerd 30V te leveren aan mijn omgebouwde antieke spoor 0 treintjes.
Als tussenstap, tussen wat in de getoonde boekjes staat heb ik nog mijn baan bestuurd met opeenvolgend Z80 Eurologkaarten, zelf te programmeren in Z80 assembler , een 8052 Basic board dat al kon geprogrammeerd worden in een soort Basic en een Sinclair Spectrum met zelfgebouwde ADC/DAC's, zowel in Z80 assembler als in Basic te programmeren.
En ja Ben, als je mee leest, de analoge treintjes trokken al in 1983 traag op en remden netjes af met behulp van DAC's :-)
Hierbij een voorbeeld van dergelijk Spectrum programma uit een boekje van destijds, dat ook dan al natuurlijk niet klakkeloos werd nageaapt maar heel ruim werd aangepast tot alles deed wat ik wilde :-)
Those where the days, wat is het op vandaag allemaal saai aan het worden, 't is al allemaal 1000 keer geprobeerd en getoond, herkauwen van wat decennia geleden allemaal bedacht werd, enfin, 't meeste dan toch, er valt gelukkig hier en daar nog een witte vlek te vullen :-)
'k Wordt hier voorwaar zwaar nostalgisch van...
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Hoi Fred,
Al is een groot deel van wat je hier neerzet over de besturing van de modelbaan chinees voor mij, vind ik het toch wel interessant.
Als ik het goed begrijp gebruik je koploper als vervanger van de seinen die normaal gesproken de sporen van spanning voorzien of onderbreken? En dit wordt aangestuurd aan de hand van pulsen die van de schakelrails of contactrails (alufolie) komen?

Ik ga in ieder geval Koploper downloaden en er even naar kijken
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Ik doe eigenlijk wel meer met Koploper, maar wat je daar zegt is wel de essentie. Dat zijn de inputs en de outputs van het systeem. Dus naar hardware toe is het dat inderdaad. Relais aansturen en terugmelders inlezen. En dummy seinen aansturen, en wissels zetten, en noem maar op, dat komt er natuurlijk wel allemaal bij.
Maar er zit natuurlijk heel veel meer achter, je moet wel iets meer doen dan dat je met digitale treinen rijdt; alle logica moet je in Koploper doen, Koploper houdt wel bij welke trein waar is en waar hij naar toe mag/moet, dit is altijd zo in Koploper, maar hier komt bij dat je Koploper moet wijs maken dat een analoge loc moet rijden of moet stoppen.
Je moet dummy locs aanmaken in Koploper opdat Koploper iets zou kunnen doen naar locs toe, ze doen rijden of stoppen.
Normaal doet Koploper een digitale loc rijden door de snelheidsinformatie door te sturen naar een digitale centrale die dat dan op de rails zet opdat het bij de betreffende loc zou toekomen. Dat werkt analoog natuurlijk niet... Ik heb dat opgelost met dummy locs gecombineerd met logische acties en speciale acties, je komt er wel achter wat dat allemaal inhoudt als je Koploper leert kennen. Logische acties hebben als uitkomst dat iets waar of niet waar is, speciale acties daarmee kun je op basis van de uitkomst van een logische actie bijvoorbeeld een uitgang van de OC32 mee aansturen, bijvoorbeeld een relais aan of af.
Het is bij analoog rijden dan ook aan jou om slim gebruikt te maken van de logische acties om op basis van waar een trein zich volgens Koploper zou moeten bevinden en hoe hij zich moet gedragen er voor te zorgen dat de juiste relais gestuurd worden.
Er zijn een hele trits logische acties voorgedefinieerd in Koploper waar je handig gebruik van kunt/moet maken, zoals 'Lok staat stil', je vinkt dan aan welke loc, of 'Lok rijdt van blok 1 naar blok 2' waarbij je selecteert welke blokken het zijn, enz. De uitkomsten van die logische acties kun je weer combineren in een andere logische actie, bijvoorbeeld 'Lok A staat stil' en 'Lok A is in Blok 3'. Het stilstaan houdt in dat Koploper snelheid 0 stuurt naar de dummy digitale loc.
Enfin, dat is zowat in het algemeen hoe ik het doe, maar ik acht het zeker voor mogelijk het op een heel andere manier ook te doen is.
Van mijn systeem weet ik ondertussen dat het werkt, de analoge treinen rijden hier effectief rond gestuurd door Koploper, dus dat zit wel goed. Maar het kan misschien wel beter of eenvoudiger (in Koploper dan, want naar hardware toe lijkt dit mij wel het absolute minimum).
Ik denk dat je er niks van begrepen hebt, maar dat geeft niet, eenmaal je Koploper leert kennen en je leest dit eens terug zul je vast wel begrijpen wat ik hier allemaal zit uit te kramen :-)


