Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

hulp gevraagd

Gestart door marklinmanus zaterdag 27 september 2014, 15:00:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hulp gevraagd
marklinmanus
gast

hulp gevraagd
hallo allemaal.

Ik heb een ontwerp gemaakt maar het wil niet hellemaal lukken, dus misschien weet een van jullie een oplossing.
Een korte uitleg: de goederen treinen rijden rond en kunnen elkaar op 2 plaatsen passeren.
Wanneer de goederentreinen in passeerstation 1 blijven staan kunnen de passagierstreinen hun rondje doen.
Ze vertrekken uit het station passeren elkaar in passeerstation 2 en komen op het andere spoor in het kopstation aan.
De lijnen van het ontwerp zijn wel ok maar ik wil proberen om de lokwissel in het kopstation niet over de hoofdlijn te laten plaatsvinden zodat je de goederentreinen kunt laten rijden tijdens een lokwissel.
 
Re: hulp gevraagd
Pjedro
gast

Re: hulp gevraagd
Hoi Herman,

De enige oplossing die ik kan bedenken is dat er onderaan bij de uitgang van je station 3 extra wissels moeten komen om een loc wacht spoor te creëren.
Alleen je moet dan wel een extra loc erbij hebben.

Je trein komt op spoor twee je station binnen rijden de loc koppelt af en wacht op dat spoortje na de wissel. Vanaf je loc wacht spoor aan de onderkant komt een loc naar de net binnen gekomen trein rijden en koppelt daar aan. De trein vertrekt nu weer in de richting waarvan het was gekomen. De net afgekoppelde loc rijdt naar het wachtspoor toe. Op dat moment komt de tweede trein op spoor 3 binnen. Loc koppelt af en wacht daar weer net boven de wissel. De loc van je wachtspoor rijd nu naar de net binnen gekomen trein en staat weer klaar om te vertrekken. na het vertrek kan de nog wachtende loc bovenaan weer naar het wachtspoor rijden.
En dan begint het verhaal weer van voren af aan. Het wachtspoor zou dus onder de brug en dan naar links toe moeten doorlopen.
Een probleem het komt niet mooi uit. Wel de wissels, die komen mooi op gelijke hoogte aan, maar we zou een klein stukje tussen de twee wissels moeten komen dat korter is dan de 064.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: hulp gevraagd
marklinmanus
gast

Re: hulp gevraagd
Hoi Peter

Bedankt voor je reactie zeker de manier waarop de lokwissel gebeurd.
Maar een opstelspoor onder een brug? waar laat ik de brugpijlers dan?
Dus heb ik het passeerstation aangepast en zo ruimte gecreëerd voor het opstelspoor.
Re: hulp gevraagd
Pjedro
gast

Re: hulp gevraagd
Hoi Herman,

Ja, dat is ook een manier, alleen ben je nu 2 sporen kwijt in je station.  ;)

Wat dacht je van twee palen naast het spoor en aan de bovenkant een dunne betonnen balk waarop je brug komt te rusten.

Foto's bron Wikipedia.


Met vriendelijke groet,
Peter
Re: hulp gevraagd
marklinmanus
gast

Re: hulp gevraagd
Die 2 station sporen waren om de loc om te laten lopen, dat hoeft nu niet meer vandaar dat ik ze weg had gelaten.
Maar ze kunnen gewoon geplaats worden zoals je ziet
Re: hulp gevraagd
Lid sinds: 2014

offline
Re: hulp gevraagd
Hallo Herman,

ik vind deze oplossing het beste. Je kunt het onderste spoor ook gebruiken om een loc te laten omlopen of weg te laten rijden als de trein nog langs het perron staat. Het geeft meer speelmogelijkheden.

succes met de verdere realisatie.

groeten,
Roel