hallo Dirk-Jan,
wat betreft de dienstregeling heb ik het als volgt gedaan. De modelbaan laat treinen rijden op 3 denkbeeldige lijnen:
- een tak die oostwaarts afdaalt naar het Neckar-dal;
- een tak die zuidwaarts gaat en de "echte" schwartzwald-lijn kruist, naar Basel
- een tak die noordwaarts gaat naar Freudenstadt.
Op de bovenste twee gaat elk half uur een lange afstandstrein, om en om een IC en een IR, in een "takt fahrplan" met het ene uur doorgaande verbinding van de ene tak naar de andere, en het andere uur met overstappen. En elk uur een regionaal express (RX)
Op de derde tak, gaat elk uur een IR en twee keer per uur een regionale trein (R), ook in "takt fahrplan".
ik heb een omloopschema uitgewerkt met deze dienstregeling en zonder te hoeven haasten of treuzelen past het geheel zodanig dat alle treinen op de aangegeven tijd vertrekken. Ik besef dat voor zo'n klein station als op mijn baan het relatief druk is. Maar dat voor een modelbaan wat boeiender. Verder heb ik het geheel uitgewerkt in een spoorboek (-katern) met de 3 lijnen en ik heb een vetrekstaat voor het station Seetal Ahorn.
Tenslotte maakt de dienstregeling onderscheid in wel of geen spits en jaargetijde. 's Zomers rijden bepaalde treinen niet die in de winter wel rijden.
De hele cyclus duurt twee uren. Daarna herhaalt het zich weer.
Museum materieel heb ik inderdaad ook. Het schema is zo druk dat het alleen kan rijden, ingepast in een bestaand dienstregeling pad.
Het alibi is: ik laat zo de Eisenbahn Freunde met de DB samenwerken. Bovenin dit draadje zijn er plaatjes van te zien (gedurende de wintermaanden).
Van tijd tot tijd (maar lang niet elk jaar) optimaliseer ik het geheel omdat ik dan tot de ontdekking kom dat de dienstuitvoering handiger kan, of omdat er aan beschikbaarheid van materieel iets verandert. Bij het optimaliseren is het zo dat er een balans zit in het boeiend houden van het bedrijf enerzijds en efficiency + eenvoud anderzijds.
Voor de tramlijn heb ik overigens hetzelfde, maar die omloop is iets eenvoudiger.
groeten,
Willem