Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

lima benelux ombouwen naar 3 rail,wat voor decoder?

Gestart door asconahobbyist donderdag 04 december 2014, 12:38:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
lima benelux ombouwen naar 3 rail,wat voor decoder?
eindelijk voor een mooi prijsje de Lima beneluxset kunnen bemachtigen.
Hij moet nog binnenkomen hoor!
Nu moet ie wel omgebouwd worden naar 3 rail.
Vroeger deed ik dat altijd met van die uhlenbrock blokjes (ik rij analoog) maar die zijn volgens mij nergens meer te koop,dus het zal een decoder worden.
Dan kan ie ook bij mn schoonvader rijden (die rijdt wel digitaal) alleen ben ik qua digitaal echt een kweetniet.
Moet dus een decoder hebben,waarmee je analoog kan rijden,eventueel verlichting kan aansturen,meer hoeft van mij niet,ja hij moet niet te duur wezen.
Wie kan me wijzer maken???? :thumbup:
Re: lima benelux ombouwen naar 3 rail,wat voor decoder?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: lima benelux ombouwen naar 3 rail,wat voor decoder?
Evenzovele vragen als oplossingen.

Vraag1: Wil je werken met sleperwissel? Dan zul je moeten kijken naar een geschikte adapterprint van bijv ESU of Uhlenbrock.

Verder kun je bij elke decoder gebruiken, maar een iets geavanceerdere is wellicht handiger. Denk daar bij bijvoorbeeld ook aan een steekbare decoder (8-pins NEM652, 21-pins MtC of 12/18/22-pins Plux). Hiervoor heb je ook geschikte adapterprintjes. In combinatie met een sleperwissel (toch wel handig bij analoog trekduwtreinen) hebben ESU en UB die beide.
Bij de ESU moet je de decoder wel apart instellen, bij UB hoeft dit niet.

Overigens denk ik nog wel te beschikken over een good old FRU-S van UB. (Moet ik even het archief voor induiken)

John
Re: lima benelux ombouwen naar 3 rail,wat voor decoder?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: lima benelux ombouwen naar 3 rail,wat voor decoder?
ik zou gewoon een dragerprint en bijhorende 21pins van esu nemen.Heb je meteen 4 functieuitgangen ter beschikking.Kan je ook binnenverlichting/cabine aansturen.Kost amper meer dan een gewone decoder alleen.en indien nodig zoals gemeld een sleperomwisseling voor analoog rijden.
Re: lima benelux ombouwen naar 3 rail,wat voor decoder?
dank voor de reply.
Ik ga eens uitvissen wat de verschillen allemaal zijn en wat handig is qua extra functies.
In principe is het voor mij allemaal niet interessant,want ik blijf toch analoog rijden.
Ik kan alleen nergens meer de fru vinden in webshops (niemand gebruikt dat blijkbaar meer,idereen gaat digitaal).
Re: lima benelux ombouwen naar 3 rail,wat voor decoder?
Citaat van: asconahobbyist op donderdag 04 december 2014, 12:38:22

Vroeger deed ik dat altijd met van die uhlenbrock blokjes (ik rij analoog) maar die zijn volgens mij nergens meer te koop


http://www.anw-modeltreinen.nl/ heeft ze, net als Conrad.nl. Even zoeken op Uhlenbrock 55700.

De goedkoopste is Lippe met gratis verzenden: klik.

Gr, Ben.
Re: lima benelux ombouwen naar 3 rail,wat voor decoder?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: lima benelux ombouwen naar 3 rail,wat voor decoder?
CiteerOverigens denk ik nog wel te beschikken over een good old FRU-S van UB. (Moet ik even het archief voor induiken)

Zie mijn vorige post, als je er een wilt hebben.

John
Re: lima benelux ombouwen naar 3 rail,wat voor decoder?
Ook hier verkrijgbaar ! Klik

Sorry Ben was me voor, ik was al aan het typen.
Re: lima benelux ombouwen naar 3 rail,wat voor decoder?
Wat een geld, die dingen benne duurder dan een echte ESU decoder  8o
Kan je het niet gewoon zelf bouwen ?
Re: lima benelux ombouwen naar 3 rail,wat voor decoder?
ik kan niet anders dan de oude omschakelaars gebruiken want die nieuwerwetse dingen worden bij mijn gek

het probleem is dat ik 3 rail gelijkstroom rijd en dus als ik zo een uhlenbrock in bouw dan word die gek
ik heb een modelbahn diesel omgebouwd en de verkoper zei dat die decoder dat best kon
niet dus want die moet eigenlijk op wissel spanning staan om te kunnen omschakelen maar detecteerd gelijkstroom en dus denkt die dat het een gelijkstroom baan is en dan doet hij dus niks met dat om schakelen.

dus een fruh  55500 hebben
dus wie heeft er nog eentje ongebruikt ergens liggen
evntueel te ruilen tegen een werkende uhlenbrock intelli drive deluxe 76425

gr raf
Re: lima benelux ombouwen naar 3 rail,wat voor decoder?
Nee hoor, je wordt niet gek. Of de verkoper ligt je verkeerd voor of je maakt zelf een fout.

Ik zou een Esu 54610 aanraden. Werkt op analoog AC & DC!
Re: lima benelux ombouwen naar 3 rail,wat voor decoder?
ja maar deze heeft het zelfde probleem als die ik had

ik rij dus gelijkstroom maar heb een gelijkstroom motor die moet omschakelen zoals bij een marklin wisselstroom loc

die 55500 UB doet dit dus wel en de 55520 doet dat ook maar de rest dus niet
er is nog een schakelaar die dit doet das de andi en die is iets goedkoper

de rest word gek van de pwm signalen want die verwachten dus een dcc of ander signaal

gr raf
Re: lima benelux ombouwen naar 3 rail,wat voor decoder?
Re: lima benelux ombouwen naar 3 rail,wat voor decoder?
hallo ben

ik heb er reeds twee maar als der iemand nog eentje heeft en wil ruilen tegen een 76425 dan worden we alle twee gelukkig denk ik
dan kan ik nog een kleinmodelbahn ombouwen naar marklin dan heb ik dus 4 twee railers lopen op K rails

gr raf 
Re: lima benelux ombouwen naar 3 rail,wat voor decoder?