Citaat van: MatthiasD op dinsdag 13 januari 2015, 13:34:21
Ik ga in ieder geval Koploper downloaden en er even naar kijken
PS: ik wil je zeker niet ontmoedigen, in tegendeel ik zou het leuk vinden als je hier iets mee doet, maar ik wil je wel waarschuwen, met 'er even naar te kijken' geraak je er wel niet, 't vraagt best wat tijd om Koploper te doorgronden en eenmaal je het door hebt is het ook wel verslavend omdat er steeds weer andere dingen mee te bedenken zijn. Trek er dus toch best maar wat meer tijd voor uit.
Het mag ook niet de bedoeling zijn dat ik dit hier verder in cursusvorm begeleid, ik geef met plezier het framework waarbinnen het moet lukken om resultaat te boeken, de verdere afwerking naar de eigen baan en wensen toe zal op eigen initiatief moeten gebeuren.
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Beste Fred,

Mijn systeem was gebaseerd op één impulsbreedband regelaar per blok, en die kwam uit het boekje:



alle blokregelaars kregen hun frequentie van één frequentie "maker", de breedte van de pulsen, dus de snelheid van de loks was afhankelijk van het spanningsniveau van een elco per regelaar, dit spanningsniveau werd geregeld door drie transistoren:

bij groen sein: toevoer van spanning

bij rood sein: afvoer van spanning, dit ging via de rails van het blok, dus pas als er echt een trein in het blok was, afvoer was verbonden met een geïsoleerde railstaaf en een trein verbond die railstaaf met de massa rail (komt bekend voor, het heet nu massadetectie)

dan was er nog een derde transistor die, als ik me goed herinner, een verbinding maakte naar de condensator van de volgende blokkaart, maar dat weet ik niet echt zeker meer.

de transistoren werden, via een partijtje elektronica  gestuurd door de logische poorten, e.e.a. afhankelijk van de toestand van het volgende  blok.

Bij het opzetten van dit systeem was ook een partijtje logisch denkwerk nodig, dus daar heb ik later veel nut van gehad.

En ja, ik ben geen elektronicus, ik snap de werking van e.e.a., dus waren de b.g. transistoren heel erg te groot gedimensioneerd.

En ja, dit systeem had ook aangestuurd kunnen worden door de huidige computerprogramma's met de nodige digitale apparatuur er achter.

Groet, Anne W
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Beste Matthias,

Als je niet digitaal rijdt dan kan ook het Dinamo systeem een optie voor je zijn, kan ook door Koploper bestuurd worden.

Groet, Anne W
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Anne, bedankt voor het melden, dat is een boekje dat is destijds gemist heb, ik ken het niet.
Ik weet weeral iets waar ik ooit eens moet zien aan te geraken :-)
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Beste Fred,

Het is een hoofdstuk over rijden, impulsbreedband en fase aansnijding en een hoofdstuk over hoogfrequente verlichting, als je iets wilt hebben dan scan ik het wel in.

Groet, Anne W
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Citaat van: Anne W op dinsdag 13 januari 2015, 17:06:01
Als je niet digitaal rijdt dan kan ook het Dinamo systeem een optie voor je zijn, kan ook door Koploper bestuurd worden.
Ik ken het Dinamo systeem niet, maar is dit qua opzet niet ingewikkelder (of uitgebreider) en misschien ook (heel wat) duurder dan enkel een OC32 en HSI-88 met terugmelders?
En kun je misschien eens toelichten waar het voordeel precies in zit ten opzichte van wat ik hier toepas?
Ik stel mij voor dat je wat minder moet goochelen met logische acties en speciale acties binnen Koploper, want ik hou Koploper eigenlijk een beetje voor de gek met treinen die er niet zijn, maar wat staat daar dan weer tegenover wat betreft complexiteit aan hardware en prijs?
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Citaat van: Anne W op dinsdag 13 januari 2015, 17:10:55
Het is een hoofdstuk over rijden, impulsbreedband en fase aansnijding en een hoofdstuk over hoogfrequente verlichting, als je iets wilt hebben dan scan ik het wel in.
Anne, ik weet niet waar ik dit aan verdiend heb, ik schop nogal dikwijls wat wild in het rond, maar je zou mij daar inderdaad een groot plezier mee kunnen doen.
Maar wacht er nog even mee, want er begint mij iets te dagen dat ik er misschien toch ergens fotocopies zou kunnen van hebben.
't is al een paar keer gezegd, ik ben veel kwijt aan herinneringen maar die komen soms terug bij een bepaalde trigger en er broebelt nu toch iets naar boven.
Het originele boekje zal ik wel niet hebben, dat zou bij de andere moeten staan in de boekenkast, maar ik heb in de loop der jaren met fotocopies mijn verzameling wel wat uitgebreid, 't zou er ergens kunnen tussen zitten. Ik ga er meteen naar op zoek!
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Het boekje "De Digitale Trein" is bij mij de basis geweest om destijds te gaan voor een analoge baan zonder transistors. Ik begreep er toen helemaal niets van. Dankzij de vele datasheets die tegenwoordig online te vinden zijn, begrijp ik het nu wel. Ik had dat boekje wel tot het eind gelezen. Dus die ene zin is me niet ontgaan: u hebt nu een gesoldeerde computer, een echte computer is handiger maar vereist een programmeur,. Ik ben programmeur, maar geen elektronicus. En ik maak al genoeg computeruren. Dus ik ging voor analoog om vierkante ogen te vermijden.
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Beste Fred,

Ik heb 20 jaar in de verkoop gezeten, als ik daar elke "onvriendelijke" klant op de zwarte lijst had gezet dan had ik er niet veel overgehouden,  het is productiever om gewoon te blijven doen en te ontdekken welke wensen ze hebben, die te vervullen en ze daarmee vriendelijker te krijgen, daarom verdien jij het, dus het zit gewoon in mijn karakter.

Dinamo: komt uit dezelfde stal als de OC32,, dus bij Leo van Perlo vandaan, er rijden nogal wat n-baners mee omdat die nog wel eens een probleem hebben met het monteren van een decoder, zie http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=1910.

Groet, Anne W

Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Citaat van: Jan22 op dinsdag 13 januari 2015, 19:23:30
Ik ben programmeur, maar geen elektronicus. En ik maak al genoeg computeruren. Dus ik ging voor analoog om vierkante ogen te vermijden.
Jan, op vandaag moeten we niet meer programmeren om onze treinen te besturen, er zijn genoeg slimme oplossingen die al zo geprogrammeerd zijn dat je ze direct kunt gebruiken (en misbruiken) door enkel wat te parameteriseren (leken zeggen daar ook al programmeren tegen). Koploper (en misschien andere die ik niet ken) biedt hier wel de leuke mogelijkheid van logische acties waar je als programmeur vast veel leukere dingen weet mee te verzinnen dan een niet programmeur, zeker naar analoog rijden toe. Maar je moet er inderdaad wel voor aan de computer zitten, dan begrijp ik wel dat je kiest voor een pure hardware oplossing, 't is eens wat anders ;-)
Re: De Simbaan - Analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper
Citaat van: Anne W op dinsdag 13 januari 2015, 20:52:11
Ik heb 20 jaar in de verkoop gezeten, als ik daar elke "onvriendelijke" klant op de zwarte lijst had gezet dan had ik er niet veel overgehouden,  het is productiever om gewoon te blijven doen en te ontdekken welke wensen ze hebben, die te vervullen en ze daarmee vriendelijker te krijgen, daarom verdien jij het, dus het zit gewoon in mijn karakter.
Ik heb nooit in de verkoop gezeten, 'k zou daar niet voor deugen :-) Bij mij is het altijd puur technisch gebleven. Maar 'k heb wel in mijn beroepsloopbaan veel gewerkt voor lastige klanten, en dit is geen reden om lastig te zijn natuurlijk, maar ik heb met de meest lastige klanten altijd de beste samenwerking gehad en ben er mee tot de mooiste resultaten gekomen. Zoals je zegt, je moet alles zijn tijd geven en door de ruwe bolster kunnen kijken. In ieder geval bedankt voor het begrip.